Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du tidig så hinner du få en parkering på fältet bakom starten som kan stå där tills du är tillbakaJag har inte varit med tidligare och startar i motion 11:35. Är det möjligt att parkera en bil på den stora parkeringsplatsen just söder om starten i 10:30-tiden?
Provkörde Gravel SM banan i Blomstermåla:My understanding is that it is really quite tough to organise a race here in Sweden, in terms of obtaining the correct permissions. I've discussed this at reasonable length with a friend at Abloc, as I've been involved with route checking, test riding and altering some of their gravel events just before the events themselves.
I take my hat off to anyone who takes it upon themselves to organise a sanctioned race, so I have no criticism for their work ethic, their commitment to the sport and to their selflessness.
It is (keeping that in mind) for that very reason that I think the races should not be exclusionary or needlessly difficult or risky. For all of the work that goes into organising a race, by including something like a technical MTB trail, you alienate at least half of the racers, whose overriding memory of the race will be "that hideous singletrack" (which is how I first described it when asked about it).
Test drove the Gravel SM track in Blomstermåla:
Some pluses:
+ a lot of nice gravel roads with fine to rough surface
+ the track becomes more selective towards the end of each lap (even without the last bit of single trail)
+ at least some curves and turns
And a couple of minuses:
- monotonous course without any real technical sections (still without the last bit)
- almost completely flat
The last stretch before the finish line (about 600 meters):
Single trail that gets technical at high speed on a gravel bike. With a FS MTB it's a very easy section but with gravel it's a bit tricky to keep up the speed. In my opinion an unnecessary addition.
The nature of the course (e.g. single trail) is very similar to VSTM Gravel.
Tycker att G-One RS PRO har lite för dåligt punkteringsskydd. Alltför ofta hål som inte tätar med tubeless. Rullet är bra däremot.Vad tror den samlade expertisen om däckval på lördag?
- Continental Dubnital 50mm
- Schwalbe G-one RS Pro 50mm
Verkar vara direkt i starten.Hur var det med tidtagningen, fick för mig den startade när man släpptes av fyrhjulingen och passerade vägen? Eller var det redan vid starten?
(Öppet spår)
Dubnital fram, RS bak så får du bra rull o lite mer grepp fram om det finns lite halt underlag på några ställen. Alltid klarat mig bra med slicks/halvslicks bak på hyfsat torra långlopp.Vad tror den samlade expertisen om däckval på lördag?
Noll koll, kör Thunder Burt 2,25 fram & bak.Vad tror den samlade expertisen om däckval på lördag?
36 kan nog vara litet beroende på fartambition.Jag kör på en Mb31 rescue. Bytt klinga från 34 till 36. Kommer åka med Vittoria mezcal, inte de snabbaste däcken men tycker de rullar tillräckligt bra för mig. Kör tubeless med ca 20 psi både fram och bak.
Aj då. Kör 36-10 jag med36 kan nog vara litet beroende på fartambition.
Jag kör 40 - 10 som tyngsta, hoppas utväxlingen räcker för att inte åka av om man hittar en bra grupp.
Haha, du såg hur det gick på OrustAj då. Kör 36-10 jag med. Då har jag nåt att skylla på sen
![]()
Jag får inte på större än 36, men har inte ben till mer heller :)36 kan nog vara litet beroende på fartambition.
Jag kör 40 - 10 som tyngsta, hoppas utväxlingen räcker för att inte åka av om man hittar en bra grupp.
Räcker alla dagar i normalfallet.Jag får inte på större än 36, men har inte ben till mer heller :)
Men är det fullt i 10-tiden?Är du tidig så hinner du få en parkering på fältet bakom starten som kan stå där tills du är tillbaka
Kör Ray och Ralph 2.35. Funkat bra hitills.Nytt bakdäck till vasan kom idag. Fram blir ralph eller ray, kan inte bestämma mig riktigtvad hade ni valt fram?
Gel och/eller Powerbar/energigodis kan du tejpa fast på överröret så att du enkelt kan riva loss den du vill ha, ngt öppnade förstås för att slippa stanna och allt annat krångelNågra frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan?
Hur känns det i år då? Jag läste igenom tråden och kan förstå dina åsikter kring reptider och sena starter. Ok att eliten och jättesnabba åkare måste starta tidigt men jag tycker jag startar sent i år 11.20 ( en timme tidigare än dig förra året). Min första gång med Cykelvasan. Har dock startat under vinterveckan ett antal ggr. Inte kommit imål på VL el ÖS, fått ta brytbussen i Evertsberg, missat reptiden mellan 3-25 minuter. Har kommit imål på tjejvasan och halvvasan. Men nu är detta ett cykelforum.Kommer köra cykelvasan öppet spår även i årtrots alla påhopp jag fick om mina funderingar kring starttider i öppet spår.
Om du har tänkt att stanna i kontrollerna så finns det bara möjligheter, har du bara med vätska så kan du äta dig mätt där.Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.
Sen nästa fundering angående punktering som jag hoppas vi alla ska slippa. Tyvärr har jag inte tagit mig tiden att lära mig hur man gör för att laga en och nu är det lite sent påtänkt. Har nån provat dessa sk punkteringssprayer som är en tillfällig lösning men sägs hålla upp till 5 km enligt reklamen? Men jag har även sett andra inlägg om dessa och missnöje och kllet.
Hoppas på ett lyckat lopp för alla deltagare
Hade det varit möjligt hade jag cyklat öppet spår 90 imorgon men det gick inte så det blir motionsklass CV 90 lördag![]()
jag har en rygga (USWE) med 2 liter energidryck och 5 gel. kommer nog ha en bail-out flaska på ramen om ryggsäcken sinar men det har den inte gjort tidigare år.Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.
Sen nästa fundering angående punktering som jag hoppas vi alla ska slippa. Tyvärr har jag inte tagit mig tiden att lära mig hur man gör för att laga en och nu är det lite sent påtänkt. Har nån provat dessa sk punkteringssprayer som är en tillfällig lösning men sägs hålla upp till 5 km enligt reklamen? Men jag har även sett andra inlägg om dessa och missnöje och kllet.
Hade det varit möjligt hade jag cyklat öppet spår 90 imorgon men det gick inte så det blir motionsklass CV 90 lördag![]()
Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.
Är du tidig så hinner du få en parkering på fältet bakom starten som kan stå där tills du är tillbaVad är tillräkligt tidigt
Är du tidig så hinner du få en parkering på fältet bakom starten som kan stå där tills du är tillbakaV
Vågar ej svara . Jag är supertidig iaf .. kollar på båda elit-starternaHur tidigt måste man vara där för att få parkeringsplats? Som sagt jag startar inte föran 11.35 och jag hoppas at jag inte behöver att hänga i startområdet i hela förmiddagen.
Kör du uppvärmning på trainer i teambussen påväg dit?Siktar på att vara där 06 på morgonen, blir en hård dag, avfärd hemifrån 02
Nej jag tar med mig en extracykel att värma på efter att jag placerat mtbn i fållanKör du uppvärmning på trainer i teambussen påväg dit?
Hej cyklade idag öppet spår gravelNågra frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.