Cykel mot annat

Cykel mot annat
Jag ska Cykla vasan för första gången i år. Hur hetsigt brukar det vara innan start? Köar folk för att komma långt fram i startgruppen? Jag startar kl 09.20 i startgrupp 6

Cykel mot annat
Jag har inte varit med tidligare och startar i motion 11:35. Är det möjligt att parkera en bil på den stora parkeringsplatsen just söder om starten i 10:30-tiden?

Senast ändrad:
Cykel mot annat
My understanding is that it is really quite tough to organise a race here in Sweden, in terms of obtaining the correct permissions. I've discussed this at reasonable length with a friend at Abloc, as I've been involved with route checking, test riding and altering some of their gravel events just before the events themselves.

I take my hat off to anyone who takes it upon themselves to organise a sanctioned race, so I have no criticism for their work ethic, their commitment to the sport and to their selflessness.

It is (keeping that in mind) for that very reason that I think the races should not be exclusionary or needlessly difficult or risky. For all of the work that goes into organising a race, by including something like a technical MTB trail, you alienate at least half of the racers, whose overriding memory of the race will be "that hideous singletrack" (which is how I first described it when asked about it).
Provkörde Gravel SM banan i Blomstermåla:

Några plus:
+ en hel del fina grusvägar med fint till grovt underlag
+ banan blir mer selektiv mot slutet på varje varv (även utan den sista snutten single trail)
+ åtminstone en del kurvor och svängar

Och ett par minus:
- enformig bana utan några egentliga tekniska sektioner (fortfarande utan sista snutten)
- nästan helt platt

Sista biten innan målgång (ca 600 meter):
Single trail som blir teknisk i hög fart på gravelcykel. Med en FS MTB är det ett mycket enkelt parti men med gravel så är det lite halvknepigt att hålla fart. I mitt tycke ett onödigt tillägg.

Banans karaktär (ex single trail) är mycket lik VSTM Gravel.

Bilagor

• IMG_4179.webp
    IMG_4179.webp
    1.4 MB · Besök: 63
  • IMG_4172.webp
    IMG_4172.webp
    1.4 MB · Besök: 63
  • IMG_4171.webp
    IMG_4171.webp
    1.2 MB · Besök: 58
  • IMG_4173.webp
    IMG_4173.webp
    1.5 MB · Besök: 61
  • IMG_4174.webp
    IMG_4174.webp
    1.4 MB · Besök: 61
  • IMG_4175.webp
    IMG_4175.webp
    1.5 MB · Besök: 62
  • IMG_4177.webp
    IMG_4177.webp
    1.6 MB · Besök: 64
Cykel mot annat
Test drove the Gravel SM track in Blomstermåla:

Some pluses:
+ a lot of nice gravel roads with fine to rough surface
+ the track becomes more selective towards the end of each lap (even without the last bit of single trail)
+ at least some curves and turns

And a couple of minuses:
- monotonous course without any real technical sections (still without the last bit)
- almost completely flat

The last stretch before the finish line (about 600 meters):
Single trail that gets technical at high speed on a gravel bike. With a FS MTB it's a very easy section but with gravel it's a bit tricky to keep up the speed. In my opinion an unnecessary addition.

The nature of the course (e.g. single trail) is very similar to VSTM Gravel.

Good to get your opinion on it too. I feel pretty much exactly the same, but I guess I feel a bit more strongly that the final single track shouldn't be in there. Not having MTB experience (coming from a road background) it feels extremely rough to me on a bike without suspension.

I think it will be a very demanding race with no rest whatsoever from constant power on the pedals. I really wish there were some hills.

Cykel mot annat
Då var däcken på.

Planen var att skaffa dessa i 50mm inför årets upplaga. Men tiden rann iväg lite, så idag slängde jag på exakt samma par 45mm som rullade från Sälen till Mora 2025.

Hade ett par R-Pro hemma i 50mm, men upplever de som att cykla i sirap när det regnar. Lite för risky.

IMG_6556.webp

Cykel mot annat
Jag kör på en Mb31 rescue. Bytt klinga från 34 till 36. Kommer åka med Vittoria mezcal, inte de snabbaste däcken men tycker de rullar tillräckligt bra för mig. Kör tubeless med ca 20 psi både fram och bak.
36 kan nog vara litet beroende på fartambition.
Jag kör 40 - 10 som tyngsta, hoppas utväxlingen räcker för att inte åka av om man hittar en bra grupp.

Cykel mot annat
Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.

Sen nästa fundering angående punktering som jag hoppas vi alla ska slippa. Tyvärr har jag inte tagit mig tiden att lära mig hur man gör för att laga en och nu är det lite sent påtänkt. Har nån provat dessa sk punkteringssprayer som är en tillfällig lösning men sägs hålla upp till 5 km enligt reklamen? Men jag har även sett andra inlägg om dessa och missnöje och kllet.

Hoppas på ett lyckat lopp för alla deltagare
Hade det varit möjligt hade jag cyklat öppet spår 90 imorgon men det gick inte så det blir motionsklass CV 90 lördag 🚴‍♀️

Cykel mot annat
Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan?
Gel och/eller Powerbar/energigodis kan du tejpa fast på överröret så att du enkelt kan riva loss den du vill ha, ngt öppnade förstås för att slippa stanna och allt annat krångel
Men som med "allt annat": detta bör du redan har provat under träning eller åtminstone innan start.

