Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Skall byta drivlina på grabbens cykel som i dag är genomgående Deore 1x12 men är fundersam kring framdrevet. Tanken är att gå upp ett eller två snäpp på allt men är osäker på om det går att byta klingan mot ett SLX eller XT utan att byta hela vevpartiet som i dag är ett FC-M6120 32T? Vevlagret är redan ett BB-MT800 och har ingen lust att byta resten av vevpartiet, bara klingan..

Skall byta drivlina på grabbens cykel som i dag är genomgående Deore 1x12 men är fundersam kring framdrevet. Tanken är att gå upp ett eller två snäpp på allt men är osäker på om det går att byta klingan mot ett SLX eller XT utan att byta hela vevpartiet som i dag är ett FC-M6120 32T? Vevlagret är redan ett BB-MT800 och har ingen lust att byta resten av vevpartiet, bara klingan..
Det ska passa. Men värdet i att gå från SLX till XT är extremt litet, utom på prislappen. Skiljer enstaka gram om jag minns rätt.

Akta er för SLX SM-CRM75 då det är ren skit, det är t.o.m. billigare än FC-M6100/6120 på R2.
XT kostar 150-250 kr mer än än 6120, det är XTR som springer iväg i pris. Jag skulle valt SM-CRM86 för att slippa bultar även om det är aluminium rakt igenom.

Akta er för SLX SM-CRM75 då det är ren skit, det är t.o.m. billigare än FC-M6100/6120 på R2.
XT kostar 150-250 kr mer än än 6120, det är XTR som springer iväg i pris. Jag skulle valt SM-CRM86 för att slippa bultar även om det är aluminium rakt igenom.
Hmm. Undrar om de gjort om prisstrukturen och/eller dreven då. Sist jag köpte var nog 7000/8000-serien på dreven med och då var skillnaden SLX/XT visuellt obefintlig, syntes bara på prislappen. CRM86 ser annorlunda ut.

Men att klingan är nitad har iaf inte jag haft några problem med. Tvärt om tycker jag kombon stål med begränsad vikt är toppen.

Hmm. Undrar om de gjort om prisstrukturen och/eller dreven då. Sist jag köpte var nog 7000/8000-serien på dreven med och då var skillnaden SLX/XT visuellt obefintlig, syntes bara på prislappen. CRM86 ser annorlunda ut.

Men att klingan är nitad har iaf inte jag haft några problem med. Tvärt om tycker jag kombon stål med begränsad vikt är toppen.
Jag har bara erfarenhet av SLX och den är bultad, inte nitad. Har ingen aning om de övriga. Jag antar att de använder gänglåsning av nåt starkare slag för när det är fräscht så rubbar inte jag de bultarna utan att förstöra skruvskallen, därav utgick jag först från att de var nitade. Men sen när gänglåsningen skallrat till pulver så säger det vips så lossar de. Tre eller fyra drev har gått samma öde till mötes för mig.

Jag har bara erfarenhet av SLX och den är bultad, inte nitad. Har ingen aning om de övriga. Jag antar att de använder gänglåsning av nåt starkare slag för när det är fräscht så rubbar inte jag de bultarna utan att förstöra skruvskallen, därav utgick jag först från att de var nitade. Men sen när gänglåsningen skallrat till pulver så säger det vips så lossar de. Tre eller fyra drev har gått samma öde till mötes för mig.
Dra på trissor, du har rätt. Mitt är också skruvat. Men jag är på drev 2 av den här sorten sen 2020 utan problem.

Funderar på att köpa ny trainer (Zwift Ride) inför vintern. Läser "specs" och det står att vevarmarna är 170mm och när jag dubbelkollar mot min vanliga hoj är de 175mm.

Kommer jag att märka av skillanden?

Funderar på att köpa ny trainer (Zwift Ride) inför vintern. Läser "specs" och det står att vevarmarna är 170mm och när jag dubbelkollar mot min vanliga hoj är de 175mm.

Kommer jag att märka av skillanden?

Många märken inte den skillnaden av 3%. Några märker det, men det brukar inte ger nån problem. Snarare bra nu många upptäcker fördelarna av korta vevarmarna.

Det finns ingen ordning i vår laglösa värld.
Tänkte att byta ut ett lager i mitt framhjul Fulcrum E-Metal 5. Öppnade navet för att kolla vilka lager det sitter i, det står 61903-2RS på tätningen.

Jag googlar för dess dimensioner och får reda på att 61903 har (ID×OD×h) 17×30×7 mm, alltså samma dimensioner som 6903 har. Och jag råkar ha ett par sådana oanvända Endurobearings i förrådet kvar från ett tidigare projekt.

Finfint, då är det bara att banka ut det gamla och trycka in det nya. MEN, jag stöter på ett inlägg på ett forum (EDIT: här på Reddit ) att allt inte är rätt med lager på vissa Fulcrums hjul. Att man måste mäta dem lager som sitter i nav trots inskrivningen, för att säkerställa dimensionerna.

