[OT] Slipa knivar

[OT] Slipa knivar
apropå japan fick vi två familjer för ett antal år sedan högsta högsta möjliga ära i ett flera timmar långt personligt besök hos kejsarens egen svärdsmed kunihira kawachi.

en relaxad och trevlig man som högst frikostigt delade med sig av sina hemligheter, så nu förstår jag rent praktiskt hur man gör ett samurajsvärd. på bilden visar han med en liten slägga var hans lärling skall slå med en större slägga

har man några hundra tusen över kan man köpa ett:)

han slipar för övrigt inte själv.
.

IMG_2453.webp

[OT] Slipa knivar
Prepare to sätta kaffet i vrångstrupen:

Jag använder samma kökskniv till allt i köket. Har aldrig förstått varför man "behöver" massa olika knivar för att skära matvaror. :unsure: Har absolut ingen aning om vad det är för kniv, men den är bekväm och verkar ha vettigt stål.
Jag uppskattar förvisso en vass kniv, men gör nästan lika. Har en kortare som är skönast när den räcker, lättare att sikta osv. En längre om den korta är för kort för att nå. Och en skalkniv för småpill (som ofta är utanför köket också, skära kartonger mm).

[OT] Slipa knivar

Jag använder samma kökskniv till allt i köket. Har aldrig förstått varför man "behöver" massa olika knivar för att skära matvaror. :unsure: Har absolut ingen aning om vad det är för kniv, men den är bekväm och verkar ha vettigt stål.
Jag uppskattar förvisso en vass kniv, men gör nästan lika. Har en kortare som är skönast när den räcker, lättare att sikta osv. En längre om den korta är för kort för att nå. Och en skalkniv för småpill (som ofta är utanför köket också, skära kartonger mm).
Jaha, men Japanresan då??

Fascinerande det här med att det finns ett yrke som kräver extrem detaljkunskap och nörderi i ena änden, samtidigt som merparten av alla människor lagar mat varenda dag helt utan att nörda ner sig i materialet. Man undrar ju i vilken ände de onödiga utsvävningarna sker. Jag gissar i den änden där man polerar eggen och inte kan tänka sig att äta mat som skurits med fel kniv.😛

PS. Jag är ganska nördig kring cyklar, men har garanterat lagat mat mycket mer än jag cyklat och hanterar det ganska bra, om jag får säga det själv, med enbart de tre knivarna @Rattnalle nämner. Fast jag har en brödkniv också, men det är mest för att den hade ett ganska fint handtag..

[OT] Slipa knivar

Jag har flera, men ligger nedpackat och bortglömda i en låda i en annan stad. Senaste tre åren har jag använt en 20cm kockkniv och en 40kr victorinox skalkniv.
Funkar toppen.

Sen kan man ju välja vilken sorts kniv man vill ha. En tunn japansk kniv blir väl som en fin lvg. Toppen i vissa förhållanden men olämplig på stig.
Sen har du kraftigare västerländska som är mer av en touringhoj. Inte lika snabb. Men kommer ta dig fram på ett pålitligt sätt osvsett vad du behöver göra

[OT] Slipa knivar
Haha, ja den här tråden ger väl dom där vibbarna om att det är en svår gräns att dra mellan nörderi och pretentiöst skitsnack. Så din motvikt utgör en bra balans. :giggle:
Jag nördar gärna, men just köksknivar finner jag enormt ointressanta. Det mesta man skär har tillräckligt lika egenskaper för att en och samma kniv ska funka till rubbet. Visst plockar jag väl fram nån kort sak nån gång ibland för en ost eller nåt, men 99% skärs med samma relativt stora kockkniv.

Till annat däremot, har jag flera olika knivar. Den här använder jag dagligen på jobbet för att karva plast, skära kartonger, tälja saker som inte passar ihop, och så vidare. Hopplöst superhårt stål som är nästan omöjligt att vässa till riktigt bra skärpa, men å andra sidan håller den dugligt för att vålda i glasfiberarmerad plast och tälja aluminiumkanter.

spyderco.webp

Otroligt ergonomisk design och trevlig att använda.

[OT] Slipa knivar
Great mind think alike, jag köpte en billig diamantsten bara för att ta med till AirBnBs... Lättare i väskan än andra stenar och inte hela världen om man skulle glömma kvar den.

[OT] Slipa knivar
Jag brukar ha med min egen privata kockkniv när jag ska laga mat på annan ort. Enklare än att hålla på och slipa.

[OT] Slipa knivar
Precis!
Vad som helst med en oglacerad kant funkar. Mugg, tallrik, skål eller blomkruka. Eggen blir rå och inte så hållbar kanske men duger mer än väl för en veckas semester
Hmm, har gått över ån efter vatten och letat upp någon slät sten eller annat lämpligt utomhus vid fjällsemestrar tex. Tack för den uppenbara och enkla lösningen!
Man kan ju å andra sidan, med fördel, äta pölsa under veckan också. Då behövs inte så mycket kniv.

