12 delat

12 delat
DaK sa:
Igino Cazzola sa:
GoranS sa:
Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör...
Shimano:
6-delat: 1984
7-delat: 1987
8-delat: 1988
9-delat: 1996
10-delat: 2003
11-delat: 2012
Campagnolo:
10-delat: 2000
11-delat: 2008
Och innan indexering lite svårt att svara på :-)

12 delat
Igino Cazzola sa:
GoranS sa:
Någon som har statistik på när 6-, 7-, 8-, 9-, 10- resp. 11-delat gjorde sin entré på cykelscenen? Och då menar jag utanpåliggande växel från lite större kommersiell aktör...
Shimano:

Jag hade 6-delat Shimano på min Crescent 1980. Har för mig att det var första året det fanns.
Övriga har jag ingen koll på.

12 delat
Mats65 sa:
Jag hade 6-delat Shimano på min Crescent 1980. Har för mig att det var första året det fanns.
Men då pratar du om oindexerat väl?
Eftersom man blandade lite fram and tobacko mellan fabrikat och modeller så ungefär:
4 drev är 50-tal, 5 drev är 60-tal, 6 drev är 70-tal, 7 drev 80-tal (och 8 drev 90-tal).
Sen var väl den tekniken slut :-)

12 delat
emmer sa:
Mats65 sa:
Men då pratar du om oindexerat väl?
Eftersom man blandade lite fram and tobacko mellan fabrikat och modeller så ungefär:
4 drev är 50-tal, 5 drev är 60-tal, 6 drev är 70-tal, 7 drev 80-tal (och 8 drev 90-tal).
Sen var väl den tekniken slut :-)

Ja det var oindexerat, men jag vill minnas att det inte fanns 6-delade kasseter innan dess, så jag är lite skeptisk till din uppgift om att 6 drev är 70-tal.
Men begränsningen sitter ju knappast i indexeringen ändå.

12 delat
Mats65 sa:
Ja det var oindexerat, men jag vill minnas att det inte fanns 6-delade kasseter innan dess, så jag är lite skeptisk till din uppgift om att 6 drev är 70-tal.
70-tal är ju året innan och med tanke på att SunTour låg några år för Shimano på det mesta så :-)
Tror Perfect / Winner fanns för 120 old och på dom gick det väl knô på sex drev, och i 126 old -versionen 7 drev, även om jag tror dreven kom lite senare..

12 delat
Igino Cazzola sa:
GoranS sa:
Shimano:
Känns tryggt att köra på 13 år gammal, beprövad teknologi...

12 delat
Crossmax sa:
Igino Cazzola sa:
GoranS sa:
Shimano:
Känns tryggt att köra på 13 år gammal, beprövad teknologi...
Samma här, jag väntar till det blir 14-delat innan jag går 1x.

12 delat
Riktigt najs med 12-delat! Tyvärr helt fel prislapp på grejerna... Den dagen det kommer i prissegmentet där GX eller XT ligger blir det intressant. Tur att shimano släpper sin nya 11-delade kassett 11-46 till sommaren.

Senast ändrad:
12 delat
grynning sa:
Riktigt najs med 12-delat! Tyvärr helt fel prislapp på grejerna... Den dagen det kommer i prissegmentet där GX eller XT ligger blir det intressant. Tur att shimano släpper sin nya 11-delade kassett 11-46 till sommaren.

Hade det varit en engångsinvestering så hade det kanske varit aktuellt men man måste ju kalkylera med att få byta kassett och kanske någon sönderkörd bakväxel också.

12 delat
Priserna går ju ner... Sram X01 är ju dyrt men överkomligt för ganska många. Sen att just slitdelarna (kassetten) är superdyr är en nackdel men man behöver inte byta glappa framväxlar en gång per år, 3 st nötta framklingor osv osv. Något som folk inte tar i beaktande när man bedömer kostnaden.

12 delat
grynning sa:

Hur hjälper det med en sån kassett, den har ju knappt samma omgång som SRAMs 10-42?

Själv hoppas jag att det här innebär en prissänkning på SRAMs existerande 11-delade sortimentet :)

12 delat
Lingon sa:
Helt ointressant. Kör vidare med 10-delad 11-40 tills det är dags att byta cykel. Då tvingas man väl tyvärr in i 11 eller 12-delat.

Vadå tvingas? Du kan ju kasta bort växelsystemet och flytta över dina gamla prylar på en ny cykel. Men av vilken anledning egentligen? Varför tycker du att 11 och 12-delat är helt ointressant?

12 delat
theBrand sa:
grynning sa:

Hur hjälper det med en sån kassett, den har ju knappt samma omgång som SRAMs 10-42?

Själv hoppas jag att det här innebär en prissänkning på SRAMs existerande 11-delade sortimentet :)
Fast jag tycker att 11:an skorrar nog så jag känner mig måttligt övertygad om att 10:an verkligen fungerar något vidare.
Men snart får jag chansen att prova själv.

12 delat
theBrand sa:
grynning sa:

Tjena!

Priset. Sen är ju fysikens lagar sådana att mindre drev ger mer effektförlust..

12 delat
Kneecap sa:
theBrand sa:
grynning sa:

Tjena!

Men shimanos kassetter är blytunga i jämförelse med XD-kassetterna. Antingen mer ofjädrad vikt eller <0,5w förlust.

Kan se poängen med 32 fram med 11-46, lättare växel än 30/42 och anledning två; 30t klingor klingar inte alltid rätt med kedjeförare då klingan är lite förskjuten inåt.

12 delat
BjornR sa:
Kneecap sa:
theBrand sa:
grynning sa:

Tjena!

Men shimanos kassetter är blytunga i jämförelse med XD-kassetterna. Antingen mer ofjädrad vikt eller <0,5w förlust.

Kan se poängen med 32 fram med 11-46, lättare växel än 30/42 och anledning två; 30t klingor klingar inte alltid rätt med kedjeförare då klingan är lite förskjuten inåt.

Det att klingan är förskjuten inåt är endast positivt i mina ögon, man minskar problemet med att kedjan hoppar ner till mindre kuggar då man trampar bakåt. Speciellt med 11-delade kassetterna som är ännu mer förskjutna inåt.

Ser en oval 32T och 11-46t som den perfekta kombinationen sett till priset.

12 delat
castrello sa:
Priserna går ju ner... Sram X01 är ju dyrt men överkomligt för ganska många. Sen att just slitdelarna (kassetten) är superdyr är en nackdel men man behöver inte byta glappa framväxlar en gång per år, 3 st nötta framklingor osv osv. Något som folk inte tar i beaktande när man bedömer kostnaden.

Du får ju byta en framklinga tre gånger så ofta istället :-)

Tillbaka
Topp