(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

Tommy N sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Fan, nu köpte jag en white ändå... gillar inte märket... gillar inte alls årets färg. Men 7999 för det man ändå får är ganska bra. Hoppas jag kan bygga om den till en bra vinterpendlare..

Vad menar du att du behöver göra för att de ska bli en bra vinterpendlare? andra däck? Nåt mer?

Ja precis. Vinterdäck, skärmar, byta till singelklinga fram... Bygga va kanske lite överdrivet men modda för minimalt med underhåll och säker och ogrisig i trafiken och halkan

Jag har oxå en sån på ingång, därför jag var nyfiken. Men varför singelklinga? Ja, vinterdäck borde jag nog också köpa.

Eddy sa:
ooms sa:
Tacx trainerdäck omfattas inte heller. Men jag vet inte vad det klassar in i för undantagen kategori... Har man blockat hela varumärket Tacx för att de har smarta trainers etc (dvs elektronik)?

Jag fick köpa Tacx trainermatta till rabatterat pris, i Luleå. De är m.a.o inte helt konsekventa.
Jag testade precis att lägga i lite olika Tacx trainerdäck i kundvagnen och för mig dras rabatten av.

oskiP sa:
Eddy sa:
ooms sa:
Tacx trainerdäck omfattas inte heller. Men jag vet inte vad det klassar in i för undantagen kategori... Har man blockat hela varumärket Tacx för att de har smarta trainers etc (dvs elektronik)?

Jag fick köpa Tacx trainermatta till rabatterat pris, i Luleå. De är m.a.o inte helt konsekventa.
Jag testade precis att lägga i lite olika Tacx trainerdäck i kundvagnen och för mig dras rabatten av.

XXL insåg tydligen misstaget med att de blockat hela varumärket Tacx, för nu fungerar ju rabatten uppenbarligen för "icke-elektronik" från Tacx, vilket det inte gjorde förut.

tobo sa:
oskiP sa:
Eddy sa:
ooms sa:

XXL insåg tydligen misstaget med att de blockat hela varumärket Tacx, för nu fungerar ju rabatten uppenbarligen för "icke-elektronik" från Tacx, vilket det inte gjorde förut.
Ja, de har ändrat under dagen. Tyvärr har de blockat Nykund10-rabattkoden samtidigt... Så nu blev det "bara" 25% rabatt på trainerdäcket, medan de prylar jag handlade i morse gav 25%+10% rabatt... Jaja, ska väl inte gnälla :-)

Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Fan, nu köpte jag en white ändå... gillar inte märket... gillar inte alls årets färg. Men 7999 för det man ändå får är ganska bra. Hoppas jag kan bygga om den till en bra vinterpendlare..

Vad menar du att du behöver göra för att de ska bli en bra vinterpendlare? andra däck? Nåt mer?

Ja precis. Vinterdäck, skärmar, byta till singelklinga fram... Bygga va kanske lite överdrivet men modda för minimalt med underhåll och säker och ogrisig i trafiken och halkan

Jag har oxå en sån på ingång, därför jag var nyfiken. Men varför singelklinga? Ja, vinterdäck borde jag nog också köpa.
Många som kommer från mtb tror att singelklinga är Guds gåva till mänskligheten, även på vägen. De har inte förstått ännu hur skönt/viktigt det är med täta växlar på vägen, och att framväxeln sällan är nåt problem där. Men var och en gör ju som de vill...

ooms sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:

Många som kommer från mtb tror att singelklinga är Guds gåva till mänskligheten, även på vägen. De har inte förstått ännu hur skönt/viktigt det är med täta växlar på vägen, och att framväxeln sällan är nåt problem där. Men var och en gör ju som de vill...

Ja, jag menade inte att ifrågasätta, jag vill bara lära mig, alla har ju så mycket ideer och termer som används hit och dit. Men att ha singelklinga förstår jag inte vitsen med.

Piskfinne sa:
ooms sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:

Ja, jag menade inte att ifrågasätta, jag vill bara lära mig, alla har ju så mycket ideer och termer som används hit och dit. Men att ha singelklinga förstår jag inte vitsen med.

Det går mode i sånt där...

Sambal Oelek sa:
Var in på XXL och skulle köpa skotork, frågade fyra pers innan jag till slut hittade någon som visste vad jag frågade om. Han sade att den låg högst upp på lagret och kommer komma i butiken om några veckor. Typiskt, jag som kollade webben och den skulle finnas i lager. Vilket den ju iofs gjorde :) jaja, beställde den hemma nu och kommer få den hemkörd gratis. Skulle gjort så från början bara. Om jag inte visste att jag skulle ut på en blöt MTB-tur ikväll. Men skitsamma. Den kommer kanske till helgen då! Blir ju finfint det. Börjar bli blötsäsong nu :)

(förresten, rabattkoden Nykund10 fungerade inte för mig heller)

Kollat postnord tråden?
Kanske kommer nån gång med lite tur ;)

Mitt XXL-paket fastnade någonstans hos Bring förra veckan. Men i och för sig så hittade dom det ganska snabbt när jag mailade och frågade varför det inte kom fram.

