2x på gravel - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Där håller jag helt med, på gränsen kan det upplevas kritiskt och är jag tvungen väljer jag alltid på den lättare växeln med "för hög" kadens.
Men är begränsningen i praktiken fysisk eller mer psykisk?

Anledningen att jag frågar är främst för att skapa grund till framtida utväxling själv :)
Fysisk helt klart.

Hm, kan man kombinera detta med skivbromsar måntro? Eller är man hänvisad till fälgbroms?
Jag tror som antytt att det inte finns bockstyrereglage för 3x så det är väl rakt styre (eller sådana reglage i alla fall) som gäller. Således är du fri att välja vilka bromsreglage och bromsar du vill.

Angående tre-delade partier. Jag gissar att få har cyklat med det? Jag minns det kort på en landsvägshoj men ffa från Mtb. Det var, imho, mer krävande att ställa in, krävde något mer planering av växlandet för att slippa skrap och som jag minns det krävde det mer finjusterande mellan storservicarna. Det här var iofs i början av min cykelkarriär och ffa på Mtb. Tvådelat på både lvg och Mtb har aldrig varit några sådana känslor för mig. Sådant här är säkert individuellt, men personligen skulle jag försöka hitta en 2-delad lösning.
Jag minns inte att det krävdes något särskillt för att använda. Däremot är det helt klart mer pill att justera.
Har bara erfarenhet av 3x från 90-tal.

Det finns bockstyrereglage för 3-delat, dock nog inget som klarar hydraulik, så man får isf. använda mekaniska bromsar (skiv- eller fälgbromsar).

Angående tre-delade partier. Jag gissar att få har cyklat med det? Jag minns det kort på en landsvägshoj men ffa från Mtb. Det var, imho, mer krävande att ställa in, krävde något mer planering av växlandet för att slippa skrap och som jag minns det krävde det mer finjusterande mellan storservicarna. Det här var iofs i början av min cykelkarriär och ffa på Mtb. Tvådelat på både lvg och Mtb har aldrig varit några sådana känslor för mig. Sådant här är säkert individuellt, men personligen skulle jag försöka hitta en 2-delad lösning.
3-delat har jag cyklat med friktionsväxlar, 7 bak. Men minns inte alls storlekar varken fram eller bak. Men med den sortens växlar justerade man ju ändå i alla lägen.
Minns dock att lägsta kunde vara besvärlig därför att bakhjulet tappade fotfästet om underlaget var löst. Det var en touringcykel med jättefeta 28 mm däck.

Nu blev man ju lite nyfiken.
Den här kamraten https://apps.apple.com/app/id535886823?pt=9008&ct=iosChromeShare&mt=8 har flera sidor med tredelat. På sista sidan hittar vi även ett FSA SL-K tredelat ( för tandem) med 52-39-30 och för 11-kassett.
Sen finns det ett antal Sugino, SR, Albion mfl.
Marknaden utanför Sundbyberg är nog inte så enkelriktat som den svenska.

Jaha. Fel,länk. Apple tar över.

Skitpadda. Som allt Apple.

www.modernbike.com sök ’triple crankset’

Senast ändrad:
Med ett 10-drev i ena änden och ett typ 40-drev i den andra och rätt tätstegat där i mellan räcker det ju med tvådelat. Med 34x40 kan även elaka backar knäckas och med typ 48X10 går det att trampa upp en ruggig fart. Där i mellan kan man väl få ligga och mysa på 10 olika trivseldrev?

Jag skulle förvisso kunna nöja mig med 1x då.

Det ena utesluter inte det andra. Själv blandar jag friskt. På samma vis som jag uppskattar att byta cykeltyp.
Nädå, men det återspeglas inte direkt i övriga kommentarer tycker jag. ? Jag ser en gruscykel som nåt där det inte spelar så jäkla stor roll om saker och ting är optimala eller inte, för att det inte behöver gå megafort. Och gör det det ibland så kanske man inte måste ha optimal kadens heller?

Edit: För egen del vill jag kunna använda en dylik cykel även till vardags, och då krävs mycket lättare utväxling om man ska slippa svettas ner sina icke träningskläder så fort det kommer en backe. Med tvådelat bör man kunna få alltihop.

Jag "valde" 50/34 fram och 11/34 12-delat när jag och Adam körde Seven Serpents i Slovenien och det var alldeles för tungt för mig i branta grusbackar. Särskilt andra dagen. Många med lättare utväxling och bredare däck (jag körde 40 mm) klarade oftast av att cykla, men jag gick ganska ofta och det gick inte mycket långsammare. Om jag skulle ge mig på samma loppet igen hade jag nog valt 46/30-ish fram och 11-36 bak, men i Sverige funkar 1:1 som lägsta utväxling alla dagar i veckan för mig.

