.

roller

Aktiv medlem
.
Näe jag vette fan vad du länkade. Fick upp någon barnbok typ. Men iom att du påpekade att det är strömtätheten och inte effekten som är relevant så kontrade jag med att strömtätheten nog kan ses som konstant i en audiokabel så om du anger ström, spänning eller effekt gör i princip detsamma om lasten är känd.
Ja, och de övriga storheterna använder du för att beräkna strömmen i din ledare när du dimensionerar den.

UprightCitizen

Aktiv medlem
.
Ja, och de övriga storheterna använder du för att beräkna strömmen i din ledare när du dimensionerar den.
Precis. Du behöver rimligtvis aldrig tänka på strömtäthet iom att den är ganska jämt fördelad över radien, så det räcker med att extrapolera från skenbar effekt. För höga frekvenser och eller stora kabeldiametrar är det en annan femma. Men whatever, hela kabelspåret känns som att det derailar diskussionen.

ponx

Aktiv medlem
.
Behöver man? Det är inte bara så att grejerna liksom Sonos är kompatibla med Google Home?
Om du har annan info så dela gärna med dig. Jag hittade bara en massa referenser till google-appar. Det funkar säkert också bra men jag fattar inte ens hur gmail är tänkt att fungera så jag hade ingen lust att börja fäktas med deras lamp/lås/övervakning/musik-lösning.

roller

Aktiv medlem
.
Precis. Du behöver rimligtvis aldrig tänka på strömtäthet iom att den är ganska jämt fördelad över radien, så det räcker med att extrapolera från skenbar effekt. För höga frekvenser och eller stora kabeldiametrar är det en annan femma. Men whatever, hela kabelspåret känns som att det derailar diskussionen.
Ok, jag släpper det, men du pratar om något annat än vad jag tog upp.

Fattiglapp

Aktiv medlem
.
Jag fick dem rekommenderade av kunnig butik. Mer pang för pengarna än Sonos ljudmässigt. För mig var det aldrig intressant då man behövde köra någon google home-pryl.
Jag har Citation, en Amp och en One. Funkar bra. Vet inte vilken Google Home-pryl du skulle behöva köpa, men det är bra att ha en telefon eller padda, annars blir det svårt. SJälv styr jag med en iPhone, funkar utmärkt.

Den enda "Google Home-prylen" jag har är att jag laddat ner just Home-Appen. För att kunna gruppera hägtalarna, annars behövs inte ens det...

/Martin

Fattiglapp

Aktiv medlem
.
Jag vill verkligen inte ha Google Assistant eller andra motsvarande lyssnar-tjänster. Läste nån kommentar om att det visserligen går att muta mikrofonen på HK Citation men att högtalarna då i tid och otid berättar för en att mikrofonen är avstängd. Vet du något om detta?

Prismässigt är det ju hugget som stucket mellan HK och Sonos, men HK är ju jäkligt mycket snyggare. Ljudkvaliten är svår att veta utan att provlyssna, men jag är rätt säker på att båda håller tillräckligt hög kvalitet. HK-subban går ju dock inte att gömma under soffan vilket är ett litet minus...
Aldrig använt Google Assistant, gillar inte tanken med tjuvlyssnande i hemmet. I ärlighetens namn har jag inte kollat hur micken funkar, men har inte aktiverat assistant och inte hört högtalaren klaga på detta. Kan inte veta om den fortfarande är aktiverad, får väl testa det någon gång…

Fattiglapp

Aktiv medlem
.
Jag vill verkligen inte ha Google Assistant eller andra motsvarande lyssnar-tjänster. Läste nån kommentar om att det visserligen går att muta mikrofonen på HK Citation men att högtalarna då i tid och otid berättar för en att mikrofonen är avstängd. Vet du något om detta?

Prismässigt är det ju hugget som stucket mellan HK och Sonos, men HK är ju jäkligt mycket snyggare. Ljudkvaliten är svår att veta utan att provlyssna, men jag är rätt säker på att båda håller tillräckligt hög kvalitet. HK-subban går ju dock inte att gömma under soffan vilket är ett litet minus...
Förresten, kör du CItation amp så kan du ha vilken subba du vill. Fast det blir ju tråd då förstås.

roller

Aktiv medlem
.
Tveksamt.
Men vad är det för area på dom internakablarna.
Du får gärna vara tveksam, jag själv vet hur det ligger till i den frågan.