ForesterGuy sa:
Piskfinne sa:
ooms sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:
Piskfinne sa:
Tommy N sa:

Det går mode i sånt där...

Jag pendlar på en ROSE cross till jobbet och är så sjukt nöjd att jag bytte till singelklinga på den. jag hittade en bra kompromiss med 11-36 bak och en 42a fram. Det är alldeles lagom tätt för mina behov och räcker till i bägge ändar. Just det att slippa fundera på var man har framdrevet när man sömndrucket rullar fram på morgonkvisten är kanon. åså en vajer mindre att underhålla och justera och byta m.m.

Men man bör nog prova sig fram själv innan man byter. Kanske inte är för alla.

Sen tycker jag man hör så mycket skit om billiga FSA Crankset hela tiden att de börjar knaka och hålla på och jag är allergisk mot missljud. Plus att jag aldrig mekat med en sån. Vore kul att lära sig :)

Hör av dig om du hittar bra deal på vinterdäck!

Senast ändrad:
Tommy N sa:
Jag pendlar på en ROSE cross till jobbet och är så sjukt nöjd att jag bytte till singelklinga på den. jag hittade en bra kompromiss med 11-36 bak och en 42a fram. Det är alldeles lagom tätt för mina behov och räcker till i bägge ändar.
....
Tommy N sa:
Men man bör nog prova sig fram själv innan man byter. Kanske inte är för alla.
+1
Jag bytte från 11-delat 11-32 till 12-28 bara för att få mer tätstegat,
förstås med 2-delat fram för att få tillräckligt omfång.

Tommy N sa:
Hör av dig om du hittar bra deal på vinterdäck!
Bra och billigt, eller endast billigt?
Däck för 299:-
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar/Dack-och-slang/Dubbdack-cykel-2000037862/
eller
http://www.jula.se/catalog/fritid/c...ter/dack-slangar-och-skarmar/dubbdack-639314/

/Håkan

HåkanC sa:
Jag bytte från 11-delat 11-32 till 12-28 bara för att få mer tätstegat,
förstås med 2-delat fram
/Håkan
+1
Tycker ibland det är för stora steg med 11-28 kassett, men kan stå ut med det. 11-25 hade nog passat bättre för asfaltspendlingen, tillsammans med 46/36. Vill dock ha 28an i skogen, men kan ju ha olika kassetter på de olika hjulen.

1888 sa:
Sambal Oelek sa:
Var in på XXL och skulle köpa skotork, frågade fyra pers innan jag till slut hittade någon som visste vad jag frågade om. Han sade att den låg högst upp på lagret och kommer komma i butiken om några veckor. Typiskt, jag som kollade webben och den skulle finnas i lager. Vilket den ju iofs gjorde :) jaja, beställde den hemma nu och kommer få den hemkörd gratis. Skulle gjort så från början bara. Om jag inte visste att jag skulle ut på en blöt MTB-tur ikväll. Men skitsamma. Den kommer kanske till helgen då! Blir ju finfint det. Börjar bli blötsäsong nu :)

Kollat postnord tråden?
fick ett mail om att det är på G nu. Tracking-länk på Bring.

Stumpy sa:
Tycker ibland det är för stora steg med 11-28 kassett, men kan stå ut med det. 11-25 hade nog passat bättre för asfaltspendlingen, tillsammans med 46/36. Vill dock ha 28an i skogen, men kan ju ha olika kassetter på de olika hjulen.
Det är enkelt att bygga om en 11-28 => 12-28, då får du den 16-tänders klinga som skiljer mot 11-25. Det enda som behövs är tre lösa kassettklingor. Även om de lösa kassettklingorna är Ultegra(68) passar de med en 105(58)-kassett, de klingor som behövs är
1pos 12, kostar 41,70 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/sh...-tooth-replacement-sprocket-712504/aid:712506
2pos 13, kostar 41,70 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/sh...-tooth-replacement-sprocket-712512/aid:712514
3pos 14 återanvänds från 11-28
4pos 15 återanvänds från 11-28
5pos 16, kostar 39,69 SEK här: https://www.rosebikes.se/artikel/sh...peed-16-tooth-replacement-sprocket/aid:712526
Totalt endast 123,09 SEK!

