Hur räddar man brallorna? (eller visa ditt skrev-tråden)

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Arionen på varjedagshojen har gnagt sönder
> > skrevet på mina Lee på mindre än ett
> halvår.
> > Sy på läder känns lite väl Sergio Leone
> för
> > min smak. Vad gör man?
> >
>
> Är skrevbilden tagen vid Marmorn?

Nej, Solna (gissa skrevbilden :)

mamme1 skrev:
> Riktiga kobåjsare bär Wrangler....
>
> Om inte dom duger så fär du väl prova
> cykeljeans?
> http://www.osloh.com/index.html

Jag har sytt förstärkningar i två av mina jeans som jag använder mest.
Snygga brallor på osloh.com men var köper man (och provar) deras kläder. Någon som vet om de har någon återförsäljare eller finns de bara på nätet?
Någon annat klädmärke som har "cykeljeans"?

Jenny W skrev:
> mamme1 skrev:
> -----
> > Riktiga kobåjsare bär Wrangler....
> >
> > Om inte dom duger så fär du väl prova
> > cykeljeans?
> > http://www.osloh.com/index.html
>
>
> Jag har sytt förstärkningar i två av mina jeans
> som jag använder mest.
> Snygga brallor på osloh.com men var köper man
> (och provar) deras kläder. Någon som vet om de
> har någon återförsäljare eller finns de bara
> på nätet?
> Någon annat klädmärke som har "cykeljeans"?

Rapha.
Levis Commuter.
Endura har någon civil byxa.
HM hade nån i något tillfälligt samarbete.

Finns säkert många fler.

Köp jeans från Nudie istället, de är mycket skönare, ekologiska och svenska (de tillverkas utomlands men företaget är svenskt). Sedan när de går hål i skrevet lämnar du in byxorna till en Nudie-affär och så lagar de byxorna gratis :)

Alternativt så lägger du en lapp bakom och syr raksöm, fram o tillbaka. Väljer du rätt färg på tråden och syr i rätt riktning kommer det knappt att synas.

Lycka till!

Rattnalle skrev:

>
> Rapha.
> Levis Commuter.
> Endura har någon civil byxa.
> HM hade nån i något tillfälligt samarbete.
>
> Finns säkert många fler.

Raphabutik finns väl (tack och lov) inte i Sverige
Levis har vi tom i lilla Hässleholm :D Värt att kolla
Endura säljs tydligen i ett par butiker i Stockholm (Snyggast tyckte jag)
HMs var väl bara en liten begränsad och kortvarig kampanj?

Tack för tips

Jag har haft "sönder" massa jeans på cykeln
problemet är inte nötandet utan att tyget stretchas så mkt

skaffade stretchjeans från cheap monday och de håller otroligt mkt bättre än vanliga jeans
har haft samma par i två års pendlande och på samma tid och mängd hade jag avverkat 4-5 vanliga jeans

fredrikw skrev:
> det är lite som
> att fundera på hur man ska kitta racern så den
> klarar av tisdagsturerna i Hellas :)

Den frågan borde diskuteras mer. Snart 5 år sedan fredrikw postade och ingen har kommit med någon bra lösning än.

Jenny W skrev:
> Ja var är Fredrik? Har han tröttnat helt på
> oss?

Tror jag det... Ingen här som ville hjälpa honom att kitta racern.

bruce skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > bruce skrev:
> >
>
> > -----
> > > fredrikw skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > > använda för ändamålet avsedda byxor
> > kanske?
> > >
> > > Men jag kan ju inte glida omkring i
> > lycrabrallor
> > > på jobbet..
> >
> > mycket möjligt, men du frågade inte efter hur
> du
> > skulle klä dig på jobbet utan hur du skulle
> > rädda dina byxor :)
> >
> > seriöst dock, jeans är inte gjorde för den
> > typen av nötning, vill man ha ett par byxor
> som
> > håller får man nog skaffa ett par som är
> gjorda
> > för att användas precis så. det är lite som
> > att fundera på hur man ska kitta racern så
> den
> > klarar av tisdagsturerna i Hellas :)
>
> Nej, nej, cowboyar har ju jeans och de sitter ju
> och nöter i sadeln hela dagarna? Eller är deras
> läderskodda?