[OT] Slipa knivar
De sämsta knivarna i världen är i alla fall de man hittar på hyrda stugor/lägenheter. Där brukar brödkniven vara helt överlägsen de helt söndernötta och aldrig slipade vanliga knivarna.
De är vassare när jag lämnar än när jag kom, är väl mina finska gener som skiner igenom? ;)
En slö kniv är som att höra någon cykla med en rostig kedja som gnisslar!

[OT] Slipa knivar
De är vassare när jag lämnar än när jag kom, är väl mina finska gener som skiner igenom? ;)
En slö kniv är som att höra någon cykla med en rostig kedja som gnisslar!
Haha. Jag fick ju lära mig att alla finnar alltid har minst en kniv med sig över allt. Oklart om den var slö eller vässad. Källorna är något oklara.

[OT] Slipa knivar
Vem slipar skrädarsaxar i Stockholm? Har fyndat en gammal fin, men otroligt slö sax. Jag har koll på ett par bra knivsliperier, men skrädarsaxar kräver annan slipteknik än knivar och hushållsaxar. (Dock är de inte lika kinkiga som frisörsaxar)

[OT] Slipa knivar
Kockkniv och korkskruv, de två viktigaste sakerna när man hyr bostad.
Nja, en fräsch skärbräda tycker jag nog är det viktigaste att ta med sig. 36 år gamla plastskärbrädor brukar iaf ge mig stora äckelskräcken.
Kniv, diskhandduk, satuesse är väl standard tänker jag. Skärbräda lite mer lyx.

[OT] Slipa knivar
Vem slipar skrädarsaxar i Stockholm? Har fyndat en gammal fin, men otroligt slö sax. Jag har koll på ett par bra knivsliperier, men skrädarsaxar kräver annan slipteknik än knivar och hushållsaxar. (Dock är de inte lika kinkiga som frisörsaxar)

Tjena!

Ingen aning tyvärr, men vi skickar våra hundsaxar till Lyckliga Fåret för slipning och är väldigt nöjda.

[OT] Slipa knivar
Mycket reklam nu för s.k rolling sharpeners. Är det någon här som provat en och kan ge ett omdöme?
Metoden ser ganska så smidig ut tycker jag och funderar på att skaffa en.

[OT] Slipa knivar
Mycket reklam nu för s.k rolling sharpeners. Är det någon här som provat en och kan ge ett omdöme?
Metoden ser ganska så smidig ut tycker jag och funderar på att skaffa en.

Tjena!

Finns en liten diskussion om dom längre bak i tråden. Köp inte en av alla Temukopior, massa som säljs av "Svenska" butiker men det är bara dropshippingskräp.
Har den kostar typ 900:- och nu säljs för 379:- så kan du iskallt räkna med att det är skräp
Ska man köpa en så är det Horl som gäller. Dyra men riktigt bra.
En av min frus kusiner fick en billig kopia i julklapp och den var totalt värdelös. Det tog över 15 minuter att få ett resultat som var ok (började med en i princip död kniv). Tog en likadan kniv och körde på med min Horl och det tog fem minuter för ett perfekt resultat.

Men klicka bak några sidor och läs diskussionen. Dom är inte perfekta men smidigheten gör den till en riktigt bra pryl.

[OT] Slipa knivar
Jag har väl insett att jag är helt värdelös på att hålla 15-20 graders vinkel när jag bryner så mitt stavbryne är nära att snart börja vikariera som blompinne.
Jag brynar på med vad vinkel jag har. Alltid mot eggen. Brukar känna med vilken vinkel jag når eggen med på nya knivar. Har lyckats bryna fram egg (tunnare) på även sliten kockkniv (Victoriniox). Gäller att våga nöta på😀

Fick lära mig bryna på älgjakter som grabb.

[OT] Slipa knivar
Tjena!

Finns en liten diskussion om dom längre bak i tråden. Köp inte en av alla Temukopior, massa som säljs av "Svenska" butiker men det är bara dropshippingskräp.
Har den kostar typ 900:- och nu säljs för 379:- så kan du iskallt räkna med att det är skräp
Ska man köpa en så är det Horl som gäller. Dyra men riktigt bra.
En av min frus kusiner fick en billig kopia i julklapp och den var totalt värdelös. Det tog över 15 minuter att få ett resultat som var ok (började med en i princip död kniv). Tog en likadan kniv och körde på med min Horl och det tog fem minuter för ett perfekt resultat.

Men klicka bak några sidor och läs diskussionen. Dom är inte perfekta men smidigheten gör den till en riktigt bra pryl.
Matnyttigt video om just den produkten!

Tillbaka
Topp