Andreas Grass

Andreas Grass
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, Grassfallet handlar om den fria rörligheten
> inom EU.

Nåja. Menar mer om en dom som sätter prejudikat. I det här fallet kring att välja vägen istället för cykelbanan.

Andreas Grass
MTBiker skrev:
>
> Nåja. Menar mer om en dom som sätter prejudikat.
> I det här fallet kring att välja vägen
> istället för cykelbanan.

Aha, du menar att hovrättsdomar har samma prejudicerande kraft som EU-domstolen.

Andreas Grass
Tille skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Nåja. Menar mer om en dom som sätter
> prejudikat.
> > I det här fallet kring att välja vägen
> > istället för cykelbanan.
>
> Aha, du menar att hovrättsdomar har samma
> prejudicerande kraft som EU-domstolen.

Typ. ;)

Andreas Grass
Tycker att följande är intressant:

"Här har vi en ung tävlingscyklist som varje dag tar sig rätten att färdas där han finner det lämpligt. Han tränar på vägen till jobbet och väljer att göra saker på sitt sätt, väljer att slåss med bilarna" ...

Detta tycker jag tydligt visar på de attityder som finns mot cyklister. Just att det på något sätt skulle vara extra graverande att han var ute och tränade. Sen när måste man ha ett skäl för att vara ute i trafiken. Vad hade "en äldre man som helt korrekt ger signal för att cyklisten ska flytta på sig" i trafiken att göra just denna dag? Är det helt ointressant? Han kanske bara var ute och nöjesåkte?

Andreas Grass
Många bilister tycker också att de inte kan ligga bakom en cyklist, ens om cyklisten håller 30 på en 30-väg. Om de ser en cyklist i fjärran så ska de ikapp. För att markera eller något annat mystiskt. Det kanske är samma som cyklisternas kränkningsreflex, men det känns lite mer oansvarigt när man sitter i en bil att hetsa på det sättet.

Andreas Grass
mmmrrrr skrev:
> Många bilister tycker också att de inte kan
> ligga bakom en cyklist, ens om cyklisten håller
> 30 på en 30-väg.

Många bilister klarar inte att ligga bakom nånting som håller den skyltade farten. Jag kör alltid som skyltat och det är en strid ström av omkörare hela tiden, oavsett om det är 30 eller 110.

Andreas Grass
geologen skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
> > Många bilister tycker också att de inte kan
> > ligga bakom en cyklist, ens om cyklisten
> håller
> > 30 på en 30-väg.
>
> Många bilister klarar inte att ligga bakom
> nånting som håller den skyltade farten. Jag kör
> alltid som skyltat och det är en strid ström av
> omkörare hela tiden, oavsett om det är 30 eller
> 110.

Mnar du att du cyklar i 110 om det är skyltat så?

Andreas Grass
Appel skrev:
> Tycker att följande är intressant:
>
> "Här har vi en ung tävlingscyklist som varje dag
> tar sig rätten att färdas där han finner det
> lämpligt. Han tränar på vägen till jobbet och
> väljer att göra saker på sitt sätt, väljer
> att slåss med bilarna" ...
>
> Detta tycker jag tydligt visar på de attityder
> som finns mot cyklister. Just att det på något
> sätt skulle vara extra graverande att han var ute
> och tränade. Sen när måste man ha ett skäl
> för att vara ute i trafiken. Vad hade "en äldre
> man som helt korrekt ger signal för att cyklisten
> ska flytta på sig" i trafiken att göra just
> denna dag? Är det helt ointressant? Han kanske
> bara var ute och nöjesåkte?

+1

Otroligt märkligt uttalande i citatet ovan.

Andreas Grass
Just i Grass fall verkar det rimligt att han körde på bilvägen istället för cykelvägen. Dessutom var bilistens beteende brottsligt och mycket allvarligare än Grass eventuella lagbrott.

Måste dock slå ett slag för att man skall försöka använda cykelväg om sådan finns. På min pendlingsväg möter jag ibland cyklister som envisas med att cykla ute i trafiken trots att det finns utmärkt cykelväg bredvid och trots att det inte finns avtagsvägar på långt håll. Jag vet inte om det är en slags prestige eller lathet som gör att man envisas med detta beteende, men det är korkat och skapar ibland onödiga farliga situationer.

