liveforthis
Aktiv medlem
29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja tror det är därför man ser en hel del maxxis åkare i enduro o dh kör på 25mm fälg för att dom "föredrar" eller att det passar deras åkstil bättre med "rundare" profil. Sett både rude,finn iles o bruni åka på 25mm fälgar med assegai/dhr/dhf. Men maxxis har ju lyckats med att företagen får sålt mer nya hjul/fälgar o däck på detta viset.Enligt Maxxis ska 30mm och uppåt funka för WT, även om 35 ska vara optimalt. Maxxis WT blir alltid kantigare än t ex Schwalbe på mina 30mm-fälgar, kan vara ren placebo men känns som om kantgreppet är tydligare/skarpare på Maxxis…
Inspirerad av detta köpte jag också ett Nobby Nic Evo Super Ground i addix soft. Mitt vägde dock 880 gram, 120 gram mer än ditt. Rätt rejäl diff. Lite småbesviken, men angiven vikt är ju 850 så inte jättemkt värre än det.Testade det förvånansvärt lätta (760g) 29x2,4 Nobby Nic EVO SuperGround Soft (760g) på varierande underlag idag; snöig stig, torr stig, isig stig, lerig stig, stenig stig…
Lite ”studsboll” är det allt kring 1,1-1,2bar, inte lika ”död” känsla som i det Dissector i EXO MaxTerra det ersatte, man kan väl inte få allt helt enkelt... Hursomhelst bra rull, viktbesparingen märks vid acc och greppet var liknande Dissector - helt OK alternativ när man ska orka rulla lite längre…
De här tämligen rätt stora differenserna går mig på nerverna. Har jag en massa däck i spannet 900 - 1100 g och vill testa nåt som väger ungefär 800 g, då vill jag ju inte ha ännu ett däck som ligger runt 900 g och > 10 % över angiven vikt.Inspirerad av detta köpte jag också ett Nobby Nic Evo Super Ground i addix soft. Mitt vägde dock 880 gram, 120 gram mer än ditt. Rätt rejäl diff. Lite småbesviken, men angiven vikt är ju 850 så inte jättemkt värre än det.
Vikterna sprider uppenbarligen rejält…fortfarande är ditt däck nästan 100g lättare än mitt NN Super Ground SpeedGrip, alltid ett litet plus ?Inspirerad av detta köpte jag också ett Nobby Nic Evo Super Ground i addix soft. Mitt vägde dock 880 gram, 120 gram mer än ditt. Rätt rejäl diff. Lite småbesviken, men angiven vikt är ju 850 så inte jättemkt värre än det.
Från Maxxis (US) sida ska det väga 818g. Det blir ju en diff på knappa 5%. Det är ju ungefär där man hamnar. T.ex. Kenda specar så här på ett däck: "808±40g". Så borde alla göra så slipper man gråta :)Maxxis verkar inte bättre. Rekon Race ska väga 759g men väger 856. Rätt oseriöst kan jag tycka. Detta Rekon Race väger mer än mitt vanliga Rekon och bara några gram ifrån mitt Magic Mary 2,35. Baseras tillverkaren viktuppgifter på metoden: "Vi väger 1000 däck och ange vikten för det lättaste" ? Visa bilaga 620805
Hmmm jag köpte det från XXL och där specas det till 759 gram. På R2 bike står det att angivet till 760 gram men de har även vägt det själva och fick det då till 818 gram. Betyder det att Maxxis går och läser på R2 och ändrar vikten efter det? HahahahaFrån Maxxis (US) sida ska det väga 818g. Det blir ju en diff på knappa 5%. Det är ju ungefär där man hamnar. T.ex. Kenda specar så här på ett däck: "808±40g". Så borde alla göra så slipper man gråta :)
Maxxis verkar inte bättre. Rekon Race ska väga 759g men väger 856. Rätt oseriöst kan jag tycka. Detta Rekon Race väger mer än mitt vanliga Rekon och bara några gram ifrån mitt Magic Mary 2,35. Baseras tillverkaren viktuppgifter på metoden: "Vi väger 1000 däck och ange vikten för det lättaste" ? Visa bilaga 620805
På Maxxis svenska sida så står det att Rekon race ska finnas i 29x2.4 och 29x2.5, båda med downhill-casing och maxxgrip, kanske nåt sånt du har lyckats rota fram.Hmmm jag köpte det från XXL och där specas det till 759 gram. På R2 bike står det att angivet till 760 gram men de har även vägt det själva och fick det då till 818 gram. Betyder det att Maxxis går och läser på R2 och ändrar vikten efter det? Hahahaha
Edit: https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-REKON-Race-29-x-240-WT-Dual-Compound-TR-EXO
Fast de får ta bort minustecknet och bara skriva 808+40 gram, eftersom däcken aldrig är lättare än specat.T.ex. Kenda specar så här på ett däck: "808±40g". Så borde alla göra så slipper man gråta :)
Tycker gott dom kan steppa upp till chatgpt från google translate nu.Maxxis egen sida inger stort förtroende ?
