183cm lång M eller L

183cm lång M eller L
konscious sa:
@Sixten Du lyckades inte heller med att rita rätt med en felaktig skiss om 74 graders effektiv STA då du blandade ihop den effektiva (som scott ang 74 gr) med den verkliga/aktuella STA referenspunkt sadel som du har ritat på 2 olika sadelhöjder stl S och XL.

Den effektiva STA är inte refererat från sadelns position som du anger på XL tex vid 82 cm sadelhöjd.
Jag har mailat frågan till Scott, men förväntar mig förstås inget svar.
Har plockat två bilder från nätet, en Small och en XL som var hyfsat ok fotade från sidan.
Jag har lagt på linjer med vinklar utskrivna. Det verkar som att 66° resp 68° verkar rätt rimligt.

Bilagor

• Spark_S.png
    Spark_S.png
    275.3 KB · Besök: 50
  • Spark_XL.png
    Spark_XL.png
    242.5 KB · Besök: 50
183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
Oskar sa:
Sixten Fors sa:
Kolla även Crescents 29" XS FS racer Mjölner som kostar 53000 kr. https://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/mjolner-29-fs-11-vxl.html
Stl Large med 422 mm reach för "upp till 185 cm cyklist" enligt Crescents marknadsavdelning. Jo tjena... :)
Den är lika stor som Evil Offering i X-Small, om det hade funnits.

DT Swiss X 1900 SPLINE på en cykel för 53 000 kr?
Japp :)
Crescent sätter stor prestige i att alltid vara sämst. Hittills har de alltid lyckas, med god marginal.

Det är tamefan Yeti-nivå på den prissättningen. Frågan är om det är Yeti-nivå på finish och funktion också?

183cm lång M eller L
Eftersom jag inte vet vid vilken sadelhöjd Scott har angett effektiv sadelvinkel för Spark Small resp. XL gjorde jag några antagande, baserat på statistik på kroppslängd/grenmått/sadelhöjd, samt för vilken kroppslängd cyklarna är ämnade. Jag valde att använda 67 cm resp. 82 cm vilket rimligen är tillräckligt nära sanningen för att vara relevant.

Bilagor

• Spark_sadel2.png
    Spark_sadel2.png
    5.8 KB · Besök: 58
  • Spark_sadelhöjd.png
    Spark_sadelhöjd.png
    143.8 KB · Besök: 53
183cm lång M eller L
Kommer sadeln, efter justering framåt/bakåt, att vara olika långt bakom vevlagret på medium och large? Är det inte en av storlekarna som är (mer) rätt då (om sittställningen är viktig)?

Edit: Förtydligande.

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
mkallstrom sa:
Kommer sadeln, efter justering, att vara olika långt bakom vevlagret på medium och large? Är det inte en av storlekarna som är (mer) rätt då (om sittställningen är viktig)?
Trenden går mot längre cyklar och brantare vinkel på sadelröret. Gäller även XC-cyklar, men utvecklingen drivs främst av stig- och endurocyklar. Nya LUX har fått 74,5°, nya BMC har fått 75,6° för att nämna några nya XC-cyklar. Spark är nu inne på sitt tredje år och 73,8° börjar kännas lite mossigt.

Några andra nyare cyklar:
Scott Genius (2018) ca 75°, Ransom (2019) drygt 75°
Santa Cruz nya 5010 och Bronson drygt 75°
Ibis Ripmo 76°
YT Capra drygt 76°
Yeti SB130 77°

Eftersom Spark verkar ha ramstorleksberoende faktisk vinkel på övre delen av sadelröret får man brantare effektiv vinkel om man kör större ram med kortare utstick än om man kör mindre ram med större utstick. Det går förstås att justera fram sadeln 1-2 cm på railen för att kompensera, men då gäller det att cykeln har tillräcklig reach för att slippa monsterlånga styrstammar. Alltså: ligger man mellan storlekar får man en "modernare" cykel om man går upp istället för ner i storlek.

För att citera mig själv från i förrgår

Sixten Fors sa:
Ett "problem" med Spark är att för liten ram + lång stolpe gör att den faktiska sadelrörsvinkeln blir fucked-up. Röven hamnar lätt jättelångt bak över bakhjulet. Med större ram och kortare stolpe blir det tvärt om. Mediumram på bilden, 100 mm dropper och sadehöjd 65,5 cm för 160 cm cyklist. Effektiv vinkel 76 grader.

183cm lång M eller L
Ok, men då är det ju viktigt att ha koll på hur man vill sitta och bestämma sig för om en "modern" cykel är rätt i det avseendet. Själv står jag större delen av tiden när jag cyklar i skogen.