Nu hör det till saken att jag ibland tar bilen och kör till jobbet parallellt med cykelvägen. Detta skapar viss förståelse för bilisternas problem.

Andreas Grass
Det som du tolkar som en utmärkt cykelväg från förarsätet kan mycket väl vara en bedrövlig cykelväg från cykelsadeln. Den kanske har väldigt ojämn asfalt, skymda utfarter osv, som gör det obehagligt och kanske också farligt att cykla på den, eller så är cyklisten osäker på vart vägen tar vägen längre fram. Många cykelbanor viker helt plötsligt av och försvinner ut i spenaten utan att man som cyklist vet vart det bär, och ofta då utan att det finns ett enkelt sätt att svänga av från cykelbana och ut på den riktiga vägen. Det är oftast såna saker som ligger bakom när jag själv väljer den riktiga vägen i stället för leksaksvägen.

Andreas Grass
"I tingsrätten hördes aldrig vittnet, en kvinna som körde bil precis bakom de två männen. Hon anser att bilisten gjorde omkörningen på en olämplig plats, eftersom en refug begränsade utrymmet.
– Bilisten tog inte ut svängen. Han fortsatte rakt fram, uppgav kvinnan när hon fick frågor om omkörningen."

Helt uppenbart att cyklister är rättslösa, bilisten kör medvetet på cyklisten för att han tycker att cyklister borde vara på cykelbanan.

Dråpförsök.

Andreas Grass
geologen skrev:
> Det som du tolkar som en utmärkt cykelväg från
> förarsätet kan mycket väl vara en bedrövlig
> cykelväg från cykelsadeln.

Visst kan det vara så ibland. Den erfarenhet jag beskriver ovan gäller dock en väg som jag känner både som cykel- och bilpendlare. Jag vet alltså att den bitvis duger och är mycket bättre än den farliga bilvägen.

Sen har jag funderat ibland över om det verkligen är så illa att det ibland går ryckigt på cykelvägen pga att den helt enkelt inte är planerad för snabbcykling. Man kan ju betrakta det som intervallträning och varje ("idiotiskt") stopp eller inbromsning jag måste göra, ger mig möjlighet att trycka på extra för att speeda upp i marschfart igen.

Sen kan det ju också vara som du säger, alltså att cykelvägen är direkt farlig och olämplig. Då kan det ju vara läge att välja bilvägen istället. Då får man hålla tummarna för att man inte råkar ut för privatsnutar av det slag Grass gjorde.

Andreas Grass
Snuten skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Det som du tolkar som en utmärkt cykelväg
> från
> > förarsätet kan mycket väl vara en bedrövlig
> > cykelväg från cykelsadeln.
>
> Visst kan det vara så ibland.

Just detta ibland gör ju att om lagen tolkas som tingsrätten gjorde i Grass fallet så blir ju allt bara galet. Eller?

Andreas Grass
Jag tycker detta är intressant eftersom vi i min närhet har en privatbyggd cykelbana som har stått utan underhåll några år på grund av lite olika anledningar av vilka inga är så uppmuntrande. Den har nu därför beläggning i paritet med en skogsväg, den är smal och fylld med blinda kurvor i kombination med barnvagnar. Dock finns det en skylt som hävdar att det är en cykelbana. Jag cyklar inte där utan på vägen bredvid. Denna är så smal att bilar som har möte inte kan köra om. Enligt Lunds tingsrätt är jag alltså fredlös och det är tillåtet att köra på mig eftersom att "jag vill bli det". Därför tycker jag det är intressant vad hovrätten tycker.

Andreas Grass
HåkanB skrev:
> Enligt Lunds tingsrätt är jag alltså fredlös och det är tillåtet att
> köra på mig eftersom att "jag vill bli det".

Njaee. Man måste nog inse att det är två olika skuldfrågor. Det kunde inte bevisas i tingsrätten att bilisten körde på med flit. Däremot erkänner ju Grass att han cyklade på vägen.

Andreas Grass
Det är så kul det här med att man säger att det liksom "per definition" är farligt att cykla på bilvägar med låt säga 30- eller 50-skyltning. Det är väl för fasen bilisternas beteende som det farliga i såna fall till stor del består i!? Att cykla kontrollerat i 30 på en 30-väg behöver ju inte bli farligt förrän nån bilist får för sig att ligga en meter bakom eller köra om på ett olämpligt ställe och/eller utan att lämna utrymme i sidled, och då är det snarare hos denne felet ligger.

