Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Haväng, Österlen, igår morse, vattnet frös i flaskorna under natten, dagen innan var det sommarvärme :)

npdVsjM.jpeg

2VvIzBV.jpeg

9Lg3SVq.jpeg

s15BBXJ.jpeg

lH0psf5.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Nja, tror att den är 57
Samma strl som min, perfekt för folk som är runt 175!

Är det Shimano 600, 6-delade växelreglage? De är i så fall gjorda av mjukost, och har de inte gått sönder än så är det bara en tidsfråga. Jag bytte mina mot sexdelade Shimano 105 1050 efter att de rasat i bitar under en 20-milarunda.

Visa din Miyata!
Vad jag förstår så har även de stora ramarna, +60, samma längd på överröret som de mindre. Vilket gör att man med just Miyator kan ha en stor ram men fortfarande nå fram i bocken. Dock är ett kort överrör en baksida när det kommer till Albatross. Blir spännande att prova.
Jag har återigen gjort ett halvhjärtat försök att mäta överrörslängden på ett antal lvg-Miyata och kan återigen konstatera först och främst att halvhjärtade försök gärna ger halvhjärtade resultat. Lägger man till det också kombinationen kallt+mörkt+trångt så… ta helt enkelt nedanstående mått med en nypa salt och se dem som fingervisningar snarare än sanningar:

56 cm 3x: 55 cm överrör
58 cm 3x: 55,5 cm överrör
60 cm 1000: 57,5 cm överrör
62 cm 610: 58 cm överrör
63 cm 3x: 57 cm överrör

Ovanstående är faktiska tt-längder c-c. Om man kompenserar för olika höga stammar för att få styrena på alla cyklar på samma höjd så kan den effektiva tt-längden säkert bli något helt annat. Men håll tillgodo.

Visa din Miyata!

Är det Shimano 600, 6-delade växelreglage? De är i så fall gjorda av mjukost, och har de inte gått sönder än så är det bara en tidsfråga. Jag bytte mina mot sexdelade Shimano 105 1050 efter att de rasat i bitar under en 20-milarunda.
Ramreglage till framväxeln, STI till bakväxeln. Men det finns ett sti vänsterreglage i lådan.

Jag hade hoppats hinna tvätta och mysa med den lite ikväll men femtonåringen började prata att han vill börja med dropshipping och där försvann två timmar som jag aldrig får tillbaka och om någon har lite heroin att sälja är jag spekulant. Eller bara skjut mig nu. 🤯

Visa din Miyata!
Jag har återigen gjort ett halvhjärtat försök att mäta överrörslängden på ett antal lvg-Miyata och kan återigen konstatera först och främst att halvhjärtade försök gärna ger halvhjärtade resultat. Lägger man till det också kombinationen kallt+mörkt+trångt så… ta helt enkelt nedanstående mått med en nypa salt och se dem som fingervisningar snarare än sanningar:

Ovanstående är faktiska tt-längder c-c. Om man kompenserar för olika höga stammar för att få styrena på alla cyklar på samma höjd så kan den effektiva tt-längden säkert bli något helt annat. Men håll tillgodo.
...men vad innebär det i tum?!

Visa din Miyata!
Riktiga cyklar mäts inte i tum!
Riktiga cyklister kör inte riktiga cyklar, de vi kör Miyata. 🤪 Men…

L.and skulle kunna ha en poäng. Om de metriska värdena (vid noggrann mätning nota bene) landar på mysko mittemellanvärden så kan det kanske handla om tum istället. Det motsägs iofs av att lvg-cyklarna hade cm-storlekar. Just nu är i alla händelser mina mätningar för slarvigt gjorda för att dra några definitiva slutsatser av.

Spännande, innit?

Visa din Miyata!
Riktiga cyklister kör inte riktiga cyklar, de vi kör Miyata. 🤪 Men…

L.and skulle kunna ha en poäng. Om de metriska värdena (vid noggrann mätning nota bene) landar på mysko mittemellanvärden så kan det kanske handla om tum istället. Det motsägs iofs av att lvg-cyklarna hade cm-storlekar. Just nu är i alla händelser mina mätningar för slarvigt gjorda för att dra några definitiva slutsatser av.

Spännande, innit?
Man KÖR väl inte cykel överhuvudtaget. Gaaah!

Visa din Miyata!

Det slutar aldrig vara intressant att höra om storlek jämfört med längd. Har du väldigt långa ben? Eller har jag väldigt korta. Tror min är en 54 och inte är det mycket sadelstolpe som sticker upp. Är 179.

Visa din Miyata!
Det slutar aldrig vara intressant att höra om storlek jämfört med längd. Har du väldigt långa ben? Eller har jag väldigt korta. Tror min är en 54 och inte är det mycket sadelstolpe som sticker upp. Är 179.
IMG_5904.webp

Ganska mycket sadelstolpe är det nog. Sen var jag kanske inte helt sanningsenlig angående längden, den är bara 174. För några år sedan i alla fall.

Visa din Miyata!
Det är ju både praktiskt och opraktiskt med cyklar som kommer i praktiskt taget en enda längd - räcker benen till så fungerar cykeln. Jag är 184 cm och hade väl en 60 cm 3X (edit: eller var det en 58:a...?). Det är ganska korta cyklar vi talar om!

