Sixten Fors sa:
konscious sa:
@Sixten Du lyckades inte heller med att rita rätt med en felaktig skiss om 74 graders effektiv STA då du blandade ihop den effektiva (som scott ang 74 gr) med den verkliga/aktuella STA referenspunkt sadel som du har ritat på 2 olika sadelhöjder stl S och XL.
Den effektiva STA är inte refererat från sadelns position som du anger på XL tex vid 82 cm sadelhöjd.
Jag har mailat frågan till Scott, men förväntar mig förstås inget svar.
Har plockat två bilder från nätet, en Small och en XL som var hyfsat ok fotade från sidan.
Jag har lagt på linjer med vinklar utskrivna. Det verkar som att 66° resp 68° verkar rätt rimligt.
Förutom att du verkar okunnig verkar du ha svårt för att fatta så att du måste maila Scott och fråga.
Titta noga på bilden nedan som kommer från Scott
Passa på och läs vad som står här.
Givet att Scott anger den effektiva sadelvinkeln till 73,8° vid en bestämd punkt som är gemensam för alla ramstorlekar och inte som du beskriver vid viss sadelhöjd.
Den bestämda punkten är där 2 linjer i cykelns geo möts som Scott ovan beskriver
1. Linje C som skapas av ETT effektiva eller horisontella Toptube som är den horisontella linjen från topprör / Styrhuvudrörsförbindelsen till sadelstolpen som möts i en skärningspunkt, dra en linje från den punkten till vevcentrum så får du 73,8° oavsett storlek.
2. Så tänker du efter lite granna och kommer fram att den bakåtflekterade vinkeln av sadelröret är i samma vinkel som styrhuvudet dvs 68,5°.
Det vill säga vinkeln på styrhuvudet och den bakflekterade delen av sadelröret går parallellt fast du försökte rita vinklar på 2 bilder med olika projektioner som passade din antagna teori, du försökte skapa en sanning ur en osanning.
Sanningen hamnar man i denna sits att med olika storlekar på ramen varierar dimensionerna så här tvärtemot vad du påstår.
Storlekarna växer/minskar på ffa längd till viss del på höjden dvs modern Forward Geo