44mm vs 51 offset

Healons

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Hepp
Har en Stumpjumper från 2016 med en Revelation gaffel på 140mm.
Tänkte uppgradera till en Marzochhi Bomber Z2 på samma slaglängd.
men det finns 44 o 51 offset. Vilken ska jag välja?
Har 67,5 graders vinkel på styrrör

jonte987

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Ja det lilla jag har läst så fattar jag det oxå som det. Men innebär det då att om jag ska ha 51 o använder 44 så blir det mindre flack känsla i cykeln? Kanske inte spelar nån större roll?
Det blir väl inte mindre flack det är väl för att minska någon negativ effekt. Dessutom blir väl wheel base lite kortare

manneblask

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Mindre offset kommer ge större "trail". Dvs störra yta som däcket har kontakt med marken och detta leder till bättre stabilitet när man bombar rakt men "segare" styrning i teorin.

Jag hade 51mm på min hoj från standard och kör nu med 42mm. Känner ingen som helst skillnad :)
Jag hade troligen köpt gaffeln i 51mm om den hade funnits, men funkar det så funkar det.

manneblask

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Har men en väldigt LLS-hoj så är ju minskad offset ett sätt att minska på floppen absolut. Jag har en hoj som har en 66° HTA och en hjulbas 1196mm så det var inget problem från början för mig - mer bara att det var den enda boxxer-röda gaffeln i 150mm som jag kunde hitta 😅

sdx

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Ofsett mäts inifån i bakkant av styrröret och fram till gaffelkrona och det påverkar bara försprånget.
Och minimalt på hjulbasen.

yonsson

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Märker du skillnad mellan tjocka pedaler och tunna pedaler?
Märker du skillnad mellan 45mm stam och 40mm stam?
Märker du skillnad mellan 800mm styre och 780mm styre?

Om svaret är nej på något av ovanstående så lär du inte märka skillnad på offset.

s

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Ofsett mäts inifån i bakkant av styrröret och fram till gaffelkrona och det påverkar bara försprånget.
Och minimalt på hjulbasen.

Oj, nej. Ingen av de punkterna är bundna till gaffelns geometri.
Måttet tas från styrrörets förlängning och vinkelrätt till hjulaxeln. Där ändpunkterna ligger i centrum på respektive axel.

Edman

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Så här:

P020_MBR_MAY16-copy.jpg

44mm vs 51 offset
Är det en Stumpjumper FSR Comp 29 du har? Isåfall har gaffeln, RS Revelation RC3, en offset på 46 mm enligt Specialized spec.

Väljer du 44 mm offset nu kommer du förmodligen inte känna någon skillnad i styrningen, med 51 mm offset blir styrningen något nervösare men det kan vara en fördel om du cyklar mest i långsam, teknisk terräng med tajta svängar. Samtidigt, om du väljer 51 mm offset och en längre slaglängd så blir hjulbasen något längre, vilket gör cykeln lite stabilare i högre fart… Men med ökad slaglängd på gaffeln så höjer du vevpartiet något samt får flackare sadelvinkel och lite kortare reach.

sdx

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Är det en Stumpjumper FSR Comp 29 du har? Isåfall har gaffeln, RS Revelation RC3, en offset på 46 mm enligt Specialized spec.

Väljer du 44 mm offset nu kommer du förmodligen inte känna någon skillnad i styrningen, med 51 mm offset blir styrningen något nervösare men det kan vara en fördel om du cyklar mest i långsam, teknisk terräng med tajta svängar. Samtidigt, om du väljer 51 mm offset och en längre slaglängd så blir hjulbasen något längre, vilket gör cykeln lite stabilare i högre fart… Men med ökad slaglängd på gaffeln så höjer du vevpartiet något samt får flackare sadelvinkel och lite kortare reach.
Styrningen blir i regel trögare med större offset då försprånget ökar.
Sen är det beroende på vilken vinkel styrhuvodet har.
Skulle nästsn tro utan att läst några specar att styrhuvoden som är flacka har mindre offset än styrhuvoden som är brantare som har större offset.

Edman

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Nej, tvärtom. Försprånget minskar då. Se illustration ovanför.
Ja,
Styrningen blir i regel trögare med större offset då försprånget ökar.
Sen är det beroende på vilken vinkel styrhuvodet har.
Skulle nästsn tro utan att läst några specar att styrhuvoden som är flacka har mindre offset än styrhuvoden som är brantare som har större offset.
???
Offset sitter ju bara i gaffeln, och har inte med hta att göra. Hta kan ju däremot påverka vilket offset man vill ha på gaffeln när man tittar på cykeln som helhet. Som enskilt mått säger offset inte mycket. Åter, se ovan.

sdx

Aktiv medlem
44mm vs 51 offset
Ja,
???
Offset sitter ju bara i gaffeln, och har inte med hta att göra. Hta kan ju däremot påverka vilket offset man vill ha på gaffeln när man tittar på cykeln som helhet. Som enskilt mått säger offset inte mycket. Åter, se ovan.
Om man har ett givet hta och man tar en 44&51 gaffel med dom offsetet vilket har då största försprånget.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer