Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nä du.
Men efter mycket letande på 1177 kan "löperknä" möjligen kvala in.
Det var iofs 5 år sedan jag gav mig på att springa och det slutade riktigt illa men det kan uppenbart komma sig av flera anledningar. Som tex cykling.
Försöker med rekommenderade övningar ett tag. Sen får jag se.
Löparknä är väl framsida av knät vid knäskålen. Baksidan låter som minisk eller något annat typ bakers bubbla eller vad det heter.

Jo, men nu är det framsidan. Knäskålen sitter ju där. På mig iaf. 😎
Ja men bra då är jag inte galen. Första gången jag läste ditt inlägg tänkte jag ”aha framsidan av knät, kanske löparknä”. Sen läste jag om ditt inlägg en andra gång och såg ”baksidan” och tänkte ”jag har verkligen för mig att det stod framsidan tidigare, skumt, men jaja då läste jag fel”. Nu såg jag att du faktiskt skrev bakom knäskålen. Så framsida.

Det låter som löparknä då ja. Testa om vila funkar, alltså total vila från fysisk aktivitet. För då kan det ju vara ansträngningen som gör det. Skadar inte heller att stärka kringliggande muskler som hjälper att dra och hålla knäskålen rätt. Ligger den lite fel i sin skåra kan ju det göra att det blir irriterat och gör ont efter ansträngning. Musklerna hjälper dem att stabilisera sig och kan därför minska besvären.

Annars ber jag dig faktiskt att direkt gå till en ortoped och skippa alla vändor med vårdcentralen och fysioterapeuter hit och dit. Jag hade liknande besvär (+ låsningar/högg till i vissa vinklar) och det som till slut hjälpte var en enkel titthålsoperation. Drogs med det i flera år i onödan och ingen annan hittade problemet då menisk och allt annat som röntgats och magnetröntgats såg bra ut. Men med kikhålsoperationen såg man direkt vad det var och rättade till direkt.

Det senaste halvåret eller så har jag fått ont strax under/bakom knäskålen höger. Oavsett vilken cykel jag sitter på.
Sannolikt är det artros som jag har även i ländryggen (men den mår bra av cykling).
Kom att tänka på den gamla tumregeln om ont på framsidan av knät ska sadeln längre fram (eller tvärtom), ont på baksidan av knät ska sadeln bak. Eller tvärtom. Hur är det nu?
Tänkte göra ett försök innan jag hemsöker vården.
Nja, den tumregel jag minns är:
Ont på framsida knät, höj sadeln, dvs böj knät mindre. Vilket verkar logiskt. Men då skall väl skall undre delen av knäskålen vara lodrätt över pedalaxeln med vevarna horisontella (en annan gammal tumregel).
Sänka sadeln vid smärta på baksidan av knät känns inte lika logiskt, men fungerar kanske.

Hur fungerar fartkameror i Norge och Finland? Är det samma system som Sverige, att de fotar framifrån och måste identifiera föraren?
Frågar åt en MC-åkande kompis. :-)

Hur fungerar fartkameror i Norge och Finland? Är det samma system som Sverige, att de fotar framifrån och måste identifiera föraren?
Frågar åt en MC-åkande kompis. :-)
Ganska säker på att åtminstone i Norge tar de bara bild framifrån. Men läs på (kompisen alltså...) om bötesbeloppen innan. För man kan åka dit av polis också, och i båda länderna kan det bli dyrt. Särskilt om du (förlåt kompisen) har hög lön eller sålt lite aktier i fjol, då kan det bli riktigt riktigt dyrt i Finland.

Mitt framnav glappar en aning. Det går alltså att röra hjulet minimalt i sidled. Inte så det stör funktionen egentligen, men om det inte åtgärdas gissar jag att det kommer bli värre och/eller något slits i onödan.
Har aldrig meckat med nav, finns det något enkelt man skall börja titta på? Något man kan spänna, och i så fall hur?
Hjulet är Newmen Evolution, navet något från Newmen.

Mitt framnav glappar en aning. Det går alltså att röra hjulet minimalt i sidled. Inte så det stör funktionen egentligen, men om det inte åtgärdas gissar jag att det kommer bli värre och/eller något slits i onödan.
Har aldrig meckat med nav, finns det något enkelt man skall börja titta på? Något man kan spänna, och i så fall hur?
Hjulet är Newmen Evolution, navet något från Newmen.
Kopp&kon kan spännas, maskinlager måste bytas. Så börja med att ta reda på lagertyp.

