Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Räknas det?
1000008768.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Tycker just likörer brukar vara besvärliga med korken, det hamnar lätt lite likör på gängorna, alkoholen dunstar, eller något, och bara sockret blir kvar och agerar gänglåsning.

Lite på samma tema, skulle byta till sommardäck på bilen igår, men det slutade med att vinkelslipen och borrmaskinen åkte fram ...
20260405_142727.webp

Två hjulbultar satt så fast att skallarna bara blev runddragna av hylsan. Jag testade i ett par omgångar att slipa till med vinkelslipen så en hylsa i en storlek mindre gick att hamra på, men det blev ändå runddragning. Det slutade med att jag slipade av skallarna och borrade ut den försänkta biten av bulten.

Dagens fulmek-tråden
Är i hillbillyland i Chile. Min kusin blev pålurad hydrauliska bromsar på sin fina troll för länge sen. Djävulens påfund säger jag! Lokala cykelhandlaren lyckades med nöp och näppe skaka fram ett luftningskit dock utan bleeding blocks. Så hur bush-luftar man bromsar egentligen utan spruta?? Plastpåse och gummiband kanske?

Bilagor

• IMG_7389.webp
    IMG_7389.webp
    840.9 KB · Besök: 83
  • IMG_7388.webp
    IMG_7388.webp
    373.3 KB · Besök: 88
  • IMG_7382.webp
    IMG_7382.webp
    688.2 KB · Besök: 79
  • IMG_7385.webp
    IMG_7385.webp
    244.3 KB · Besök: 82
Dagens fulmek-tråden
Är i hillbillyland i Chile. Min kusin blev pålurad hydrauliska bromsar på sin fina troll för länge sen. Djävulens påfund säger jag! Lokala cykelhandlaren lyckades med nöp och näppe skaka fram ett luftningskit dock utan bleeding blocks. Så hur bush-luftar man bromsar egentligen utan spruta?? Plastpåse och gummiband kanske?
Har du koppen så bara sätta in den uppe och pumpa med handtaget för kund och fosterland. Evt att ha något att peta med för att "hjälpa" luftbubblorna att komma upp ur hålet i koppen, om man är otålig

Dagens fulmek-tråden
Går att sätta random slang på oket också och trycka ut med handtaget.
Men det behövs (nästan) aldrig om det bara är en fråga om att bromsen tar för dåligt, det brukar räcka att toppa uppifrån.

Det går t o m att göra utan tratt om man bara droppar försiktigt ner i reservoaren om det är kris. Tar längre tid bara. Nån LHM-olja och något pipett-liknande att droppa med bara, en tunn slang eller rör t ex.

Dagens fulmek-tråden
Men det behövs (nästan) aldrig om det bara är en fråga om att bromsen tar för dåligt, det brukar räcka att toppa uppifrån.

Det går t o m att göra utan tratt om man bara droppar försiktigt ner i reservoaren om det är kris. Tar längre tid bara. Nån LHM-olja och något pipett-liknande att droppa med bara, en tunn slang eller rör t ex.
Ok men du öppnar inte på oket något om du toppar uppifrån?

körde tillslut metoden med spruta in i oket och fånga upp i kopp på reservoar. Bak blev ok men fram fortfarande extremt svampigt. Testade lossa oket från gaffeln och vinklade uppåner så nippeln blev nedersta punkten och provade igen och då blev det perfekt bett..skumt men verkar som luft i oket

Dagens fulmek-tråden
Ok men du öppnar inte på oket något om du toppar uppifrån?

körde tillslut metoden med spruta in i oket och fånga upp i kopp på reservoar. Bak blev ok men fram fortfarande extremt svampigt. Testade lossa oket från gaffeln och vinklade uppåner så nippeln blev nedersta punkten och provade igen och då blev det perfekt bett..skumt men verkar som luft i oket
Jag öppnar som regel bara oket när jag ska byta vätskan. Fyller på uppifrån och i värsta fall cyklar med en runda och gör det igen.

Ser också till att klossen som sitter i oket inte är för tjock. Då blir det inte bra. Motsvarande skiva och nya belägg plus en pyttemarginal.

Dagens fulmek-tråden
Du introducerar oftast luft i oket när du sprutar nedifrån. Jag kör med en rejäl spruta så jag kan byta all vätskan på ett enda tryck och då också få ut luften som följer med in för att få bra resultat. Därför det är bäst att låta bli om man bara ska snabbfixa.

