[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Du går till en klåpare. Välj annat ställe nästa gång.
Jag frågade även firman i fråga, och fick följande svar. De håller delvis med.

IMG_1629.webp

WTF händer med discovery? Flera veckor utan någon serie där allan maynard slipar en brytarspets eller någon som gräver guld.
Ska det vara så här?

Dom har väl dragit in på dicovery för att lägga kraft på tåfjuten som kostar multum.
Fotboll? Så kan det vara men tror Allan och hans kompis är billiga som faan. Lite diesel o en kopp te.

Jag är lite orolig att jag åkt på svenskt utbud och det vore ju för jävligt

Allt är inte förlorat

A new series of Shed & Buried is expected in 2026, featuring hosts Henry Cole and Fuzz Townshend searching for and restoring vehicles

Fotboll? Så kan det vara men tror Allan och hans kompis är billiga som faan. Lite diesel o en kopp te.

Jag är lite orolig att jag åkt på svenskt utbud och det vore ju för jävligt
Tåfjuten kostar det ser man på när dom smyghöjer sina abonnemang och visar rent dåliga filmer och serier som är 10 år gamla så nån får betala för tåfjuten.

Om man är ute efter en varm ulltröja i fiskar-stil som håller i många år, måste man då köpa en dyr Devold Islender för att få något som är bra och förhoppningsvis inte kliar för mycket, eller går det lika bra med något i stil med denna?

Finns det något knep för att få igenom växelvajern på ett sram apex?

Skulle sätta på ett begagnat apex-reglage idag. Hittade bara växelvajrar i komibvariant (campa/shimano) men de brukar ju fungera...

Klippte en, fick trycka rejält för att få igenom den men änden såg fortfarande ok ut, Tryckte glad i hågen igenom den genom höljet utan större problem men när den hade kommit ut så hade den fransat sig lite lite. Ville inte riskera något så jag tog bort den, jag hade ju en till.

Klippte den, men den här gången var det lögn i helvete att få den igenom växelmekanismen. Till slut gick det men då hade den fransat sig. Den här gången hade jag i alla fall sinnesnärvaron att olja in kabeln lite och dra den fram och tillbaka lite innan jag tog bort den.

Nu var dock vajrarna slut men som tur var så hittade jag en påse med enbart Shimnaoände. I med den och äntligen gick vajern igenom utan alltför mycket kraft och utan att förstöra änden!

Jag kan inte minnas att jag har haft såna här problem med Rival/Force/Red även om det var länge sen jag bytte på något sånt. Har jag bara haft tur eller har Apex en annan konstruktion?

Hahaha, växelvajern visade sig vara det lilla...

För ungefär en vecka sen försökte jag svänga på en isväg och la mig på högersidan. Cykeln funkade så jag kollade inte så noga.

När jag åkte hem från jobbet i torsdags så hoppade plötsligt kedjan i en uppförsbacke och kilade fast sig mellan kassetten och ekrarna. Fick slita rejält för att få loss grejerna så att jag kunde gå hem med cykeln.

Idag när jag skulle titta på det så såg jag först att växelvajern hade lossnat. Inte hela världen då jag ändå hade tänkt byta reglage. Tre växelvajrar senare så satt allt på plats.

"Hm, bakväxeln ser konstig ut.." Efter en snabb titt så ser jag att växeln går väldigt långt in i hjulet. Växelörat är snett som bara den. Tar bort kedjan och kedjelåset går sönder. Tur att man har fler.

Bort med bakväxeln och på med växelöreriktaren. Hmm... Är hjulet verkligen rakt? En snabb koll visar att det inte alls är det. Fram med ekernyckeln, skruvar lite, hittar en väldigt lös eker vilket visar sig bero på att den har gått av.

Tur att man har fler bakhjul. Flyttar över kassett och skiva utan missöden. På med hjulet och riktar örat. Kontrollerar bakväxeln vilken faktiskt ser riktigt rak ut.Passar på att skruva bort och rengöra trissorna innan jag skruvar dit bakväxeln. Fäster vajern och går upp och äter kvällsmat.

Växeljustering får bli imorgon.

För ungefär en vecka sen försökte jag svänga på en isväg och la mig på högersidan. Cykeln funkade så jag kollade inte så noga.

När jag åkte hem från jobbet i torsdags så hoppade plötsligt kedjan i en uppförsbacke och kilade fast sig mellan kassetten och ekrarna. Fick slita rejält för att få loss grejerna så att jag kunde gå hem med cykeln.

Idag när jag skulle titta på det så såg jag först att växelvajern hade lossnat. Inte hela världen då jag ändå hade tänkt byta reglage. Tre växelvajrar senare så satt allt på plats.

"Hm, bakväxeln ser konstig ut.." Efter en snabb titt så ser jag att växeln går väldigt långt in i hjulet. Växelörat är snett som bara den. Tar bort kedjan och kedjelåset går sönder. Tur att man har fler.

