Frågetråden om dämparservice

Denna var i nån form av suck down och jag kunde inte sträcka den av egen kraft. Det var något fel på den och den gick inte ut när jag pumpade upp den.

Skulle behövt en ordentlig hävarm för att sträcka den med kraft tror jag eller punkterat den genom tätningen med nål eller liknande.

Tjena,

jag söker klarhet gällande en liten plastbricka som sitter mellan infästningen i ramen och bakdämparen.
Det är två brickor i plast som sitter på vardera sidan om dämparfästet.
De har litet roliga mått. Tjocklek=1.7mm. Håldiam 12,7mm och ytterdiam ~17mm(om jag minns rätt).
Gissar att det är glidlager och en standardkomponent från Rockshox.

Så klart har nu en av brickorna spruckit och jag behöver nya.

Någon här som kan ge en ledtråd?
Är det t ex Rockshox eller Canyon som gör dessa ?
(Bakdämparen är Rockshox och ramen Canyon strive)

Tänkte jag skulle kunna hitta något billigt att beställa, annars försöker jag mig på att fixa själv av nylon. Eller kanske t.o.m. gå och fråga på Cykelcentrum om dom har något 🙂.

(Det är brickan med pos31 på ritningen)
IMG_7210.webp

@Emil777 Denna typ av distans är från ramtillverkaren, i ditt fall Canyon och då är det nog enklast att beställa nya via dom, om du inte råkar äga en svarv vill säga.
Jaså, det är så illa. Typ 900kr + frakt för den brickan jag behöver.
Då tillverkar jag ett glidlager av plastmaterial jag har hemma. Tänker mig stansa ur belagsmaterial till skidor mha hålslagare. Det borde hindra glappet som annars skulle bli.

Tack för input!👍

Ser ut att vara en del av ett sånt kit som Canyon tycks ha prissatt med noll känsla för kundrelationer.
Visa bilaga 826037
Ja, huva. Det var det jag var rädd för. Jag hoppades att det var en rockshox-komponent för typ 50kr men tyvärr för mig.
Ska kolla om jag hittar någon passande bricka i plast på Ali.

Tillbaka
Topp