Alaro

Andy123

Medlem
Alaro
Har varit på Mallorca tidigare och cyklat och åker nu i oktober igen. Vi funderar på att bo i Alaro, för rent geografiskt är det perfekt för både platt och berg vad jag förstått. Någon som har erfarenhet från den byn?

Alaro
Japp, hyrt hus där 2ggr. Liten historisk by med mycket trånga gränder, mycket (extremt) lugn ställe utom då de har någon typ av fyrverkerifest - trodde att vi var under beskjutning.

Klart lämplig att utgå ifrån på cykel och då jag var där så fanns Bikehead där, de har nu flyttat till Palma. Mycket välsorterad uthyrning som drivs av svenskar. Jag hyrde en Cannondale och cyklade flera fina rundor utifrån Alaro. Bikehead gav mig flera bra tips. Hör med https://bikehead.cc, perfekt service o ypperliga cyklar.

Alaro
Tack för tips! Har med egna cyklar, men bra att veta om det skulle behövas lite fix.
Bodde i Alcudia nu i april men tyckte det var lite för långt till klättring. Från Alaro har vi bergen runt hörnet?

Alaro
Jo, det var inte långt tills backarna började komma. Lämplig stigning vet jag att jag tyckte då (vet inte om jag skulle tycka detsamma nu tyvärr..). Trevligt med folk som satt o fikade i slänterna och hejade på cyklisterna. Mycket cyklister fö och alla glada o trevliga och bilisterna visade som vanligt hänsyn. Flera byar som plötsligt dök upp med sevärdheter och där man kunde ta korta stopp. Då jag var där så var det typ 30 grader i skuggan och jag blev alldeles slut efter 13mil i den hettan, alldeles för lång tur för egen del i den temperaturen.

Andy123 sa:
Tack för tips! Har med egna cyklar, men bra att veta om det skulle behövas lite fix.
Bodde i Alcudia nu i april men tyckte det var lite för långt till klättring. Från Alaro har vi bergen runt hörnet?

Alaro
Vi bodde där ett stort gäng i påskas. Ypperligt att utgå ifrån för cykling, men är det med någon icke-cyklande maka/make i sällskapet är det kanske inte så spännande för dessa. Nästa påsk blir sannolikt på samma ställe.

Alaro
Bodde där 2018.
Lite sämre asfaltsvägar nordöst, men går snabbt att ta sig uppåt via Bunyola och Soller alt Valdemossa. Om du vill bortåt macken-backen så är det en platt å bred bilväg genom Inca för att nå bort till Campagnet etc. Är en bit att trampa om du vill till Formentor men om du är en van Mallisresenär har du redan sett den fyren :)
Alaro hade helt ok utbud med lokal matbutik, ingen stor supermarket precis (då tog vi bil om vi skulle handla mer).
En cykelbutik fanns då, testade den inte.

Alaro - Helt okej, framförallt ur lägessynpunkt! :)

Alaro
Hej!

Bodde i Alaró i våras när jag var på Mallorca. Har tidigare bott i Soller vid några tillfällen och Muro vid ett tillfälle men Alaró slår allt med hästlängder. Väldigt nära att ta sig till bergen samtidigt som man snabbt rullar ut på platten. Alla cykelturer måste avslutas på det underbara cykelkafét Cycling planet som ligger mitt i byn, där många pro's verkar stanna till vid sina vistelser på ön.

Vid mitt nästa besök på ön kommer jag definitivt bo i Alaró!

Tillbaka
Topp