Andreas Grass
Appel skrev:
> Njaee. Man måste nog inse att det är två olika
> skuldfrågor. Det kunde inte bevisas i
> tingsrätten att bilisten körde på med flit.
> Däremot erkänner ju Grass att han cyklade på
> vägen.

Okej då. Jag överdrev och visst är det två brott som avhandlas samtidigt.
Egentligen så ser jag inga konstigheter om Andreas blir fälld. Som sagt erkänner han att han cyklade på vägen och lagen verkar i dagsläget förbjuda det. Däremot tycker jag att det är bevisat bortom varje rimligt tvivel att bilföraren inte höll tillräckligt avstånd. Om man håller tillräckligt avstånd så krockar man inte, om man krockar håller man inte tillräckligt avstånd.

Andreas Grass
Tille skrev:
> Kolla ett nytt avsnitt av "Snillen spekulerar!"

Nu ska inte brännvinsadvokaten komma här och göra sig lustig. Vi andra må vara lekmän i formell mening, men vi har nog sett tillräckligt många amerikanska rättegångar på film för att veta ett och annat om juridik!

Ingen kan ju till exempel förneka att tingsrättsdomen innebär att det är fritt fram att köra på cyklister, det är ju solklart. ;-)

Andreas Grass
DT skrev:
> Nu ska inte brännvinsadvokaten komma här och
> göra sig lustig. Vi andra må vara lekmän i
> formell mening, men vi har nog sett tillräckligt
> många amerikanska rättegångar på film för att
> veta ett och annat om juridik!
>
> Ingen kan ju till exempel förneka att
> tingsrättsdomen innebär att det är fritt fram
> att köra på cyklister, det är ju solklart. ;-)

Det som är mest spännande är att så många vet exakt vad som hände.
"Två hjul bra, fyra hjul dåligt"

Andreas Grass
Tille skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Nu ska inte brännvinsadvokaten komma här och
> > göra sig lustig. Vi andra må vara lekmän i
> > formell mening, men vi har nog sett
> tillräckligt
> > många amerikanska rättegångar på film för
> att
> > veta ett och annat om juridik!
> >
> > Ingen kan ju till exempel förneka att
> > tingsrättsdomen innebär att det är fritt
> fram
> > att köra på cyklister, det är ju solklart.
> ;-)
>
> Det som är mest spännande är att så många vet
> exakt vad som hände.
> "Två hjul bra, fyra hjul dåligt"

Trehjulingar?

Andreas Grass
Tille skrev:
> Kolla ett nytt avsnitt av "Snillen spekulerar!"

Ja vafan, det är ju en djupt förankrad princip i varje demokratisk rättsstat att lagbokens texter endast bör uttolkas av en särskild skara värdiga vise män.

Andreas Grass
Ganska många bilister burkar bli smått stressade av att se andra medtraffikanter. Jag brukar bli omkörd (i bil) lite då och då på 50 väg i tättbebyggtområde när jag råkar köra 45km/h... så det är inte konstigt om någon blåser topplocket och "råkar" köra över en cyklist.

Sorgligt.

Andreas Grass
Principer om vad som är rätt och fel kan vara intressanta att diskutera när man sitter bekvämt vid sin dator.

När det kommer till verkligheten så gör min självbevarelsedrift ofta att jag väljer cykelvägen även om det innebär att min snitthastighet minskar. Det kanske beror på att jag upplever bilisterna i Malmö som sällsynt hänsynslösa och egoistiska. Förhoppningsvis har jag fel, men det känns så.

Förresten på tal om lag och rätt, har någon hört talas om nämndemän? Inte tycker jag att systemet med nämndemän verkar borga för hög rättssäkerhet och skicklighet hos de som dömer.
Förhoppningsvis har jag fel, men det finns visst sakkunniga som tycker likadant.

Andreas Grass
Nämndemän - är inte det ungefär kommunpolitikernas svar på landshövding, antingen ett tack för lång och trogen tjänst eller en karantänspost för att man inte skall kunna orsaka någon skada i den riktiga politiken?

