.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Nä, men infrastruktur för eluttag är det ganska bra ställt med. Mycket meckigare att på ett snyggt sätt dra högtalarkabel eller signalkabel 10 m från TV-hörnan till köket tex...

Bara att gömma en hdmi+ström+högtalarkabel+signalkabel för ett 2+1-system vid TVn är ju rätt jobbig om man har sån ocd som jag när det gäller sånt där.

I gamla huset byggde vi lämpligt nog en fondvägg med panel som jag kunde gömma kabel i, och så monterade vi nya golvlister plus att jag karvade ur en kabelkanal bakom en hörnlist, så där lyckades jag gömma ett helt 5.1-system med bara ett par meter synliga kabellister, trots betongväggar...
Ja men tex yamaha music cast stödjer multiroom. Är 99.9% säker på det. Bara sätta in en till enhet.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Men är det bättre än Sonos? Det blir väl i slutändan samma grejer ungefär, dvs en soundbar+sub+extra högtalare.
Nej, det finns soundbars och typiska såna mono-högtalare som folk spelar på idag men också surroundreceivers och stereoförstärkare. Denon har något liknande tror jag. Så det är upp till dig. Kör en mer påkostad stereoanläggning i vardagsrummet och mono "sonos style" i hallen, köket osv. Till exempel.

Skippe

Aktiv medlem
.
Det lockar ju ändå med två aktiva högtalare och en sub, typ dessa:

Då kan man köra musik via blåtand och TV-ljud via hdmin. Lite mer kabeldragning förstås, men ändå ett system helt utan separat förstärkare och dator som jag har nu.

Tappar ljudet i köket så det kommer ju kräva att man höjer volymen lite mer vid TVn men det är ju så vi har gjort hittills och det har ju funkat ändå.
Dessa har väl inte stöd för wifi utan bara bt?

Mårten

Aktiv medlem
.
Köpte min första sonospryl 2015 och den är still going strong integrerad med prylar köpta i år, och skakigt även med Google Home. Så det verkar man få iaf - hyfsad bakåtkompatibilitet. Iaf jämfört med mycket annat modern teknik. (Och innan någon hifi-nörd påtalar att gamla Carlssonhögtalare minsann också funkar med moderna prylar, i know, men de har inte Wi-Fi eller bluetooth och inte riktigt samma formfaktor änna.)

Ljudet duger om man anpassar förväntningarna efter att det är små kompakta prylar. Det är inte 20 kg golvhögtalare liksom…

Hade nog velat provlyssna HK och Bluesound om jag skulle börja om med nytt system.

Mårten

Aktiv medlem
.
Som sagt Bluesound och Harman hade jag kikat på. Ingen aning, men Bluesound verkar väldigt likt sonos. Harman är kanske lite snyggare beroende på smak förstås. Ingen aning om ljudet i någon, men Bluesound sägs vara bra.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Ok, men det är ju planen, kolla första inlägget. Däremot lär jag vilja ha samma system/märke på en ev streamingmodul till hifin som jag kör till kök/allrum.
Tycker du skriver att du ska köra sonos, sen diskussionen som följer är mkt sonos och ljudlimpor. Förstår inte anledningen att inte köra tex musiccast rakt igenom så kan du få shysst ljud. Dom där soundbarsen är inte bra. Jag kan säga det kategoriskt iom att dom lyder under fysikens lagar och dom har för liten volym och noll stereoperpektiv.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Två rum: befintlig hifianläggning med HKS-30-högtalare i vardagsrum på övervåning. Problemet som uppstår är hur jag löser TV-ljud plus vardagsmusiklyssnande i kök/mat/allrum.

Soundbar+sub vid TVn och 1-2 separata högtalare vid köket tänker jag lär fylla ut det rummet rätt bra?
Så mitt förslag är att du kör ett music cast, heos eller liknande system i varje rum. Skippa soundbar om det inte är omöjligt med möbleringen att få in riktiga högtalare och koppla på vad du vill i rummen där det mest är bakgrundslyssnande (tex mindre högtalare).
Det är ofta dåligt andrahandsvärde på högtalare, om man inte måste ha nytt går det att göra klipp på tex hifitorget.

ponx

Aktiv medlem
.
Mitt förslag är att köra på sonos och börja med en soundbar och se om du verkligen behöver en sub. Sen kompletterar du med sonos one i köket alternativt ikea symfonisk beroende på vilken man gillar bäst. Då kan man testköra sonos one som komplement till teven och se om det ger ett tillräckligt fylligt ljud. Saknar man sen jordbävningsbas så kan man ju köpa en sub.

