Cykel mot annat

Cykel mot annat
Körde Cykel Vasan öppet spår idag med grupp 0 gravelcyklisterna. Fick problem att komma i tid till starten. Åkte riksväg 70 mot Oxberg men 1300 meter innan avtagsvägen mot Oxberg blev det tvärstopp, tog 30 minuter att komma förbi. Körde till Älvdalen istället och därefter Evertberg. Fick skjuts därifrån till starten. Kom in i startfållan 5 minuter innan start. Första backen var jobbig men sen rullade det på. Åkte med två olika klungor. Hängde mustasch kampen mer än halva sträckan. Kom i mål hel och dammig på tiden 3 timmar och 23 minuter.
Vad var det i flaskorna? En pressad lime i vardera och i 590ml flaskan 3 matskedar strösocker och i 750ml flaskan 4 matskedar strösocker. Förbrukade en gel efter 60km. Det var 3dl vätska kvar vid målgång. Gick inte tom på energi.
Körde på 53mm Thunder Burt med tätningsvätska, tryck fram 18psi och bak 20psi. Tränat distans varje vecka sedan 1 maj till förra veckans 3 träningspass sammanlagt 200km. Vilade denna veckan innan dagens utmaning.
Lycka till ni som kör imorgon och kom ihåg att det är grusväg/ stig hela sträckan så det går att köra med en gammal herr/damcykel. Behövs ingen MTB hardtail/ heldämpaf.

Cykel mot annat
Hej alla glada! Insåg att min hoj tycks ha väldigt dåligt med luft i dämparna och undrar om någon vänlig själ i Mora har en dämparpump ikväll eller tidigt imorgon bitti? Eller vet om servicetältet vid start har dämparpump?

Cykel mot annat
Vad kan gå fel? 🤔

20260808_072402.webp

Cykel mot annat
Körde Cykel Vasan öppet spår idag med grupp 0 gravelcyklisterna. Fick problem att komma i tid till starten. Åkte riksväg 70 mot Oxberg men 1300 meter innan avtagsvägen mot Oxberg blev det tvärstopp, tog 30 minuter att komma förbi. Körde till Älvdalen istället och därefter Evertberg. Fick skjuts därifrån till starten. Kom in i startfållan 5 minuter innan start. Första backen var jobbig men sen rullade det på. Åkte med två olika klungor. Hängde mustasch kampen mer än halva sträckan. Kom i mål hel och dammig på tiden 3 timmar och 23 minuter.
Vad var det i flaskorna? En pressad lime i vardera och i 590ml flaskan 3 matskedar strösocker och i 750ml flaskan 4 matskedar strösocker. Förbrukade en gel efter 60km. Det var 3dl vätska kvar vid målgång. Gick inte tom på energi.
Körde på 53mm Thunder Burt med tätningsvätska, tryck fram 18psi och bak 20psi. Tränat distans varje vecka sedan 1 maj till förra veckans 3 träningspass sammanlagt 200km. Vilade denna veckan innan dagens utmaning.
Lycka till ni som kör imorgon och kom ihåg att det är grusväg/ stig hela sträckan så det går att köra med en gammal herr/damcykel. Behövs ingen MTB hardtail/ heldämpaf.
Bra kört! Vi körde ihop en del du och jag. Jag hade en mörkgrön Bianchi, grön/svart tröja och en blå USWE camelback.

Körde för övrigt på Pirelli Cinturato gravel M med butylslangarna som satt på hojen när jag fick den. 1,9 bar fram och bak. Hade 2,5 liter i camelbacken med 200 gram kolhydrater. Drack inte riktigt upp allt. Åt även 2 små påsar Haribo persikor och en maurten gel.
Tid, 3:24

Cykel mot annat
Kollar på svt nu. Ser sjukt trist ut att ligga bakom en dammande filmbil, hur pallar man? Utan munskydd?
Ja det ser verkligen inte hälsosamt ut. Skulle haft en traktor med bevattningstanksläp som spred ut vatten på vägen/banan någon timme innan start. Fast kanske lite svårt och ogenomförbart i verkligheten när det handlar om så många mils sträcka.

