.

ponx

Aktiv medlem
.
Jag köpte en samsung the frame och en sonos beam 2 till vardagsrummet och en IKEA/Sonos symfonisk tavel-högtalare till köket. Funkar sjukt smidigt och ljudet är tillräckligt för en lägenhet. Jag kör steaming-apparna i teven så min apple-tv är ledig för annan tjänstgöring i någon av barnens rum.

Sonos är ju dyrt så att man grinar men till skillnad från mina gamla lösningar så använder jag det hela tiden.

weldion

Aktiv medlem
.
Kör med en Samsung-TV där jag kör det mesta på inbyggda appar.
Ljudet kör jag ut i en Sonos Arc som jag tycker är prisvärd. Har man ingen möjlighet att köra inbyggda appar i TVn så tycker jag att en Apple TV är klockren.
Mediaservern kan du gömma undan och köra Plex på den som du matar ut i Apple TVn.
Funderar på att ställa ett par små Sonos i köket.

weldion

Aktiv medlem
.
Ok, men vad ger det utöver Chromecast? Bild i TVn är inget problem förutsatt att ljudet också kan komma i högtalarna...
Väldigt smidig lösning att köra Plexserver på en dator eller NAS och gömmer undan den så man inte hör fläkten.
Ha en ATV inkopplad i TVn för att köra Plex för t.ex. filmer och musik. Installera övriga eventuella streamingtjänster osv på den och styr allt med den medföljande dosan.
Med en Chromecast så måste man väl skicka över ljud/bild från en enhet och till den där dosan som är inkopplad i TVn?

weldion

Aktiv medlem
.
Här är vårt lilla nav:
66F7D1D9-F2DB-4549-80EA-E95F34C47EC0.jpeg
En liten NAS som står undangömd och surrar.
Den skickar ut ljud till två st ATV, en Samsung-TV, ljudet i mitt cykelgarage, tar backup på datorerna, telefonerna osv.
Här är TVn i gästrummet, en gammal och dum Sony som kör en ATV.
2BACCDF8-2EDF-4865-A42F-0BFAE53A5889.jpeg

Streamingtjänster och Plex från NASen t.ex.
Ljudet i Sonos Arc går antingen från TVn, valfri app som man skickar ljudet från eller Sonosappen som man kan ha som ett litet nav om man vill. Går att ta material från Plex och skicka direkt ut i Sonoshögtalaren från Sonosappen.

weldion

Aktiv medlem
.
Så ser det ut i Sonosappen. Där installerar du appar i appen kan man väl säga.
FB8B5A5A-7505-461B-A580-754A3C4242A9.png

Så där kan jag klicka på Plex i Sonosappen och köra ut musik från vår NAS ute i Sonossystemet.

weldion

Aktiv medlem
.
Har du arc/e-arc på TVn? Om du inte har det och inte tänkt byta TV inom en lagom framtid, då kanske Sonos Arc är överkurs.
För har du inte ovan nämnda utgång, då får du inte användning av Atmosstödet hos Sonos Arc.
För om man driver Sonos Arc med optiska ljudutgången, då kan man ändå inte använda alla lattjo ljudformaten som högtalaren klarar av.

weldion

Aktiv medlem
.
Det skall stå ”HDMI Arc” eller ”HDMI e-Arc” på en port bak på TVn eller i instruktionsboken.
Rykten säger att Sonos är på gång med en mini-sub också.
Sonos Arc klarar av skapliga ljudnivåer, men justerar basnivåerna när du drar på ordentligt då elementen klarar inte av vad som helst fysiskt.
Kör du med en subba till ljudlimpan så slipper man det förstås.

ponx

Aktiv medlem
.
Man kopplar in ljud/bild i teven via din chromecast som jag gissar sitter i en hdmi-port. Sen kör du ljudet ut ur teven till din ljudanläggning (sonos) via hdmi eller optisk kabel. Spotify kör du i sonos-appen och då kör du ju direkt mot sonos-grejerna.

Vill du koppla din nuvarande ljudanläggning till sonos så kan man göra det via en sonos port eller en sonos 5.

Angående din oro för framtiden så skulle jag nog säga att du har det du har. Dina grejer kommer ju säkert att fungera som nu och med sonos-appen även om 10 år. Kommer sonos att släppa nya grejer som inte är 100% kompatibla med det du har nu, ja garanterat.

sdx

Aktiv medlem
.
Sonos har stöd för följande ljudformat när du streamar från ditt lokala musikbibliotek eller en Android-enhet. Sonos-system har stöd för ljudfiler av både mono- (en kanal) och stereotyp (två kanaler), med samplingsfrekvens på upp till 48 kHz.
Ganska omodern klarar inte ens 96kHz men man får vad man betalar för Design.

ponx

Aktiv medlem
.
Vad finns det för alternativ med motsvarande kvalitet? Aktiva och trådlösa är kraven. Egentligen måste det ju inte vara wifihögtalare, det är ju enbart för att förbättra musikupplevelsen i köket och för möjligheten till utbyggnad av systemet i framtiden.
Jag har ingen aning men skriv gärna om vad du hittar, det är intressant. Jag tror inte att det finns multiroom som är enklare och smidigare än sonos.

Rattnalle

Aktiv medlem
.
Vad finns det för alternativ med motsvarande kvalitet? Aktiva och trådlösa är kraven. Egentligen måste det ju inte vara wifihögtalare, det är ju enbart för att förbättra musikupplevelsen i köket och för möjligheten till utbyggnad av systemet i framtiden.
Sen Google slutade med CCA så verkar det inte direkt svämma över av vettiga alternativ. Kommer inom kort också ha behov av musik i fler rum pga flytt och börjar önska att jag hade köpt 3-4 CCA direkt när jag köpte den första.

