Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
I våras gjorde jag det här finfina fulmeket. Jag skulle ut på en tur men upptäckte att växelreglaget inte satt fast, utan roterade när jag tryckte på knapparna. Först drog jag åt muttern ordentligt men insåg att det inte hjälpte. Det visade sig fattas en pytteliten skruv som hade som uppgift att förhindra rotationen. Jag letade febrilt i garaget men hade ingen skruv som var tillräckligt liten.

Jag var på väg att ge upp men kom på att en eker ju faktiskt kunde ha tillräckligt små gängor. Jag klippte av ekern men sparade en bit som jag kunde vira runt reglaget för att förhindra att "skruven" skulle lossna igen. Blev nästan bättre än orginal, om man inte är för petig med utseendet.

DSC_4965.webp

Dagens fulmek-tråden
I våras gjorde jag det här finfina fulmeket. Jag skulle ut på en tur men upptäckte att växelreglaget inte satt fast, utan roterade när jag tryckte på knapparna. Först drog jag åt muttern ordentligt men insåg att det inte hjälpte. Det visade sig fattas en pytteliten skruv som hade som uppgift att förhindra rotationen. Jag letade febrilt i garaget men hade ingen skruv som var tillräckligt liten.

Jag var på väg att ge upp men kom på att en eker ju faktiskt kunde ha tillräckligt små gängor. Jag klippte av ekern men sparade en bit som jag kunde vira runt reglaget för att förhindra att "skruven" skulle lossna igen. Blev nästan bättre än orginal, om man inte är för petig med utseendet.

Visa bilaga 800975
Synd att du klippte av ekern. Det hade varit fint att se bilder på ett nödmek i skogen när du rätar ut växelreglagsekern för att ersätta en trasig eker i bakhjulet.

Dagens fulmek-tråden
Räknas det här som fulmek? Svarvade av 0,2mm och har numera en dropper på min gamle GT! Vajerdragning under BB med hjälp av en problem solvers backstop. Hoppas bara att den håller och jag får klara mig med ett rövhål

Bilagor

• PXL_20251028_162902811.webp
    PXL_20251028_162902811.webp
    757.9 KB · Besök: 116
  • PXL_20251028_154959310.webp
    PXL_20251028_154959310.webp
    321.1 KB · Besök: 114
  • PXL_20251028_162908530.webp
    PXL_20251028_162908530.webp
    194.1 KB · Besök: 105
  • PXL_20251028_162845347.webp
    PXL_20251028_162845347.webp
    266.5 KB · Besök: 112
  • PXL_20251028_162855554.webp
    PXL_20251028_162855554.webp
    336.8 KB · Besök: 113
Dagens fulmek-tråden
Räknas det här som fulmek? Svarvade av 0,2mm och har numera en dropper på min gamle GT! Vajerdragning under BB med hjälp av en problem solvers backstop. Hoppas bara att den håller och jag får klara mig med ett rövhål
Ånä! Försök inte, det där ska rakt in i finmeks-tråden! Inte ett buntband, silvertejp eller annan felanvänd pryl i sikte.

Men snyggt blev det!

Dagens fulmek-tråden
Var fullt medveten om att Hayes Dominionoken är större än andra märken och ändå lyckades jag köpa adapter som inte passade...pallade inte köpa eller vänta på ett par nya så det blev att förbruka några slipskivor med Biltemas dremelmaskin. Gott om material kvar på slutresultatet!
20251017_163222.webp20251017_163226.webp
20251017_163632.webp

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
att den här överoptimistiska fullagningen av en latexslang har hållt i en timme nu förvånade mig ganska rejält:

klippte bort en decimeter av den sprängda slangen, limmade ihop slangen med solution från ett vanligt punkalagningskit. den var tät redan då, men sen klippte jag en extra remsa av sprängda biten och limmade på med solutionen runt om utanpå.

20251030_215526.webp

20251030_212639.webp

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 800975
Jag har varit med om att tappa precis samma skruv. Själv använde jag några träbestick och eltejp för att lösa problemet. Synd att jag inte har kvar nån bild på det. Din lagning ser professionell ut i jämförelse!

Dagens fulmek-tråden
Hej Fulmek-tråden.

Jag heter LWB och jag är en fulmekare.

Idag skedde det. Ett nytt gammalt bygge där ramen saknade sadelstolpe och det som fanns på hyllan var antingen för stort eller för litet. Jag har för första gången i mitt liv shimsat en sadelstolpe med en bit sönderklippt aluminiumburk.

