Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad anser du om trådrubriken?
Borde det inte vara mer korrekt att skriva klimatförändringsförnekare istället?
En annan sak hos apoteket som jag irriterar mig på, är att det alltid sägs och skrivs att man ska hämta ut sitt recept.
Nej, jag ska hämta ut min receptbelagda medicin, brukar jag tänka lite lagom passivt aggressivt.Receptet har jag ju redan.
Anser plattjordare att bara jorden är platt eller är alla planeter i solsystemet platta? Du efterfrågar och applicerar din logik på personer som lever i en annan verklighet, ett annat universum.Fast klimatet varierar ju både över tid och rum. Är man klimatförnekare låter det lite som att man förnekar även rumsvariation så att t.ex. Sahara och Antarktis skulle vara likvärdiga m.a.p. klimatmässiga parametrar. Och det måste ju ändå vara rätt få som anser.
Som jag tolkar inlägg #810 handlar det om termen klimatförnekare är bra eller inte för en person som "förnekar att människan är ansvarig för klimatförändringarna".Nä, den gubben går inte, GoranS. Nu får du läsa på litet.
Verkar finnas delade meningar kring andra planeter bland plattjordarna men att många menar att de inte ens existerar.Anser plattjordare att bara jorden är platt eller är alla planeter i solsystemet platta? Du efterfrågar och applicerar din logik på personer som lever i en annan verklighet, ett annat universum.
]https://happyride.se/forum/threads/ot-klimatfornekare.3707533/post-4808925Verkar finnas delade meningar kring andra planeter bland plattjordarna men att många menar att de inte ens existerar.
Sen har jag svårt att få ihop en analogi mellan plattjordare och klimatförnekare. Plattjordarna förnekar ju inte en mänsklig påverkan utan de förnekar de fysiska objektens natur i sig, primärt jordens (approximativt) sfäriska natur.
Förnekar verkligen de som kallas klimatförnekare existensen av ett klimat definierat enligt detta?
Nä, snarare används termen för de som menar att människans påverkan på jordens uppvärmning är försumbar och att vi inte måste vidta kraftfulla åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser nu, alltså riktiga oljemuppar och deras idiotiska & radikala åsikter om vad som inte alls behöver göras.Let me explain, again.
Klimatförnekare har tidigare används om dom som inte tror att jordens klimat ändras pga co2-utsläpp, utan kanske skyller på naturliga variationer osv.
Men numera så håller nog nästan alla med. Co2-utsläpp orsakar ett varmare klimat.
Numera används termen istället ofta av riktiga miljömuppar, som ett skällsord om alla som inte håller med dom och deras idiotiska & radikala åsikter, om vad som kan och bör göras.
Comprende ?
Kolmonoxidltrasten?Nu börjar det bli riktigt flamsigt … tror jag gör som CO-ltrasten och stämplar ut. Vi ses 2028.
/MM
Du låter som en klassisk klimatförnekare tycker jag.Let me explain, again.
Klimatförnekare har tidigare används om dom som inte tror att jordens klimat ändras pga co2-utsläpp, utan kanske skyller på naturliga variationer osv.
Men numera så håller nog nästan alla med. Co2-utsläpp orsakar ett varmare klimat.
Numera används termen istället ofta av riktiga miljömuppar, som ett skällsord om alla som inte håller med dom och deras idiotiska & radikala åsikter, om vad som kan och bör göras.
Comprende ?
Du låter som en 10-åring tycker jag.Du låter som en klassisk klimatförnekare tycker jag.
10-åringar av idag brukar vara mer allmänbildade och klokare än de flesta, om inte alla, klimatförnekare.Du låter som en 10-åring tycker jag.
Det är ju himla kul och intressant med AI, men det är nog inte det som behövs om man vill minska energiförbrukning och utsläpp, tyvärr.Japan och Ryssland tävlar om posirionen som världens 4:e största elförbrukande nation efter Kina, USA och Indien. Dom förbrukar drygt 1000 TWh per år.
Det motsvarar ungefär den årliga elförbrukningen för alla serverhallar/datacenters som kommer att byggas 2026-2030. Merparten av av denna el kommer att produceras genom att bränna naturgas. Go figure.
Varför är det så svårt att skilja på effekt och energi? Power demand i TWh.Japan och Ryssland tävlar om posirionen som världens 4:e största elförbrukande nation efter Kina, USA och Indien. Dom förbrukar drygt 1000 TWh per år.
Det motsvarar ungefär den årliga elförbrukningen för alla serverhallar/datacenters som kommer att byggas 2026-2030. Merparten av av denna el kommer att produceras genom att bränna naturgas. Go figure.
Visa bilaga 850573
Det är tyvärr för få som stör sig på denna typ av språk. Jag har faktiskt en kollega som enligt egen utsago gjorde av med 20 000 kilowatt förra året. Satan vilka säkringar han måste ha i kåken! 30 tusen ampere eller nåt liknande.Varför är det så svårt att skilja på effekt och energi? Power demand i TWh.![]()
Har han månne ungdomar? Jag har hört att speldatorerna är ganska häftiga numera...Det är tyvärr för få som stör sig på denna typ av språk. Jag har faktiskt en kollega som enligt egen utsago gjorde av med 20 000 kilowatt förra året. Satan vilka säkringar han måste ha i kåken! 30 tusen ampere eller nåt liknande.
Den här är inte helt skitenkel för vissa att ta till sig. Problemet är att "vetenskapen" inte är något helt och säkert över tid utan kan förändra sig och DET är det en del som tycker är skitjobbigt.Ett bra sätt att avskaffa "klimatförnekare" som aktuellt fenomen skulle kunna vara också att folk tar sitt förnuft till fånga och faktiskt lyssnar på vetenskapen om
1. vad som sker (för "klimatförnekare" i betydelse de som faktiskt förnekar de processer som pågår)
2. att vi behöver agera kraftfullt om vi önskar begränsa dessa processer (för en vidare tolkning som också innefattar att skylla på andra, tänka att en eget bidrag inte spelar någon roll och liknande beteenden för att rättfärdiga icke-agerande när processerna är kända)
Då skulle vi behöva omvärdera inte bara klimatologi och meteorologi, utan förmodligen flera delar av både fysik och kemi. Vad som orsakar de temperaturförändringar vi ser nu är extremt väl studerat, så om det visar sig ha varit fel har naturvetenskapen haft några mycket stora metodfel som av märkliga anledningar inte upptäckts trots att de då har varit systematiskt utbredda.T.ex. vad skulle hända idag om "vetenskapen" skulle råka hamna i ett läge där det inte är människan som är ansvarig (eller rätt mycket ansvarig iaf) för att temperaturen har gått upp?
Kanske, men för sådär 4000 år sedan så skiftade klimatet i Medelhavsområdet så skit kan hända utan att människor eldar dinosaurier.Då skulle vi behöva omvärdera inte bara klimatologi och meteorologi, utan förmodligen flera delar av både fysik och kemi. Vad som orsakar de temperaturförändringar vi ser nu är extremt väl studerat, så om det visar sig ha varit fel har naturvetenskapen haft några mycket stora metodfel som av märkliga anledningar inte upptäckts trots att de då har varit systematiskt utbredda.
Men snälla du det kommer inte hjälpa ett skit. Det är som att ge mer mat till en Golden Retriever och tro att den ska sluta vara hungrig. Den kommer äta tills den dör.Jag är nog lite lätt pessimistisk på längre sikt. Enda möjligheten är att bygga en massa kärnkraftverk och driva allt på el.
Eftersom du tycks tro att forskning är nån sorts sammansvärjning kan du läsa på lite i denna förklaring om hur det rent allmänt går till.Den här är inte helt skitenkel för vissa att ta till sig. Problemet är att "vetenskapen" inte är något helt och säkert över tid utan kan förändra sig och DET är det en del som tycker är skitjobbigt.
T.ex. vad skulle hända idag om "vetenskapen" skulle råka hamna i ett läge där det inte är människan som är ansvarig (eller rätt mycket ansvarig iaf) för att temperaturen har gått upp?
Min bild är att alla som idag tycker att man skall lita på "vetenskapen" (eftersom den just nu stödjer deras tes) skulle börja ropa på att det är falsk vetenskap som används för att förneka något som "alla borde veta". Typ som motståndarsidan gör idag.
Ungefär som att kasta in en tesked snö i majbrasan. Mp är smarta dom.....Och obs att Sveriges andel är en tusendel, så även om Mp inför klimatzoner i några kvarter här och där så har det ingen större inverkan.![]()
Vad gör du här Bikzz eller vad fan du heter? Sluta trolla gubben, det smutsar bara ned diskussionen.Ungefär som att kasta in en tesked snö i majbrasan. Mp är smarta dom.....
Nja, i teorin låter det fint och bra, men har man som jag både publicerat ett 50-tal s.k. vetenskapliga papper och peer reviewat säkert 2-300 så vet man att i praktiken är det mycket skit i dessa ”fina” processer. Revirpinkeri, ”förstärkningsbubblor” och annat.Eftersom du tycks tro att forskning är nån sorts sammansvärjning kan du läsa på lite i denna förklaring om hur det rent allmänt går till.
![]()
Vad är evidens och hur vet vi att något är sant? - forskning.se
Kan vi lita på forskning? Ja, för den vetenskapliga metoden sorterar bort felaktigheter och ger oss pålitlig kunskap, det vill säga evidens.forskning.se
Självklart är det så. Det är ju hela vitsen med vetenskap. Och i vetenskaplig metod ligger att vedertagen fakta ständigt utmanas, testas och ifrågasätts.Mitt inlägg kan ses lite mer som att det är väldigt många som är väldigt intresserade av vad vetenskapen säger när det stöder sina egna teser.
Nej.Det ligger i människans natur att förbruka så mycket som möjligt.
Precis som förnekelse
Nej.Precis som förnekelse