Cartridge vs. cup-and-cone bearings: Wheels explained | Cyclist https://share.google/bnocIuALXAYsTI60u

En återfettning som behövs, eller en lagerkula på rymmen kanske. Byt till nya lagerkulor!
En spricka i hjulaxeln kan också ge såna effekter.
Får helt enkelt börja plocka isär och se hur det ser ut. Antar att det i vanlig ordning finns 127 olika typer av kulor. Hjulaxeln tror jag inte har en spricka, får kolla upp det också. Kan inte påminna mig om att jag kraschad/caseat så att något borde spruckit. Inte med framhjulet...

Det finns inte 127 olika men om det är lösa kulor så är det bara att börja med att justera spänningen.
Att en kula ramlar ur av sig själv har jag inte varit med om men ser att vi hamnat i en hagelskur av märkliga inlägg

Känner mig dum, men det är väl ok i denna tråden. Hjulet ser ut som nedan. Innan jag gör bort mig, hur öppnar jag? Är det att dra utåt eller skall det skruvas? Finns liksom inget att skruva i...
Jag känner att det glappar lite och rullar som om det är grus i lagren, så något är ju knas.

Bilagor

• PXL_20260608_172141080.webp
    PXL_20260608_172141080.webp
    597.5 KB · Besök: 15
  • PXL_20260608_172130228.webp
    PXL_20260608_172130228.webp
    629.7 KB · Besök: 15
Känner mig dum, men det är väl ok i denna tråden. Hjulet ser ut som nedan. Innan jag gör bort mig, hur öppnar jag? Är det att dra utåt eller skall det skruvas? Finns liksom inget att skruva i...
Jag känner att det glappar lite och rullar som om det är grus i lagren, så något är ju knas.
Vad händer om du drar bestämt utåt med handkraft?

Känner mig dum, men det är väl ok i denna tråden. Hjulet ser ut som nedan. Innan jag gör bort mig, hur öppnar jag?
Har du kollat vad som står map service hos tillverkaren?

Har du kollat vad som står map service hos tillverkaren?
Manualen? Är inte det fusk?
Men jo, faktiskt. Hittar instruktioner för äldre varianter som inte är tillämpbara (end caps sitter med synlig skruv på dem). Och för denna varianten hittar jag motsvarande manual, men då utan instruktioner för service mer än att service skall göras.
Får väl leta vidare om jag missat något.
Det jag däremot sett är att jag verkar ha "riktiga" lager. Är alltså ganska säker på att minst ett behöver bytas, men då måste jag ju komma åt dem...

Edit: nu hittade jag till slut. Är nog i princip att dra, men de använder ett verktyg som gör att de kan slå ut end capen med slägga. Behövs mer än handkraft och en tång kommer nog förstöra en del på vägen. Får försöka leta fram min inre McGyver.

Men jo, faktiskt. Hittar instruktioner för äldre varianter som inte är tillämpbara (end caps sitter med synlig skruv på dem). Och för denna varianten hittar jag motsvarande manual, men då utan instruktioner för service mer än att service skall göras.
Kanske kolla på FAQn?
eller prova att MAILa eller tom ringa
E-Mail: info@mg-components.de

Mo. - Fr. 09:00 bis 12:00
Mo. - Do. 13:00 bis 15:00
Telefon: +49 (0) 8370 76831 0

<REDIGERAT>
Edit: nu hittade jag till slut. Är nog i princip att dra, men de använder ett verktyg som gör att de kan slå ut end capen. Behövs mer än handkraft och en tång kommer nog förstöra en del på vägen. Får försöka leta fram min inte McGyver.
Har du ngt passande verktyg kanske du kan trycka/banka ut dem från andra sidan navet (om du förstår vad jag menar)

Det jag däremot sett är att jag verkar ha "riktiga" lager. Är alltså ganska säker på att minst ett behöver bytas, men då måste jag ju komma åt dem...