Wow, N Schurter, längdcyklist! ?Maxxis egen sida inger stort förtroende ?
Har varit lite sugen på detta men inte testat det.
Blev Nobby Nic 2,4 i super ground och addix soft. 804 gram mätt av R2. Tillverkaren säger 850gram.Har varit lite sugen på detta men inte testat det.
Blev Nobby Nic 2,4 i super ground och addix soft. 804 gram mätt av R2. Tillverkaren säger 850gram.
Alltså det är ingen garanti att det däcket man får hem väger 804 gram bara för att R2 vägt ett exemplar som råkar vara lättare. Jag har varit med om över 100 gram variation på två identiska Schwalbe-däck.Blev Nobby Nic 2,4 i super ground och addix soft. 804 gram mätt av R2. Tillverkaren säger 850gram.
Skriv gärna var det vägde när du fått det, mitt vägde 880.Blev Nobby Nic 2,4 i super ground och addix soft. 804 gram mätt av R2. Tillverkaren säger 850gram.
Så det verkar sant att nyproducerade Schwalbe MTB däck har blivit 150 gram lättare!
Alltså det är ingen garanti att det däcket man får hem väger 804 gram bara för att R2 vägt ett exemplar som råkar vara lättare. Jag har varit med om över 100 gram variation på två identiska Schwalbe-däck.
Skriv gärna var det vägde när du fått det, mitt vägde 880.
Kör normalt Assegai och DHR2. Grymt grepp men för vanlig stigcykling är det enorm overkill. Med nya hjul och lättare däck så siktar jag på att komma ner 1kg i roterande massa. Blir intressant att väga in det hela och se exakta skillnaden.Jag körde semeldieten på mina däck för hösten, big betty 2.6 soft bak, nya shorty fram. Rull nja, men grepp som själva fan.
Så nöjd med shortyn att jag funderar på att låta den sitta kvar över sommaren.
Den är apbra på allt löst/mjukt och löst/mjukt över hårt. Sitter tillräckligt bra på klipphällar tycker jag. Grymt grepp på rötter.
Big bettyn har nog den bästa bromsförmågan jag känt bak. Men, den rullar för tungt för att få leva över sommaren, ett soft gummi är nog inte heller super för det.
Så, nytt däck bak, var kär i Vittoria Morsa när jag körde 26 för sommar i hellas.
Rejält med kantgrepp, bra stomme, inte toktunga, inte apsladdriga, och med bra grepp, för vad det är då, ett grundt men rejält mönster med rejäla kantdobbar.
Apropå bredden på maxxis wt sulor, jag hade en aggressor 2.5 WT bak på ibis 35 fälg. Det fungerade inte alls. Däcksidorna fick rejält med stryk, aldrig haft problem med det förut. DHFn fram fungerade bra med den bredden på fälg.
Nu har jag 30 fälgar, jag tycker att det är bättre än 35, det är ett steg för långt, vissa däck, som är till för "breda" fälgar, fungerar inte bra på dem helt enkelt.