Skippe

Aktiv medlem
.
Har en Ikea symfonisk bokhyllehögtalare i sovrummet som jag använder som väckarklocka. Ikea har samarbete med Sonos i det fallet. Den låter grymt bra i sovrummet. Den står sig bra mot Sonos one, men one är bättre i tester, men dubbelt så dyr. Däremot säger dem att två symfonisk är bättre än en one. One är snyggare enligt mig. Tänk på vilket rum du ska ha anläggningen i. Jag har provat att stereo koppla två symfonisk i vårt allrum, där lät dem skit, väldigt platt ljud. Jag har tidigare haft två större golvhögtalare från dali där. Letar nu oxå alternativ o har kollat på två Sonos five. Jag har en äldre nad förstärkare med en gammal google chromecast audio. Kollar på alternativ som bluesounds nya förstärkare, då dem har fått bra betyg på streaming, gillar även auto on. Sen är det även roligt o kunna byta delar av systemet, om man vill ha annat ljud, antingen om man senare vill byta förstärkare eller högtalare. Sonos ger nog ett cleanare helhetsintryck hemma hos oss, men går en högtalare sönder om 5år så åker man ju på o byta hela systemet igen. Jag vill å andra sidan ha stereo ljudet o kommer inte vilja ha bara en högtalare i det rummet.

sdx

Aktiv medlem
.
Även om det står wifi på högtalarna så behöver dom ström.

Laan84

Aktiv medlem
.
Min tanke är alltså att i det öppna kök/mat/allrum-TV-hörna köra med sonos beam+sub vid TVn och sen ställa en eller två Sonos One ovanpå köksskåpet. Då kan man trolla fram dold strömförsörjning från eluttagen bakom micron till kökshögtalaren och de vid TVn kommer stå nära eluttag ändå.

Tänker att suben borde kunna hjälpa att lyfta ljudet i rummet. Är väl ca 40-50 kvm rum, så det är ju lite luft att fylla.

Ska undersöka det här med utgångar på TVn. Återkommer.
Jag har inte exakt samma behov men baserat på min egen sondering av marknaden så kan jag inte se någon bättre lösning än den du föreslår. Ev testa utan sub först. Jag har två ettor i ett rum på dryga 30m2, där jag tycker att det räcker. Skulle de blivit bättre med sub? Säkert, men det duger just nu iaf.

ponx

Aktiv medlem
.
Det du menar med dubbelriktad är alltså att du kan skicka ljud från teven till sonos beam på en hdmi-port men få bild och ljud från chromecast på en annan hdmi port?

Du kan ju sätta en toslink vinkeladapter om det hjälper. Vet inte hur kloss mot väggen din tv sitter.

Skippe

Aktiv medlem
.
Min tanke är alltså att i det öppna kök/mat/allrum-TV-hörna köra med sonos beam+sub vid TVn och sen ställa en eller två Sonos One ovanpå köksskåpet. Då kan man trolla fram dold strömförsörjning från eluttagen bakom micron till kökshögtalaren och de vid TVn kommer stå nära eluttag ändå.

Tänker att suben borde kunna hjälpa att lyfta ljudet i rummet. Är väl ca 40-50 kvm rum, så det är ju lite luft att fylla.

Ska undersöka det här med utgångar på TVn. Återkommer.
Det ungefär som min planlösning. Jag hade hemma en bluesound pulse (nånting för runt 9k på hifi klubben), hemma hos mig lät den riktigt tråkigt. Till film o TV va den bra, jämförbar med arc o Beam iaf. Men tror att ska du ha till musik så är nog suben ett måste för o få det ok.

weldion

Aktiv medlem
.
På min TV så är också alla HDMI-kontakter märkta med ”IN”, men den som även är märkt med (eArc) skickar ut ljud till Sonos oberoende vilken ingång som man får materialet från.
6577FFF7-F183-421F-BB17-7F4943D56DFD.png

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
många tv-apparater har optisk ut. Jag skulle rekommendera att skippa sonos-spåret, två ganska modesta sterohögtalare är bättre än sonos. Tex en yamaha wxc 50 med några prisvärda högtalare kommer man långt med.

ponx

Aktiv medlem
.
många tv-apparater har optisk ut. Jag skulle rekommendera att skippa sonos-spåret, två ganska modesta sterohögtalare är bättre än sonos. Tex en yamaha wxc 50 med några prisvärda högtalare kommer man långt med.
Fast det beror ju på vad man är ute efter. Vill man ha ett multiroom system är ju modesta stereohögtalare inte ens på banan.

Rattnalle

Aktiv medlem
.
Fast det beror ju på vad man är ute efter. Vill man ha ett multiroom system är ju modesta stereohögtalare inte ens på banan.
Det svåra är väl för oss som vill ha multiroom och rimliga lådvolymer samtidigt.

Jag lutar än så länge åt att prova att koppla in B-utgången på förstärkaren och dra kablar tvärs över lägenheten till ett högtalarpar till..

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Men då måste jag tråda mellan denna apparat och högtalarna gissar jag? Men det skulle gå att köra aktiva högtalare för att skippa förstärkare?

Det som tilltalar med den lösningen är ju att den dagen mjukvarasupporten upphör måste man inte byta hela systemet utan bara denna mellandel.
Ja det är en fördel. Det finns ju inga "trådlösa högtalare" iom att dom behöver ström. Utgår nu ifrån att ingen vill ha batteridrivet hemma inomhus.

Topp