Edit: nu hittade jag till slut. Är nog i princip att dra, men de använder ett verktyg som gör att de kan slå ut end capen med slägga. Behövs mer än handkraft och en tång kommer nog förstöra en del på vägen. Får försöka leta fram min inre McGyver.
IMG_2913.webp

Kanske kolla på FAQn?
eller prova att MAILa eller tom ringa
E-Mail: info@mg-components.de

Mo. - Fr. 09:00 bis 12:00
Mo. - Do. 13:00 bis 15:00
Telefon: +49 (0) 8370 76831 0

<REDIGERAT>

Har du ngt passande verktyg kanske du kan trycka/banka ut dem från andra sidan navet (om du förstår vad jag menar)
Jo, hittade som sagt instruktionsvideo tom till slut. Som använder specialverktyg🙄. Får klura på nån lösning eller beställa både verktyg och lager. Har fyra sådana hjul i familjen så det kan vara värt ett par hundralappar att kunna serva själv.

Ja det är precis så deras verktyg fungerar. En hatt man sätter utanpå sen trär man en pinne genom axelhålet och bankar från andra sidan. Funderar bara på om jag kan bygga en sådan själv. Den behöver ju ha rätt dimension och vara rund så att kraften fördelas på den lilla flänsen. Annars behöver man nog snart fler reservdelar. Samma sak med att använda tång. Funkar säker för att ta av, men blir nog en del skador på vägen.

Edit:
En sån här https://www.bike-discount.de/en/new...eqioQ4CuaQpOENm_8L-hHJKmU_ktBmnEaAu0JEALw_wcB

Blir nog en beställning om jag bara hittar lager också

Meckar med bromsar på en lastcykel och inser att jag behöver slang till bakbromsen. Fråga som uppstår är så hur slangen kan kosta typ 250-300 spänn (sm-bh90-sb) när en komplett broms med handtag och ok går att hitta för typ 700?! Är det något jag missar eller är slangen i fråga gjord av enhörningsman?
Edit. Är alltså halvgamla slx-bromsar jag spelar med

Meckar med bromsar på en lastcykel och inser att jag behöver slang till bakbromsen. Fråga som uppstår är så hur slangen kan kosta typ 250-300 spänn (sm-bh90-sb) när en komplett broms med handtag och ok går att hitta för typ 700?! Är det något jag missar eller är slangen i fråga gjord av enhörningsman?
Edit. Är alltså halvgamla slx-bromsar jag spelar med
Kostar 18-25 euro hos tysken. Gratis är väl inget. Speciellt slang för hydraulisk broms. Behöver ju vara lite kvalité för att hålla också. Nu kan jag inte så mycket om SLX men när jag googlade verkade ett set (oklart vad som ingår utöver oket från texten) gå på närmare 1600-1700? Från svenska sidor dock.

Kostar 18-25 euro hos tysken. Gratis är väl inget. Speciellt slang för hydraulisk broms. Behöver ju vara lite kvalité för att hålla också. Nu kan jag inte så mycket om SLX men när jag googlade verkade ett set (oklart vad som ingår utöver oket från texten) gå på närmare 1600-1700? Från svenska sidor dock.
Ja, 25 euro är väl generellt för lång slang till bakbroms. På samma tyska sida går hela paketet att hitta för 70 euro. Tycker att skillnaden blir väl svettig för att kunna motivera att bara köpa slangen.

Ja slang är träligt prisat. Mt200 handtag, ok, slang och olja kostar som en bh59. Köpte fram ocg bak för 29 euro

Men, bara att köpa xtr istället så ordnar det upp sig

Visa bilaga 835429
Vad ska jag ersätta det här med? Lyckas inte googla fram till något 73x124.5mm.

Jag hittar ett exemplar 73x124 mm: https://www.aliexpress.com/item/1005004274176488.html . Alltså matchande vevhusbredd (73 mm) med en ½ mm kortare axel. Om du inte redan har dina framdrev för nära ramen kan detta fungera, annars skulle jag också leta efter lite bredare varianter (73×126 t.ex.)

Det verkar finnas mindre fyrkantsvevlager för 73mm breda ramar än det finns för 68mm, det har du rätt i.

Visa bilaga 835429
Vad ska jag ersätta det här med? Lyckas inte googla fram till något 73x124.5mm.

På webbsidan av ditt vevlager, https://www.vpcomponents.com/vp-bc73, finns den här bilden:

191136.webp

Det står 68 mm, men jag antar att ditt lager är 73 mm bred.

