Berk
Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Det är ju lite Canyons filosofi att det ska vara korta kedjestag, även Sendern är relativt kort i baken.
Sendern är med problematiskt, skulle jag tänka.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju lite Canyons filosofi att det ska vara korta kedjestag, även Sendern är relativt kort i baken.
Not gonna lie, jag är frestad.
Inte längre
![]()
Nu behöver jag en flaska som passar under ramväskan![]()
Jag hoppas att det är OK att jag postar mitt svar i den här tråden?Dra ett pm om om du har lust, så får tråden vara till sitt ändamål.
Om du redan har en cykel med 2 x 10 borde det vara enkelt för dig att jmf utväxlingarna med den cykel du funderar på att köpa. Du kan själv enkelt jmf olika utvx härJag uppskattar din input @HåkanC. Sitter för närvarande på en för liten corratec c-cross ram med Shimano 105 2x10,
Canyon Endurace CF 6 är en bra cykel och du borde märka stor och förhoppningsvis positiv skillnad mot din lilla Corratec CX.jag har sneglat på Canton endurace cf 6 med 2x10 tiagra.
CF 6 kommer med Tiagra 4700 som skall vara riktigt bra, Shimano 105 2x10 finns i två varianter: 5600(synliga växelvajrar) och 5700(växelvajrar under styrlindan) och enl de som själva har jmf 5700 och Tiagra 4700 skall Tiagran vara bättre ffa vad gäller växlingarna.Några tankar om tiagra?
Som har postats så många ggr tidigare under många år har inte materialet som sådant hos ramen ngn inverkan på komforten.Jag väger 100kg så kolfiber ramen på cf6 känns motiverad för lite bättre komfort.
Har en Torque från 2018, utan flipchip. 27.5" 175mm travel i ramen och sitter idag en Lyrik på 180mm men är lite inne på att sätta på en 180mm 29" zeb och då samtidigt göra om cykeln till en mullet.
Någon som gjort den ombyggnationen och kan ge mig lite för eller nackdelar.
Använder cykeln enbart för liftburen downhill, trampar aldrig uppför.
Halv-OT kanske men använder du nåt "webbverktyg" liknande bike-stats för att kolla sånt här eller tänker du fram siffrorna på ett ungefär?Framänden kommer att bygga lite mer än 40 mm högre, son är mycket. Gaffelrörsvinkeln blir 2 grader flackare. Orginal 65 grad är brant med dagens standard, lite flackare är bättre. Men 63 grad är kankse lite för flack? Sadelrörsvikeln blir orimligt flack, men då bryr man sig väl inte om i park. Reaxh blir 20 mm kortare och stack blir 25-30 mm högre. Det kan ger problem. Om du kan tar bort distanser under stammen eller byta till ett styre med mindre rise kan du får gamla positionen tillbaka. Sen blir vevlagret 15 mm högre, som jag skulle tänka är inte bra i park.
GrattisNu går flera färger och storlekar av Endurace CF SLX att beställa, leverans i augusti.
HmmmmmVad säger forumet om Canyons grusmtb? Flipp eller flopp?
Visa bilaga 841235
Mindre ful än andras försök på liknande.Vad säger forumet om Canyons grusmtb? Flipp eller flopp?
Visa bilaga 841235
Ja,Mindre ful än andras försök på liknande.
Halv-OT kanske men använder du nåt "webbverktyg" liknande bike-stats för att kolla sånt här eller tänker du fram siffrorna på ett ungefär?
Jag brukar använda bike-stats men såg vid nåt tillfälle att det blev knasiga beräkningar av det (i det här fallet stämmer det nog rätt väl dock). Sen trodde jag att det skulle skilja mer i axle to crown mellan 27.5" och 29" -gafflar än ca 15 mm men det kanske stämmer.
Visa bilaga 841170
Har du kollat med något försäkringsbolag hur du skall göra med trafikförsäkringen av fordonet med en sådan åtgärd?Nya Spectralen med Avinox ser fin fin ut! Undrar om registrering med vpn eller byta ut sensorskivan till en med hälften så många hål är bästa sättet att få assistans upp till 50 km/h?![]()
Varför inte Variafäste i sadeln? Så högt som möjligt sa Bill...Vad finns det för bra fästen för Garmin Varia att montera bak i skruvhålen där på sadelstolpen till Endurace CF SLX? Är väl samma infästning som på Aeroad?
Sedan om det finns någon förvaringspåse för att ha i ramen? Samma som Canyon Load men som går att få tag på, Canyon säger leverans i oktober på deras egna modell.
Utnyttjar gärna skruvhålen i sadelstolpen, sitter rätt högt de också.Varför inte Variafäste i sadeln? Så högt som möjligt sa Bill...
Jag hade 3d-printat en i Tällbergsplast.Utnyttjar gärna skruvhålen i sadelstolpen, sitter rätt högt de också.
Den starkaste sorten.Jag hade 3d-printat en i Tällbergsplast.
Lärde mig idag att SRAM har bytt till USB-C på sina AXS-laddare, plus bytt till starkare lysdioder på den.
Kanske är ett tag sedan de bytte, men laddare jag fick hem för ganska precis ett år sedan hade den gamla kontakten.
Har 5 st laddare redan och jag laddar oftast på de två som sitter monterade hemma i verkstaden.
Har inte cyklat på den än, måste se till så att baklampan sitter rätt först.Hur är hojen då? Baklampan skiter jag i :)
Den känns bra. Känns som en komforträser, väldigt bekväm.
Känns som den passar mig helt perfekt, har bara ställt in sadelhöjden och allt känns bara bra.
Väldigt lågt drop på bocken på styret, överraskande lågt drop faktiskt. Gillar styret i massor.
Endurance CF SLX kommer väl med "Comfort Drops"? På vilket sätt var det överaskande?Den känns bra. Känns som en komforträser, väldigt bekväm.
Känns som den passar mig helt perfekt, har bara ställt in sadelhöjden och allt känns bara bra.
Väldigt lågt drop på bocken på styret, överraskande lågt drop faktiskt. Gillar styret i massor.
?Starka åsikter efter tre minuter.
Har fler cyklar med komfortstyre men detta styre har det lägsta droppet som jag stött på, det var överraskande.Endurance CF SLX kommer väl med "Comfort Drops"? På vilket sätt var det överaskande?
Visa bilaga 843721
Okej.Du skrev åsikterna tre minuter efter du skrev att du inte hade cyklat på den än.
Var lite skeptisk till sadeln men har ingenting att klaga på där heller.Jag har cyklat 90 mil på min Endurance CF SLX. Har inte så värst mycket att jämföra med egentligen men jag är nöjd. Har inga planer på att byta några komponenter utan tycker allt fungerar väldigt bra. På min förra LV som också var en Canyon endurace fast av enklare modell med aluminiumram var jag främst missnöjd med sadeln men den som sitter på den här är väldigt bekväm speciellt i kombination med den lätt fjädrande sadelstolpen.