Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Har råkat byta vevparti från sram rival axs 12s till Shimano grx 12s. ( För att få vettigt skruva-ihop pressfit vevlager). Vad finns det för kedjor som lirar med detta? Srams 12s flat top som satt på från början lirar inte.

Har råkat byta vevparti från sram rival axs 12s till Shimano grx 12s. ( För att få vettigt skruva-ihop pressfit vevlager). Vad finns det för kedjor som lirar med detta? Srams 12s flat top som satt på från början lirar inte.
Är kassetten också speciell för flattops större rullar? Annars borde väl vilken som helst standard-12vx- kedja funka?
Alla dessa inlåsningspåhitt!😡

Dem 3 ser ut att vara kompatibla, men det enkla är väl att testa med Shimanokedja först.

Edit: bara garbaruken som det står flattop klart och tydligt dock

Jag slaktade en Eagle 12s-kedja och det lirar åtminstone inomhus, det dröjer några månader innan jag cyklar ute så ett absolut oomkullrunkeligt facit får vänta lite. (y)

Måste det finnas och monteras bowl/cup/lagerskål på styrlager (uppe och nere)? Jag har en gammal Specialized Hardrock-ram som jag ska montera styrlager på, men lagerskålen verkar inte passas lagret (öppet) och i styrröret? Första gången jag försöker byta styrlager...

Bilagor

• IMG_20260225_083656142.webp
    IMG_20260225_083656142.webp
    239.4 KB · Besök: 12
  • IMG_20260224_211424059.webp
    IMG_20260224_211424059.webp
    567.6 KB · Besök: 15
  • IMG_20260225_083712466.webp
    IMG_20260225_083712466.webp
    157.4 KB · Besök: 14
Måste det finnas och monteras bowl/cup/lagerskål på styrlager (uppe och nere)? Jag har en gammal Specialized Hardrock-ram som jag ska montera styrlager på, men lagerskålen verkar inte passas lagret (öppet) och i styrröret? Första gången jag försöker byta styrlager...
Vet inte alls vad du ska ha men du kan möjligen få hjälp här Standardized Headset Identification System (aka Headset… | Park Tool https://share.google/YS0IKhRJw2hVUckFm

Det var en tålmodig och oförgriplig förstoppning!
Så, ja.

Köpte en Selle Italia SLR TI 316 Superflow 145mm på K&S, skall enligt tillverkaren väga 168g +/- 8% i stl 145mm.

På vågen är den dock betydligt tyngre.

IMG_3063.webp

Funderade först på om jag hade fått en billigare variant, men det är mycket riktigt TI 316-varianten.
IMG_3064.webp

Så: varför är min sadel så omänskligt tung?

Köpte en Selle Italia SLR TI 316 Superflow 145mm på K&S, skall enligt tillverkaren väga 168g +/- 8% i stl 145mm.

På vågen är den dock betydligt tyngre.

Visa bilaga 817537

Funderade först på om jag hade fått en billigare variant, men det är mycket riktigt TI 316-varianten.
Visa bilaga 817538

Så: varför är min sadel så omänskligt tung?

Du har inte sadeln du länkar till. Det är den här (men fortfarande kring 30 gram tyngre än spec och vad R2-bike har vägt):

Varför står det inte på PM adaptors vad fan de har för "FRÅN" storlek?

MA90 - F180/PC är från 160mm (tror jag, varför har jag annars köpt 3?) DVS + 20mm ingen offsett
MA-F203P/PA verkar vara från 160 dvs + 43mm och offset
MA-F203P/PMA ska vara från 180 dvs + 23mm ingen offsett

Det verkar inte finnas någon systematik bakom PA vs PMA?

Varför står det inte på PM adaptors vad fan de har för "FRÅN" storlek?

MA90 - F180/PC är från 160mm (tror jag, varför har jag annars köpt 3?) DVS + 20mm ingen offsett
MA-F203P/PA verkar vara från 160 dvs + 43mm och offset
MA-F203P/PMA ska vara från 180 dvs + 23mm ingen offsett

Det verkar inte finnas någon systematik bakom PA vs PMA?

Jag tror att både PA och PMA står för post mount adapter.

Det verkar finnas en systematik: P är från 160, PM från 180 och PL2 från 200. Har du läst instruktioner?

Jag tror att både PA och PMA står för post mount adapter.

