-

-
Den svenska kopplingen är alltså att penningen ska i svenska kapitalisters fickor? Möjligen via holding bolag i skatteparadis.

Återkom när du ska svetsa ram i ett skjul i Minnesberg.

-
Och direkt börjar spydigheterna...

Tänker du på lokala butiker eller mer specifikt på svenska märken, tillverkare, hjulmekare osv? Cykelkraft t.ex. bidrar nog inte till så mycket innovation :)

-
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
Köpa Nightowl-lampor av dirty_rider. Verkligen lokalproducerade högkvalitetslampor!

https://happyride.se/forum/read.php/1/1528596/page=1

Ja mer svenskt än kinaramar.

Du är medveten om att det är rätt mycket som utvecklas i Sverige men som sedan tillverkas i Kina va? Allebike skapar fortfarande fler arbetstillfällen i Sverige än t ex Canyon (om man inte räknar in svetsare som lagar Canyons kedjestag).

-
Mycketvillhamer sa:
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
Köpa Nightowl-lampor av dirty_rider. Verkligen lokalproducerade högkvalitetslampor!

Du är medveten om att det är rätt mycket som utvecklas i Sverige men som sedan tillverkas i Kina va? Allebike skapar fortfarande fler arbetstillfällen i Sverige än t ex Canyon (om man inte räknar in svetsare som lagar Canyons kedjestag).

Det är väl trevligt men tveksamt om det räcker för en köp svenskt kampanj. Det är självklart upp till var och en men jag blir tex inte gladare av att köpa shimano på en svensk shop än en tysk.
LBS är en annan sak men det är svårt att handla på lbs.

-
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:

Det är väl trevligt men tveksamt om det räcker för en köp svenskt kampanj. Det är självklart upp till var och en men jag blir tex inte gladare av att köpa shimano på en svensk shop än en tysk.

Varför blir du gladare av att köpa kinatillverkade prylar hos en LBS än hos en svensk webhandel? Tveksamt om en LBS sysselsätter fler svenskar än Allebike, de bidrar i alla fall definitivt inte till innovation i någon större utsträckning.

-
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:
jonte987 sa:
Mycketvillhamer sa:

Det kanske blir en till anställd på Shimano Nordic i Uppsala som kan hjälpa till att skicka lådorna vidare. Men ev vinst hamnar ju i japanernas fickor. Och importörer samt grossister brukar ju inte bidra med så mycket innovation. På sin höjd nåt smart logistikflöde, kanske.

-
hm sa:
Kör tävlingar så hamnar anmälningsavgifterna hos klubbarna.

Det är nog faktiskt det bästa sättet att ge tillbaka pengar till sporten om man nu bryr sig om var pengarna hamnar.
Alternativt att stödja ngn som löder/svetsar egna ramar, lampor och liknande, inte för att det ger arbetstillfällen men för att det håller kvar ett hantverk.

-
Bli tungt kriminell med inriktning mot cyklar och cyklister.

Sätt en blygsam målsättning, typ :” Till 2025 ska hälften av alla cyklar i landet värda över 15 000kr vara stulna och omsatta”

Polisen ska ju utbilda 10 000 nya rekryter, några av dem borde hamna på cykelspecifika frågor, kanske t o m behövs några till.

Blocket lär behöva anställa fler för att hitta stulna annonser.

Bra sätt att få pengar som annars aldrig hade hamnat i cykelbranschen att hamna just där, då alla med en hemförsäkring lär åka på en premieökning som till slut hamnar hos cykelhandlare.

Alla cykelhandlare behöver fler som monterar försäkringshojarna.

Kanske leder till fler anti-stöld startups.

Osv osv

-
Fältprästen sa:
Mycketvillhamer sa:
Hestra har mtb-handskar
Riktigt bra också, jag har haft mina i snart 20 år.

För 20 år sedan var de nog riktigt grym kvalité. Slitit ut två par Hestra vintervantar på 3 år. Made in inte Sverige.
Har ett par skinnvantar som är äldre än mig och använda betydligt mer än hestravantarna, de ser ut fördjävliga i färgen men håller väldigt bra. Känns ovärt att sponsra svenska företag som lägger all sin tillverkning utomlands, det är ju inte direkt på grund av kompetensbristen i Sverige.

Edit: ovärt att sponsra enbart för att företaget har svensk anknytning.