Vad gäller 2x eller 1x är jag helt klart för 2x. Tätare steg mellan växlingarna tycker jag gör det roligare att cykla på landsväg eller fint grus samtidigt som långa klättringar blir något lättare att hantera. Sen är det bara att inse att jag behöver granny gears om det är brant och jäkligt och jag kör med packning.

Exakt så. 1*12 är väl förhoppningsvis slutstationen för cykelindustrin som gått för långt. Hittat på en massa nya grejor som är sämre än tidigare och inte behövs. Som interna vajrar tex. 2*11 såklart.

Jag "valde" 50/34 fram och 11/34 12-delat när jag och Adam körde Seven Serpents i Slovenien och det var alldeles för tungt för mig i branta grusbackar. Särskilt andra dagen. Många med lättare utväxling och bredare däck (jag körde 40 mm) klarade oftast av att cykla, men jag gick ganska ofta och det gick inte mycket långsammare. Om jag skulle ge mig på samma loppet igen hade jag nog valt 46/30-ish fram och 11-36 bak, men i Sverige funkar 1:1 som lägsta utväxling alla dagar i veckan för mig.

Vad gäller 2x eller 1x är jag helt klart för 2x. Tätare steg mellan växlingarna tycker jag gör det roligare att cykla på landsväg eller fint grus samtidigt som långa klättringar blir något lättare att hantera. Sen är det bara att inse att jag behöver granny gears om det är brant och jäkligt och jag kör med packning.
50 fram= Typisk Allan

Vad är nackdelen med att hoppa av och gå istället för lägre växlar tycker du? Alltså inte på tävling för man vinner en del på att kunna sitta kvar men annars? Själv tycker jag inte det är fel att på längre turer komma ur sadeln ibland och få använda benmuskler till att gå, tidigare använde jag aldrig grannygear på långfärder med packning utan samma utväxling som på en landsvägscykel och jag saknar det faktiskt även om lågväxlarna jag har nu är bekväma att använda.
En nackdel var väl att jag slet sönder mina nya skor så att de nu ser värre ut än paret de ersatte och nu har hål på flera ställen. En annan att jag fick även rejäla blåsor och ont i fötterna i flera dagar efteråt. Jag brukar inte vara särskilt känslig för sånt, men det säger kanske mer om de specifika förhållandena än att gå med cykeln i allmänhet.

Det är väl skönt att komma ur sadeln men jag tycker det brukar bli tillfällen till det ändå.

Nädå, men det återspeglas inte direkt i övriga kommentarer tycker jag. ? Jag ser en gruscykel som nåt där det inte spelar så jäkla stor roll om saker och ting är optimala eller inte, för att det inte behöver gå megafort. Och gör det det ibland så kanske man inte måste ha optimal kadens heller?

Edit: För egen del vill jag kunna använda en dylik cykel även till vardags, och då krävs mycket lättare utväxling om man ska slippa svettas ner sina icke träningskläder så fort det kommer en backe. Med tvådelat bör man kunna få alltihop.
Ja men se där. Då har du ju kanske optimerat för dina ändamål ändå?

Bra och nyanserad diskussion!
Jag själv kör en pendel-cykel som dubblerar som gruscykel och vinterträning-cykel.
Efter att ha provat 1x med 40t fram och 10-delat 11-34 så har jag landat i att stegen mellan växlarna blir för stora, särskilt när jag kör intervaller typ 5*3 eller 4*8 och hoppar mellan 15 och 13 eller 13 och 11 dreven.
Kedjeslitaget är också stort med detta upplägg.
Nu testar jag 46/30 fram och 13-26 bak, får se om toppfarten blir en begränsande faktor. I en tävlingssituation hade jag valt kanske 11-30. Har en FTP om 250.

Går det inte att ha olika syn på cykling då? Bara för att du har roligt under de förutsättningar du beskriver betyder ju inte att någon annan finner exakt samma grej som rolig. Jag har noterat ditt motstånd mot att mäta och att cykla fort etc, men folk måste ju få ha olika intressen. Det är en högst subjektiv sak att tycka något är roligt.

Jag gissar lite fritt på att några i denna tråden skulle finna dina egna däckoptimeringar som helt knasiga, på samma vis som du finner växeloptimering knasigt. Man får försöka ha flera tankar i huvudet samtidigt.

Det är väl kedjelinjen och inte framdrevens storlek som styr när man växlar med framväxeln?
Delvis sant. Med min setup på 46/30 och 13/26 så har jag ett ganska smalt spann runt 20km/h där jag behöver ligga nära 14-13 för att växla till stora då det är en stor skillnad i utväxling, dessutom måste jag hoppa många växlar bak vid växling fram för att hålla samma kadens. Ett större överlapp gör det lättare att hitta en bra kadens utan att behöver växla genom halva kassetten vid skifte av främre klinga.