Det verkar finnas en systematik: P är från 160, PM från 180 och PL2 från 200. Har du läst instruktioner?

Nä men jag läste (?) när jag köpte och SM-MA-F203P/PMA finns inte med i den länk. PL2 hade jag varit nöjd med men den heter inte det.

Det kan vara så att jag köpt adapters från olika serier och jag ska bortse från de med MA90. Om vi bara tittar på MA så antar jag att PA kan vara postmount 160 och PMA postmount 180.

(Vad PC på MA90 då skulle betyda kan man ju fundera över)

baserat på att jag VET att 160-203 har offset och förhoppningen att jag köpt rätt grejor.
(de flesta hjulen ska få 180/203mm skivor)

EDIT. problemet är oockså att jag råkat köpa en ny/are gaffel till den lilla enduron efter att jag beställde grejor.

Senast ändrad:
Bytt vevparti på min ena cykel. Från GRX 810 med Shimano 42t till ett Magene Pes515 med Alugear 42t. Klingan hamnar nu väldigt nära kedjestaget och jag funderar på om en bricka i lämplig tjocklek mellan klinga och vevlager på drivsidan kan hjälpa den ut ngr millimeter. Är det en lämpligt lösning, är det värt stt göra och är det ngt speciellt man bör tänka på när man gör det?

Bytt vevparti på min ena cykel. Från GRX 810 med Shimano 42t till ett Magene Pes515 med Alugear 42t. Klingan hamnar nu väldigt nära kedjestaget och jag funderar på om en bricka i lämplig tjocklek mellan klinga och vevlager på drivsidan kan hjälpa den ut ngr millimeter. Är det en lämpligt lösning, är det värt stt göra och är det ngt speciellt man bör tänka på när man gör det?
Jag skulle flytta vevlagret om det finns distanser där. Och att vänster vevarm inte tar i staget då.

Har du monterat klingan på rätt (ute) sidan av infästningen?

Jag antar att du menar en distans mellan höger vevarm och vevlagret. Såna finns att köpa och det funkar. Man kan dock inte flytta på mer än 1 eller 2 mm, annars har höger vevarmen inte en tillräckligt stor klämmyta.

Har du monterat klingan på rätt (ute) sidan av infästningen?

Jag antar att du menar en distans mellan höger vevarm och vevlagret. Såna finns att köpa och det funkar. Man kan dock inte flytta på mer än 1 eller 2 mm, annars har höger vevarmen inte en tillräckligt stor klämmyta.
Helt riktigt. Fick med mig några brickor/spacers/shims från den lokala handlaren och tänkte testa, men tänker på ev friktion mellan vevarm-bricka-vevlager. Kan det ha negativ påverkan på någon del över tid🤔

Helt riktigt. Fick med mig några brickor/spacers/shims från den lokala handlaren och tänkte testa, men tänker på ev friktion mellan vevarm-bricka-vevlager. Kan det ha negativ påverkan på någon del över tid🤔

Vevarm, bricka och vevlager roterar alla tillsammans, så ingen friktion där.

Ny hoj sedan sen höst -25 med Sram. Plockade ut den idag och märkte att vänster reglage var dött. Bytte batteri och då tappade den kontakten med appen och funkade inte alls. Återställde systemet och då började allt lira igen. Är detta normalt för Sram?

Vad jag kan se så skiljer det 0.1mm mellan växelwire från Shimano och SRAM men jag förutsätter att det oavsett fungerar med hölje från Shimano eller har även det för stor diameter för SRAM?

Vad jag kan se så skiljer det 0.1mm mellan växelwire från Shimano och SRAM men jag förutsätter att det oavsett fungerar med hölje från Shimano eller har även det för stor diameter för SRAM?
Jag har blandat friskt genom åren, och inte märkt någon skillnad eller problematik med att blanda olika tillverkares hölje och wires.

SRAMa växelvajrar skall vara 1,1mm för att ge lägre friktion (jmf med Shimanos 1,2mm) särskilt med många kraftiga böjningar.
Jag har inte provat själv men många påstår att polerade och jämnt slipade rostfria vajrar både löper lättast och skall ha längst livslängd, särskilt jmf med belagda vajrar. En sådan polerad och slipad rostfri vajer på 1,1mm är
men den kostar förstås mer
jmf med den enklaste

Tillbaka
Topp