Sen kör du en sonos port till ditt nuvarande system.

Sen investerar du klokt på börsen så att hela familjen kan få sonos i sina rum. Finns inget bättre än när dottern väcker alla med Alarma! i samtliga rum.

ponx

Aktiv medlem
.
Jag ska lägga till att min soundbar inte ger något vidare surroundljud så om man vill höra saker bakom sig så får man lägga till högtalare där. Det här att ljudet ska studsa och simulera surround är nog väldigt beroende på.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
men då måste jag köpa en till hifiutrustning och kommer inte ifrån förstärkare mm. Så jag är isåfall mer sugen på aktiva blåtandshögtalare eller nåt.
Är inte aktiva blåtandshögtalare också en hifiutrustning? Som dessutom är obsolet när en del i kedjan blir ersatt av en ny standard eller en drl går sönder. Man får göra som man vill, men jag blir inte klok på hur det ser ut med konsumtion av AV-produkter idag. Köp en smart-TV som blir helt hopplös när den modellen slutar få uppdateringar efter ett par år, köp allt-i-ett stereo som är baserad på en enda hårdvarustandard som kommer vara ersatt med nästa uppgradering inom några år osv. Dessutom är ljudet så kasst. Visst, det är bättre än inbyggda i TV:n, men ribban är satt ganska lågt då. Och visst, grejerna är diskreta men är det såååå viktigt?

Mårten

Aktiv medlem
.
Och visst, grejerna är diskreta men är det såååå viktigt?

Ja.

Sonos mfl har prickat en bra nivå där design och ljud lirar bra med vad många behöver. Har man ändå inte möblerat hela sitt hem efter det perfekta ljudet, ty det finns inga genvägar, blir inte alternativen så troligt mycket bättre. Inte så att det spelar någon roll, för många.

Men jag ska erkänna att jag ibland saknar mina stora golvhögtalare… Men jag tycker det är trevligt att ha fått tillbaka utrymmet stärkare och högtalare krävde.

I övrigt, har som sagt köpt sonos-prylar, med 6 års mellanrum, som utan problem funkar tillsammans med varandra.

sdx

Aktiv medlem
.
Ja.

Sonos mfl har prickat en bra nivå där design och ljud lirar bra med vad många behöver. Har man ändå inte möblerat hela sitt hem efter det perfekta ljudet, ty det finns inga genvägar, blir inte alternativen så troligt mycket bättre. Inte så att det spelar någon roll, för många.

Men jag ska erkänna att jag ibland saknar mina stora golvhögtalare… Men jag tycker det är trevligt att ha fått tillbaka utrymmet stärkare och högtalare krävde.

I övrigt, har som sagt köpt sonos-prylar, med 6 års mellanrum, som utan problem funkar tillsammans med varandra.
Köper man minimalistiskt så får man vad man betalar för minimalistiskt ljud.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Har man ändå inte möblerat hela sitt hem efter det perfekta ljudet, ty det finns inga genvägar, blir inte alternativen så troligt mycket bättre.
Vill säga emot här. Hade för några år sedan ett par riktigt prisvärda golvhögtalare. Kostade 3k. Inga akustiska åtgärder, högtalarna bara uppsmällda på lagom avstånd varsin sida om tvn. Dom lät så sjukt mkt bättre än min polares soundbar med sub som kostade några tusen mer (ok, förstärkaren hade jag redan men det var en gammal arbetshäst som går att köpa billigt second hand...). Det var inte ens samma sport.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Mina TV-appararer är 8 resp 15 år gamla och jag har inga planer på att byta ut dem, det var en av sakerna jag ville reda ut med tråden. Förstärkare och högtalare till hifi-grejerna 10 år gamla och även de är ju min förhoppning att låta vara kvar.

