Allebike Gravel - MB31

Allebike Gravel - MB31
Har säkert avhandlats tidigare i tråden men frågar ändå! En sån här rackare hade varit fint till jobbpendling och annat men vilken drivlina ska jag välja? Är rätt kuperat där jag bor och cyklar, är det fördel med 2x shimano kontra 1x? Annat jag ska tänka på? Har aldrig suttit på en bockstyrecykel öht så det kan ju vara bra att prova lite innan köp.
Det har avhandlats många gånger.
Jag förespråkar 2x. Fler effektiva växlar och tätare steg i hela omfånget. Framväxel krånglar i praktiken aldrig.

Allebike Gravel - MB31
Fick min igår, första turen idag.
GRX och beställd med lite extra längd på gaffelröret.

Bilagor

• IMG_9970.jpeg
    IMG_9970.jpeg
    1.3 MB · Besök: 404
Allebike Gravel - MB31
Det har avhandlats många gånger.
Jag förespråkar 2x. Fler effektiva växlar och tätare steg i hela omfånget. Framväxel krånglar i praktiken aldrig.
Jag förespråkar 2x på en cykel som ska användas till träning på blandat asfalt och grus, men till pendling med många stopp tycker jag det är skönt med 1x.

Om man idag äger en cykel kan du jämföra utväxlingarna och se vad som passar bäst jämfört med hur din nuvarande cykel fungerar:

Allebike Gravel - MB31
Har säkert avhandlats tidigare i tråden men frågar ändå! En sån här rackare hade varit fint till jobbpendling och annat men vilken drivlina ska jag välja? Är rätt kuperat där jag bor och cyklar, är det fördel med 2x shimano kontra 1x? Annat jag ska tänka på? Har aldrig suttit på en bockstyrecykel öht så det kan ju vara bra att prova lite innan köp.
Jag tycker det beror lite på hur långt du ska pendla och om det är platt och blåsigt där du bor. Om man ska cykla lägre så är det ju skönt att ha de tätare stegen mellan växlarna så att man kan behålla rätt kadens och om det är väldigt blåsigt så är det ju bra med 2x av samma anledning. Oftast slipper man sitta och trampa i en växel som egentligen är för hård alt för lätt.

Jag kör dock 1x och det funkar jättebra det med, dock är min pendling endast 5 km enkel väg och inte så blåsig. (inte på Bramley)

Allebike Gravel - MB31
1x alla dagar i veckan, i alla fall hemma i ”platta” Sverige. jag har aldrig upplevt att min mb31 med 11-42 bak, varken känns för gles eller inte tillräckligt vid. Jag trampar ur den runt 35-36 km/h vilket räcket gott och väl. Det har varit någon enstaka riktigt brant skogsbacke som jag skulle vilja haft en lägre växel att tillgå, men kan jag leva med. Sen är ju den stora fördelen att det är så mycket lättare att både tvätta och underhålla med 1x.

Allebike Gravel - MB31
1x alla dagar i veckan, i alla fall hemma i ”platta” Sverige. jag har aldrig upplevt att min mb31 med 11-42 bak, varken känns för gles eller inte tillräckligt vid. Jag trampar ur den runt 35-36 km/h vilket räcket gott och väl. Det har varit någon enstaka riktigt brant skogsbacke som jag skulle vilja haft en lägre växel att tillgå, men kan jag leva med. Sen är ju den stora fördelen att det är så mycket lättare att både tvätta och underhålla med 1x.
Så den skulle med andra ord inte kunna dubbla så bra på landsväg , samt att du saknar lägre växlar låter det som ? tycker ts hellre skulle haft 2x om det är lite kuperat.
Köra intervaller är krångligare på min 1x än min 2x om man ska upp i fart, men det gör på båda.
Pendlar på både 2x och 1x men har 2 höjdmeter till jobbet.

Allebike Gravel - MB31
Har fått besked från Allebike att nu kan de erbjuda två modeller:
*Shimano 105 2x11 med enklare DT Swiss E 1800 hjulen - 18.900kr
*SRAM Rival elektroniska med kraftmätare 1x12 med finare GR 1600 hjul - 23.900 kr

Värt att gå på SRAM?
Ska användas för långa grusrundor och träning. Har redan en karbonracer.