Det andra man kan ser är att, som vanligt, axeln sticker ut olika mycket på både sidorna vid olika axellängden. Jag hoppas att samma utstick gäller vid alla tillverkare för en given axellängd.

Jag hittar ett exemplar 73x124 mm: https://www.aliexpress.com/item/1005004274176488.html . Alltså matchande vevhusbredd (73 mm) med en ½ mm kortare axel. Om du inte redan har dina framdrev för nära ramen kan detta fungera, annars skulle jag också leta efter lite bredare varianter (73×126 t.ex.)

Det verkar finnas mindre fyrkantsvevlager för 73mm breda ramar än det finns för 68mm, det har du rätt i.
På webbsidan av ditt vevlager, https://www.vpcomponents.com/vp-bc73, finns den här bilden:

Visa bilaga 835447

Det står 68 mm, men jag antar att ditt lager är 73 mm bred.

Det andra man kan ser är att, som vanligt, axeln sticker ut olika mycket på både sidorna vid olika axellängden. Jag hoppas att samma utstick gäller vid alla tillverkare för en given axellängd.
Tack för svar!
Hittade också den bilden men blev lite trött när 73mm som mitt lager är inte fanns ned. Mätte och det verkar även vara symmetriskt.
Är lite skeptisk till att beställa från ali så funderar på att prova med ett shimano 73x122.5. Får se hur det slutar.

Tack för svar!
Hittade också den bilden men blev lite trött när 73mm som mitt lager är inte fanns ned. Mätte och det verkar även vara symmetriskt.
Är lite skeptisk till att beställa från ali så funderar på att prova med ett shimano 73x122.5. Får se hur det slutar.
133 kr plus 18 kr i frakt då är man gniden.

Tack för svar!
Tange LN3922 finns med 127 mm axel.
Men vad är dt för cykel som kräver 124 mm axel? Verkar vara oerhört sällsynt.

Jag gjorde nogrannt rent ratchet och body från gammalt fett, smorde upp mitt DT240exp med rätt fett, slängde mig på cykeln och skulle ut på en vända.

Kom ungefär 600meter innan ratcheten hängde sig...

Det är det lösa hjulet som "vickar" och fastnar i splinesen i bodyn, ofta eller alltid i samband med växling till tyngre växel.

Eftersom jag inte inte har verktyg för EXP tänkte jag lämna in det idag, men då slår det mig att jag är ganska säker på att det är interfacet ratchet/body som felar, borde jag byta body ochså?

Ali, Amazon och Decathlon är för alltid svartlistade i min bok.

Ryggrad kan vara dyrt .
Njae, dyngan dom där företagen prånglar ut borde antingen aldrig ha tillverkats eftersom den inte uppfyller utlovad funktion eller kostar dig på andra sätt som inte är lika enkla att se.

Du har i själva verket dragit ner på konsumtionen och sparat.
😉

Det är en specialized pitch
Jag kommit precis ihåg att jag har avmonterat ett sådant vevlager från en Spec Pitch när jag byggde om sonens "nya" Pitch. Det står dock 122.5 mm på mitt.
Vill du ha det? Lagren känns bra med fingrarna, jag skulle inte tveka använda det på mitt bygge men jag har just nu inga planer som inkluderar fyrkantsvevlager.

20260612_102533337.webp

Jag kommit precis ihåg att jag har avmonterat ett sådant vevlager från en Spec Pitch när jag byggde om sonens "nya" Pitch. Det står dock 122.5 mm på mitt.
Vill du ha det? Lagren känns bra med fingrarna, jag skulle inte tveka använda det på mitt bygge men jag har just nu inga planer som inkluderar fyrkantsvevlager.

Visa bilaga 835510
Tack för erbjudandet men jag hann skaffa ett nytt. Riktigt imponerad över viljan att hjälpa till på det här forumet, tummen upp👍

Finns det folk (annat än stofila nostalgiker och fixie-hipsters) som kör med tåclips och remmar? Jag är lite sugen på att testa. Känns lockande att kunna köra med hyfsat slappa remmar och bara hoppa i med sina sneakers, iaf för vissa cyklar. Rätt snyggt också.

Tillbaka
Topp