Visa din Propain

Visa din Propain
Nej, jag jämför ju mellan samma gaffel olika slag.
Tabellen påstår dessutom att det skiljer 32mm mellan enkelkronad 180 o 220

Och det står står samma gaffelmåt på park.

Visa din Propain
The math is mathing.
Antar att den relativt kraftiga böjen på underröret i framkant är för att få plats med framdäcket vid 200 mm slag med en nedre gaffelkrona som tar mindre plats än en single crown gaffels krona.
ja, fast spec säger samma gaffelhöjd på alla 180 & 200 med 32mm skillnad. Så troligen är det väl samma ram och kass geo tabell

EDIT. My bad. 13mm skiljer det meallan 180 och 200 enligt Propain - om det är 29'' på båda

Senast ändrad:
Visa din Propain
Vilken cykel prater vi om? Jag hittar det inte. Spindrift 200 mm geo tabell är säkert kass: BB offset är samma fram och bak som inte går på en mullet.
Frågan är väl egentligen om det är samma ram på AL 27.5 180mm och Park mix 200mm

Enligt geotabell skiljer det 32mm mellan 180mm 27.5 och 200mm 29'' och en halvgrad på HTA.
Det står samma gaffelängde på singelkrona och dubbelkrona vilket tydligen inte stämmer.

Jag tror man måste kolla sprängskiss för att kunna bevisa nåt. Det går inte att använda bara tabell för att bevisa att tex länk är samma

Visa din Propain
Ja, radie av en 27,5" hjul är 18 mm mindre än 19", så det stämmer.

Var ser du det?
att det inte stämmer? Någon skriver ovan att dubbelkrona är lägre men det har jag inte dubbelkollat

det finns skillnader i ram.
1761207373790.webp

Visa din Propain
Jag ser ingen konstigheter. Mix single 180 mm har 596 mm gaffel längd, Mix double 200 mm har 609, som skiljer 13 mm som ärl inte mindre än 20 mm pga dubbelkrona.
Det är så jävla många varianter....

men mix och 29'' kan inte ha samma A2C, reach, HTA OCH samma ram?

edit. och 27.5 180 och mix 200 kan inte skilja 0,5 grad på 32mm.

Visa din Propain
På de flesta cyklar är det samma: en flipchip sänker bakaxeln.

Jag förstår fortfarande inte vad dina 32 mm är.
AC2 27.5 180mm jämfört med mix 200mm.

Ja, flip, bakriangel / länk.
triangel skiljer helt klart mellan 27.5 och 29 men vad skiljer mellan 27.5 och mix är frågan. Brukar bara vara flip ja och/eller länk

Visa din Propain
menar du att fork length skulle inkludera hjulet? Jag antog att de menar AC2

Ja, såklart skiljer A2C sig kring 19 mm mellan en 27,5" och 29" gaffel.

hur som helst borde 32mm ge mer än en grads skillnad?

Sadelrörsvinkeln skiljer mycket mer, så om gaffelrörsvinkeln i tabellerna stämmer finns det en angleset. Men då stämmer stack inte. Vi kan inte kontrollera stack med vevlagerhöjd för att det är något fel BB drop på 200 mm versionen.

Visa din Propain
Lite blandade tankar.
En 180mm 27,5" gaffel blir lågt om det är en 29" cykel, med gaffelvinkel bortåt de där 90° en inte vill till. Kanske köra 27,5" i 29" gaffel? Så behöver ju inte sonen spara heller...
Kör ni hel 27,5" på en 29" blir ju balansen samma men bb lågt, kanske för-lågt eller ok-lågt...
Jag har kört Mullet på en 29" spindrift och tyckte det funkade väldigt bra (Pinkbike har en artikel om kedjestag och mullet, tänkvärd...)
Tack för alla synpunkter.

Jag hittade en kalkylator/simulator på nätet sent i går kväll. Vad många det finns, men bike-stats var enkel att använda.

Parkversionen verkar vara en 29"-ram med kortare 27.5" kedjestag om jag läste rätt i det Blister-review som jonte länkade till tidigare

Det verkar iaf som att en 27,5" ram som vi senare kan gaffla upp till en mullet ger minst nackdelar. Med ett angle-set kan man behålla geometrin ganska bra.

Jag kör Spindrift själv (full 29") och får ofta pedalslag från stenar (165mm vevarmar). Så jag tror därför det inte går att sätta på 27" hjul på en 29" ram.

Visa din Propain

Jag hittade en kalkylator/simulator på nätet sent i går kväll. Vad många det finns, men bike-stats var enkel att använda.

Parkversionen verkar vara en 29"-ram med kortare 27.5" kedjestag om jag läste rätt i det Blister-review som jonte länkade till tidigare

Det verkar iaf som att en 27,5" ram som vi senare kan gaffla upp till en mullet ger minst nackdelar. Med ett angle-set kan man behålla geometrin ganska bra.