Allebike Gravel - MB31
*SRAM Rival elektroniska med kraftmätare 1x12 med finare GR 1600 hjul - 23.900 kr

Värt att gå på SRAM?
Jag hade gått på Sram, axs och kraftmätare för 24 känns som en ganska bra deal.

Allebike Gravel - MB31

Värt att gå på SRAM?
Jag var där och tittade på en Allebike Rocket igår.

Då stod dessa två MB 31 Bramley där också, hade definitivt kört på den lite dyrare med elektroniska växlar! Första gången jag såg RAW-färgen, brutalt snygg!

Allebike Gravel - MB31

Värt att gå på SRAM?
Använder eller vill du använda wattmätare?
Elektromekaniska växlar verkar roligare men troligtvis lite dyrare slitage på drivlina.

Allebike Gravel - MB31
Använder eller vill du använda wattmätare?
Elektromekaniska växlar verkar roligare men troligtvis lite dyrare slitage på drivlina.
Wattmätare har jag ingen nytta av faktiskt, men vill gå på 1x och SRAM 1x12 ger större omfång än GRX (samt att grx är slut i lager).
Elektroniska växlar är en fördel också tänker jag

Allebike Gravel - MB31
Wattmätare har jag ingen nytta av faktiskt, men vill gå på 1x och SRAM 1x12 ger större omfång än GRX (samt att grx är slut i lager).
Elektroniska växlar är en fördel också tänker jag
Wattmätaren kan du nog få en del pengar för, eventuellt byte med en sram-cykel utan mätare (pengar imellan).

Allebike Gravel - MB31
köper man den med Shimano så finns det drösvis med effektmätare dock. Passar från alla serier med 24mmaxel, typ.

Dt har släppt nya gravelhjul. Undra om man får dom?

Allebike Gravel - MB31
Nja. Jag skulle misstänka att du har annan axelbredd, och att du inte får på så små klingor på det där vevpartiet.

Allebike Gravel - MB31
Om jag kollar på

MB31 Bramley SRAM Rival XPLR AXS Black med dt swiss 1600 fälgarna om man då mest cyklar asfalt vilka däck rekommenderar ni då?​

Allebike Gravel - MB31
Om jag kollar på

MB31 Bramley SRAM Rival XPLR AXS Black med dt swiss 1600 fälgarna om man då mest cyklar asfalt vilka däck rekommenderar ni då?​

Ringer du allebike så kan dom säkert kränga på ett par mer lättrullade däck vid köp. Kolla även modellen med 2x11 om du ska rulla mest asfalt.
Det finns drösvis med effektmätare till Shimano (se denna tråd från nyligen)

Allebike Gravel - MB31
Ringer du allebike så kan dom säkert kränga på ett par mer lättrullade däck vid köp. Kolla även modellen med 2x11 om du ska rulla mest asfalt.
Det finns drösvis med effektmätare till Shimano (se denna tråd från nyligen
Jo men axs lockar också har det på min mtb också. Men 2x11 kanske är att föredra. Hmm dessa val man har! Nu är jag ingen supercyklare så kanske klarar mig på 1x12?

Allebike Gravel - MB31
Jo men axs lockar också har det på min mtb också. Men 2x11 kanske är att föredra. Hmm dessa val man har! Nu är jag ingen supercyklare så kanske klarar mig på 1x12?
Jag gick på GRX 1x11 och är nöjd då jag även ville åt enkelheten och billigare reservdelar.
Skulle vara mycket märkligt om inte rival 1x12 räcker till.

Har även jag AXS på MTB och det är ingen tvekan att den växlar betydligt bättre än GRX.

Så har du pengarna är det inget att fundera över, kör på rival.

Allebike Gravel - MB31
Jag gick på GRX 1x11 och är nöjd då jag även ville åt enkelheten och billigare reservdelar.
Skulle vara mycket märkligt om inte rival 1x12 räcker till.

Har även jag AXS på MTB och det är ingen tvekan att den växlar betydligt bättre än GRX.

Så har du pengarna är det inget att fundera över, kör på rival.
Ok låter bra. Hur upplever du reachen på denna? Är den aggressiv?