183cm lång M eller L
Jag tror att mycket av den utvecklingen som sker och stannar kvar på cyklarna drivs av göra dem bättre/snabbare/roligare/tryggare etc. Det har hänt en del inom mtb sedan slutet av 80-talet, och inom lvg senaste 80 åren. Vad som är en snabb och effektiv sittposition har utvecklats.

Bilagor

• Eddy.jpg
    Eddy.jpg
    50.6 KB · Besök: 39
  • Tom.jpg
    Tom.jpg
    40.2 KB · Besök: 39
183cm lång M eller L
Tjena!

Du kan ju inte jämföra linjehoj med tempohoj! Självklart har det justerats sittställning men det är ingen enorm skillnad.

SAGAN-Peter011pp.jpg

183cm lång M eller L
Kolla Sagans ansiktet vs handposition jmf med Eddys. En dm skillnad? Mer? Kolla även ögon vs framaxel.

4 grader brantare sadelrör på en mtb, från 72 till 76 grader, gör 5 cm vid 78 cm sadelhöjd. En modern vanlig mtb har 10 cm längre hjulbas än vad de hade för bara några år sedan (långa cyklar mer än så). Jag tror att det är utveckling åt rätt håll. Bättre klättring, snabbare utför, tryggare.

Bilagor

• SA_72.png
    SA_72.png
    7.9 KB · Besök: 37
  • SA_76.png
    SA_76.png
    4.2 KB · Besök: 45
183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
konscious sa:
@Sixten Du lyckades inte heller med att rita rätt med en felaktig skiss om 74 graders effektiv STA då du blandade ihop den effektiva (som scott ang 74 gr) med den verkliga/aktuella STA referenspunkt sadel som du har ritat på 2 olika sadelhöjder stl S och XL.

Den effektiva STA är inte refererat från sadelns position som du anger på XL tex vid 82 cm sadelhöjd.
Jag har mailat frågan till Scott, men förväntar mig förstås inget svar.
Har plockat två bilder från nätet, en Small och en XL som var hyfsat ok fotade från sidan.
Jag har lagt på linjer med vinklar utskrivna. Det verkar som att 66° resp 68° verkar rätt rimligt.

Förutom att du verkar okunnig verkar du ha svårt för att fatta så att du måste maila Scott och fråga.

Titta noga på bilden nedan som kommer från Scott

Skrmavbild2018-10-12kl.19.08.07.png

Passa på och läs vad som står här.

Skrmavbild2018-10-12kl.19.22.31.png

Givet att Scott anger den effektiva sadelvinkeln till 73,8° vid en bestämd punkt som är gemensam för alla ramstorlekar och inte som du beskriver vid viss sadelhöjd.

Den bestämda punkten är där 2 linjer i cykelns geo möts som Scott ovan beskriver

1. Linje C som skapas av ETT effektiva eller horisontella Toptube som är den horisontella linjen från topprör / Styrhuvudrörsförbindelsen till sadelstolpen som möts i en skärningspunkt, dra en linje från den punkten till vevcentrum så får du 73,8° oavsett storlek.

2. Så tänker du efter lite granna och kommer fram att den bakåtflekterade vinkeln av sadelröret är i samma vinkel som styrhuvudet dvs 68,5°.
Det vill säga vinkeln på styrhuvudet och den bakflekterade delen av sadelröret går parallellt fast du försökte rita vinklar på 2 bilder med olika projektioner som passade din antagna teori, du försökte skapa en sanning ur en osanning.

Skrmavbild2018-10-12kl.20.39.44.png

Sanningen hamnar man i denna sits att med olika storlekar på ramen varierar dimensionerna så här tvärtemot vad du påstår.
Storlekarna växer/minskar på ffa längd till viss del på höjden dvs modern Forward Geo

Skrmavbild2018-10-10kl.21.59.57.png

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
Scott har för övrigt redan svarat att 73,8 grader SA mäts vid olika sadelhöjd på S/M/L/XL och de har gett mig de exakta måtten i mm. Vilket innebär att vinkeln på övre delen av sadelröret är olika på S och XL för att uppnå 73, grader vid olika höjd.

183cm lång M eller L
Stackare att du måste ljuga för att övertyga dig själv, dags att inse att du har fel Sixten och att ingen tror dig.
Alla kan ha fel och det är tom mänskligt :)

183cm lång M eller L
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Stackare att du måste ljuga för att övertyga dig själv, dags att inse att du har fel Sixten och att ingen tror dig.
Alla kan ha fel och det är tom mänskligt :)
Ljuga om vad? Jag har ingen avsikt att outa mailkonversationen med Scott då den innehåller namn.