Att nämndemännen skulle stå för gemene mans rättsuppfattning är ju bara dumheter, varför sitter det så mest gamla gubbar och sover framme på podiet? Nästan hälften av alla tingsrättsdomar ändras i hovrätten, vore det inte bättre att ha riktiga lagvrängare redan i tingsrätten som vet vad som står i boken?

Andreas Grass
Enber skrev:
> Ja vafan, det är ju en djupt förankrad princip i
> varje demokratisk rättsstat att lagbokens texter
> endast bör uttolkas av en särskild skara
> värdiga vise män.

Är det?

Andreas Grass
DT skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Kolla ett nytt avsnitt av "Snillen spekulerar!"
>
> Nu ska inte brännvinsadvokaten komma här och
> göra sig lustig. Vi andra må vara lekmän i
> formell mening, men vi har nog sett tillräckligt
> många amerikanska rättegångar på film för att
> veta ett och annat om juridik!
>
> Ingen kan ju till exempel förneka att
> tingsrättsdomen innebär att det är fritt fram
> att köra på cyklister, det är ju solklart. ;-)

+1
Tille har ju inte fattat någonting
Han måste ju VÄLJA SIDA, den RÄTTA!!!!!

Andreas Grass
Mathias skrev:
> Vad hände med den där paragrafen att bilisten
> objektivt sett alltid har fel som förekom i
> Krockad och fixad cykel drar starkt vänster... ?

Den gäller fortfarande, i betydelsen att det alltid är bilens trafikförsäkring som ska belastas i ersättningsfrågor.

Om det däremot är fråga om handgemäng mellan en bilist och en cyklist, där en bilist försvarar sig mot en attackerande cyklist, så har inte bilisten objektivt fel.

Andreas Grass
Snuten skrev:
> envisas med att cykla ute i trafiken trots att det
> finns utmärkt cykelväg bredvid och trots att det
> inte finns avtagsvägar på långt håll. Jag vet
> inte om det är en slags prestige eller lathet som
> gör att man envisas med detta beteende, men det
> är korkat och skapar ibland onödiga farliga
> situationer.
>
> Nu hör det till saken att jag ibland tar bilen
> och kör till jobbet parallellt med cykelvägen.
> Detta skapar viss förståelse för bilisternas
> problem.

Vad sägs om att köra bil på cykelbanan, då slipper du ju korkade och *lata "cyklister i trafiken" (vilket givetvis måste vara en lika problematisk som onödig och farlig upplevelse)

*= Kul formulering :)

Andreas Grass
mamme1 skrev:
> Vad sägs om att köra bil på cykelbanan, då
> slipper du ju korkade och *lata "cyklister i
> trafiken" (vilket givetvis måste vara en lika
> problematisk som onödig och farlig upplevelse)
>
> *= Kul formulering :)

Tja man kan ju alltid testa. Förmodligen blir de flesta cyklisterna långt mera irriterade och aggressiva än bilisterna i allmänhet blir då man cyklar på bilväg trots parallell cykelväg.

"Lata" cyklister låter kanske som en självmotsägelse, men om man tänker efter så är det nog så att de flesta människor instinktivt väljer det mest energisnåla alternativet när de tar sig fram med muskelkraft. Såvida man inte har bestämt sig för något medvetet jobbigt som tex enbenstramp, intervaller eller annat. Alltså är detta en slags lathet. Människan är av naturen lat, den åsikten är jag inte ensam om.

Andreas Grass
Som jag ser det måste lagen skrivas om på något sätt. Det måste gå att själv göra en bedömning om cykelbanan är lämplig att cykla på eller ej. Om inte, måste mycket större krav ställas på cykelbanorna innan de får kallas cykelbanor.

Andreas Grass
Jag tycker att jag ska bedöma vad som är rätt och fel i mitt liv. Ingen annan ska göra det! Eller som lena ph skulle säga, jag skriver mina lagar själv.

Andreas Grass
Appel skrev:
> Som jag ser det måste lagen skrivas om på något
> sätt. Det måste gå att själv göra en
> bedömning om cykelbanan är lämplig att cykla
> på eller ej. Om inte, måste mycket större krav
> ställas på cykelbanorna innan de får kallas
> cykelbanor.

Antingen det eller att det är ok att använda den vanliga vägen för fordon trots att det finns en sk cykelbana.

Tillbaka
Topp