Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej har helt missat allebike och de verkar ju inte uppvaktat redaktioner etc med testcyklar. Någon som testat alphan? Vore kul att få pros cons.
Ja det verkar så. Ingen marknadsföring, inga recensioner osv. En fantastisk bedrift. Eller så sålde de typ 20 st i första batchen för att reka intresseAlpha är cykeln som säljer sig själv utan recensioner. Så bra är den.
Jo jag borde väl hoppat på där. Tyckte mest det var blaj i den tråden men visstNya allebike Alpha
Vad sägs om geometrin på nya https://www.allebike-sports.com/Allebike/MOUNTAINBIKE/Trail_FShappyride.se
Liksom Stefan Holm får man leva på hoppet. Nä men jag hade missat den tidigare tråden även om den inte gav så mycket. Konstigt att svenska cykelmedier inte slåss som galna kring att recensera en svensk cykel. Borde ju vara en tacksam paus från santacruz, ibis, trek, scott osvDå är hoppet litet att det blir bättre här
Tack!Som jag skrev i den andra tråden:
Bra: Geometrin är sjukt vass.
Trampeffektiviteten är en rapp XC-hoj, den låser även helt stumt på lockouten om man önskar.
Går väldigt bra nerför, kan rulla samma saker som min Endurocykel. Tar såklart inte upp lika stora smällar pga fjädringsväg. Den får väl anses som prisvärd, framförallt om man tittar på vad mer för vassa DC-hojar det finns där ute.
Mellan: Konstruktionen på skruvförband är avsedd att inte väga något, inga extra tätningar t ex som man kan se på mer trail-inspirerade cyklar.
Inte bra: Den är inte så sexig. De har lyft sig som märke helt klart men det är bara en grå sak, bredvid en Transition Spur t ex så får den gå hem ensam. Lacken verkar lite ömtålig.
Ramen är lite grövre och väger ~400 gram mer än en vanlig XC-ram, tillhör man den ligan som fortfarande tror att lätt vikt är det som gör en MTB snabb är det en nackdel, då får man välja Majestic.
Som jag skrev i den andra tråden:
Trampeffektiviteten är en rapp XC-hoj, den låser även helt stumt på lockouten om man önskar.
Går väldigt bra nerför, kan rulla samma saker som min Endurocykel. Tar såklart inte upp lika stora smällar pga fjädringsväg. Den får väl anses som prisvärd, framförallt om man tittar på vad mer för vassa DC-hojar det finns där ute.
Mellan: Konstruktionen på skruvförband är avsedd att inte väga något, inga extra tätningar t ex som man kan se på mer trail-inspirerade cyklar.
Inte bra: Den är inte så sexig. De har lyft sig som märke helt klart men det är bara en grå sak, bredvid en Transition Spur t ex så får den gå hem ensam. Lacken verkar lite ömtålig.
Ramen är lite grövre och väger ~400 gram mer än en vanlig XC-ram, tillhör man den ligan som fortfarande tror att lätt vikt är det som gör en MTB snabb är det en nackdel, då får man välja Majestic.
Liksom Stefan Holm får man leva på hoppet. Nä men jag hade missat den tidigare tråden även om den inte gav så mycket. Konstigt att svenska cykelmedier inte slåss som galna kring att recensera en svensk cykel. Borde ju vara en tacksam paus från santacruz, ibis, trek, scott osv
Det har du helt rätt i. Men det är ju inte så jäkla svårt att ta med en kamera, papper och penna och köra förbi Allingsås och göra ett reportage? Happyride gör ju tester/artiklar också - borde vara en skyldighet att styra upp en seriös artikel/youtubeklipp när det gäller en "svensk" jonne? Det är ju inte jättekomplicerat att citera spec, ge sin synpunkt på klättring, nedför och helhetsbetyg?svenska cykelmedier? Vilka är det? AOM t.ex är ju mest ,i min uppfattning, en svensk upplaga av en från början Engelsk tidning och de får testcyklar av de stora märkena just för de har många nationella editioner avtidningen.
fast majestic, är den lättare då? För det är ju ingen superlätt ram det heller.
Inte vägt själv så minns inte siffrorna men finns en tråd här att leta upp. Minns jag rätt så vägde Majestic ~2500 och min Alpha 2980 typ, med dämpare och krimskrams.