Cykel mot annat
Är nog inte värre än att vistas i random storstad nån dag eller två.
Det är nog värre att backa ut med en nystartad förbränningsmotor och suga in alla orenade avgaser i kupén för att sedan fortsätta bland andra nystartade bilar, det dröjer ~10km innan avgasreningen börjar göra skillnad och skulle man innan dess hamna i långsam bilkö dröjer det ännu längre.

Cykel mot annat
Bra kört! Vi körde ihop en del du och jag. Jag hade en mörkgrön Bianchi, grön/svart tröja och en blå USWE camelback.

Körde för övrigt på Pirelli Cinturato gravel M med butylslangarna som satt på hojen när jag fick den. 1,9 bar fram och bak. Hade 2,5 liter i camelbacken med 200 gram kolhydrater. Drack inte riktigt upp allt. Åt även 2 små påsar Haribo persikor och en maurten gel.
Tid, 3:24
Trevligt sällskap vi var i kändes tryggt att åka med Gänget från Mustasch kampen. Jämn fart och säkert i nedförslöpan mellan Evertberg och Vasslan.

Cykel mot annat
Det är nog värre att backa ut med en nystartad förbränningsmotor och suga in alla orenade avgaser i kupén för att sedan fortsätta bland andra nystartade bilar, det dröjer ~10km innan avgasreningen börjar göra skillnad och skulle man innan dess hamna i långsam bilkö dröjer det ännu längre.
För att inte tala om vad barn i tredje världen andas in på soptipparna där olja, bildäck, lik och annat bränns. Men nu blev båda våra inlägg rätt irrelevanta i denna tråd.

Cykel mot annat
Några reflektioner efter första Vasan, öppet spår. Startade även jag i gravelgruppen vilket visade sig vara bra då vi var först ut och knappt hade folk framför oss. Torrt och fint hela vägen vilket jag inte hade räknat med. Gick i skapligt tempo bitvis och vi var tre-fem pers som höll ihop nästan hela vägen. Kunde nog inte varit bättre förutsättningar än det faktiskt var. Enda kruxet var sista 2-3 milen då de som körde halva sträckan(?) bitvis blev väldigt många, var svårt att komma om på ett säkert sätt och att ropa som om det stod ett olympiskt guld på spel kändes inte jättemotiverat bland barn, mammor och pappor (vilket f ö var väldigt kul att se).

En kul upplevelse och inga som helst problem att köra på gravel, nästan så jag undrar varför fler inte gör det. Å andra sidan hade den upplevelsen nog varit annorlunda på blött och lerigt underlag. Kom i mål fräsch och glad på 3,12 och svepte en bira med tillhörande tortilla i ”eftertältet” Väl trampat ni som körde!

Cykel mot annat
Den cyklande kameramannen som följde herrarna såg ut att påverka loppet rätt mycket. Han var lite för sugen på att vara del av loppet och inte bara dokumentera det. Det såg inte alls bra ut.

Cykel mot annat
När starten gick så påpekade några medcyklister Du har ju punka. Hann klicka i en pedal och sen fram med minipumpen. Det visade aig att någon trampat på ventilen och efter tre påfyllningar så blev det byte av ventilen vid Mångsbodarna. Då hade jag redan gått på rött för länge 😡😡 så all motivation försvann. Bara att glömma och se framåt. Men min nya elektriska minipump fick bekänna färg.

Cykel mot annat
Inspirerad av tråden, samt diskussionen kring huruvida gravel funkar på CV, fick jag feeling och slog dagen före loppet till på en startplats till startgrupp 0 i CV ÖS. Pendlarhojen byggdes om med annan drivlina och hjul (RaceKing 2.2’’ fram och Challenge Getaway 45mm bak) för att funka lite bättre uppför och utför.