Specialized har släppt nytt Purgatory, 965g i Grid T9: https://www.specialized.com/se/sv/p...r=1000161408-1000161406&searchText=00123-4203Visa bilaga 621542
Någon anledning till inte köra dubbla Nobby nic? Önskan av bättre rull bak?.Körde första rundan med årets ”lätta och lättrullande” däckuppsättning i mestadels torrt före igår; Nobby Nic SuperGround Soft (760g) fram + Wicked Will SuperGround Speedgrip (870g) bak. Inte lika dämpad känsla som i tidigare favorituppsättningen Dissector/Rekon Exo MaxxTerra (930g+845g), men riktigt bra rull och känns som WW bak har liiiiiite bättre grepp på blandat underlag än Rekon…
945 gram börjar bli lite tungt. Iofs så rullar det nog bättre än DHR2 2.3" som väger samma.Börjar tro att en ny forekaster 2.4 wt hamnar bak.
Jo både en förhoppning att WW i Speedgrip rullar lite bättre bak än NN, och att komma ner i totalvikt då det NN i Speedgrip jag har (som annars säkert hade varit bra alternativ bak) väger väl mycket, 970g…Någon anledning till inte köra dubbla Nobby nic? Önskan av bättre rull bak?.
Att Nobby nic vägde in på 760gram i super ground och soft låter väldigt lovande (har 2 likadana på väg).
Jo både en förhoppning att WW i Speedgrip rullar lite bättre bak än NN, och att komma ner i totalvikt då det NN i Speedgrip jag har (som annars säkert hade varit bra alternativ bak) väger väl mycket, 970g…
Hoppas du har tur i viktlotteriet med dina NN! ??
För mig är det helt dugligt, jag tror det är omöjligt att göra ett 29 däck, som inte blir sladdrigt om det är lätt, så det här tror jag är lagom, för mina behov.945 gram börjar bli lite tungt. Iofs så rullar det nog bättre än DHR2 2.3" som väger samma.
Börjar tro att en ny forekaster 2.4 wt hamnar bak.
Ser ut som en uppbiffat fast trak. Kunde varit intressant om det va 100gram lättare. Ihop med fast trak bak.Specialized har släppt nytt Purgatory, 965g i Grid T9: https://www.specialized.com/se/sv/p...r=1000161408-1000161406&searchText=00123-4203Visa bilaga 621542
Har du länk till testet?WW har otroligt lågt rullmotstånd i tyska test. Nya NN är betydligt grovare.
Har du länk till testet?
Inga dimensioner?Här är länken:
![]()
MTB Reifen-Test: Was sind die besten Modelle für Trailbikes?
MTB-Reifen sind schwarz, rund und unterscheiden sich nur durch die Form ihres Profils. Wir 14 MTB-Reifen für Down-Country-Bikes und Trailbikes getestet.www.bike-magazin.de
Men artikeln är inte gratis. Här är mätresultatet:
Visa bilaga 621696
Inga dimensioner?
Spännande att fast trak rullar sämre än ground control :oHär är länken:
![]()
MTB Reifen-Test: Was sind die besten Modelle für Trailbikes?
MTB-Reifen sind schwarz, rund und unterscheiden sich nur durch die Form ihres Profils. Wir 14 MTB-Reifen für Down-Country-Bikes und Trailbikes getestet.www.bike-magazin.de
Men artikeln är inte gratis. Här är mätresultatet:
Visa bilaga 621696
Spännande att fast trak rullar sämre än ground control :o
Min tyska är kass, men detta är alltså inte mätt på ”rulle” utan i skogen? Man måste älska tyska test alltså!Alla är 29". De flesta är 2,4". Spez är 2,35, Conti och Ehline 2,3" och Michelin 2,25".
Ser nu att casing och gummi också saknas.
WW är Super Race SpeedGrip.
Spez är Control T5.
Reckon är MaxxTerra, gummi på Rekon Race är Dual.
Min tyska är kass, men detta är alltså inte mätt på ”rulle” utan i skogen? Man måste älska tyska test alltså!