Grejen är att jag är inte superpepp på att göra en sådan installation av konventionella högtalare som mitt perfektionistiska sinne kräver. Det är rent ut sagt skitjobbigt och kommer bli ganska dyrt bara för köp av högtalarkabel och kabelkanaler. Iaf om det ska vara mer än 2 högtalare och en sub.

Dessutom vill jag bli av med förstäkare etc vid TVn eftersom TV-hörnan inte är jättestor. Då lockar det väldigt att sätta TVn på väggen med en slimmad soundbar under, sen gömma suben under soffan eller motsvarande.

Men jag vill ju så klart ändå att det ska låta bra. Min erfarenhet av Sonos är ganska begränsad. Hyrde en fjällstuga för några år sedan som hade Sonos One och jag var ändå imponerad över ljudkvalitén ur den högtalarn...
Ok, jag vet inte om vi går om varandra här lite. Men kör det som känns bäst. Oavsett hur du gör, lägg inga summor på kablar.

sdx

Aktiv medlem
.
Jag ville bara förklara att det inte är något köp-och-släng, tvärtom är jag mån om att det jag köper ska funka för lång tid framöver. Det är en av grejerna som oroar mig med Sonos och liknande. Samtidigt lockar den smidiga installationen och avsaknaden av ytterligare appater något enormt.

Även billiga kablar kostar en slant om man ska ha typ 50m...

Blir betydligt billigare än att köpa en halvtaskig design anläggning.Men har man inte högre krav på sitt ljud så är det helt upp till den som skall lyssna på det.
Och det går att använda vanlig lampsladd om någon påstår att det inte funkar så är den personen infekterad av ormolja.

sdx

Aktiv medlem
.
Nja. Ok att man kan skita i syrefri koppar och allt sånt där, men typ 15m sladd till en högtalare med lite effekt blir några ampere och då kanske inte 0.75 mm2 eller mindre är idealt. Iaf 1.5 mm2 lär man vilja ha.

Och dessutom ofinns ju systemet ifråga så utöver kostnad för sladdar och kabellister tillkommer förstärkare, högtalare, streamingmodul och en möbel att gömma allt i...
Vilken gammal klyscha du drar all koppar är syrefri.
Men kabel med arean 0.75 klarar 22000 watt om man räknar på 220 volt gånger 10 amp som brukar vara standard i ett proppskåp.
Vad skrev du i början av tråden och nu plötsligt så ofinns sytemet med yamaha förstärkaren och högtalarna.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Skulle inte vara så orolig över att bränna kablarna i ett vanligt system. Förstärkare som ger mer än 100w/kanal är dyra och medeleffekten är ofta lägre än man tror.
Men man kan gott kosta på sig 2.5mm2 för 10kr/m på classe.
Förstår inte riktigt varför man behöver dra så många långa kablar dock. Så skulle inte jag lägga upp det iaf.

HåkanC

Aktiv medlem
.
Och innan någon hifi-nörd påtalar att gamla Carlssonhögtalare minsann också funkar med moderna prylar, i know, men de har inte Wi-Fi eller bluetooth och inte riktigt samma formfaktor änna.
Bara för att så måste jag påpeka att det finns moderna, trådlösa carlssonhögtalare

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Bara för att så måste jag påpeka att det finns moderna, trådlösa carlssonhögtalare
Ja, dom där tror jag absolut låter bra. Men jag tror att man målar in sig lite i ett hörn med anslutningsbarheten? Inte sämre på det viset än vilken BT-högtalare som helst, men ändock.

ponx

Aktiv medlem
.
Mmm, lite tråkigt med googlemonopolet men ljudkvalitén brukar ju vara bra på HK och designmässigt är de ju helt klart trevliga...
Absolut jag kollade en massa reviews och det var bara själva systemlösningen som inte gick igenom min riskanalys. Hade jag kunnat provköra så hade jag kollat mer på det.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Jag uppfattade aldrig att jag länkade till något om skinneffekten.
Näe jag vette fan vad du länkade. Fick upp någon barnbok typ. Men iom att du påpekade att det är strömtätheten och inte effekten som är relevant så kontrade jag med att strömtätheten nog kan ses som konstant i en audiokabel så om du anger ström, spänning eller effekt gör i princip detsamma om lasten är känd.

Topp