Hade otur med klungorna och körde i princip solo från cirka 18 km, vilket kanske inte var optimalt för att sätta den bästa tiden, men med gravel funkade det ändå rätt bra då jag kunde köra på i mitt eget tempo både på platten och välja spår utför. Kom in på 3.25 (inkl några minuters paus i Evertsberg för snack med teamchefen och påfyllning av energi), vilket är ett relativt stort antal minuter sämre än min bästa tid sen tidigare, när jag körde i led 5 och roterade i klunga i stort sett hela vägen. Men jag var fräschare i kroppen än efter tidigare lopp och hade inte ont någonstans trots gubbkropp, troligtvis åtminstone delvis eftersom jag kunde hålla mitt eget jämna och (för mig) höga tempo, och inte låg kloss på bakhjul och spände mig/körde i potthål osv under större delen av sträckan. Samt att jag lyckats fått till ett fungerade och komfortabelt däcktryck (cirka 1 bar fram och 2 bar bak) för cykel- och bantypen.

Så mitt lilla bidrag till tråden och eftervärlden är att - för min åkstil och tekniknivå (låg) så funkar gravel väldigt bra på CV-banan. Den har blivit mer och mer lättåkt genom åren och jag tyckte det var mycket mindre skumpigt än tidigare år då jag kört MTB. Dock på bekostnad av det där nedrans lösgruset som de hällt ut överallt, som iaf jag gärna skulle slippa.

Skulle jag vilja sätta en bättre tid skulle jag nog köra en hardtail (för att kunna ligga på lite mer utför, och känna mig tryggare på rulle med avseende på potthål mm) i ett av de främre motionsleden i den riktiga CVn, men det skulle nog inte bli en lika avkopplande och angenäm upplevelse.

Om jag kör nästa år blir det troligtvis gravel igen, och då med förhoppning om att ha lite mer tur med klungorna. Om jag fick önska skulle jag vilja ha plats för ett lite bredare bakdäck, för att kunna flyta lite bättre i lösgruset, och inte kasa runt så mycket som jag gjorde nu. Samt byta till en lite mindre framklinga - jag körde 46t fram med 46t som största drev bak vilket väl funkade i första backen, men det var inte optimalt då jag upplevde det som relativt brant ganska länge och att det inte rullade apbra i startbackens härliga underlag av modell grusgång. 42 eller kanske ännu hellre 44t fram hade sannolikt varit bättre.

Vi ses i spåret! :)

IMG_5176.webp

Cykel mot annat
Jag körde samma däck (t.o.m samma par) som förra året, men hade i år framdämpare på graveln. Kände mig nog mindre påverkad av det skumpande som ändå finns. Men det känns som att om komforten är det enda man bryr sig om, då är nog bakdämpare att föredra.

Skulle vara kul att testa ett år på heldämpat för att kunna jämföra.

Cykel mot annat
Det var väldigt grovt och vasst grus i början, efter ca 10 km. Åkte på rulle efter två Hammarbyare, hon urstark och han lång och bra rygg att gå på. De var nära att köra omkull när vi kom från en spång till gruset.
Startade i grupp 0 på fredagens öppet spår med flera glada och trevliga gravelcyklister.
Såg ingen som punkterade på hela sträckan. Kan det vara att flertalet kör tubless med punkteringsvätska? Mina däck är kända för att vara punkterings benägna. Fick ett hål på bakdäcket för några veckor sedan, hann köra tre pass innan jag såg en skitig klump i slitbana. Gjorde rent och satte i en plugg. Håller än. Angående alla punkteringar som skedde efter banan, kan de bero på att däcket inte är tillräckligt följsamt och för hårt pumpat.
Däcktrycket går att ta reda på med hjälp av tabell finns på Silkas Site. Utgångspunkten är åkarens systemvikt dvs påklädd (kropp+sko+hjäm+cykel+vattenflaskor+vertyg+slang=systemvikt.
Väger lätt själv+cykel+ utrustning kör på 53 mm breda Thunder Burt/ tryck fram 18psi och bak 20psi tyckte det vibrerande värst på spängerna i början av loppet.
IMG_3361.webp
IMG_3364.webp

Tillbaka
Topp