38mm endurogaffel.

mikhogl

Medlem
38mm endurogaffel.
Hej
Är det nån som testat Zeb eller fox 38an? Hur är de i förhållande till lyrik å fox 36? Funderar om det är värt och uppdatera när man är på en normal nivå och inte väger jättemycket. Hur är känsligheten i småstök?
Många frågor?

38mm endurogaffel.
Hej
Är det nån som testat Zeb eller fox 38an? Hur är de i förhållande till lyrik å fox 36? Funderar om det är värt och uppdatera när man är på en normal nivå och inte väger jättemycket. Hur är känsligheten i småstök?
Många frågor?
Mycket tveksam om det är värt att byta ut en fungerande 36a eller Lyrik. Men om du ändå ska byta så kanske.

38mm endurogaffel.
Tycker när man läser testerna så är undertonen alltid att om man inte är proffs så ger 38an inget utöver att det är kul med prylar :)
Sen om man ska köpa nytt så vill man ju ha det senaste men att byta för att hitta fördelar mot en bra 36a ger inte mycket.

38mm endurogaffel.
Jag har hört (tror det va Lost Co. på youtube) som prata om att det var mer plush pga. större diameter = större luftfjäder. Om det finns minsta spån av sanning i det vet jag inget om.

38mm endurogaffel.
Är ju inte bara diametern som spelar roll

Nej jag tror det knappt har betydelse alls faktiskt.
Den plushaste gaffeln jag haft var första generationens pike. Har för mig det var 32mm innerben. Den var rejält insliten så packningarna inte hade någon stiction. Har efter det haft allt från fox 40, totem, nya pike, fox 36. Ingen har varit lika mjuk och fin i början av slaget.

38mm endurogaffel.
Nej jag tror det knappt har betydelse alls faktiskt.
Den plushaste gaffeln jag haft var första generationens pike. Har för mig det var 32mm innerben. Den var rejält insliten så packningarna inte hade någon stiction. Har efter det haft allt från fox 40, totem, nya pike, fox 36. Ingen har varit lika mjuk och fin i början av slaget.
I lost:co fall då dom jämför med 36an och allt utom diametern är samma så spelar det roll men börjar vi jämföra mellan märken mm så tror jag det har mindre påverkan då andra delar i konstruktionen påverkar mer.

38mm endurogaffel.
Om allt annat är lika borde väl större diameter ge mer stiktion = mindre finkänslig i småstök? Men luftkammrarna och tätningarna är kanske så bra nuförtiden att det inte märks.

38mm endurogaffel.
Om allt annat är lika borde väl större diameter ge mer stiktion = mindre finkänslig i småstök? Men luftkammrarna och tätningarna är kanske så bra nuförtiden att det inte märks.
Ja det tycker jag också. Förutom möjligtvis att en gaffel med större diameter flexar mindre och går mer rakt igenom alla packningar och bussningar.

38mm endurogaffel.
Ni har fel där tyvärr. Men 38:an ger garanterat mindre stiction"friktion" när gaffeln får stötar medans man tex bromsar. Det är pga 38:an har faktiskt ett rör inuti gaffelbenet som luftfjädern förhåller sig i. Det röret böjs eller påverkas inte när övre röret flexar. Så diametern på luftfjädern är faktiskt mindre än 36:an men den påverkas inte av binding eller stiction när gaffeln belastas.

Här är en video på 38:an

38mm endurogaffel.
Hade Fox 36 rhythm org på Capran i några månader tills jag satte på en Fox 38:a.. känner ingen superstor skillnad mer än att den är styvare i stök...

38mm endurogaffel.
Jag tror att en hårdare åkningsstil drar fördel av en 38 och kanske tom. är nödvändig.

Men min lyrik var det inga fel på men jag känner att det är lite styvare nu. Hon blev även högre i fronten och det är väl en smaksak och när de flesta föredrar låg cp så vill jag ha så hög som möjligt.
När det sedan banade väg för en mullet för mig så blev valet nästan enkelt.

Ett års åkning med Lyrik 36 27,5" var det färdigt med för att kliva ett litet steg uppåt i rise, styvhet och 29" framhjul ?

Tillbaka
Topp