(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

Jag fick i måndags ett reklamblad från XXL. Som väntat gör de business av ”black friday” konceptet. Det som gjorde mig förbannad är det jag såg på deras webb idag (onsdag).

Se bilderna nedan och kolla efter Asics löparsko...

Måndag:
D3979C06-3390-439D-B83A-0477A969E246.png

Onsdag:
28913D9B-274A-4EC4-AE83-CBB5FAF4A116.png

På två dagar tycker de alltså plötsligt att ordinarie pris höjts med några hundringar!!

Jag blir så irriterad.

Jag förstår inte varför så många snöar in på vad saker har kostat eller kan kosta.

Är det inte viktigare vad de kostar just nu i förhållande till vad man anser sig vilja betala just nu?

Nämda skor tex. De kostar 1695:- hos stadium.
https://www.stadiumpulse.se/herr/ka...ics.m-gel-fuji-setsu-2-gtx.black-silver-safet

De kostar 1186 hos outdoorexperten. (som specar 1695 som rek pris)
https://www.outdoorexperten.se/p-32...j-tnu6thslpLLztE-ba8SlmPS594G5jIaAhFNEALw_wcB

Alltså är xxl fortfarande billigast oavsett om man nu vill ha ett par sådana skor.

Senast ändrad:
marr sa:
Jag förstår inte varför så många snöar in på vad saker har kostat eller kan kosta.

Är det inte viktigare vad de kostar just nu i förhållande till vad man anser sig vilja betala just nu?

https://www.stadiumpulse.se/herr/ka...ics.m-gel-fuji-setsu-2-gtx.black-silver-safet

https://www.outdoorexperten.se/p-32...j-tnu6thslpLLztE-ba8SlmPS594G5jIaAhFNEALw_wcB

Alltså är xxl fortfarande billigast oavsett om man nu vill ha ett par sådana skor.

De är dessutom givmilda och låter återkommande kunder använda rabattkoden "nykund10" för ytterligare 10% rabatt på "redan låga priser".

Men anledningen till mitt tidigare inlägg är just det faktum att de med två dagars mellanrum antyder att rabatten ökat, när det i själva verket bara är en (aviktlig?) marknadsföringsstrategi. XXL har inte sålt den skon för 1699. Då har de inte heller sänkt den med 700:-. Jag må vara grinig-gubbe-på-parkbänken just nu... så jag får väl hoppas på livets goda krafter och att reklamen helt enkelt beror på tryckfelsnisse.
prisutveckling.png

JLindh sa:
marr sa:

De är dessutom givmilda och låter återkommande kunder använda rabattkoden "nykund10" för ytterligare 10% rabatt på "redan låga priser".

Men anledningen till mitt tidigare inlägg är just det faktum att de med två dagars mellanrum antyder att rabatten ökat, när det i själva verket bara är en (aviktlig?) marknadsföringsstrategi. XXL har inte sålt den skon för 1699. Då har de inte heller sänkt den med 700:-. Jag må vara grinig-gubbe-på-parkbänken just nu... så jag får väl hoppas på livets goda krafter och att reklamen helt enkelt beror på tryckfelsnisse.

Så om de prissätter skorna för 10 000kr en dag och 999kr nästa så köper du direkt? Har du behov av skon, har råd och den ser bra ut i förhållande till konkurrenterna så köper du väl. Inte baserat på vad den kanske har kostat.

JLindh sa:

Om du ska vara förbannad över det, så får du gå och vara förbannad hela tiden. Så gör XXL m.fl. hela tiden.

Första bilden: Visar ordinarie priset (alltså inte rek) och så då det nya priset på 999 kr.
Andra bilden: Visar Rek. ca. pris och sedan nya priset med en visad prissänkning mot rek. inte mot deras ordinarie.

Det är helt i sin ordning att göra så. Men du borde nog fundera över vilka saker i livet som gör dig förbannad. För detta borde inte vara en av dem.

Jeppe_E sa:
JLindh sa:

Första bilden: Visar ordinarie priset (alltså inte rek) och så då det nya priset på 999 kr.
Andra bilden: Visar Rek. ca. pris och sedan nya priset med en visad prissänkning mot rek. inte mot deras ordinarie.

Andra bilden visar ju Ordinarie priset och anger det till 1699:-. Det har de aldrig sålt den för. Jag skulle bli mindre förbannad om de skrivit "rekommenderat pris".

Senast ändrad:
Akoa sa:
Så om de prissätter skorna för 10 000kr en dag och 999kr nästa så köper du direkt? Har du behov av skon, har råd och den ser bra ut i förhållande till konkurrenterna så köper du väl. Inte baserat på vad den kanske har kostat.

Jag har aldrig påstått att jag blir mer benägen att köpa skorna för att *tidigare pris* höjts. Precis som du och andra skriver så fokuserar jag mer på mitt behov och faktiskt pris (ibland slänger jag in argument såsom servicenivå/leveranstid/etc beroende på situation). Det jag sa var att jag blir irriterad över att "ordinarie pris" ändrats på ett missvisande sätt.