Lösa klingor finns även hos https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=177354;menu=1000,4,27;mid[931]=1;pgc[10]=2699
Men när jag kollade var de lite dyrare jmf med Rose

Kolla även på kassetternas sprängskisser:
http://si.shimano.com/#/en/EV/CS-5800-3715A
http://si.shimano.com/#/en/EV/CS-6800-3602E

/Håkan

Jo, men på asfaltshjulen vill jag ha kvar 11an, eftersom jag redan där trampar ur. En 11-25 är bra där. Skogshjulen skulle funka bra med 12-28, men där funkar 11-28 också. Får inventera kassettförrådet och se om jag kanske har en 11-25 liggande. Annars blir det till att köpa en sån på XXL-rean.

Var det inte ohellstrom och/eller NLC som brukade köpa en 11-28 och en 12-25 och bygga om till 11-25 samt 12-28? Just för att komma åt 12-28. Har för mig jag läst det i nån tråd...
Kanske en lösning för dig Stumpy i framtiden när båda kassetterna behöver bytas ut?

Det finns några nerförsbackar längs pendlingssträckan, där man vid goda förhållanden kan hålla över 50 km/h. Ingen hisnande hastighet direkt.

Sambal Oelek sa:

1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Man behöver inte titta/handla ;)

Men jag ska nog köpa ett par hösthandskar grån Gore, eftersom jag behöver det.

//Edit, det skulle jag inte eftersom de bara fanns kvar i storlek 8... Vem fan har storlek 8??? (Ingen, det är därför de reas ut)

Senast ändrad:
1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Jag uppskattar XXL både som butik o sortiment. Men jag hoppas dom läser lite här, sjuuukt jobbigt med alla reklam mail. Snart får man avsluta dom för jag tror inte någon har så stora inköpsbehov så man vill ha deras mail så ofta. Men jag hade önskat att fortsätta mer sällan om det gick.

1888 sa:
Sambal Oelek sa:

Kollat postnord tråden?
det ligger hos ombudet nu. Så det var ju enligt plan. Finfint!

Putteman sa:
1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Jag uppskattar XXL både som butik o sortiment. Men jag hoppas dom läser lite här, sjuuukt jobbigt med alla reklam mail. Snart får man avsluta dom för jag tror inte någon har så stora inköpsbehov så man vill ha deras mail så ofta. Men jag hade önskat att fortsätta mer sällan om det gick.

Instämmer. Man borde kunna speca vilka kategorier man är intresserad av. Jag är tex helt ointresserad av reklam för barnskor, regnkläder, jakttillbehör och löpargrejer..

zanoii sa:
Putteman sa:
1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Instämmer. Man borde kunna speca vilka kategorier man är intresserad av. Jag är tex helt ointresserad av reklam för barnskor, regnkläder, jakttillbehör och löpargrejer..

Jag tycker tvärtom. XXL:s reklam är en av få jag läser igenom varje igång i hopp om att hitta något jag inte visste att jag behövde. Jag har t ex redan beställt två grejer från det senaste :)

Jeppe_E sa:
Sambal Oelek sa:

1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

//Edit, det skulle jag inte eftersom de bara fanns kvar i storlek 8... Vem fan har storlek 8??? (Ingen, det är därför de reas ut)

Jaha, vart inom ändå... och trots att de inte fanns i "lager" så hängde det lite olika storlekar på väggen. Så det blev ett par Gore windstopper höstvantar för 300kr. Lite billigare än Bikesters 329kr. Dessa var ju "nedsatta" från 600kr ;)

Marren sa:
Bah.
Vart på två affärer, ingen hade det jag skulle ha, räddad av Sportson.

Numera går jag oftast bara till XXL för att hämta ut det jag beställt på nätet. Tyvärr får man väl säga, men jag har råkat ut så många gånger för att prylen man åker för att kolla på inte finns inne eller i rätt storlek/färg att jag inte orkar längre. Gäller förstås inte bara XXL.

(Fördelen mot vanliga postombudet är att man kan lämna tillbaka det direkt om det inte passar. En nackdel är att de inte har allt i webbshoppen.)

Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Sambal Oelek sa:

1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Jaha, vart inom ändå... och trots att de inte fanns i "lager" så hängde det lite olika storlekar på väggen. Så det blev ett par Gore windstopper höstvantar för 300kr. Lite billigare än Bikesters 329kr. Dessa var ju "nedsatta" från 600kr ;)

Vilka handskar är det? hittar dom inte.

LDG sa:
Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Sambal Oelek sa:

1888 sa:
Varje dag ny kampanj.
Börjar tröttna...

Vilka handskar är det? hittar dom inte.

Märkligt... finns inte kvar på sidan. Men Google hittade dem

https://www.xxl.se/gore-bike-wear-x...gclsrc=aw.ds&dclid=CNXJ05Xy0tYCFcmRGAodA4AGew

Jag har alltid gillat XXL som butik, men den senaste veckan har jag lagt alldeles för många beställningar. Jag gillar verkligen att man kan byta/lämna tillbaka sådant i butik som inte passar trots att man har beställt över nätet.

Tillbaka
Topp