Då behöver jag ta hjulet isär än en gång, men okej. Jag tar fram mitt skjutmått, och verkligen! ID:n på de nuvarande lagren läses av som 17,8 mm, och hjulaxelns OD mäter som 17,8 mm också. Shit!

Den goda nyheten är jag har undvikit en katastrof där jag sitter med fel lager i navet.
Den dåliga nyheten är jag nu har jag ingen aning var leta efter ett sådant konstigt dimensionerat lager. Det finns 17×30×7 som är för små och det finns 18×30×7 som lär bli för stora.

Senast ändrad:
Är de inte justerbara eller det måste man köpa till?
Man måste köpa till och inte nog med det. Det är en del "specialinstrument" som behövs. Sedan skriver de själva i stil med "varning - bör installeras av professionell mekaniker" men efter att ha kollat på youtube krövs inga specialkunskaper men specialverktyg som jag inte har och inte har lust att köpa för engångsanvändande i princip.

Många märken inte den skillnaden av 3%. Några märker det, men det brukar inte ger nån problem. Snarare bra nu många upptäcker fördelarna av korta vevarmarna.
Tack för svar! Har ju köpt och cyklat på 5+ hojar genom åren samt hyrt olika hojar på Mallis utan att ha tänkt på vevarmar förrän nu. Men ville vara säker på att jag inte gör något jättedumt vilket ditt svar indikerar att jag inte är på väg att göra

Varför hoppar inte mitt kedjelås på plats? Sprillans ny quicklink med en kedja som har gått 100 mil och inte sliten mer än 0,20
5669.webp

Varför hoppar inte mitt kedjelås på plats? Sprillans ny quicklink med en kedja som har gått 100 mil och inte sliten mer än 0,20
Visa bilaga 846838
1. Fel bredd på kedjelåset ? T.ex. ett 11-delat på 10-delad kedja, eller Linkglide på Hyperglide kedja?
2. Det sitter väl rätt och symmetriskt på baksidan?
3. Dra åt det hårdare tills det snäpper på plats?
4. Defekt på kedjelåset?

Senast ändrad:
Börja med att byta riktning på det innan det hoppar på plats.
Såg nu att pilen pekade åt fel håll och texten upp och ner.
1. Fel bredd på kedjelåset ? T.ex. ett 11-delad på 10-delad kedja, eller Linkglide på Hyperglide kedja?
2. Det sitter väl rätt och symmetriskt på baksidan?
3. Dra åt det hårdare tills det snäpper på plats?
4. Defekt på kedjelåset?
1. Båda är 11 delade, båda är hyperglide.

2. Ser likadant ut fram och bak.

4, Helt nytt kedjelås, men kan ju ha fått måndagsexemplar.
Vad har du provat? Vanligtvis måste man står på en pedal för att får låset att snäppa.

3. Både stått på pedalen, och provat med verktyget, alltså det som man använder för att öppna kedjelåset, fast tryckt isär det istället för ihop.

Har bara haft kedjelås på 9-delad kedja förut, och inte haft några problem att få det rätt med hjälp av verktyget

Såg nu att pilen pekade åt fel håll och texten upp och ner.

1. Båda är 11 delade, båda är hyperglide.

2. Ser likadant ut fram och bak.

4, Helt nytt kedjelås, men kan ju ha fått måndagsexemplar.

3. Både stått på pedalen, och provat med verktyget, alltså det som man använder för att öppna kedjelåset, fast tryckt isär det istället för ihop.

Har bara haft kedjelås på 9-delad kedja förut, och inte haft några problem att få det rätt med hjälp av verktyget
Shimanos kedjelås är sjukt hårda. Så ofta får man snarare stampa på pedalen några gånger än att bara stå på dem

och provat med verktyget, alltså det som man använder för att öppna kedjelåset, fast tryckt isär det istället för ihop.
Är det ett sådant här verktyg du har använt?
shimano-tl-cn10-11s-kedjetang.webp

Shimano TL-CN10

Har du fler kedjelås så att du kan prova med ett annat?
Det är ju många som använder Shimanos kedjelås utan problem, särskilt nu när "alla" vaxar sina kedjor, så risken finns att det är ngt fel på just ditt kedjelås.

En no-name version, ja. Men samma samma.

Har du fler kedjelås så att du kan prova med ett annat?
Det är ju många som använder Shimanos kedjelås utan problem, särskilt nu när "alla" vaxar sina kedjor, så risken finns att det är ngt fel på just ditt kedjelås.
Ja, det ska jag göra om det inte löser sig med att ta i mer.

Lycka till! Ja, det vet du säkert redan, men man jobbar mycket mera avspänt(!), och slipper avkapade fingrar och länkar som far över golv och mark, om man häktar av kedjan från främre klingan.

Tillbaka
Topp