Varför ska man tro dig med all skit du skrivit i denna tråd :) och forfarande hävdar att det är rätt fast du bevisligen har fel.
Det enda du har bevisat är att du är en värdelös sopig nolla och mytoman!
Sorry men du är nog sjuk riktigt..

183cm lång M eller L
Nån har visst glömt att styrröret blir högre med större storlek. Alltså mäts sadelrörsvinkeln vid olika tänkt sadelhöjd på olika storlekar.

183cm lång M eller L
Makten sa:
Nån har visst glömt att styrröret blir högre med större storlek. Alltså mäts sadelrörsvinkeln vid olika tänkt sadelhöjd på olika storlekar.

Tjena!

Var du tvungen att avslöja det? Båda har ju gjort den tankevurpan, ville veta vem av dom som kom på det först.
Sixten räknar ju på lite godlyckliga siffror medan konscious inte räknar alls.

Anledningen till att Sixten inte redovisar Scotts siffror från mailet (om han ens har dom) är ju för att dom visar att han räknade fel tidigare då han räknade på en punkt typ 15 cm fel.

183cm lång M eller L
Som jag ursprungligen skrev så är 2017-2019 Spark lite speciellt eftersom sadelröret har en ovanlig form, lång nedre del och stor skillnad i vinkel på nedre och övre delen. Därför tror jag fortfarande att Scott har satt olika vinkel på övre sadelröret från storlek till storlek för att kompensera. Vilket är bra. Vilket gör att val av ramstorlek spelar roll.

Tre bilder med S, M och XL med samma linjer/vinklar på alla tre. De första två är katalogbilder, den tredje är internetbild. Övre sadelröret förhåller sig olika till 66° resp 68° graders linjerna. Man kan också se att det "klassiska" sättet att mäta STA vid stack inte stämmer mot angivna 73,8° grader (avrundat till 74°).

En publik geotabell är en förenkling av verkligheten. Det är inte ovanligt att de inte berättar hela sanningen.

Bilagor

• Bild_ 621.JPG
    Bild_ 621.JPG
    192.6 KB · Besök: 47
  • Bild_ 620.JPG
    Bild_ 620.JPG
    185.7 KB · Besök: 123
  • Bild_ 619.JPG
    Bild_ 619.JPG
    170 KB · Besök: 64
183cm lång M eller L
Kneecap sa:
Anledningen till att Sixten inte redovisar Scotts siffror från mailet (om han ens har dom) är ju för att dom visar att han räknade fel tidigare då han räknade på en punkt typ 15 cm fel.
Det stämmer att Scott i detta fall gav standardsvaret "vid stack". Vilket hjälper föga, eftersom det vid mina kontrollmätningar inte stämmer med verkligheten på en ramdesign som Spark. Därför vill jag inte outa den som svarade. Scott var iaf snälla att svara, vilket är hedervärt.

183cm lång M eller L
Tjena!

Inte konstigt att du får fel vinklar jmf med Scott. Men mäter ETT C-C du har ju mätt till bakkant av sadelstolpen. Om du nu ska strida och hålla på med siffror så gör rätt.

Edit: Eller du kanske har ritat upp linjerna efter Scotts vinklar? Svårt att få det att stämma på en internetbild, du ligger inte på samma ställe när du utgår från vart stackhöjden är på de olika ramarna. Ingen bild är perfekt från sidan vilket inte ger exakt rätt vinklar. Varför skulle Scott ljuga om vinkeln? Finns ju ingen anledning.

Senast ändrad:
183cm lång M eller L
Kneecap sa:
Varför skulle Scott ljuga om vinkeln? Finns ju ingen anledning.
Jag säger inte att de "ljuger", utan att de i geotabellen förenklar verkligheten i så stor utsträckning att vissa (minus undertecknad) blir förvirrade/lurade och att andra (underteckna) blir sugen på facit. Jag har inte tillgång till designritningar och kommer troligtvis inte att få dem heller. Är det någon som ifrågasätter att designritningen är mer komplex än den publika geotabellen? Är det någon som har råkat ut för förenklad eller felaktig geotabell tidigare? Ett sätt att upptäcka fel i geotabeller är att granska dem och mäta cyklar.

En annan ledtråd, slump eller medvetet, är att Scott's egna skiss för deras officiella geotabell för Spark visar att SA inte är angiven vid stack, utan högre upp, där sadeln förväntas sitta vid aktuell ramstorlek. Se skiss nedan där jag adderat en röd sadelstolpe.
geo_skiss.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp