[Video] Kruxklättring på A51 med helstel enpetare

Snyggt klättrat!
Skulle vara kul att ha lite mer variation i cykelstallet så man kunde köra lite helstelt/enpetare för att variera sig och slipa tekniken. Visst är Eagle och heldämpat gött, men den cykeln du kör här ger ju onekligen lite mer \'direkt\' feedback om man lägger vikten fel/timear pedalerna fel/missar balansen mot underlaget.....

//Magnus

Tydligt video!

Klarade den klättringen inte när jag passerade den torsdag, första, och ännu enda, gången på min helstel single-speed. Men igår var det ingen problem på min stig-HT. Jag brukar tar linjen helt åt vänster. Nästa gång ska jag provat linjen du tar här.

Haha, varför har detta blivit en egen tråd? ? Jag la bara upp videon för att kunna länka till i en annan tråd, inte för allmän beskådan. Nåja...

Snyggt klättrat!
Skulle vara kul att ha lite mer variation i cykelstallet så man kunde köra lite helstelt/enpetare för att variera sig och slipa tekniken. Visst är Eagle och heldämpat gött, men den cykeln du kör här ger ju onekligen lite mer \'direkt\' feedback om man lägger vikten fel/timear pedalerna fel/missar balansen mot underlaget.....

//Magnus
Tack! Helstelt är skitroligt och singlespeed likaså. Kombinationen är ganska bökig men det funkar förvånansvärt bra. Framför allt kan man ha väldigt roligt utan att köra så in i helvete, och jag brukar ta den när jag cyklar själv och inte ska så långt.

Tydligt video!

Klarade den klättringen inte när jag passerade den torsdag, första, och ännu enda, gången på min helstel single-speed. Men igår var det ingen problem på min stig-HT. Jag brukar tar linjen helt åt vänster. Nästa gång ska jag provat linjen du tar här.
Bristen på framfjädring är helt klart det som ställer till det mest i knepiga klättringar tycker jag. Svårt att ha bra driv samtidigt som man måste vara lätt över varje hinder för att inte köra stopp.

Med "helt till vänster", menar du nerifrån eller uppifrån sett? Nedifrån blir det att cykla upp för det lilla droppet. Det har jag gjort en enda gång med FS, men skulle inte ens försöka med den stela. Framhjulet kommer jag nog upp med, men inte bakhjulet. ?

Haha, varför har detta blivit en egen tråd? ? Jag la bara upp videon för att kunna länka till i en annan tråd, inte för allmän beskådan. Nåja...

Förstår inte. Du lägde den upp i annan tråd innan. Man kan länka till den inlägg, förutom att preview alltid visar första inlägget i tråden?

Med "helt till vänster", menar du nerifrån eller uppifrån sett? Nedifrån blir det att cykla upp för det lilla droppet. Det har jag gjort en enda gång med FS, men skulle inte ens försöka med den stela. Framhjulet kommer jag nog upp med, men inte bakhjulet.

Vet inte om du förstod rätt. Jag börjar på samma ställe som du men håller senare helt vänster. Funkar bra på min HT, förutom om jag tappar fart i mitten bredvid träden.

Kan tillägga att nu sonen klarar step-up på Torra fötter är det här enda biten han inte klarar.

Förstår inte. Du lägde den upp i annan tråd innan. Man kan länka till den inlägg, förutom att preview alltid visar första inlägget i tråden?
Jag laddade upp videon under "videor". Det innebär inte att jag startade en tråd, men det verkar automagiskt bli en tråd så fort någon kommenterar videon. Man kan inte ladda upp videor i enskilda inlägg, så det verkar vara enda alternativet. Lite dumt kanske.

Vet inte om du förstod rätt. Jag börjar på samma ställe som du men håller senare helt vänster. Funkar bra på min HT, förutom om jag tappar fart i mitten bredvid träden.
Aha, det tror jag är svårare faktiskt. "Min" linje innehåller ett steg på mitten men i övrigt är det lättare att få fart med sig in i brötet på slutet eftersom det är en slät svacka på mitten.
Det går också att cykla rakt upp mer från höger, "i botten" av svackan. De flesta som inte klarar branten brukar köra där då det är den mest uppenbara linjen, men den är svårare.

Kan tillägga att nu sonen klarar step-up på Torra fötter är det här enda biten han inte klarar.
(y)

En fin utmaning att ta sig an är högerlinjen upp för sista branten om man kör gröna österut, innan första grusvägen. Alltså efter "gröna hissen"; åt andra hållet från step-up:en du menar.

Har ingen vettig bild, men läääängst ute till höger utanför bilden här:

R0140004_2.jpg

En fin utmaning att ta sig an är högerlinjen upp för sista branten om man kör gröna österut, innan första grusvägen. Alltså efter "gröna hissen"; åt andra hållet från step-up:en du menar.

Realiserar nu att jag har aldrig cyklat uppför den backe (men mer är 50 gånger nedför)! Är vänster enklare där?

En annan utmaning är kanske där man böjer till gula från gröna. Jag har aldrig provat det. Min son provade en gång, men det var för 1,5 år sen vid jubileumstisdagrajd.

Realiserar nu att jag har aldrig cyklat uppför den backe (men mer är 50 gånger nedför)! Är vänster enklare där?
Det beror på. Hällen en halvmeter till höger om cyklisten i bilden är "lättast", men till och från hällen är knepigt eftersom man tappar all fart. Cyklar man ännu längre till höger så är det spikrakt fram till en ganska hög häll, men kommer man väl upp för den så är det lättare efter också.

En annan utmaning är kanske där man böjer till gula från gröna. Jag har aldrig provat det. Min son provade en gång, men det var för 1,5 år sen vid jubileumstisdagrajd.
Hmm, ingen aning om var du menar.

Glömmer alltid att Gula inte följer sjön helt. Menade klättringen på hällerna som följer sjön där Gröna och Gula går rakt fram. Brukar köra den, oftast nedför, när vi kör Gula.
Alltså nära badet, innan gröna och gula delar sig? Först "dödsbranten" som lär vara omöjlig för 99,999% av alla cyklister, och sen kommer en till brant som är svår men görbar. Är det den du menar?

Kam nu på klättringen på Gröna vid Trehörningen. Den går väl inte att cykla med single-speed, även med din 30/20 utväxling, eller?
Eller kanske dock ... Har just bytt till 34/20 och har fortfarande klarad alla klättringen jag möte idag.

Kam nu på klättringen på Gröna vid Trehörningen. Den går väl inte att cykla med single-speed, även med din 30/20 utväxling, eller?
Eller kanske dock ... Har just bytt till 34/20 och har fortfarande klarad alla klättringen jag möte idag.
Om du menar västerut precis där stigen svänger upp från sjön så tror jag det går på en bra dag, jo. Men det gäller att ha fart med sig in.

Klarade den idag med helstel SS. Första gång stannade jag precis inför sista stenen. Andra gången kan jag helt upp. Jag körde vänster, förutom sista biten där jag körde i mitten. Känns enklare på helstel single-speed, som är lätt, mer precis och där man koncentrerar helt på linjen och att hålla lagom fart!

Sonen klarade den också idag för första gången och i en gång, jag var imponerad!

Tillbaka
Topp