Tvätta o sköta polyesterkläder

Aldrig hört att polyester skulle vara känsligt för temperatur? Skulle väl vara stretchen som blir utsatt då.
Jag kör alla mina polyester grejer i tvättpåse (minska slitage) samt med flytande tvättmedel i 30c. Har funkat utmärkt.
Står på tvättlappen på det mesta att det tål 40c men brukar ej behövas om det inte är mycket smutsigt.

Riktigt rena är dina cykelkläder bara en gång. Direkt efter inköp före första användning.

Kör på 40 grader. Moderna material tål mer än tillverkarnas överförsiktiga rekommendationer. Men centrifugera för all del bara på 800 rpm. Häng ibland ut kläder och skor i solsken, när solen står högt, då UV-ljuset slår ihjäl bakterier.

Använd gärna tvättpåsar om du har kläder med spännen, dragkedjor eller kardborrar.

När jag inte hinner tvätta efter hemkomst sent på kvällen sköljer jag kläderna några gånger i maskinen och hänger sedan upp på tork. Upplever att det gör en stor skillnad jämfört med om de får ligga ett par dagar innan de tvättas.

När jag tränade ofta brukade jag skölja kläderna i handfatet, om man gör det direkt efter träningspasset innan svetten hunnit torka blir det rätt bra. Sen kan man hänga på tork och använda igen nästa dag. Helt rent blir det naturligtvis inte, men det funkar och sliter mindre på kläderna.

Hellre ren tvätt som ligger i maskinen över natten än att förvara den, om man kan välja. Nu bor jag så jag får låta allt torka och sedan ligga i väntan på tvätt, men det verkar funka det också.

Om det är syntetplagg:
Syntetprogrammet på maskinen (40 grader) och sedan ett sporttvättmedel (t ex https://www.delitea.se/sodasan-aktiv-sport-tvattmedel-750-ml) anpassat för syntetkläder och sportlukt

Om det är ullplagg (eller ullblandning):
Ullprogrammet på maskinen (30 grader) och ett ulltvättmedel (t ex https://www.delitea.se/sodasan-tvattmedel-ull-och-fint-750-ml)
Om jag inte orkar dela upp eller om jag vill spara lite vatten kör jag även syntetkläderna i ullprogrammet och med ulltvättmedlet.

Kör alltid med tvättboll numera för att undvika kontaminering av tvättmedelsrester från maskinens fack.

Senast ändrad:
Kolla gärna tvättmedelsfacket så det är rent. Kan se rätt hemskt ut med tvätt- och sköljmedelsrester, och svartmögel. Jag drar alltid ut lådan och ställer på tork ovanpå maskinen.

Ättika är sjukt effektivt för att ta bort dålig doft, bara spraya på området som stinker, låt dra en liten stund sen bara tvätta på vanligt program med vanligt tvättmedel. Specialtvättmedel är lite overkill, faktiskt.

ICA har ett alldeles utmärkt flytande tvättmedel för sportkläder och som inte kostar skjortan heller. Tvätta i 40˚ syntetprogram efter varje användning, Torka utomhus i friska luften och se där, pigga luktfria cykelkläder varje gång.

Jag kör mina träningskläder på 40 med något mildare tvättmedel. Jag har aldrig nåt problem med att de inte blir rena. Däremot använder jag dem ofta flera gånger innan jag tvättar dem så de är oftast rejält äckliga när de tvättas.

Pfaff sa:
ICA har ett alldeles utmärkt flytande tvättmedel för sportkläder och som inte kostar skjortan heller. Tvätta i 40˚ syntetprogram efter varje användning, Torka utomhus i friska luften och se där, pigga luktfria cykelkläder varje gång.

Tips! Om man råkar befinna sig i Ullared, så finns Gekås Sport-tvättmedel, från samma tillverkare som ICA, för ca 15 kr/flaskan (ICA's kostar ca 40 kr).

Bilagor

• gekas.jpg
    gekas.jpg
    55 KB · Besök: 123
tobo sa:
Pfaff sa:

Tips! Om man råkar befinna sig i Ullared, så finns Gekås Sport-tvättmedel, från samma tillverkare som ICA, för ca 15 kr/flaskan (ICA's kostar ca 40 kr).

I Ullared råkar man definitivt inte befinna sig. Inte ens av misstag :-)
Men medlet är kanon, så passa på.

ttfh sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
60 grader rakt av utom det som ska vara vitt. Har fungerat i 40 år.

Sanningen. Kör du ännu varmare till vitt?

Kör man konsekvent på låga temperaturer blir det en massa mög i maskinen, samma med diskmaskin.
Det är ju bara ett problem om man bara kör "kall" tvätt. Kör man sängkläder och handdukar i 60 och eventuellt någon enstaka vittvätt i 90 är det inget problem.

Rattnalle sa:
ttfh sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
60 grader rakt av utom det som ska vara vitt. Har fungerat i 40 år.

Sanningen. Kör du ännu varmare till vitt?

Kör man konsekvent på låga temperaturer blir det en massa mög i maskinen, samma med diskmaskin.
Det är ju bara ett problem om man bara kör "kall" tvätt. Kör man sängkläder och handdukar i 60 och eventuellt någon enstaka vittvätt i 90 är det inget problem.

Vår tvättmaskin började lukta lite funky för ett tag sedan (vi kör nästan uteslutande 40° annars), sen dess kör vi ett par 90° i månaden.

Tillbaka
Topp