Ännu en fråga om enkelklinga...

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Kör med 2x11 XT, har funderat på om jag ska hoppa på 1x11 hypen men raceface eller shimano. Vilken raceface-vev är likvärdig med shimanos XT dito och hur bör man tänka kring utväxling/drevstorlek?

Har 36T på idag och funderar på om jag skulle gå ner på ett 34T eller fortsätta med 36T. Om jag går ner till 34T antar jag att kedjan behöver kortas också?

Jag kör Shimano XT i fram med 34T och 11-42 i bak. Det funkar på de långlopp jag varit med på (Lidingö, Långa Lugnet och Lida Loop). Jag vet inte hur mycket stök du kör, men det är tillräckligt lätt att ta sig upp och hyfsat ok för att inte trampa ur på allt för många ställen om det går fort utför.

Jag kör 30T fram och 11-32 bak. Funkar super. Jag cyklar dock bara teknisk stig i skogen. Små drev ger bättre markfrigång och längre vikt och kortare kedja så man slipper allt fladder ;-) Har kört 32T och 34T men det blev att jag mest låg på lättare delen av kassetten då.

Cyklar du tekniskt eller långsamt - 30T
Cyklar du lite av varje - 32T
Cyklar du lite av varje men en del grusväg - 34T
Cyklar du mest utför eller grusväg - 36T
Cyklar du i en timme för att komma upp på berget för att sedan cykla ned - fortsätt med två klingor.

Det blev en oval klinga från absolute black 34T. Hoppas att det blir en bra kompromiss till mina gamla drev. Cyklar mest grusvägar och dåliga skogsvägar med inslag av stig ibland.

Jag testade oval klinga i ett år men bytte tillbaka till rund just för jag cyklar relativt enkla stigar och en hel del grusväg. Och jag upplevde bara fördelen med ovalt i stök och uppför. Fick väldigt brutala krampkänningar i låren, något jag aldrig upplevt med rund klinga.

Jag slängde på en 36T från Raceface och fick en riktig cykelvasaraket. Ingen kedjestyrare behövdes, har inte haft ett enda kedjehopp!

Har lika klinga. Absoluteblack 34t oval.
Kommer inte byta tillbaks. Lägre kadens (orkar mer) på tunga växlar och bättre vid klättring. Ingen styrare.

Nä, med narrow-wide-klingor behövs ingen kedjestyrare för grusväg och stig. Kanske om du cyklar DH eller har en riktigt trött bakväxel som inte orkar hålla kedjan spänd.

Glöm inte att hjulstorleken har betydelse. Kolla vilka växlar du använder idag och se till att du täcker in rätt spann. Vilken utväxling man använder är högst personlig och beror även på terräng och cykel.
Jag kör AM med 29" hjul. 30t fram och 10-delat 11-42 bak. Funkar riktigt bra även utan kedjestyrare. Med 27.5" hade jag nog valt 32t fram.

per.e sa:
Glöm inte att hjulstorleken har betydelse. Kolla vilka växlar du använder idag och se till att du täcker in rätt spann. Vilken utväxling man använder är högst personlig och beror även på terräng och cykel.
Jag kör AM med 29" hjul. 30t fram och 10-delat 11-42 bak. Funkar riktigt bra även utan kedjestyrare. Med 27.5" hade jag nog valt 32t fram.

Cykeln är en ZR race 29" vill inte ha lägre utväxling än idag. Kör mest på dom höga växlarna.

BLEKINGE BAD ASS sa:
per.e sa:

Cykeln är en ZR race 29" vill inte ha lägre utväxling än idag. Kör mest på dom höga växlarna.

Med din initiala fråga och detta tillägg låter det som att du ska ha en klinga med lika många tänder som din största du har idag. Om du idag har ett Shimano XT vevparti så passar med största sannolikhet en 104mm BCD klinga, om dom inte bytt på nyare XT. Om det är 104mm BCD så passar vilket märke som helst med dom måtten. Race Face till exempel.
Om man vill mäta sin BCD finns det hjälp här: http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd
http://si.shimano.com/ kan man leta rätt på manualen till sina komponenter och se vad dom är kompatibla med.

/Per

Med din initiala fråga och detta tillägg låter det som att du ska ha en klinga med lika många tänder som din största du har idag. Om du idag har ett Shimano XT vevparti så passar med största sannolikhet en 104mm BCD klinga, om dom inte bytt på nyare XT. Om det är 104mm BCD så passar vilket märke som helst med dom måtten. Race Face till exempel.
Om man vill mäta sin BCD finns det hjälp här: http://www.sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd
http://si.shimano.com/ kan man leta rätt på manualen till sina komponenter och se vad dom är kompatibla med.

/Per

De senaste shimanovevarna (XT/XTR) har ett nytt osymetriskt bultmönster.

Senast ändrad:
Yes, tack för infon. Har som sagt beställt en oval klinga från absolut black som ska motsvara min original 36T klinga som sitter på vevarna idag. Blir jag inte nöjd med det får jag väl beställa en annan klinga.

Acura sa:

/Per

De senaste shimanovevarna (XT/XTR) har ett nytt osymetriskt bultmönster.

Vad ska det va bra för? Förutom at man ska bli tvungen att köpa dyra klingor från Shimano.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Yes, tack för infon. Har som sagt beställt en oval klinga från absolut black som ska motsvara min original 36T klinga som sitter på vevarna idag. Blir jag inte nöjd med det får jag väl beställa en annan klinga.

Köper 34t oval om du känner att den är för liten och det är 104bcd :)

Tillbaka
Topp