Dagens fulmek-tråden
Har cykeln stått upp ett tag, eller cyklats på.
Så har oftast luften hittat upp till handtaget, då kab man fuska och lufta som rattnallen säger.

Har man otur, så har luft fastnat längre ner. Då måste det tryckas ut från oket.

Om man är i bushfix mode, är det alltid lönt att försöka ful lufta från handtaget först och hoppas på det bästa

Dagens fulmek-tråden
Du introducerar oftast luft i oket när du sprutar nedifrån. Jag kör med en rejäl spruta så jag kan byta all vätskan på ett enda tryck och då också få ut luften som följer med in för att få bra resultat.
Bara så jag förstår rätt, när du byter all vätska kopplar du stor spruta på handtaget, gör lilla dansen för att få ut bubblorna i toppen, sedan öppnar du oket och trycker igenom ovanifrån?

Dagens fulmek-tråden
Bara så jag förstår rätt, när du byter all vätska kopplar du stor spruta på handtaget, gör lilla dansen för att få ut bubblorna i toppen, sedan öppnar du oket och trycker igenom ovanifrån?
Nej, luftning i tratt uppifrån. Funkar alltid om det bara är lite dålig känsla eller liknande.

Vid det årliga bytet av all vätska kör jag tratt upptill och stor spruta nere, och trycker nedifrån tills jag fyllt tratten till bredden. Då brukar det också ha bubblat igenom det som jag fick med in när jag öppnade där nere och det har också börjat komma ny röd och fin olja. Haken med att ha för liten spruta är att du inte hinner trycka igenom de bubblorna du får in när du öppnar hela vägen igenom utan de fastnar nånstans halvvägs, sen när du fyller sprutan igen så trycker du in ytterligare en omgång bubblor. Osv.

Det går säkert att undvika om man är proffs, eller genom att vara noga med att dra ut innan man tycker in. Men det är lättare att bara ha en stor spruta tycker jag.

Är det riktigt jävligt kanske jag drar en spruta till men brukar nog oftast nöja mig med en, de flesta byter ju inte oljan varje år ens och det verkar funka ändå. Men har ingen lust att prova att koka bromsen i alperna igen.

Dagens fulmek-tråden
Nej, luftning i tratt uppifrån. Funkar alltid om det bara är lite dålig känsla eller liknande.

Vid det årliga bytet av all vätska kör jag tratt upptill och stor spruta nere, och trycker nedifrån tills jag fyllt tratten till bredden. Då brukar det också ha bubblat igenom det som jag fick med in när jag öppnade där nere och det har också börjat komma ny röd och fin olja. Haken med att ha för liten spruta är att du inte hinner trycka igenom de bubblorna du får in när du öppnar hela vägen igenom utan de fastnar nånstans halvvägs, sen när du fyller sprutan igen så trycker du in ytterligare en omgång bubblor. Osv.

Är det riktigt jävligt kanske jag drar en spruta till men brukar nog oftast nöja mig med en, de flesta byter ju inte oljan varje år ens och det verkar funka ändå. Men har ingen lust att prova att koka bromsen i alperna igen.
Asch, lite spänning ska man ju ha i tillvaron😁
Är man tillräckligt nördig kan man köra med två olika hydrauloljor, tex röd och grön som man använder omväxlande. Då blir det tydligt när den nya oljan är framme i koppen.

Dagens fulmek-tråden
Fina dammsugaren slutar fungera!

Provar motor separat och den fungerar. Behövs varvtals styrning mm och fjärrkontroll på handtaget? Svar Nej.

Tar bort ALL elektronik.
Dammsugare_20260418_101_copyr_OlofA.webp

Monterar ny brytare och kopplar den direkt till motor.
NU kan vi städa igen.
Dammsugare_20260418_102_copyr_OlofA (1).webp

Kondensator från enfas kompressor. Reservdel Biltema

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Fina dammsugaren slutar fungera!

Provar motor separat och den fungerar. Behövs varvtals styrning mm och fjärrkontroll på handtaget? Svar Nej.

Tar bort ALL elektronik.
Visa bilaga 825548
Monterar ny brytare och kopplar den direkt till motor.
NU kan vi städa igen.
Visa bilaga 825549
Kondensator från enfas kompressor. Reservdel Biltema
Min dammsugare ber om en liknande fullösning. På/av-knappen krånglar och tvingas numera att hålla strömmen öppen med en bit tejp. Jag går i tankar att antingen kortsluta runt knappen eller ersätta den en vippströmbrytare.

Tillbaka
Topp