Den officiella Canyon-tråden

Not gonna lie, jag är frestad.

Inte längre
IMG-20260618-221435697.jpg

Nu behöver jag en flaska som passar under ramväskan 🤦‍♀️

Hej!

Är det någon som vet hur stort drev man kan ha i vevpartiet fram på en Grand Canyon med singelklinga? De leveras med 30t men får man plats med 36t? Vad tror ni?

Dra ett pm om om du har lust, så får tråden vara till sitt ändamål.
Jag hoppas att det är OK att jag postar mitt svar i den här tråden?

Jag uppskattar din input @HåkanC. Sitter för närvarande på en för liten corratec c-cross ram med Shimano 105 2x10,
Om du redan har en cykel med 2 x 10 borde det vara enkelt för dig att jmf utväxlingarna med den cykel du funderar på att köpa. Du kan själv enkelt jmf olika utvx här
Vad har du för utväxling nu på din Corratec?

jag har sneglat på Canton endurace cf 6 med 2x10 tiagra.
Canyon Endurace CF 6 är en bra cykel och du borde märka stor och förhoppningsvis positiv skillnad mot din lilla Corratec CX.
Men Endurace CF 6 är också en väldigt populär cykel, finns den kvar i din strl?
Några tankar om tiagra?
CF 6 kommer med Tiagra 4700 som skall vara riktigt bra, Shimano 105 2x10 finns i två varianter: 5600(synliga växelvajrar) och 5700(växelvajrar under styrlindan) och enl de som själva har jmf 5700 och Tiagra 4700 skall Tiagran vara bättre ffa vad gäller växlingarna.
Men CF 6 kommer med en 10-delad 11-34 kassett vilken jag tycket bör bytas till den lämpligare 12-28
Att ha tätare steg mellan utväxlingarna ger ffa fördelar med klena trötta ben (tro mig jag vet!) och naturligtvis när man cyklar i grupp, särskilt när man är den tröttaste och klenaste i gruppen.
Här kan du själv se skillnaden i en jmf mha

Men kassetten är ingen anledning till att avstå köp, som med Cues på Endurace AllRoad-modellen. Det är enkelt o billigt att byta kassett vid ett senare tillfälle, men Rose säljer även GP5k i 32mm för ett bra pris: 490 SEK.

Jag väger 100kg så kolfiber ramen på cf6 känns motiverad för lite bättre komfort.
Som har postats så många ggr tidigare under många år har inte materialet som sådant hos ramen ngn inverkan på komforten.
Däremot kan flera av cykelns delar ha betydelse och enl Canyon skiljer det en del mellan dem
Tex däcken som på Allroad-modellen iofs är nästa 10% bredare (35 istf 32mm), men samtidigt riktigt tunga nästan +29% (hela 525 istf 407g)! Tyngre däck är inte enbart trögare de upplevs även ofta som stummare och tristare vilket kan ge sämre komfort trots den större bredden.
Men oavsett vilken cykel det blir tycker jag att man bör kosta på sig riktigt bra däck, bättre än ngn av de som cyklarna leveras med, tex Conti GP5000 i 32mm som skall väga endast 290g (~29% mindre)
En annan skillnad som kan ha stor betydelse för den upplevda komforten är sadelstolpen,
på CF 6 är det en VCLS medan det på Allroad-cykeln är en alupinne.

Men oavsett alla ord jag har postat ovan skall du naturligtvis köpa precis den cykel du vill
och av precis den anledning du vill.
Det är du som skall bli nöjd med det du köper, inte jag eller några andra tomtar på nätet!

Har en Torque från 2018, utan flipchip. 27.5" 175mm travel i ramen och sitter idag en Lyrik på 180mm men är lite inne på att sätta på en 180mm 29" zeb och då samtidigt göra om cykeln till en mullet.

Någon som gjort den ombyggnationen och kan ge mig lite för eller nackdelar.

Använder cykeln enbart för liftburen downhill, trampar aldrig uppför.

Har en Torque från 2018, utan flipchip. 27.5" 175mm travel i ramen och sitter idag en Lyrik på 180mm men är lite inne på att sätta på en 180mm 29" zeb och då samtidigt göra om cykeln till en mullet.

Någon som gjort den ombyggnationen och kan ge mig lite för eller nackdelar.

Använder cykeln enbart för liftburen downhill, trampar aldrig uppför.

Framänden kommer att bygga lite mer än 40 mm högre, son är mycket. Gaffelrörsvinkeln blir 2 grader flackare. Orginal 65 grad är brant med dagens standard, lite flackare är bättre. Men 63 grad är kankse lite för flack? Sadelrörsvikeln blir orimligt flack, men då bryr man sig väl inte om i park. Reaxh blir 20 mm kortare och stack blir 25-30 mm högre. Det kan ger problem. Om du kan tar bort distanser under stammen eller byta till ett styre med mindre rise kan du får gamla positionen tillbaka. Sen blir vevlagret 15 mm högre, som jag skulle tänka är inte bra i park.

Framänden kommer att bygga lite mer än 40 mm högre, son är mycket. Gaffelrörsvinkeln blir 2 grader flackare. Orginal 65 grad är brant med dagens standard, lite flackare är bättre. Men 63 grad är kankse lite för flack? Sadelrörsvikeln blir orimligt flack, men då bryr man sig väl inte om i park. Reaxh blir 20 mm kortare och stack blir 25-30 mm högre. Det kan ger problem. Om du kan tar bort distanser under stammen eller byta till ett styre med mindre rise kan du får gamla positionen tillbaka. Sen blir vevlagret 15 mm högre, som jag skulle tänka är inte bra i park.
Halv-OT kanske men använder du nåt "webbverktyg" liknande bike-stats för att kolla sånt här eller tänker du fram siffrorna på ett ungefär?
Jag brukar använda bike-stats men såg vid nåt tillfälle att det blev knasiga beräkningar av det (i det här fallet stämmer det nog rätt väl dock). Sen trodde jag att det skulle skilja mer i axle to crown mellan 27.5" och 29" -gafflar än ca 15 mm men det kanske stämmer.