Ja, chaps kallas de. Kanske inte så snyggt att cykla i. Men väldigt bra när man rider, på en häst. Sen är det skillnad på sadel och sadel. Men här har du ett par fräna, billiga, chaps som kommer göra din dag.

http://www.horsemeup.se/index.php/ryttare-ridklader/chaps/skinnchaps-utan-frans.html

Hur gör vi som hatar Endura pga deras extremurusla kvalitet på sömmarna. Alla andra vet att man måste kontrollera de kinesiska barnen.

Passar på att visa mitt OT-skrev när tillfället erbjuds . Bowlade med familjen häromdagen, inledde med en fin strike och ett par redigt spräckta byxor. Samlade dessutom ihop 170 poäng ?

Bilagor

• IMG_20141228_165129.jpg
    IMG_20141228_165129.jpg
    136.3 KB · Besök: 421
79 kronors sadel från Lidl och jeans för max 300kr, helst inte mer än 200kr = inga problem.
Tror iofs sadeln gör störst skillnad eftersom jag slet ut jeans med den gamla sadeln som var något mindre stoppad. Att nuvarande sadel har hål i mitten kan säkert påverka.

Gammal tråd men hålen består.
Jag brukar köpa slitstarka jeans av Cordura-denim åt kidsen och såg att det även fanns för vuxna på https://www.ossoami.com/

Kanske inte coolast i stan och lite dyra men helt ok enligt min mening och om de håller för evigt så blir det ju rätt billigt med tiden.
Skönt att slippa byta brallor när jag ska till och från jobbet

Alla mina jeans är i samma läge, cykelsadel-hål eller på gränsen till hål. Köpte en laddning svarta loose-fit boxer shorts på dressman så jag klarar mig några veckor till men längre än så går det nog inte :D.

eketjall sa:
79 kronors sadel från Lidl och jeans för max 300kr, helst inte mer än 200kr = inga problem.
Tror iofs sadeln gör störst skillnad eftersom jag slet ut jeans med den gamla sadeln som var något mindre stoppad. Att nuvarande sadel har hål i mitten kan säkert påverka.

Inköp senaste veckan: en sadel på Lidl, 79:90, samt nio par Levis för 210 kr paret. Borde räcka ett tag.
Har corduraförstärkta Wranglers, men förstärkningen är bara från knäna och nedåt.
Att jag sen har ett gäng rodeo-Wranglers liggandes sen dollarn var låg och frakten från USA billig, och mest använder 5.11-byxor på arbetsdagar innebär att jag sällan hinner slita ut jeans numera...det är väl därför de säljs färdigslitna nuförtiden. ?

ForesterGuy sa:
eketjall sa:

Inköp senaste veckan: en sadel på Lidl, 79:90, samt nio par Levis för 210 kr paret. Borde räcka ett tag.
Har corduraförstärkta Wranglers, men förstärkningen är bara från knäna och nedåt.
Att jag sen har ett gäng rodeo-Wranglers liggandes sen dollarn var låg och frakten från USA billig, och mest använder 5.11-byxor på arbetsdagar innebär att jag sällan hinner slita ut jeans numera...det är väl därför de säljs färdigslitna nuförtiden. ?
Jag ska erkänna att jag nog har något par som börjar bli tunna i skrevet nu så här drygt 2 år efter det inlägget.

ratatosk sa:
Nej nej nej, jeans lagas inte med textillim, inte utan lappar, inte med tunt bomullstyg. Inget av det håller.

De kan lagas från insidan om man vill göra det lite synligt, från utsidan om man vill ha mängder av lappar. (Jag har ett par med lappar i 3 lager, nästan inget orginaltyg kvar. Varma vinterjeans. Men de ligger i källaren eftersom mina cyklistben inte får plats i dem längre.)

...Massa besserwissertext...