Jag kör Spindrift själv (full 29") och får ofta pedalslag från stenar (165mm vevarmar). Så jag tror därför det inte går att sätta på 27" hjul på en 29" ram.
Den där är min Go to -kalkylator, det är nåt med gränssnittet som gör den användarvänlig för mig. Jag tänkte på den också då den har en enkel funktion för att se hur geon ändras om man byter gaffel eller hjul o.s.v. Spindrift fanns inlagd i många varianter, så brukar det inte vara.

Visa din Propain

Jag tänker ändå att han kunde ha mix från början...ja, det är 15mm högre standover men är han så duktigt går det väl bra? Kanske går det att köra 27,5 hjul i mix ram ett tag trots allt.

Eller prata med tillverkaren och red ut hur det ligger till. Är det länkage som skiljer kan du köpa två.

Visa din Propain
Jag tänker ändå att han kunde ha mix från början...ja, det är 15mm högre standover men är han så duktigt går det väl bra? Kanske går det att köra 27,5 hjul i mix ram ett tag trots allt.

Eller prata med tillverkaren och red ut hur det ligger till. Är det länkage som skiljer kan du köpa två.
Hmm, klart intressant !
Ska absolut kolla upp.
Tror inte heller höjden är ett övergående o-problem. Man står ju sällan över ramen, man sitter ju på sadeln när man chillar.

Det blir att göra ett pass till framför datorn och simulera vidare när familjen lagt sig 😅.

Visa din Propain
Hmm, klart intressant !
Ska absolut kolla upp.
Tror inte heller höjden är ett övergående o-problem. Man står ju sällan över ramen, man sitter ju på sadeln när man chillar.

Det blir att göra ett pass till framför datorn och simulera vidare när familjen lagt sig 😅.
det är det jag menar, det låter som han är stor nog att inte bry sig om standover. Synd om det blir någon dum kompromis

Visa din Propain
Hej,

igår monterade jag på en "coil-dämpare" på min Spindrift. Dämparen är en Rock shox vivid Ultimate.

Jag inser nu att det blir krångligt att justera tre av reglagen (HBO och HSC) är svåra att se pch justera när dämparen väl är monterad.
Sen kommer tyvärr reglaget för att låsa dämparen i "trampa-läget" hindras av länkaget i komma i "låst" läge.

Men, allt det spelar mindre roll och kommer gå att fixa tänker jag.

Det har kommit en knak/knäppljud i länkaget. Ljudet kommer exakt vid samma kompression, typ 30%. Jag känner ett litet störande knäpp i fjädringen också.

Någon som vet om det är själva dämparen som skapar nya ljudet/knäppet, genom att t.ex. HBO aktiveras?
Eller har jag helt enkelt skruvat ihop länkaget fel...(har inte felsökt ännu)

Senast ändrad:
Visa din Propain
Hej,

igår monterade jag på en "coil-dämpare" på min Spindrift. Dämparen är en Rock shox vivid Ulrtimate.

Jag inser nu att det blir krångligt att justera tre av reglagen (HBO och HSC) är svåra att se pch justera när dämparen väl är monterad.
Sen kommer tyvärr reglaget för att låsa dämparen i "trampa-läget" hindras av länkaget i komma i "låst" läge.

Men allt det spelar mindre roll och kommer gå att fixa tänker jag.

Det har kommit en knak/knäppljud i länkaget. Ljudet kommer exakt vid samma kompression, typ 30%. Jag känner ett litet störande knäpp i fjädringen också.

Någon som vet om det är själva dämparen som skapar nya ljudet/knäppet, genom att t.ex. HBO aktiveras?
Eller har jag helt enkelt skruvat ihop länkaget fel...(har inte felsökt ännu)
Jag har haft en likadan dämpare på en annan hoj och inte upplevt något sådan ljud. Tror inte det är kopplat till HBO. Knak/knäppande kan ju vara vad som helst typ, men ta loss, rengöra och fetta kan ju vara första steget.

Du påminde mig dock om problemet med pro10-länkaget, att det är svårt att komma åt vred :(
Väntar själv på en Propain-hoj och hade glömt bort det, tänkte slänga på min Vivid Coil Ultimate där också.

Visa din Propain
Jag har haft en likadan dämpare på en annan hoj och inte upplevt något sådan ljud. Tror inte det är kopplat till HBO. Knak/knäppande kan ju vara vad som helst typ, men ta loss, rengöra och fetta kan ju vara första steget.