Värt att notera är att jag hade ett kompaktstyre. Med mer klassisk böj förändras allt och lägger på många centimeter på måttet sadel-reglage. Också värt att notera är att vill sitta ganska långt fram och lågt, vilket vid fritt val av storlek gör att jag ofta har en aning mindre cykel för att komma lägre. Miyatorna är väldigt höga i fronten om man väljer en större storlek, så om man tar största storleken benen räcker till tror jag fortfarande man kan uppnå en mer upprätt och avslappnad sittställning lite oavsett vad.

Cykeln ser ganska liten ut för mig kan jag tycka!

IMG_6560.webp

IMG_6474.webp

Visa din Miyata!
Det slutar aldrig vara intressant att höra om storlek jämfört med längd.
Jag håller med, och finner en pervers glädje i att se att fler tycker att sånt här är intressant. Det är roligare att vara knäpp när man vet att man inte är helt ensam... ;)
Har du väldigt långa ben? Eller har jag väldigt korta. Tror min är en 54 och inte är det mycket sadelstolpe som sticker upp. Är 179.
Jag är också 179 och en 54:a 3X skulle vara alldeles för låg. En 56:a 3X funkar men blir i mitt tycke, jag gillar gubbhög sittställning, för låg i fronten när jag hissar upp sadeln lagom högt. En 58:a 3X är perfekt balans (eftersom den växer på höjden utan att växa så särskilt mycket på längden), men även på min 60 cm 1000 har jag original sadelstolpe höjd till maxstrecket.

Jag ska inte tråka ut alla ännu en gång om pbh mm, men det är helt tydligt att kroppslängd inte är särskilt intressant i sig. Pbh däremot, och kanske än mer pbh i förhållande till hela kroppslängden, är betydligt mer användbart, och sedan kunskap om hur höga och långa olika modeller är.

Det man framförallt slås av är väl att cykeln ser väldigt fin ut!
Nu minns jag n3wtons 3X som väldigt fin. Men kan det inte också vara så att du dras med av cyklistens elegans?

Visa din Miyata!
Jag är också 179 och en 54:a 3X skulle vara alldeles för låg. En 56:a 3X funkar men blir i mitt tycke, jag gillar gubbhög sittställning, för låg i fronten när jag hissar upp sadeln lagom högt. En 58:a 3X är perfekt balans (eftersom den växer på höjden utan att växa så särskilt mycket på längden), men även på min 60 cm 1000 har jag original sadelstolpe höjd till maxstrecket.

Jag ska inte tråka ut alla ännu en gång om pbh mm, men det är helt tydligt att kroppslängd inte är särskilt intressant i sig. Pbh däremot, och kanske än mer pbh i förhållande till hela kroppslängden, är betydligt mer användbart, och sedan kunskap om hur höga och långa olika modeller är.
Instämmer kring pbh! Jag kan inte förstå och ser det inte i spegeln eller så, men är helt säker på att jag har ganska långa ben där förhållandet är 184/90 cm. I praktiken ger det korta höga cyklar, om man ska generalisera kring sittställning.

Har du långa ben kommer du undan med riktigt stor Miyataram kan man nog säga.

Visa din Miyata!
Så gott folk, får jag bjuda på en tur till äpplenas Österlen, Kivik?

Tredje och avslutande delen i min lilla Österlen-trilogi. 24 h med nollgradigt regn och snöblandat regn utan uppehåll. Men en cykellast av de allra godaste äpplen landet kan uppbringa är bärgad :)

Annat spännande på turen var bland annat att jag upptäckte och cyklade en gammal banvall jag inte visst om förut. en mera utförlig RR kommer.

uCS1sWz.jpeg

vUFk1w1.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Återkommer i frågan gällande längd på överrör. Ett ämne som berör.
Jag ska mäta mina två 63:or, en 100 & numera även tusingen. Håll till godo.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Ingick fönster i köpet?
Det är ännu så länge bara en transport ut ur krigszonen. Då får man tåla att flyga C17 ihop med en skock getter, de få haubitsar som gick att rädda och den landsförvisade presidentens ohängde brorson. Vi ber om er förståelse för att vår främsta prioritet nu är patientens välmående och integritet. Men de första rapporterna tyder på att sadelstolpen iaf är rörlig.

Visa din Miyata!
Det är ännu så länge bara en transport ut ur krigszonen. Då får man tåla att flyga C17 ihop med en skock getter, de få haubitsar som gick att rädda och den landsförvisade presidentens ohängde brorson. Vi ber om er förståelse för att vår främsta prioritet nu är patientens välmående och integritet. Men de första rapporterna tyder på att sadelstolpen iaf är rörlig.
Inte en äkta Miyata med andra ord.

Visa din Miyata!
Minnes I Håtunaleken?

Historien ser ut att få en fortsättning:
Visa bilaga 804670
Inte en äkta Miyata med andra ord.
Det verkar tyvärr inte bättre. Livet som ”Miyata”-ägare är en enda lång rad besvikelser.

Little Big Ziggy har landat på en bas i Brüsseldolrff och är nu i trygghet. Tyvärr så är även stammen fullt löstagbar, så tvivlen om dess äkthet stärks. Dessutom ser jag mitt stora aktieinnehav i kaustik-industrin gå om intet, för här lär inte behövas så mycket som ett grand.

Tillbaka
Topp