Jeppe_E sa:
JLindh sa:

Om du ska vara förbannad över det, så får du gå och vara förbannad hela tiden. Så gör XXL m.fl. hela tiden.

Det är helt i sin ordning att göra så. Men du borde nog fundera över vilka saker i livet som gör dig förbannad. För detta borde inte vara en av dem.

Nej!
Det är inte OK att göra så. Det bryter mot marknadsföringslagen.

ooms sa:
Jeppe_E sa:
...du borde nog fundera över vilka saker i livet som gör dig förbannad. För detta borde inte vara en av dem.
+1
Det finns betydligt viktigare saker/problem i dagens samhälle att lägga sin ilska/energi på...
Ja, som t.ex. dom gånger man inte klarar en brant uppförsbacke i skogen, någonstans i Östergötland...

#mtbrage

Senast ändrad:
JLindh sa:
ooms sa:
Jeppe_E sa:
...du borde nog fundera över vilka saker i livet som gör dig förbannad. För detta borde inte vara en av dem.
+1
Det finns betydligt viktigare saker/problem i dagens samhälle att lägga sin ilska/energi på...

Krig? Politik? Slaveri? Svält? Inget kan vara viktigare än att XXL sköter sin marknadsföringsavdelning korrekt!
Skulle vara Postnords leveransförmåga dåra....

Ja, XXL har tre prisnivåer på alla sina varor (plus 25% rabatten två gånger per år) som dom växlar fram och tillbaka under året. Så de har faktiskt det dyrare priset stundtals under året men mest är det mellanpriset såsom med skorna ovan (som jag faktiskt köpte idag). I butiken låg skorna på knappa 1200:- och kampanjen var på 999:-

Tycker dom verkar prisvärda jmf med Icebugs iaf ...

/Uffe

Ett litet tips i förbifarten:
Om man köper ett rabatthäfte från Restaurangchansen så finns det kuponger för XXL. Nu vet jag inte om det är exakt samma i alla städer, men här i Örebro har du två stycken kuponger på 25% på valfri vara och en kupong på 20% på ett helt köp (med vissa reservationer).
Rabatthäftet kostar 240:- och finns även som app. Det går rätt snabbt att tjäna i den kostnaden om man köper något lite dyrare och resterande rabatter i häftet kan man se som en extra bonus.
https://restaurangchansen.se/butik/

Bilagor

• RC XXL.JPG
    RC XXL.JPG
    94.4 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Jag har en 25% kupong från restaurangchansen liggande. Behöver en ny Trainer och funderat lite på Tacx neo smart. Gäller kupongen på trainers? Verkar vara lite olika vilken butik man går till när man läst i tråden.

Senast ändrad:
MrFocus sa:
Jag har en 25% kupong från restaurangchansen liggande. Behöver en ny Trainer och funderat lite på Tacx neo smart. Gäller kupongen på trainers? Verkar vara lite olika vilken butik man går till när man läst i tråden.

Det är nog rätt stor risk att den räknas som sportelektronik och då innefattas den inte, enligt undantagen på kupongen.
Har man tur så kanske de anställda har dålig koll på detta, men det säkraste är väl att antingen fråga eller räkna med att betala fullt pris och ta det som en bonus om rabatten accepteras.

MrFocus sa:
Den gäller inte tyvärr. Har frågat både i butik och telefonsupport.

fredrick sa:
Någon rea på gång på XXL? Hade passat perfekt med 25 % rabatt nu.

Lär nog dröja 1-2 månader innan det börjar komma något cykelrelaterat från XXL då dom satsar mest på vintersäsongsprodukter just nu.
Händer väl lite då o då att det kommer ut något reklamblad med cykelprylar, men då mest vinterbetonat.

MrFocus sa:

Vet du om det gäller för internetköp?

Kan berätta att jag har använt min gamla cykel ifrån xxl som donator till den nya.
Såg idag att överfallet på styrstammen inte stämde när jag monterade isär.. aldrig tänkt på det innan.
Överfallet matchar inte med formen på resten av stammen riktigt..

Men nu såg man att överfallet är lite blankt och resten är mattsvart.
Och överfallet har en helt annan tillverkares namn instansad på baksidan..

Tur att jag såg det innan man monterar karbonstyre, för då hade väl styret gått sönder av ojämnt tryck från överfallet :P

"Bromssystem: Kantiliverbromsar
Hjulstorlek: 28"
Gruppsett (bästa komponent): Shimano Ultegra
Rammaterial: Karbon
Gaffel: Karbongaffel
Antal växlar: 22
Användare: Herr "

Hade det inte varit ärligare att ange sämsta komponent?

(jag hade en audi-ac-kompressor i min Skoda, var det då en Audi?)

JockeS sa:
Älskar när folk enbart slår till på ett erbjudande för att själva tjäna en hacka istället för att låta en seriöst intresserad köpare missa ett bra erbjudande i butiken..
Ja, jag är bitter då den sista Medium var såld strax innan jag kom dit efter att jag åkt 14 mil enkel resa....

annons:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=58292
Absolut, vi lever i ett fritt land och det är väl upp till köparen att bestämma om det är en bra deal. Men visst är fult gjort. Inte minst moraliskt

Tillbaka
Topp