Jag kommenterade att man inte kan utgå från effekten när man dimensionerar för kabelarea. Du hävdade att 2200 W fungerade med 0,75 kvadratmillimeter. Har du en last på 4 ohm så får du en ström på över 23 A i högtalarkablarna. Då hävdade jag att det är strömtätheten (och inte effekten) som är dimensionerande i fallet att kablarna inte brinner upp. Eller anser du att det är lämpligt med en strömtäthet på ca 30 A/mm2 i dina lampsladdar?
Sedan att jag råkade länka till en tabell som fanns på Svalanders sida är kanske olyckligt i sammanhanget, men jag anser att de råden som ges i tabellen inte är direkt fel.

sdx

Aktiv medlem
.
Du får gärna vara tveksam, jag själv vet hur det ligger till i den frågan.

Jag kommenterade att man inte kan utgå från effekten när man dimensionerar för kabelarea. Du hävdade att 2200 W fungerade med 0,75 kvadratmillimeter. Har du en last på 4 ohm så får du en ström på över 23 A i högtalarkablarna. Då hävdade jag att det är strömtätheten (och inte effekten) som är dimensionerande i fallet att kablarna inte brinner upp. Eller anser du att det är lämpligt med en strömtäthet på ca 30 A/mm2 i dina lampsladdar?
Sedan att jag råkade länka till en tabell som fanns på Svalanders sida är kanske olyckligt i sammanhanget, men jag anser att de råden som ges i tabellen inte är direkt fel.
Ta och öppna en högtalare i stället och så kommer du att se att det sitter 0.75mm2 och då skall varningsklockorna bara ringa där .
Det finns slutsteg som klarar att leverera mer än 23A.
Sen finns det saker som brinner upp lång före kablarna
Ekk 2.5mm2 är absolut den bästa kabeln som finns men det går lika bra med Ekk 1.5mm2.

nisseson

Aktiv medlem
.
OK, ponera att vi kör Sonos. Jag tänker mig setupen nånting sånt här.
Visa bilaga 536525

Den kompletterande högtalaren i köket kan tex vara en Sonos Five men man skulle också kunna tänka sig att köra One SL där i köket. Då eventuellt två stycken såna istället. Hur ska man då placera dem? Och ger det något?
Jag har en liten kompleteringshögtalare i köket som är öppet mot vardagsrummet, den gör stor skillnad i upplevelsen att ljudet hänger med i bostaden. I övrigt är det inte mycket likt (lägenhet, Googleprodukter, gammal stereoutrustning etc :-) ) så jag kan mest bara säga att lite synkad diskant och mellanregister i köket gör stor skillnad för mig.

Mammon

Medlem
.
Men hur tjocka kablar skall man då ha?
Personligen så tycker jag den viktigaste parametern är att de når fram.

Sen ska de ha en serieresistans om max 0.1ohm samt låg kapcitans/induktans samt att de måste vara enkardeliga om du är en anal ingenjör, för då får du ingen filterverkan i det hörbara området samt ingen distorsion av att elektronerna hoppar mellan kardelerna...
Om man istället är en vanlig människa så väljer man en sk/fk/rk kabel som är lätt att lyfta när man dammsuger och väljer 1.5mm2

Fattiglapp

Aktiv medlem
.
Personligen så tycker jag den viktigaste parametern är att de når fram.

Sen ska de ha en serieresistans om max 0.1ohm samt låg kapcitans/induktans samt att de måste vara enkardeliga om du är en anal ingenjör, för då får du ingen filterverkan i det hörbara området samt ingen distorsion av att elektronerna hoppar mellan kardelerna...
Om man istället är en vanlig människa så väljer man en sk/fk/rk kabel som är lätt att lyfta när man dammsuger och väljer 1.5mm2
Ja, längden är onekligen ännu viktigare än tjockleken om man pratar kablar…
Var hittar man en robotdammsugare som lyfter på kablarna? Vill ha!

Mammon

Medlem
.