Det har du helt rätt i. Men det är ju inte så jäkla svårt att ta med en kamera, papper och penna och köra förbi Allingsås och göra ett reportage? Happyride gör ju tester/artiklar också - borde vara en skyldighet att styra upp en seriös artikel/youtubeklipp när det gäller en "svensk" jonne? Det är ju inte jättekomplicerat att citera spec, ge sin synpunkt på klättring, nedför och helhetsbetyg?
ja det är ju en klar skillnad, dock ingen av dem kan väll kallas lätt. OM nu verkligen allt låg i det. Vilket det väll inte gör. Eller inte helt i alla fall
Låter najs. Men kan du beskriva mer om hur dämpningen faktiskt beter dig utöver ttampeffektiv? Jämfört med?Som jag skrev i den andra tråden:
Låter najs. Men kan du beskriva mer om hur dämpningen faktiskt beter dig utöver ttampeffektiv? Jämfört med?
Det du just skrev går ju i princip att läsa sig till i siffror.
Spur är nog lättast just nu och den väger 2450 i M enligt internet, med dämpare men utan krimskrams så visst är där lite viktstraff.
~2600 för Majestic i XL med dämpare och Axel. Min Fourstroke Teamram vägde 2400 tror jag, är en bit från värsta Sparken men de flesta andra ligger väl runt där?
Jupp, 1659 gram för en Epic Evo, det är väldigt lätt!njaa. Nya Epic är lättare än lättaste spark som tillverkas nu. Evo ramen (som väll är samma sorts ram som alpha) är rent av lättare. Nya Scalpel väger väll runt eller strax under 2. Skulle gissa att många idag väger 2,2 eller under. Men absolut, finns de som väger som majestic med. Men majestic kan knappast räknas i det lättare segmentet. Snattare i det tyngre segmentet av xc hojar. Men går ju vinna på den ändå :-)
men detta är ju rätt mycket OT. Samtidigt har ju det mesta sagts i andra tråden.
njaa. Nya Epic är lättare än lättaste spark som tillverkas nu. Evo ramen (som väll är samma sorts ram som alpha) är rent av lättare. Nya Scalpel väger väll runt eller strax under 2. Skulle gissa att många idag väger 2,2 eller under. Men absolut, finns de som väger som majestic med. Men majestic kan knappast räknas i det lättare segmentet. Snattare i det tyngre segmentet av xc hojar. Men går ju vinna på den ändå :-)
men detta är ju rätt mycket OT. Samtidigt har ju det mesta sagts i andra tråden.
Låter najs. Men kan du beskriva mer om hur dämpningen faktiskt beter dig utöver ttampeffektiv? Jämfört med?
Det du just skrev går ju i princip att läsa sig till i siffror.
Jag skulle gärna testa en Alpha för Happys räkning och jämföra uppträdandet med Epic Evo och Spur.
Men årets modell verkar vara kittad med förra generationen Sid 32, eller ser jag fel?
Nya SID35 med Charger 2/Race Day är en stor förklaring till årsmodell -21 downcountrycyklarnas förmågor så jag skulle vilja se en Alpha kittad med senaste Sid om det ska bli en rättvis jämförelse.![]()
Allebike Alpha XT, Stig/Trailcykel - Allebike Sports
Utvecklad och optimerad för den nordiska terrängen och dess förhållanden är helt nya Allebike Alpha en cykel som klättrar lika snabbt uppför som den är kapabel utför.www.allebike-sports.com
Jag är 187, siktar på Large med 480 mm reach.Vilket min är. Hur lång är du och är du i Vallåsen nån helg framöver? För jag är sällan i Göteborg ;)
Jag är 187, siktar på Large med 480 mm reach.
Det är mycket möjligt att jag tar mig till Vallåsen innan stängning. Tack för erbjudandet!
Men jag kan inte göra ett fullt test baserat på att prova en cykel en kortare stund men visst skulle en Första titt (kortare uttalande om geometri, länkage och andra intryck) ev kunna göras. Jag är dock väldigt nyfiken på hojen och skulle gärna se ett fullt test med rättvisa förutsättningar, så intressant tycker jag den ser ut.
Vi brukar i princip bara testa specar som går att köpa och Alpha verkar inte säljas som ramkit? Men jag ska bolla lite med redaktörn hur vi tänker och så får vi se hur vi gör framåt. ?
Jag skulle gärna testa en Alpha för Happys räkning och jämföra uppträdandet med Epic Evo och Spur.
Men årets modell verkar vara kittad med förra generationen Sid 32, eller ser jag fel?