Allebike Gravel - MB31
Geon är väl rätt aggressiv?
Geon är väl aggressiv i förhållande till liknande cyklar, denna är längre och flackare.
Antagligen är det sammansättningen samt en förhållandevis kort styrstam som får den att inte kännas så ”aggressiv”
Jag tycker iaf att man sitter behagligt och relativt upprätt, närmsta jämförelsen är en cannondale topstone som jag provat och där låg iaf jag ner betydligt mer.

Vi har ju alla olika dimensioner som människor med, så det spelar säkerligen in!

Är 181 på en storlek M och tycker den är precis lagom.

Allebike Gravel - MB31
Geon är väl aggressiv i förhållande till liknande cyklar, denna är längre och flackare.
Antagligen är det sammansättningen samt en förhållandevis kort styrstam som får den att inte kännas så ”aggressiv”
Jag tycker iaf att man sitter behagligt och relativt upprätt, närmsta jämförelsen är en cannondale topstone som jag provat och där låg iaf jag ner betydligt mer.

Vi har ju alla olika dimensioner som människor med, så det spelar säkerligen in!

Är 181 på en storlek M och tycker den är precis lagom.
Ja en M på min 178 måste ju vara rätt

Allebike Gravel - MB31
Ja en M på min 178 måste ju vara rätt
Kan inte tänka mig något annat än att den blir perfekt!
S är garanterat för liten om du inte gillar små cyklar det vill säga.
L är troligtvis för stor om du har normala proportioner i övrigt.

Läser man bakåt i tråden så verkar många välja en storlek mindre än de normalt gör, jag likaså.

Allebike Gravel - MB31
Kan inte tänka mig något annat än att den blir perfekt!
S är garanterat för liten om du inte gillar små cyklar det vill säga.
L är troligtvis för stor om du har normala proportioner i övrigt.

Läser man bakåt i tråden så verkar många välja en storlek mindre än de normalt gör, jag likaså.
Ok men tror ändå att s blir för liten. Annars är jag normalt M i allt cyklar och kläder ?

Allebike Gravel - MB31
Ok men tror ändå att s blir för liten. Annars är jag normalt M i allt cyklar och kläder ?
Bara att köra på det!
Du kommer inte bli besviken.
Av de cyklarna jag kollade på så kändes MB31an bäst.
Att servicen man får från allebike är 10/10 gör inte valet svårare.
Enda negativa jag har att säga är att växlarna va dåligt justerade när jag fick cykeln (vajern va inte korrekt spänd) men du kollar ju på AXS varianten så det är ju ett icke problem.

Allebike Gravel - MB31
Du är lite kortare än mig men jag sitter bra på en XL, värt spana in dimensionerna. Stod mellan L och XL, L var mer aggressiv pga endast 1cm kortare reach men nästan 4cm lägre stack.
Reach mellan M och L är bara 3mm, medan stack 34mm, så kan vara samma för dig att L är mer upprätt om det är det du vill åt.

Allebike Gravel - MB31
Du är lite kortare än mig men jag sitter bra på en XL, värt spana in dimensionerna. Stod mellan L och XL, L var mer aggressiv pga endast 1cm kortare reach men nästan 4cm lägre stack.
Reach mellan M och L är bara 3mm, medan stack 34mm, så kan vara samma för dig att L är mer upprätt om det är det du vill åt.
Tack för all hjälpen men det blir nog en Lapierre renodlad racer.

Allebike Gravel - MB31
Hur hänger det ihop? Jag blir mer hoptryckt och upprätt om jag går ned i storlek. Cykelväljarna på nätet säger som dig.
Menar förmodligen att mer drop ger aggresivare sittställning, kan ju kombineras med längre stam om längden är problem. Mitt intryck är ju att MB31 gravel har en lite mer mtb-lik geo med lång reach och kort stam, att då gå ner i storlek för att få den mer "lvg-lik" känns som fel val, bättre då att kolla på en cykel som från början är gjord för att ligga närmare den sittställning man vill ha?

Allebike Gravel - MB31
Jag hoppas @ErikPettersson kan ta det som ett garantiärende. Däremot är man nog illa tvungen att själv dubbelkolla, varken min senaste Kona eller MB31 var korrekt inställd utan jag fick justera själv.
Täcks tyvärr inte av garantin enligt dem, rätt besviken på deras ton :/ Erbjöd mig att montera dit ny bakväxel själv om de skickade över en men det gick inte heller.

Tillbaka
Topp