Oj. Där var de ju nästan nya. Nu har de nått hit. Jag vet inte om jag kan skylla på cyklistbenen när de periodvis är för små.

_20170329_100602.JPG

_20170329_100544.JPG

bruce sa:
fredrikw skrev:
> använda för ändamålet avsedda byxor kanske?

Men jag kan ju inte glida omkring i lycrabrallor på jobbet..

Att byta om verkar vara en svår utmaning? :)

ratatosk sa:
ratatosk sa:
Nej nej nej, jeans lagas inte med textillim, inte utan lappar, inte med tunt bomullstyg. Inget av det håller.

De kan lagas från insidan om man vill göra det lite synligt, från utsidan om man vill ha mängder av lappar. (Jag har ett par med lappar i 3 lager, nästan inget orginaltyg kvar. Varma vinterjeans. Men de ligger i källaren eftersom mina cyklistben inte får plats i dem längre.)

Oj. Där var de ju nästan nya. Nu har de nått hit. Jag vet inte om jag kan skylla på cyklistbenen när de periodvis är för små.
Problemet med den där lappningen är ju att man ser ut som om man är deltagare i Paradise Hotel och rakar bröstet.

Jag hade en sadel sadel stolpe kombi som åt brallor. Klämman till sadeln var det som nötte. Skaffade en Selle Italia turbo. De sadlarna går ner lite längre på sidorna och skyddar mot klämman. Många retrosadlar med rötter i 80 talet har liknande design. Efter det så håller brallorna bättre men cyklar man så har man lufthål i kallingar och brallor. Finns risk att en kiwifrukt tittar ut :)

Henrik_E sa:
ratatosk sa:
ratatosk sa:

Problemet med den där lappningen är ju att man ser ut som om man är deltagare i Paradise Hotel och rakar bröstet.

Jag vet inget om Paradise Hotel, men är reparationsfanatiker. De var otvättade o mörkblå när jag köpte dem.

Gissar att du gör det där själv? Nudie gör ju lagningar gratis, men dom har kanske en gräns tänker jag... Gillar reparationsfanatismen hur som helst!

f.ö.
Med en lädersadel och bra stänkskärmar minskar slitaget till nästan ingenting

Gillar också dina brallor Ratatosk. Absolut inte min stil, men bara känslan av att kunna säga "Ingen annan har likadana byxor som jag" har ett värde i sig. Därtill kommer hantverket, arbetsinsatsen och återbruket som alla är premium i sitt skrå. En symbol för samtidshistoria där vi sakta lämnar slit och släng.

Kör raw jeans, jag kör edwins raw jeans och de håller i grenen, jag får första hålet precis under bakfickan, men det tar över 1 år i alla fall. Nu cyklar jag bara 6.5 km tur och retur, säg 8 månader om året.

När ni köper jeans som inte är raw så har de ju slipat ner dem redan. Lite meningslöst kan jag tycka. Vad sägs om att köpa nya däck där korden syns?

Om man behöver få detta åtgärdat i Stockholm, var gör man det då, billigt? Byxorna värde var 699 kr, så under det tack! Ratatosk kanske gör det i utbyte mot trasiga jeans? ?

Jag körde en del i kevlarförstärkta mc-jeans som yngre,dom va så gott som omöjliga att slita ut.
Finns en uppsjö tillverkare och prisklasser på bebay..
Nu äger jag bara 1 par jeans alls,dom cyklar jag inte i,tycker det är obekvämt.

HMs kollektion va ganska skräp i mina ögon,satt skönt och va riktigt snygga på,iaf på min kropp.
men slets ner till trådar på kort tid jämfört med alla mina andra byxor.

Senast ändrad:
roskai sa:
Om man behöver få detta åtgärdat i Stockholm, var gör man det då, billigt? Byxorna värde var 699 kr, så under det tack! Ratatosk kanske gör det i utbyte mot trasiga jeans? ?
Hör med Kerstin på Second Sunrise på Katarina Bangata. Hon har precis skrivit en bok om att laga kläder.

Tillbaka
Topp