Bort med bakväxeln och på med växelöreriktaren. Hmm... Är hjulet verkligen rakt? En snabb koll visar att det inte alls är det. Fram med ekernyckeln, skruvar lite, hittar en väldigt lös eker vilket visar sig bero på att den har gått av.

Tur att man har fler bakhjul. Flyttar över kassett och skiva utan missöden. På med hjulet och riktar örat. Kontrollerar bakväxeln vilken faktiskt ser riktigt rak ut.Passar på att skruva bort och rengöra trissorna innan jag skruvar dit bakväxeln. Fäster vajern och går upp och äter kvällsmat.

Jag kilade in kedjan mellan största och ekrarna för ett tag sedan. Tänkte inte så mycket på det då.
Sen gick en eker och jag lämnade in till LBS för fix.
Han som tog emot noterade att nästan alla ekrar på drivsidan hade ett rejält jack och frågade om alla skadade skulle bytas. Jo, det är nog lika bra 😂

Ska kolla hjulet någon gång och se om jag har någon passande eker. En fördel med hjulbytet är att jag nu i alla fall kan utnyttja alla 11 lägen på växelreglaget. Körde 11-delat med ett drev bortkopplat på 10-delat bakhjul (ja jag vet att hg700, hg800 finns). Hjulet jag bytte till har hg road så nu får jag nytta av hela min gamla da-kassett.

Cykeln i sig förtjänar kanske en notis i någon pendlarök-tråd. Började som funktionell pendlare med svintung aluminiumram och rejäla skärmar som är kvar. Sen fick jag för mig att jag skulle lätta cykeln i och med att jag bär den några trappsteg ner till källaren...

Aj då! Du får börja sluta svänga.

Vad finns det för fruktsoppa i pulverform med små bitar av frukt att köpa nu när inte den finns som Varma Koppen längre?
bl%c3%a5-band-varma-koppen-fruktsoppa-3x2dl-0.jpg

Om man är ute efter en varm ulltröja i fiskar-stil som håller i många år, måste man då köpa en dyr Devold Islender för att få något som är bra och förhoppningsvis inte kliar för mycket, eller går det lika bra med något i stil med denna?

Köp en Barbour!

Jag har ju såväl medelstor hund som diesel-kombimerca så lifestyle-mässigt kanske jag hade kunnat skohorna in ett Barbour-plagg.

Men, det blidde Gridarmor-varianten och än så länge är jag mycket nöjd. Varm och förhållandevis resistent mot kyliga vindar. Dock svider det lite att jag inte tidigare såg att Devold Islender tillverkas i Baltikum, medans Gridarmors görs i (såklart) Kina vilket sabbar vibben lite.

Pga nyinförskaffad hund får gräsmattan numera utstå mer trafik av såväl fyr-som tvåbenta. Hur gör jag för att undvika lervälling på redan utsatta partier? Lägga på kompostgaller för att fördela trycket över vintern? Spärra av? Sluta bry mig?

IMG_2078.webp

sluta bry sig är väl rätt svar. Jag har nåt liten yta som borde dräneras bättre men rent slitage är värre, Det vill man nog inte på bilden men i mitt fall funderar jag på att lägga en "sån gummimatta" så det inte blir lera

sluta bry sig är väl rätt svar. Jag har nåt liten yta som borde dräneras bättre men rent slitage är värre, Det vill man nog inte på bilden men i mitt fall funderar jag på att lägga en "sån gummimatta" så det inte blir lera
Gräsmattan har varit rätt eftersatt, behöver mest något så den klarar sig fram till våran när det kan åtgärdas med ordentlig gödsling och förtätning

Gräsmattan har varit rätt eftersatt, behöver mest något så den klarar sig fram till våran när det kan åtgärdas med ordentlig gödsling och förtätning
Om det var mycket mossa och bös istället för gräs som tål det mycket mindre än gräset gör och slitaget ger gräset en möjlighet att vinna tillbaka förlorad mark så att säga. Men kanske kan kräva lite insats med frö och jord i vår.

Är det för dåligt dränerat gör ju det också sitt.

Armering ser ofta rätt trist ut i verkligheten och är fett oskönt att gå på så det hade jag nog inte lagt dit.

Om det var mycket mossa och bös istället för gräs som tål det mycket mindre än gräset gör och slitaget ger gräset en möjlighet att vinna tillbaka förlorad mark så att säga. Men kanske kan kräva lite insats med frö och jord i vår.

Är det för dåligt dränerat gör ju det också sitt.

Armering ser ofta rätt trist ut i verkligheten och är fett oskönt att gå på så det hade jag nog inte lagt dit.
Nästan mer mossa och klöver än gräs på sina ställen. Kan hoppas att detta är vad som behövs då.

Pga nyinförskaffad hund får gräsmattan numera utstå mer trafik av såväl fyr-som tvåbenta. Hur gör jag för att undvika lervälling på redan utsatta partier? Lägga på kompostgaller för att fördela trycket över vintern? Spärra av? Sluta bry mig?

Visa bilaga 807447
Flytta, lägg grus, asfaltera. Finns många alternativ.

Tillbaka
Topp