Det finns ingen ordning i vår laglösa värld.
Tänkte att byta ut ett lager i mitt framhjul Fulcrum E-Metal 5. Öppnade navet för att kolla vilka lager det sitter i, det står 61903-2RS på tätningen.
Jag googlar för dess dimensioner och får reda på att 61903 har (ID×OD×h) 17×30×7 mm, alltså samma dimensioner som 6903 har. Och jag råkar ha ett par sådana oanvända Endurobearings i förrådet kvar från ett tidigare projekt.
Finfint, då är det bara att banka ut det gamla och trycka in det nya. MEN, jag stöter på ett inlägg på ett forum (EDIT: här på Reddit
) att allt inte är rätt med lager på vissa Fulcrums hjul. Att man måste mäta dem lager som sitter i nav trots inskrivningen, för att säkerställa dimensionerna.
Då behöver jag ta hjulet isär än en gång, men okej. Jag tar fram mitt skjutmått, och verkligen! ID:n på de nuvarande lagren läses av som 17,8 mm, och hjulaxelns OD mäter som 17,8 mm också. Shit!
Den goda nyheten är jag har undvikit en katastrof där jag sitter med fel lager i navet.
Den dåliga nyheten är jag nu har jag ingen aning var leta efter ett sådant konstigt dimensionerat lager. Det finns 17×30×7 som är för små och det finns 18×30×7 som lär bli för stora.