Rattnalle

Aktiv medlem
.
Visa bilaga 536525

Den kompletterande högtalaren i köket kan tex vara en Sonos Five men man skulle också kunna tänka sig att köra One SL där i köket. Då eventuellt två stycken såna istället. Hur ska man då placera dem? Och ger det något?
Ser ut som nästan exakt vad jag kommer ha för behov snart så blir intressant att höra vad du landar i. Utom att jag ska ha kvar den stora förstärkaren vid TV:n som hamnar nånstans nere till vänster, så behöver mata den med samma signal som i köket.
Ett par Carlsson-kuber på Speaker B-utgången är fortfarande ett alternativ som jag har i bakhuvudet dock, både för att det passar rent estetiskt med övrig inredning och för att det är otroligt osmart teknik vilket tilltalar mig lite.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    9.7 KB · Besök: 34

MrSthlm

Aktiv medlem
.
Skulle egentligen bara köpt en andra fläkt till mitt Zwiftande men slog på stort och köpte en bluetooth högtalare på rea från Biltema för 300 kr, det sista stället man tänker på för bra ljud men tänkte att det var värt en chansning. *LoL* Tänkte ha den i köket så att jag slipper dra på så förbannat högt ljud i vardagsrummet när jag vill lyssna på musik sent på kvällen.

Ganska stor och absolut ful men låter egentligen överraskande bra med en något överdriven bas, kanske går att EQa bort med någon magisk mobilapp.

TBone

Aktiv medlem
.
Visa bilaga 536525

Om du väljer den vägen så släng till ett par Ikea symfonisk som bakhögtalare. Ger bra utväxling för liten peng.

N_sandstrom

Aktiv medlem
.
Jag gav upp (eller snarare sköt upp) min jakt på vettigt Multiroom Audio, och köpte ett par Google Nest Audio.

Körs i kombination med chromecast på stora ljudsystemet.

Det låter faktiskt bättre än jag hade tänkt.
Skulle garanterat hoppa på tåget om man kunde få en lika smidig men framtidssäker lösning där man kunde använda analoga ljudsystem, men är typ nöjd för stunden.

ponx

Aktiv medlem
.
Du tänker på de minsta bokhyllehögtalarna?
Funderar på två som bakhögtalare som komplettering till min beam.

RockyM

Aktiv medlem
.
Nuläge:
Jag har en Yamahastärkare med Harman HKS-30-högtalare som jag är myclet nöjd med. Stärkaren har inbyggd blåtand.

Jag har en TV som jag inte vill byta ut och en TV som möjligen kan bytas ut om det är ett måste. Vi kör enbart streaming på TVn. Idag med en mediadator på ena TVn och Chromecast på andra. Jag vill gärna bli av med mediadatorn, den är 10 år gammal och fläkten låter som en jetmotor.

Jag har ett separat vardagsrum och en "TV-hörna"/allrum i anslutning till kök/matbord.

Vad jag vill åstadkomma:
Vi vill ha möjlighet att köra TV-ljud och spela musik i båda utrymmena. Det skulle kunna vara nice att köra samma musik i båda rummen men det är ett riktigt cornercase.

Min ide:
vardagsrum: Jag installerar Hifisystemet i vardagsrummet. Det är ett större rum och mer avskiljt. Jag sätter en chromecastdongel i en hdmi-port på stärkaren och får TV-ljud den vägen. Stereo via blåtand. Alternativt kan man komplettera med en multiroom hifienhet om man skulle vilja.

Allrum: Här blir det svårare. Funderar på Sonos soundbar+sub för TV-ljud och sen ställa ut en extra Sonos One i köksdelen för att kunna köra så när man vill lyssna på musik. Och så en chromecast i TVn.

Men vet inte om det funkar att göra så?

Och hur är det med livslängden på wifihögtalare? Kommer de sluta funka om 5 år? 10år?

Hur skulle ni göra och vad har ni för tips? Tänker jag rätt?
(Ber om ursäkt ifa detta redan är löst) Troligtvis så har du INTE eARC på TVn utan endast ARC.
Då kan det krävas att bilden skickas från Soundbaren till TV ist för Ljudet till Soundbaren.
Har det problemet med En Sony A1 & Samsung 960. Spelar jag upp vissa (ex succession på HBO max) från Appen i Sony A1 så försvinner talet från Samsungs 11.1.4 men ligger kvar i suben??
Då spelar jag upp från HBO max appen i Nvidia Shield ist. kopplar jden direkt till soundbaren. Allt funkar!!
Så ingen eARC = minst 2st HDMI på soundbaren.
Sonos beam har 1st HDMI.
Sonos akustik program Trueplay kräver en Ios enhet för att ens kunna starta
avd tips: https://outlet.audiopro.com/

Topp