Senast ändrad:
-
Mycketvillhamer sa:

Sätt en blygsam målsättning, typ :” Till 2025 ska hälften av alla cyklar i landet värda över 15 000kr vara stulna och omsatta”

Polisen ska ju utbilda 10 000 nya rekryter, några av dem borde hamna på cykelspecifika frågor, kanske t o m behövs några till.

Bra sätt att få pengar som annars aldrig hade hamnat i cykelbranschen att hamna just där, då alla med en hemförsäkring lär åka på en premieökning som till slut hamnar hos cykelhandlare.

Osv osv

Haha. underbart, om det nu e de man nu vill göra alltså.

-
Luktapåblommorna sa:
Mycketvillhamer sa:

Osv osv

Haha. underbart, om det nu e de man nu vill göra alltså.

Hahaha, jå-å!

-
Man kan väl vara brutalt ärlig och säga att inget tillverkas i Sverige? Det är inte för att det inte finns kunskap, det är bara det att svensk cykelindustri på så sätt är stendöd. Det är nog tyvärr Svensk mentalitet som står för det, "det går aldrig". Medans man bara behöver resa till Danmark och hitta en uppsjö av Danska cykel relaterade märken.

Skall man bidra till svensk utveckling så skulle jag slå ett slag för några som nämnts i denna tråd:
Sigr
Poc
Void
Livelo lådcyklar

Det är tre märken som designas och utvecklas i sverige, men inte tillverkas.

Jag har själv hunnit rassla runt i svensk cykelindustri och neeeee...det finns inget "svenskt", ingen tillverkning i alla fall.

Nope, rambyggaren, är ju intressant om man vill ha svenskbyggda ramar i alla fall, och jag håller alla tummar jag har för att det går bra för dem och får in en aspekt som inte heller finns inom svensk cykling, custom ramar.

Trist sanning, men inget att grina över, vore ju enormt roligt att få igång något och slå våra kloka huvuden ihop!!!

-
Det är inte så konstigt att ingenting tillverkas i Sverige, ingen konsument vill betala vad det skulle kosta. Arbetskraften blev för dyr i förhållande till den kvalitet den kunde leverera, helt enkelt.

-
Raggamuffin sa:
Det tillverkas faktiskt rätt mycket saker i Sverige, men inte cykeldelar.

Så sant, industrin är inte mer död än innan, bara mer produktion per anställd. Men Sverige har väll aldrig producerat mer än instegscyklar? Likaså nu, skeppshult svetsas väll i Småland? Min gamla hederliga fin-crescent från den gamla goda tiden är gjord i Italien:)

Edit: japp. Skeppshult svetsas i Sverige så det är ett tipsom du vill stödja lokala bolag.

Edit 2. Moderbolaget är skrivet i Gislaved och gör 6 mkr i vinst, Ids inte ladda ner årsredovisningen med mobilen men bolaget lär ju därmed betala skatt i Sverige i alla fall.

Senast ändrad:
-
Glömde bort att jag frågade och följde inte tråden sen. Klantigt.

Spårade dock ur direkt ser jag. "skönt" gäng ;)
Och jag orkar inte ens förklara vad jag menade ser jag med de få inlägg som dök upp. Ha det gott cyklister. Jag handlade lite från Boutiquemtb.se
ÄR nöjd. En fransman, bosatt i Sverige som sålde en amerikansk hoj, men, för mig trevligare en att handla av en tysk, i tyskland som säljer samma hoj och för den som skiter i det eller inte bryr sig, eller inte begriper, så går det väldigt bra att inte kommentera.

Man skall väl betala för reklam....

-
Glömde bort att jag frågade och följde inte tråden sen. Klantigt.

Spårade dock ur direkt ser jag. "skönt" gäng ;)
Och jag orkar inte ens förklara vad jag menade ser jag med de få inlägg som dök upp. Ha det gott cyklister. Jag handlade lite från Boutiquemtb.se
ÄR nöjd. En fransman, bosatt i Sverige som sålde en amerikansk hoj, men, för mig trevligare en att handla av en tysk, i tyskland som säljer samma hoj och för den som skiter i det eller inte bryr sig, eller inte begriper, så går det väldigt bra att inte kommentera.

det hämtade sig rätt bra sedan, om du möjligen kunde bekväma dig till att läsa svaren på din egen tråd,

Liknande trådar

-
8 svar
-
9 svar
Deleted member 43681
Tillbaka
Topp