1783889528643.webp

Undrar om Canyon har underskattat hur pass populär den blå färgen på Endurace CF SLX skulle bli. Den sålde slut snabbt i alla storlekar även detta lagerpåfyll.

Halv-OT kanske men använder du nåt "webbverktyg" liknande bike-stats för att kolla sånt här eller tänker du fram siffrorna på ett ungefär?
Jag brukar använda bike-stats men såg vid nåt tillfälle att det blev knasiga beräkningar av det (i det här fallet stämmer det nog rätt väl dock). Sen trodde jag att det skulle skilja mer i axle to crown mellan 27.5" och 29" -gafflar än ca 15 mm men det kanske stämmer.

Visa bilaga 841170

Nej. Jag har räknat mycket på det vid val av cyklar till mig själva och min sonen. Skrev en lite datorprogram/script när jag funderade på ram till min helstel. Nu vet jag hur saker ändrar sig när man ändrar gaffel längden.

Men det finns flera webbsidor som är bra för att jämföra geometri.

Nya Spectralen med Avinox ser fin fin ut! Undrar om registrering med vpn eller byta ut sensorskivan till en med hälften så många hål är bästa sättet att få assistans upp till 50 km/h?🤩

Vad finns det för bra fästen för Garmin Varia att montera bak i skruvhålen där på sadelstolpen till Endurace CF SLX? Är väl samma infästning som på Aeroad?
Sedan om det finns någon förvaringspåse för att ha i ramen? Samma som Canyon Load men som går att få tag på, Canyon säger leverans i oktober på deras egna modell.

Vad finns det för bra fästen för Garmin Varia att montera bak i skruvhålen där på sadelstolpen till Endurace CF SLX? Är väl samma infästning som på Aeroad?
Sedan om det finns någon förvaringspåse för att ha i ramen? Samma som Canyon Load men som går att få tag på, Canyon säger leverans i oktober på deras egna modell.
Varför inte Variafäste i sadeln? Så högt som möjligt sa Bill...

Lärde mig idag att SRAM har bytt till USB-C på sina AXS-laddare, plus bytt till starkare lysdioder på den.
Kanske är ett tag sedan de bytte, men laddare jag fick hem för ganska precis ett år sedan hade den gamla kontakten.

Provar med denna lösning.
IMG_5887.webp

Sitter med en skruv och stark dubbelhäftande tejp under fästet mot sadelstolpen.
Har börjat att fila på en konstruktion där jag fäster Gopro-fästet på en adapterplatta i aluminium som sitter i det övre skruvhålet på samma sätt som nuvarande lösning.
Den nedre skruven sätter jag i någon form av gummibussning. Eftersom att de två fästskruvarna för baklyset sitter inom sadelstolpens ”flexzon” är det säkerligen bra att ha adapterplattan monterad med ett visst flex också tänker jag.

Nu sitter den med 2 st skruvar.
Den övre sitter stumt, den nedre sitter med en tunn gummibussning för att kunna flexa något.
Mellan stolpen och fästet sitter en gummiduk för att erbjuda något flex.
IMG_5890.webp

Den känns bra. Känns som en komforträser, väldigt bekväm.
Känns som den passar mig helt perfekt, har bara ställt in sadelhöjden och allt känns bara bra.
Väldigt lågt drop på bocken på styret, överraskande lågt drop faktiskt. Gillar styret i massor.

Känns som den passar mig helt perfekt, har bara ställt in sadelhöjden och allt känns bara bra.
Väldigt lågt drop på bocken på styret, överraskande lågt drop faktiskt. Gillar styret i massor.

Starka åsikter efter tre minuter.

Endurance CF SLX kommer väl med "Comfort Drops"? På vilket sätt var det överaskande?

1785170027897.webp

Jag har cyklat 90 mil på min Endurance CF SLX. Har inte så värst mycket att jämföra med egentligen men jag är nöjd. Har inga planer på att byta några komponenter utan tycker allt fungerar väldigt bra. På min förra LV som också var en Canyon endurace fast av enklare modell med aluminiumram var jag främst missnöjd med sadeln men den som sitter på den här är väldigt bekväm speciellt i kombination med den lätt fjädrande sadelstolpen.

Jag har cyklat 90 mil på min Endurance CF SLX. Har inte så värst mycket att jämföra med egentligen men jag är nöjd. Har inga planer på att byta några komponenter utan tycker allt fungerar väldigt bra. På min förra LV som också var en Canyon endurace fast av enklare modell med aluminiumram var jag främst missnöjd med sadeln men den som sitter på den här är väldigt bekväm speciellt i kombination med den lätt fjädrande sadelstolpen.
Var lite skeptisk till sadeln men har ingenting att klaga på där heller.
Bytte vevparti till ett effektparti, gick då från 170 till 175 mm. Har dock börjat att gilla 170 mm (har det på en annan hoj sedan en månad tillbaka) efter det att jag har kört 175 mm i alla år.
Har dock ingen lust att köpa ett nytt vevparti bara för att få 170 mm med effektmätning.

Tillbaka
Topp