Alu vs carbonstyre

D i U

Aktiv medlem
Alu vs carbonstyre
Fördelar med ett carbonriser förutom viktbesparing?
Jag fick ett lite väl brett styre på min nya hoj och istället för att eventuellt kapa funderar jag på att kapa vikten lite extra på samma gång, ca 220g på ett karbonstyre.

Senast ändrad:
Alu vs carbonstyre
Jag upplever det alustyret jag har nu som något stummare än det kol som satt på innan. Dvs. något sämre komfort och något tröttare handleder efter längre turer.
Marginellt men märkbart. Sen är det nog inte bara materialet, kanske flexar det gamla mer = mer förlåtande.

Alu vs carbonstyre
Efter helgens tur där jag fick se ett Race Face carbonstyre gå i två delar ska jag avvakta att inhandla ett själv. Det var lite stökigt och personen skulle typ dra upp framhjulet över en sten eller något och fick styret i två delar. Tror någon har bild på det som jag kan leta upp.

Alu vs carbonstyre
Kan försöka få tag i en bild, men alla vi var förvånade. Antingen om det var trasig fiber eller om det var kopia. Slutade med att vi satte in en gren i styret och spände åt hårt så han kunde i alla fall cykla på asfalt till bilen.

Alu vs carbonstyre
kievY sa:
Kan försöka få tag i en bild, men alla vi var förvånade. Antingen om det var trasig fiber eller om det var kopia. Slutade med att vi satte in en gren i styret och spände åt hårt så han kunde i alla fall cykla på asfalt till bilen.
Hade han dragit åt med rätt NM?
Att inte veta om det är en kopia är ju också rätt illa.

Jag gillar kolfiber.

Alu vs carbonstyre
Ja alltså det såg ut som riktiga Race Face, deras loga var där etc. Hur hårt han dragit åt vet jag inte, eller om han använde kolfiberpasta eller så. Vi var ett gäng som cykla och jag kom ner till platsen när jag såg honom hållandes i styret i handen och andra satt kvar i stammen. Då sade han att bara ryckte upp framhjulet för att komma över en sten och då fick han styret i två delar. Men det kan ju varit en smäll sen tidigare som gjort att det gick av nu.

Alu vs carbonstyre
Alla mina stammar säger 5Nm vid styret. Skulle ändå kört på Renthal-styre och Renthal-stam. Har inte hittat någon stam som är lika funktionell och simpel. Man ska vara riktigt borta i huvudet för att dra åt stammen fel till skillnad från stammar med en solid faceplate.
edit: Renthal apex-stam.

När du ändå köper nytt styre, hoppa på 35mm-tåget. Varken bättre eller sämre standard, bara fetare :)

Senast ändrad:
Alu vs carbonstyre
BjornR sa:
Alla mina stammar säger 5Nm vid styret. Skulle ändå kört på Renthal-styre och Renthal-stam. Har inte hittat någon stam som är lika funktionell och simpel. Man ska vara riktigt borta i huvudet för att dra åt stammen fel till skillnad från stammar med en solid faceplate.

När du ändå köper nytt styre, hoppa på 35mm-tåget. Varken bättre eller sämre standard, bara fetare :)

Jag kör med en apex men min ger ifrån sig ett knakande ljud? Har testar med att smörja, olika nm men de har inte funkat.. Fick tillslut sätta en slangbit mellan styret och stammen. Någon som har någon idé om en bättre lösning??

Alu vs carbonstyre
Enduro Fredrik sa:
BjornR sa:

Jag kör med en apex men min ger ifrån sig ett knakande ljud? Har testar med att smörja, olika nm men de har inte funkat.. Fick tillslut sätta en slangbit mellan styret och stammen. Någon som har någon idé om en bättre lösning??

Bytte faktiskt till apex för att min tidigare stam knakade och slirade vid styrröret. Äger två Apex och har inte haft några problem med knak i varken alu eller kolstyren i olika märken. Kör endast kopparpasta vid bultarna då jag kör titanbultar, resten är torrmonterat. Allt är åtdraget med 5Nm.

Alu vs carbonstyre
Hej. Jag var också med på den turen och det var min bror som knäckte styret. Det är/var ett styre från Ali express. Det var absolut INTE åtdraget med momentnyckel. Dessutom så kör min bror rätt styggt. Innan detta hände nämnde han i samband med att vi hade en paus att han tyckte att det knakade lite i styret.

Alu vs carbonstyre
Ok då kan jag nog lätt förlita mig på ett 35mm race face next styre om lusten att köpa finns kvar framöver. Sparar mig 220 g gram och några centimeters bredd.

Tips på bra momentnycklar?

Alu vs carbonstyre
D i U sa:
Ok då kan jag nog lätt förlita mig på ett 35mm race face next styre om lusten att köpa finns kvar framöver. Sparar mig 220 g gram och några centimeters bredd.

Tips på bra momentnycklar?

Det beror på önskad prisklass. Jag kör med en Bahco IZO-D-30. Men finns även enklare mekaniska som är bra. Jag har även en biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...entnycklar/Momentnyckel-bitsfaste-2000031638/ med bitsfäste som är smidig för att dra trox/insexskrukvar på cykeln.

Senast ändrad:
Alu vs carbonstyre
D i U sa:
Låter som biltema är ett bättre val för mig :)

Det största felet med biltemanyckeln är att det är lite pinsamt att använda ett verktyg från bt. Men har kollat den två gånger och momentet är bara några få procent fel så mitt exemplar åtminstonne är biltema loggon till trots riktigt användbar - bits momentnyckel är sweet vid just cockpit meck då det blir ganska smidigt.

Jag vågar dock inte lova att alla exemplar är bra - jag är fullt medveten om jag bara kan råkat ha haft tur och köpte det som ett "nödverktyg" då riktiga nyckeln var utlånad när jag var tvungen att byta styrstam.

Alu vs carbonstyre
Aha ok, biltema i allmänhet tycker Jag kan vara av blandad kvalitet, kanske kan va värt å kolla va ett kit från park kostar också.

Alu vs carbonstyre
Harald har jag i närheten :) ska kolla wiggles lifeline också. Park kostar ca 950,- plus hylsor för 350,- på crc har jag kollat upp.

Alu vs carbonstyre
Alu vs carbonstyre
En biltemanyckel kommer förmodligen ge ett mer korrekt NM än när någon (gäller även gamla bilmekaniker) drar för hand.
Jag har en liten momentnyckel från classe. Den gör jobbet iaf :)

Tur att styret inte gick av på ett mer kritiskt ställe. Skulle kunna bli otäcka personskador.

Alu vs carbonstyre
NickPick sa:
En biltemanyckel kommer förmodligen ge ett mer korrekt NM än när någon (gäller även gamla bilmekaniker) drar för hand.
Jag har en liten momentnyckel från classe. Den gör jobbet iaf :)

Tur att styret inte gick av på ett mer kritiskt ställe. Skulle kunna bli otäcka personskador.[/

Ja jag e asrädd att de ska gå av i landningen på ett två meters drop eller utför en 45 graders brant eller nåt.

Tillbaka
Topp