Förlåt mig. Jag ville aldrig hamna här. Jag ville bara att cykeln skulle få fortsätta att leva.

Dagens fulmek-tråden
Hej Fulmek-tråden.

Idag skedde det. Ett nytt gammalt bygge där ramen saknade sadelstolpe och det som fanns på hyllan var antingen för stort eller för litet. Jag har för första gången i mitt liv shimsat en sadelstolpe med en bit sönderklippt aluminiumburk.

Förlåt mig. Jag ville aldrig hamna här. Jag ville bara att cykeln skulle få fortsätta att leva.
Äh det är väl inget. Inkörsport. Fulmekets marijuana. Välkommen in i värmen!
Nu hoppas jag inte att jag hänger ut @JeppeMcKenzie , men blev rätt imponerad när han shimsade ut en för kort fyrkantsvevaxel. Kanske nästa steg i fulmekskarriären? Eller är det att gå för fort fram?

Dagens fulmek-tråden
Hej Fulmek-tråden.

Förlåt mig. Jag ville aldrig hamna här. Jag ville bara att cykeln skulle få fortsätta att leva
Känner man sig osäker på sin fulmekar-identitet så kan man shimsa så att den knappt sticker upp så den syns.

Vilken burk använde du? Själv har jag kört med Falcon bayersk 2,8 såklart.

Dagens fulmek-tråden
Fulmeksråd i fulmekstråd
Köpte en ram med icke avtagbart öra där det satt kvar någon avbruten helicoil/gänga av något slag i växelörat. Borrade försiktigt ut det och under fanns fina gängor av kanske m12 kvar. Finns ramar/växlar med den dimensionen eller är det mest troligt en hemmalösning för att rädda öra/ram?

Frågan är då: Någon som har löst att gå från gissningsvis 12x1,5 till M10x1 med hjälp av typ helicoil? Eller är det bättre att borra ur och köpa en sån här? Tänker att det är väl bra att spara befintliga gängor om det är möjligt samt om det är möjligt att få användning utav dom

Bilagor

• 220891-00-c-420917.webp
    220891-00-c-420917.webp
    9.3 KB · Besök: 21
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Fulmeksråd i fulmekstråd
Köpte en ram med icke avtagbart öra där det satt kvar någon avbruten helicoil/gänga av något slag i växelörat. Borrade försiktigt ut det och under fanns fina gängor av kanske m12 kvar. Finns ramar/växlar med den dimensionen eller är det mest troligt en hemmalösning för att rädda öra/ram?

Frågan är då: Någon som har löst att gå från gissningsvis 12x1,5 till M10x1 med hjälp av typ helicoil? Eller är det bättre att borra ur och köpa en sån här? Tänker att det är väl bra att spara befintliga gängor om det är möjligt samt om det är möjligt att få användning utav dom
Om vi ska ner i den djupa ändan av fulmeksbassängen så har jag svetsat igen ett sånt hål och borrat/gängat upp ett nytt.
Inte fulmek säger ni?
Jag synar och höjer med en bild på skapelsen:
20240916_222421.webp

Dagens fulmek-tråden
Äh det är väl inget. Inkörsport. Fulmekets marijuana. Välkommen in i värmen!
Nu hoppas jag inte att jag hänger ut @JeppeMcKenzie , men blev rätt imponerad när han shimsade ut en för kort fyrkantsvevaxel. Kanske nästa steg i fulmekskarriären? Eller är det att gå för fort fram?
Känner man sig osäker på sin fulmekar-identitet så kan man shimsa så att den knappt sticker upp så den syns.

Vilken burk använde du? Själv har jag kört med Falcon bayersk 2,8 såklart.

Tack, det känns fint att vara bland vänner.

Om vi ska ner i den djupa ändan av fulmeksbassängen så har jag svetsat igen ett sånt hål och borrat/gängat upp ett nytt.
Inte fulmek säger ni?
Jag synar och höjer med en bild på skapelsen:Visa bilaga 805061
👍🏽

”Om du inte lyssnar på mamma och pappa så kommer @L.and och lagar din cykel.”

Dagens fulmek-tråden
Fulmekskungen Colin Furze byggde sig en heldämpad cykel från en helstel cykelram. Fjädringen levereras av neodimmagneter.

Det var två cyklar egentligen: den första prototypen av en gammal kromolyram, och den andra av rostfritt stål, för att förhindra magneterna klistra sig till alla möjliga ytor.

