Atakua
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Att ha eltejp för att binda ihop allt är självklarhet.När det visar sig att man bara har bladen till rakhyveln med sig..
Visa bilaga 798436
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att ha eltejp för att binda ihop allt är självklarhet.När det visar sig att man bara har bladen till rakhyveln med sig..
Visa bilaga 798436
Eltejp är väl nästan att anse som finmek?Att ha eltejp för att binda ihop allt är självklarhet.
Jag har ingen aning, därför jag frågade! Nu gjorde jag utan guide. Lindade ett varv eltejp runt för att få rakt snitt, sen la jag styret på en stol utomhus och sågade. Blev snett på båda sidorna. Så det blev väl fulmek iallafall :pannars hade du inte frågat?
Synd att du klippte av ekern. Det hade varit fint att se bilder på ett nödmek i skogen när du rätar ut växelreglagsekern för att ersätta en trasig eker i bakhjulet.I våras gjorde jag det här finfina fulmeket. Jag skulle ut på en tur men upptäckte att växelreglaget inte satt fast, utan roterade när jag tryckte på knapparna. Först drog jag åt muttern ordentligt men insåg att det inte hjälpte. Det visade sig fattas en pytteliten skruv som hade som uppgift att förhindra rotationen. Jag letade febrilt i garaget men hade ingen skruv som var tillräckligt liten.
Jag var på väg att ge upp men kom på att en eker ju faktiskt kunde ha tillräckligt små gängor. Jag klippte av ekern men sparade en bit som jag kunde vira runt reglaget för att förhindra att "skruven" skulle lossna igen. Blev nästan bättre än orginal, om man inte är för petig med utseendet.
Visa bilaga 800975
Ger det 50/50 på att det blir permanent.Eluttag har checkat ut och drar jordfelsbrytaren.
Visa bilaga 801030
Hinner inte byta till nytt uttag idag, så väderskydd av kvargburk:
Visa bilaga 801031
Jag skulle säga att det beror på hur svarvningen utfördes. Var det en sån här lösning säger jag fulmek.Räknas det här som fulmek? Svarvade av 0,2mm och har numera en dropper på min gamle GT! Vajerdragning under BB med hjälp av en problem solvers backstop
You winJag skulle säga att det beror på hur svarvningen utfördes. Var det en sån här lösning säger jag fulmek.
Ånä! Försök inte, det där ska rakt in i finmeks-tråden! Inte ett buntband, silvertejp eller annan felanvänd pryl i sikte.Räknas det här som fulmek? Svarvade av 0,2mm och har numera en dropper på min gamle GT! Vajerdragning under BB med hjälp av en problem solvers backstop. Hoppas bara att den håller och jag får klara mig med ett rövhål
Snyggt! Ärligt talat tar väl inte bryggan så mycket last alls.Var fullt medveten om att Hayes Dominionoken är större än andra märken och ändå lyckades jag köpa adapter som inte passade...pallade inte köpa eller vänta på ett par nya så det blev att förbruka några slipskivor med Biltemas dremelmaskin. Gott om material kvar på slutresultatet!
Visa bilaga 801229Visa bilaga 801230
Visa bilaga 801231
bryggan tar i princip ingen last överhuvudtaget den e bara där för hålla distanserna rättSnyggt! Ärligt talat tar väl inte bryggan så mycket last alls.
Jag har varit med om att tappa precis samma skruv. Själv använde jag några träbestick och eltejp för att lösa problemet. Synd att jag inte har kvar nån bild på det. Din lagning ser professionell ut i jämförelse!I våras gjorde jag det här finfina fulmeket. Jag skulle ut på en tur men upptäckte att växelreglaget inte satt fast, utan roterade när jag tryckte på knapparna. Först drog jag åt muttern ordentligt men insåg att det inte hjälpte. Det visade sig fattas en pytteliten skruv som hade som uppgift att förhindra rotationen. Jag letade febrilt i garaget men hade ingen skruv som var tillräckligt liten.
Jag var på väg att ge upp men kom på att en eker ju faktiskt kunde ha tillräckligt små gängor. Jag klippte av ekern men sparade en bit som jag kunde vira runt reglaget för att förhindra att "skruven" skulle lossna igen. Blev nästan bättre än orginal, om man inte är för petig med utseendet.
Visa bilaga 800975
Det där är ju finmek. Fulmek är med silvertejp eller liknande.När man vill prova kablage o styre INNAN den fina styrlindan åker på.
Bitar av slang funkar bra. Här med Schwalbe No:18Visa bilaga 804787
Äh det är väl inget. Inkörsport. Fulmekets marijuana. Välkommen in i värmen!Hej Fulmek-tråden.
Jag heter LWB och jag är en fulmekare.
Idag skedde det. Ett nytt gammalt bygge där ramen saknade sadelstolpe och det som fanns på hyllan var antingen för stort eller för litet. Jag har för första gången i mitt liv shimsat en sadelstolpe med en bit sönderklippt aluminiumburk.
Förlåt mig. Jag ville aldrig hamna här. Jag ville bara att cykeln skulle få fortsätta att leva.
Känner man sig osäker på sin fulmekar-identitet så kan man shimsa så att den knappt sticker upp så den syns.Hej Fulmek-tråden.
Jag heter LWB och jag är en fulmekare.
Idag skedde det. Ett nytt gammalt bygge där ramen saknade sadelstolpe och det som fanns på hyllan var antingen för stort eller för litet. Jag har för första gången i mitt liv shimsat en sadelstolpe med en bit sönderklippt aluminiumburk.