Du påminde mig dock om problemet med pro10-länkaget, att det är svårt att komma åt vred :(
Väntar själv på en Propain-hoj och hade glömt bort det, tänkte slänga på min Vivid Coil Ultimate där också.
Det är trångt som satan på Propain, jag har en DVO med coil och den ska man ju pumpa blåsan på med jämna mellanrum och det är omöjligt utan att montera av dämparen.

Visa din Propain

Tack för input 🙂
Man får köra sin favoritinställning, hela sommaren, helt enkelt. ☀️

Men återfjädringen (viktigaste tycker jag) och ett annat reglage (HSC eller LSC) kommer man ju åt enkelt utan insexnycklar. Resten blir litet pillande där kanske HBO behöver justeras under första dagen.
Något tips här vad som är lämpligt? Just nu sitter den i mitten och man kan öka minska med två klick tror jag.

Jag tyckte att jag var noggrann med att torka rent, fetta in och dra med momentnyckel. Men jag provar med att montera om dämparen/pro-10 och ser vad det ger.
Bra att veta att det inte är själva dämparen som har något ljud för sig.

Visa din Propain
Tack för input 🙂
Man får köra sin favoritinställning, hela sommaren, helt enkelt. ☀️

Men återfjädringen (viktigaste tycker jag) och ett annat reglage (HSC eller LSC) kommer man ju åt enkelt utan insexnycklar. Resten blir litet pillande där kanske HBO behöver justeras under första dagen.
Något tips här vad som är lämpligt? Just nu sitter den i mitten och man kan öka minska med två klick tror jag.

Jag tyckte att jag var noggrann med att torka rent, fetta in och dra med momentnyckel. Men jag provar med att montera om dämparen/pro-10 och ser vad det ger.
Bra att veta att det inte är själva dämparen som har något ljud för sig.
Ja precis. Det är bra att de reglagen är utan insex helt klart.
Jag har kört i mitten på min vivid, den har suttit på en Airdrop Edit dock så fjädringen/länkaget är annorlunda såklart.

Ja har du varit noggrann så borde det inte vara det. Just klickande från fjäder kan hjälpa att släppa preload och sedan blåsa bort eventuell skit som kanske skaver.

Visa din Propain
Ja precis. Det är bra att de reglagen är utan insex helt klart.
Jag har kört i mitten på min vivid, den har suttit på en Airdrop Edit dock så fjädringen/länkaget är annorlunda såklart.

Ja har du varit noggrann så borde det inte vara det. Just klickande från fjäder kan hjälpa att släppa preload och sedan blåsa bort eventuell skit som kanske skaver.
Nja, dämparen är sprillans, så det är tyvärr nog undertecknad som få göra om och rätt gällande återmonteringen.
Men nåt kul ska jag också ha under de mörka höstvällara🙂
(helt OK att mecka cykel i lugn och ro)

Visa din Propain

Dags för Propain #3?
Vilken blir det? 🙂

Visa din Propain
På gen 4 ska det väll inte vara några problem tror jag så länge man kontrollerar länkage skruvarna och efterdrar.

Bultarna hälsingland har togs väll fram specifikt för gen 5 om jag läste rätt på pinkbike efter att folk rapporterat om glapp i länkaget. Jag skulle höra av mig till propain angående din gen 5 om jag var du.

Visa din Propain
Är det där något man behöver tänka på om man sitter på en äldre spindrift?
Har en gen 5 och en gen 4 nämligen - är det något som fallerar eller är de förstärkta för att folk drar sönder dem?
Har du inte fått mejl från Propain? Jag fick mejl om att man kunde beställa nya gratis. Men det gäller väl isf att du finns i rullarna som kund med mejladress.

Visa din Propain
På gen 4 ska det väll inte vara några problem tror jag så länge man kontrollerar länkage skruvarna och efterdrar.

Bultarna hälsingland har togs väll fram specifikt för gen 5 om jag läste rätt på pinkbike efter att folk rapporterat om glapp i länkaget. Jag skulle höra av mig till propain angående din gen 5 om jag var du.
Aha, där ser man. Min gen 5 köpte jag i höstas så kanske jag redan har dessa? Har inte märkt nåt glapp i alla fall

Visa din Propain
Hojs

Funderar på att klicka hem en ny cykel då den gamla gått i bitar och har nog landat på en spindrift eller tyee, i vanlig ordning så har ju beslutsångesten krypit på :) så mina funderingar är. spindrift verkar kanon när man cyklar i park o större berg men är den väldigt tråkig på tamare stigar?
Känns ju som att mera slaglängd kan kompensera för dålig teknink :) samt vad kör ni för storlek?Är ca 177 har kört L ram innan (Airdrop edit)

Tanken med cykeln är att köra på hemma stigar, cykelparker och samt några swe cup tävlingar

Tackar o bockar för input

Tillbaka
Topp