Det är väl kedjelinjen och inte framdrevens storlek som styr när man växlar med framväxeln?
Utan överlapp är du tvungen att använda framväxeln om hamnar i skarven mellan klingorna, med ett brett överlapp blir det ingen "skarv". Moderna växlar har ju ramper och grejor på klingorna så det har kanske inte lika stor betydelse som förr men jag vill ha ett (lagom) brett överlapp, tycker det är ganska kasst annars, fast jag använder förstås äldre klingor som växlar sämre.

Utan överlapp är du tvungen att använda framväxeln om hamnar i skarven mellan klingorna, med ett brett överlapp blir det ingen "skarv". Moderna växlar har ju ramper och grejor på klingorna så det har kanske inte lika stor betydelse som förr men jag vill ha ett (lagom) brett överlapp, tycker det är ganska kasst annars, fast jag använder förstås äldre klingor som växlar sämre.
Tror de flesta använder 10- eller 11-delat, och då är ju överlappet 7-8 växlar bak oavsett storlek på framklingorna, och det växlar lika bra i hela registret.

Ja men se där. Då har du ju kanske optimerat för dina ändamål ändå?
Nä, jag kör ju 1x11 och hade hellre haft 2x10 eller nåt sånt. Men eftersom det är en grus- och vardagscykel så behöver det inte vara optimalt. Dock har jag bytt 40T fram mot 34T eftersom lättaste växeln var för tung för vardagsbruk (till jobb och mataffär iförd helt vanliga kläder).

Går det inte att ha olika syn på cykling då? Bara för att du har roligt under de förutsättningar du beskriver betyder ju inte att någon annan finner exakt samma grej som rolig. Jag har noterat ditt motstånd mot att mäta och att cykla fort etc, men folk måste ju få ha olika intressen. Det är en högst subjektiv sak att tycka något är roligt.

Jag gissar lite fritt på att några i denna tråden skulle finna dina egna däckoptimeringar som helt knasiga, på samma vis som du finner växeloptimering knasigt. Man får försöka ha flera tankar i huvudet samtidigt.
Jag tycker bara det är (o)lustigt att i stort sett alla utom jag verkar tycka att det är viktigt att utrusta cykeln för snabbast möjliga framfart. Till och med på grus, som man hade kunnat tänka sig skulle dra till sig en annan typ av cyklister.

Mina däckbryderier handlar mest om att stå ut, för att de flesta däck är så jävla dåliga. ?

Jätteintressant diskussion! (Motiverade mitt första inlägg, tack!)
Jag är en amatörmässig hobbycyklare och simpel cykelpendlare som tycker om att meka och nörda bara för att. Har två billiga cyklar som jag vill göra om från 3x till 2x, 1x eller t o m single speed. Har bara pendlat på cyklar med fast drev (fixed gear) förut och trivs egentligen bra med det. En ombyggd 90-tals mtb med ca 65 gear inches, och en modern mode-fixie på 75 GI. Tycker inte uppförsbackar är jobbiga på dem. Men på mina växlade cyklar, när jag kan växla ner, så vill jag bara växla ner så mycket går. Men då går det jättesakta. Och egentligen trivs jag bättre när jag inte ens kan växla ner. Till saken hör att jag är som sagt en dålig cyklist och mäter inte prestanda när jag pendlar eller nöjescyklar. Däremot mäter jag prestanda på gymmet, då jag faktiskt är en rackare på knäböj, fast bara på hobbynivå då. Jag har sett i diskussionen att en del refererar till om de har starka ben eller inte, och det är där mina funderingar kommer in. Hur ska jag tänka som har starka ben? Jag förstår ju såklart förhållandet för effektiviteten mellan kadens och kraft. 10 reps på 100 kg i knäböj är ju lättare än 5 reps på 200 kg. Men om man är stark i benen jämfört med sin kroppsvikt. Säg 2-2,5x kroppsvikt även på 100 kg, och man kan göra pistol squats för glatta livet (nu kanske jag brer på lite, men för att statuera ett exempel), borde jag sikta på högre utväxlingar, kanske t o m en singelklinga på 48t parat med 11-28 eller ett ensamt 16t-drev för att vara extra ineffektiv?

Jag tycker bara det är (o)lustigt att i stort sett alla utom jag verkar tycka att det är viktigt att utrusta cykeln för snabbast möjliga framfart. Till och med på grus, som man hade kunnat tänka sig skulle dra till sig en annan typ av cyklister.

Om det är till någon tröst är du inte ensam om att tycka så. Jag är kanske den (enda) som inte innefattas i stort sett? Skillnaden mellan dig och mig är att jag egentligen är totalt ointresserad av att ens argumentera i saken.
Kanske en spännande tråd fast många inlägg är totalt mumbojumbo för mig.
Men trevligt att du orkar dra en lans iaf.

Tillbaka
Topp