1764868013227.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Bromsen på militärcykeln låg an och ville ogärna släppa efter inbromsning. Plockade ner baknavet och hittade inga större problem. Det enda potentiella fel jag kunde hitta var att 2 plåtbleck som funkar som slitytor mellan expandern och bromsbackarna såg duktigt misshandlade ut, spruckna och tillplattade:
5E9C19AE-81C8-4803-B5BE-B15FC66A1E75.webp
DDB87231-44D6-46F7-B7FD-1AFC1B049741.webp

Det skulle kunna få expandern att kärva. Jag knipsade till plåt med plåtsaxen, putsade till med fil och grovknackade till form med snickarhammare:
821EA407-6F49-46B1-920E-84CA0697BB0D.webp
E3AC27EB-4679-43A9-8CCC-75A6B529CEB7.webp

Sen var det bara att kladda dit nytt fett och montera ihop skiten igen:
636BC930-CCB6-49A4-832B-97E703739507.webp
A44BC7EA-194D-48B4-B215-BBD4A9F758DD.webp

Militärcykeln har nu tjänstgjort fint hela den här veckan med fullt fungerande broms. Förhoppningsvis innebär det felet är löst och jag kan få några år till problemfria år ur det här eminenta åkdonet.

Dagens fulmek-tråden
Bromsen på militärcykeln låg an och ville ogärna släppa efter inbromsning. Plockade ner baknavet och hittade inga större problem. Det enda potentiella fel jag kunde hitta var att 2 plåtbleck som funkar som slitytor mellan expandern och bromsbackarna såg duktigt misshandlade ut, spruckna och tillplattade:
Visa bilaga 806643Visa bilaga 806645
Det skulle kunna få expandern att kärva. Jag knipsade till plåt med plåtsaxen, putsade till med fil och grovknackade till form med snickarhammare:Visa bilaga 806644Visa bilaga 806646
Sen var det bara att kladda dit nytt fett och montera ihop skiten igen:Visa bilaga 806647Visa bilaga 806648
Militärcykeln har nu tjänstgjort fint hela den här veckan med fullt fungerande broms. Förhoppningsvis innebär det felet är löst och jag kan få några år till problemfria år ur det här eminenta åkdonet.
proffs!!! demonterat från rätt sida också. Man hör nästan Bengts röst i huvudet! kul att det verkar funka. Kärvande bromsar verkar ju vara vanligt på HR90 men ej sett det fixet innan

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 806643Visa bilaga 806645
Det skulle kunna få expandern att kärva. Jag knipsade till plåt med plåtsaxen, putsade till med fil och grovknackade till form med snickarhammare:Visa bilaga 806644Visa bilaga 806646
Sen var det bara att kladda dit nytt fett och montera ihop skiten igen:Visa bilaga 806647Visa bilaga 806648
Finmek! Rött kort!

Dagens fulmek-tråden
Så mitt försök att kvalificera. Linsglaset på min framlampa gick sönder häromveckan, orsak okänd men den stod mitt framför en ingång till Globen shoppingcenter i 10 minuter.. Stort hål i linsen, flisan instängd i reflektorn. Se min bild i pendlingstråden, jag har också hunnit byta telefon emellan.
Men nu hade jag tid o ork (inte egentligen) så jag bröt upp lite mer linsglas så jag kunde skaka ut flisan, bände bort skyddsglaset från gamla telefonen, bröt bort en "lagom" flisa och drog bort tejpen från den, sen en försvarlig klick superlim and voila, pendlingslampans andra liv. Ljusbild rätt ok.
Ok, tejpen som satt första veckan är nog mer fulmek, men det är f@n fult på nära håll.
IMG_20251208_104510021.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
(Delvis) alldeles för hög nivå på tråden på senaste. Får därför bjuda på mitt hetaste mektips för att slippa kontaminerade bromsbelägg och -skiva.
IMG-20251212-WA0006.webp

(Hittills har jag kommit ihåg att montera tillbaka inför cyklingen, men en dag kommer det givetvis att glömmas..)

Dagens fulmek-tråden
Läcker oket jättemycket eller cyklar du jättesällan?
Ripmon står ganska långa stunder från och till ja, kör mest Izzon hemmavid. Så skulle det bara gå några dagar mellan skulle inte läcket vara ett problem skulle jag tro, men efter två veckor märks det helt klart.

Borde väl ändå ta tag i att fixa det på allvar .. nån dag.

Tillbaka
Topp