D
Deleted member 54554
Guest
Allebike startar budget-ish-märke
Exklusivare, hur då?
Namnet, färgskalan och loggan, även om den skulle kunnat gjorts ännu bättre. Skulle lätt kunna trampa omkring på en sådan.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Exklusivare, hur då?
Men det där jävla reglaget för att låsa gaffeln,,,, whyyyyy??? ?
hjulen ÄR skillnaden... ganska säker på det.Jag förstår inte prissättningen. Vad är det man får när man köper en SLX Raw (utan dropper) jämfört med en SLX Black (med dropper)? Dom kostar ju lika mycket, och den med dropper verkar ha en dyrare gaffel dessutom? Enda skillnaden jag kunde hitta var annat hjulset på SLX utan dropper, vilket iofs kan vara en stor skillnad prismässigt, men...?
Reban är väl ändå dyrare?
Jag cyklar på typ samma sätt som du. Rullar just nu på en Scott Spark som är perfekt för ändamålet. Funderar dock på att komplettera med en HT i samma kategori och då ligger MB31 bra till. För egen del är jag sugen på den lite mer XC-specade men om jag bara skulle ha en cykel så är den trailkittade så klart vettigare. Den har en riktigt vettig spec på allt från gaffel (som dessutom kan uppgraderas i befintligt chassi!) till däck. Inte mkt att våndas över.Jag måste köpa ny cykel innan sommaren. Försöker hålla ner kostnaderna så just nu är det HT med flack gaffel t.ex. Radon cragger (15kSEK) jag kollar på men även om billiga FS som Cube stereo 120 (20kSEK) funderas på ibland.
Hur är en MB31 jämfört med t.ex. en cragger? Gaffelvinkeln är rätt nära 66,5 istället för 65. Används dom för liknande cykling? En MB31 kostar 17kSEK.
Jag kör (förra säsongen):
- 1 vecka/år i Idre (alla leder inkl. DH liftlederna) + någon sväng i Åre/Björnen (Kopparn XC) och Högsbo/Sandviken.
- Följer med barnen (9&12år) på MTB-träningar och träningsläger en gång per år i Isaberg.
- Hemmavid (Alingsås) blir det olika stigar kors och tvärs ihop med diverse transportsträckor.
- Jag har inga tävlingsambitioner och cyklar för det är kul, för träning springer jag mest.
Sväng förbi allebike och prata med dom, om du ändå bor i Alingsås vettja.Jag måste köpa ny cykel innan sommaren. Försöker hålla ner kostnaderna så just nu är det HT med flack gaffel t.ex. Radon cragger (15kSEK) jag kollar på men även om billiga FS som Cube stereo 120 (20kSEK) funderas på ibland.
Hur är en MB31 jämfört med t.ex. en cragger? Gaffelvinkeln är rätt nära 66,5 istället för 65. Används dom för liknande cykling? En MB31 kostar 17kSEK.
Jag kör (förra säsongen):
- 1 vecka/år i Idre (alla leder inkl. DH liftlederna) + någon sväng i Åre/Björnen (Kopparn XC) och Högsbo/Sandviken.
- Följer med barnen (9&12år) på MTB-träningar och träningsläger en gång per år i Isaberg.
- Hemmavid (Alingsås) blir det olika stigar kors och tvärs ihop med diverse transportsträckor.
- Jag har inga tävlingsambitioner och cyklar för det är kul, för träning springer jag mest.
Modet verkar gå mot det. Titta på Allebike Alpha. Men jag håller med om att man måste vara klantig för att tippa en sentier. Jag har iofs gjort det men ingen HA hade räddat den volten.66.5 gaffelvinkel är verkligen ingen OTB-känsla. Det har jag på min Sentier och enda gången jag åkte över styret var när jag åkte ner i ett dike och fastna med hjulet, haha. Jävlar vilken syn det måste ha varit. Hur som helst, 65 grader gaffelvinkel känns som jäkligt aggro och kan väl inte vara standard?
Modet verkar gå mot det. Titta på Allebike Alpha. Men jag håller med om att man måste vara klantig för att tippa en sentier. Jag har iofs gjort det men ingen HA hade räddat den volten.
Jag har en Revelation på min Commencal som jag tycker funkat bra. Kör oftast rätt brötig stig, lite svenduro och bikepark. Den har hållt sig bra, jag är iofs en enkel man som gillar så lite rattar och vred som möjligt ?
Tror 120mm är svinbra. Mer behövs väl aldrig med den cykling du beskrivit. Om du trots allt vill ha mer senare så byter du air shaft för några hundringar.Har faktiskt kollat på en MB31 för några veckor sen åt min son för (12år, men det blev en begagnad Allebike istället) då tänkte jag inte på mig själv tyvärr då jag utgick från att alla cyklar hos Allebike var utpräglade XC utan behövde bara lösa en bra cykel för honom inför träningslägret (som sen blev inställt pga Corona).
Dom var väldigt flexibla i utrustning på den nya cykeln vi kollade på och erbjöd sig att plocka på billigare växlar etc för att få ner priset på åt honom.
Var jag vill komma med denna förklaring...:
- Borde jag be om en annan framgaffel direkt? Om jag väljer en med längre fjädringsväg, löser man liksom det i dämparen eller blir den längre så hela cykeln typ lutar lite bakåt? Eller verkar den som följer med "ROCKSHOX Revelation RC Motion Control-dämpning / OneLoc Remote / Koniskt styrrör / Boost110 / 120 mm slaglängd" som en passande gaffel?
Nice. Du valde andra däck? Några andra ändringar?Jag testar, blev en L.
Visa bilaga 410967
Jag testar, blev en L.
Visa bilaga 410967
Många i den klubben vi kör har 29” cyklar till barnen. T.ex. min son 153cm fick för några veckor sen en 29” med S-ram, ingen MB31 dock då dom cyklarna inte var tillgängliga då utan en begagnad Allebike majestic FS.Funderar på junior modellen av 27,5:an till sonen på 150cm, verkar rätt lätt och smidig?
Vad tror ni om det?
Skulle du kunna bjuda på en närbild av styrstam/spacers? Gärna med mått angivna för resp spacer. Ser ju ut som rätt bred spacer både under och över stammen.Jag testar, blev en L.
Visa bilaga 410967
Tack för bilder. De visar vad jag vill se. Det är höjden på de två brickorna som ligger under respektive över styrstammen jag undrar över. Främst under.Är lite osäker på terminologin här. Visar dessa bilder komponenterna? Vilka mått är intressanta?
Det är väl just sådana justeringar de ger utrymme för när de sätter spacers både ovanför och under stammen.Jag är själv sugen på köp men tänker att cykeln skulle se bättre ut med stammen nendflyttad, kapat gaffelrör och reiser styre.
Jag tror under eller över är flexibelt?Tack för bilder. De visar vad jag vill se. Det är höjden på de två brickorna som ligger under respektive över styrstammen jag undrar över. Främst under.