Och förstås
Lycka till på lördag

Cykel mot annat
Kommer köra cykelvasan öppet spår även i år 😂 trots alla påhopp jag fick om mina funderingar kring starttider i öppet spår.
Hur känns det i år då? Jag läste igenom tråden och kan förstå dina åsikter kring reptider och sena starter. Ok att eliten och jättesnabba åkare måste starta tidigt men jag tycker jag startar sent i år 11.20 ( en timme tidigare än dig förra året). Min första gång med Cykelvasan. Har dock startat under vinterveckan ett antal ggr. Inte kommit imål på VL el ÖS, fått ta brytbussen i Evertsberg, missat reptiden mellan 3-25 minuter. Har kommit imål på tjejvasan och halvvasan. Men nu är detta ett cykelforum.
Jag hoppas givetvis komma imål på lördag och jag är en hyfsat van cyklist men jag tillhör det långsammare gardet som går i många av uppförsbackarna ( inte alla) Sen kan jag nog cykla snabbt på raksträckor,
Har cyklat mycket i skogen men i lugnare tempo. Mitt mål i första hand är ju givetvis att komma imål även om det tar tid men mitt andra mål är att åtminstone ta mig till Oxberg så jag kommit förbi Evertsberg nån gång.
Lycka till imorgon och hoppas allt känns bra 😊🚴‍♀️

Cykel mot annat
Om du ämnar stanna på alla kontroller behöver du inte ha med dig speciellt mkt. Ryggfickorna är mer än tillräckliga.

Vill du ha med dig egna godsaker och inte är så van att hantera och äta dessa i farten tycker jag du inte ska börja med det nu, utan stanna på trevlig plats och njut en stund istället.

Cykel mot annat
Känner av en härligt febrig nervositet här i tråden. Detsamma gäller för mig . Kör för första gången i år och har ingen aning om vad jag kan förvänta mig. Vana från landsväg i olika motions,- och tävlingsformer, men knappt något utanför asfalt. Det som oroar mig mest är klungåka med massor av folk som beter sig. Återstår att se hur det går.

Gravel, 40 mm, 5 gels, hårt blandat i en flaska, ljummet vatten i andra.

Lycka till ni som kör!

Cykel mot annat
Några frågor till er som cyklat tidigare: hur mycket vätska/näring har ni med er? Kontrollerna kommer ju hyfsat tätt ändå- och har ni magväska el ryggsäck el nöjer er med ev bakfickor på tröjan? Jag har ju haft min cykelkorg när jag cyklat tjej- och halvvättern ( blev tjejvättern i år) men nu kan jag ju inte ha cykelkorg av förklarliga skäl.

Sen nästa fundering angående punktering som jag hoppas vi alla ska slippa. Tyvärr har jag inte tagit mig tiden att lära mig hur man gör för att laga en och nu är det lite sent påtänkt. Har nån provat dessa sk punkteringssprayer som är en tillfällig lösning men sägs hålla upp till 5 km enligt reklamen? Men jag har även sett andra inlägg om dessa och missnöje och kllet.

Hade det varit möjligt hade jag cyklat öppet spår 90 imorgon men det gick inte så det blir motionsklass CV 90 lördag 🚴‍♀️
Om du har tänkt att stanna i kontrollerna så finns det bara möjligheter, har du bara med vätska så kan du äta dig mätt där.
det krävs nog riktig planering först när man beslutar sig för att aldrig stanna.

Cykel mot annat

jag har en rygga (USWE) med 2 liter energidryck och 5 gel. kommer nog ha en bail-out flaska på ramen om ryggsäcken sinar men det har den inte gjort tidigare år.

Jag har insert och vätska i däcken men har även en slang med om det behövs... Elektrisk pump

Cykel mot annat

Jag kör 2 vattenflaskor. 9dl i varje. Räcker fram till Evertsberg där jag kastar på 2 fyllda flaskor igen som räcker till Mora. Tejpar på några energigel på ramen. Kastar i mig en bacon macka i nedförsbacken efter evertsberg. Men jag är ju som jag är..

Tejpa på några gels på ramen om du vill ha lite energi på vägen. Det som bjuds på kontrollerna räcker garanterat bra som energintag om man inte är tokstressad.
Det är ju tämligen kort cykelavstånd mellan kontrollerna :)

Punktering är nog inget att orora sig för om man inte är stressad. Har man tidsmål är det förödande. Vill man bara genomföra loppet så kommer man garanterat få hjälp av någon att laga. Det är så många hjälpsamma cyklister där ute.

Lycka till

Cykel mot annat
Hur tidigt måste man vara där för att få parkeringsplats? Som sagt jag startar inte föran 11.35 och jag hoppas at jag inte behöver att hänga i startområdet i hela förmiddagen.

Cykel mot annat
Nytt energiupplägg i år
Tidigare sportdryck i camelback och gel och kakor i ryggfickor.
Riktigt kasst, har alltid haft sportdryck kvar i mål.

I år blir det elektrolytvätska i camelbacken och 4endurence 45gs-gel i fickor.
1 gel / halvtimme , start utan flaska och förhoppningsvis få en langad i Oxberg.

Cykel mot annat
Fint före idag, nya sträckningen var nice (minus nya uppförsbacken), perfekt väder.

Körde i Gravelgruppen med sviter från ryggskott och pajat knä. Så att hänga på uppför var inte att tänka på.
Men hade ändå en fin tur och rullade in SUB4.

Men roligaste var nog att tjöta med folk ink bla Lappen och Alex från Tyngre.

Drack 1.5 flaska sportdryck och åt 4 gels. Stannade i två kontroller för att stretcha knät och äta saltgurka.

Cykel mot annat

Hej cyklade idag öppet spår gravel

Tillbaka
Topp