Förlåt mig. Jag ville aldrig hamna här. Jag ville bara att cykeln skulle få fortsätta att leva
Om vi ska ner i den djupa ändan av fulmeksbassängen så har jag svetsat igen ett sånt hål och borrat/gängat upp ett nytt.Fulmeksråd i fulmekstråd
Köpte en ram med icke avtagbart öra där det satt kvar någon avbruten helicoil/gänga av något slag i växelörat. Borrade försiktigt ut det och under fanns fina gängor av kanske m12 kvar. Finns ramar/växlar med den dimensionen eller är det mest troligt en hemmalösning för att rädda öra/ram?
Frågan är då: Någon som har löst att gå från gissningsvis 12x1,5 till M10x1 med hjälp av typ helicoil? Eller är det bättre att borra ur och köpa en sån här? Tänker att det är väl bra att spara befintliga gängor om det är möjligt samt om det är möjligt att få användning utav dom
JättefultOm vi ska ner i den djupa ändan av fulmeksbassängen så har jag svetsat igen ett sånt hål och borrat/gängat upp ett nytt.
Inte fulmek säger ni?
Jag synar och höjer med en bild på skapelsen:Visa bilaga 805061
Tackar! För att förtydliga är det alltså ett kapat vinkeljärn som agerar kedjespännare och hindrar hjulet från att glida i dropoutsen.Jättefult![]()
Äh det är väl inget. Inkörsport. Fulmekets marijuana. Välkommen in i värmen!
Nu hoppas jag inte att jag hänger ut @JeppeMcKenzie , men blev rätt imponerad när han shimsade ut en för kort fyrkantsvevaxel. Kanske nästa steg i fulmekskarriären? Eller är det att gå för fort fram?
Känner man sig osäker på sin fulmekar-identitet så kan man shimsa så att den knappt sticker upp så den syns.
Vilken burk använde du? Själv har jag kört med Falcon bayersk 2,8 såklart.
Om vi ska ner i den djupa ändan av fulmeksbassängen så har jag svetsat igen ett sånt hål och borrat/gängat upp ett nytt.
Inte fulmek säger ni?
Jag synar och höjer med en bild på skapelsen:Visa bilaga 805061
Jättefult![]()
Kedjan sopslut (mätt). Kassetten kuggar över på mitten. Bakväxeln fryser. All gammal smörja på drivlinan har klibbat ihop alldeles.
Ny drivlina tänker ni. WD40 tänker jag...
Jepp, ingen dämpning i denna lösning.Helfjädrad snarare än heldämpad. Lär bli läskig!!
proffs!!! demonterat från rätt sida också. Man hör nästan Bengts röst i huvudet! kul att det verkar funka. Kärvande bromsar verkar ju vara vanligt på HR90 men ej sett det fixet innanBromsen på militärcykeln låg an och ville ogärna släppa efter inbromsning. Plockade ner baknavet och hittade inga större problem. Det enda potentiella fel jag kunde hitta var att 2 plåtbleck som funkar som slitytor mellan expandern och bromsbackarna såg duktigt misshandlade ut, spruckna och tillplattade:
Visa bilaga 806643Visa bilaga 806645
Det skulle kunna få expandern att kärva. Jag knipsade till plåt med plåtsaxen, putsade till med fil och grovknackade till form med snickarhammare:Visa bilaga 806644Visa bilaga 806646
Sen var det bara att kladda dit nytt fett och montera ihop skiten igen:Visa bilaga 806647Visa bilaga 806648
Militärcykeln har nu tjänstgjort fint hela den här veckan med fullt fungerande broms. Förhoppningsvis innebär det felet är löst och jag kan få några år till problemfria år ur det här eminenta åkdonet.
Finmek! Rött kort!Bromsen på militärcykeln låg an och ville ogärna släppa efter inbromsning. Plockade ner baknavet och hittade inga större problem. Det enda potentiella fel jag kunde hitta var att 2 plåtbleck som funkar som slitytor mellan expandern och bromsbackarna såg duktigt misshandlade ut, spruckna och tillplattade:
Visa bilaga 806643Visa bilaga 806645
Det skulle kunna få expandern att kärva. Jag knipsade till plåt med plåtsaxen, putsade till med fil och grovknackade till form med snickarhammare:Visa bilaga 806644Visa bilaga 806646
Sen var det bara att kladda dit nytt fett och montera ihop skiten igen:Visa bilaga 806647Visa bilaga 806648
Militärcykeln har nu tjänstgjort fint hela den här veckan med fullt fungerande broms. Förhoppningsvis innebär det felet är löst och jag kan få några år till problemfria år ur det här eminenta åkdonet.
Jag försökte i förrgår, men drog sönder gängorna i drivsidans pedalarm direkt. Ett tydligt tecken från cykelgudarna om mitt felaktiga beteende. Jag försökte fulmeka av pedalarmen med en liten slägga och ett gammalt bordsben men gav upp innan allt gick sönder och lämnade in den hos LBSen...
Tvekmacka på den, ett pepparkorn hade kvalificerat lagningen här.Tappade en av kulorna till klickern för kompressionsdämpningen när jag bytte olja i gaffeln idag; hittade en lagerkula i gömmorna som var liiite mindre, men den fungerar.
Visa bilaga 806969
Läcker oket jättemycket eller cyklar du jättesällan?(Delvis) alldeles för hög nivå på tråden på senaste. Får därför bjuda på mitt hetaste mektips för att slippa kontaminerade bromsbelägg och -skiva.
Visa bilaga 807766
(Hittills har jag kommit ihåg att montera tillbaka inför cyklingen, men en dag kommer det givetvis att glömmas..)
Ripmon står ganska långa stunder från och till ja, kör mest Izzon hemmavid. Så skulle det bara gå några dagar mellan skulle inte läcket vara ett problem skulle jag tro, men efter två veckor märks det helt klart.Läcker oket jättemycket eller cyklar du jättesällan?