Är bike discount pålitligt?

Mtboscar

Medlem
Funderar på att köpa en fjäder till min Fox dhx från bike discount och tänkte kolla ifall det är pålitligt. Så det inte är nån sort av lurendrejeri. Någon som kan dela med sig om upplevelser

De stora tyskarna, bike-discount, bike24, bike-components och r2-bike är alla mycket pålitliga.

Jag har returnerat hos BD. Betalde frakt själva, som hos många tyskarna.

Har vid några tillfällen fått skadade eller felaktiga produkter från bike-discount, men å andra sidan har de då betalat tillbaka värdet för produkten utan krångel. Har dock bara handlat rätt billiga saker som kedjor och någon kassett osv.

Jag handlar nästan bara där, bra priser och frakten är görsnabb, har flera gånger beställt på söndag kväll och har fått varorna tisdag-onsdag, har aldrig blivit fel grejjer 🙂

Handlar massor på B-D och de har alltid levererat. Har haft lite strul med trasiga saker ett par gånger, men de har skött det exemplariskt. Returer har också funkar bra. Ruggigt snabba leveranser har de med.

Har handlat på bike-discount sedan typ 15 år tillbaka och de är absolut pålitliga. Tappat räkningen på antalet ordrar jag gjort men i 100% av fallen har jag varit nöjd. Har 2-3 reklamationer genom åren och de brukar lösa det utan krångel.

Någon som kan säga med säkerhet, säg att priset är 5000 euro då tillkommer valutaväxling avgift men tillkommer något mer? Moms, tull, skatt?

Någon som kan säga med säkerhet, säg att priset är 5000 euro då tillkommer valutaväxling avgift men tillkommer något mer? Moms, tull, skatt?
Om du väljer leveransland Sverige i menyn så visas korrekt pris med svensk moms 25%

Det enda som tillkommer sen är fraktkostnaden. Ingen tull för handel inom EU.

Har handlat på bike-discount sedan typ 15 år tillbaka och de är absolut pålitliga. Tappat räkningen på antalet ordrar jag gjort men i 100% av fallen har jag varit nöjd. Har 2-3 reklamationer genom åren och de brukar lösa det utan krångel.
Aha, jag vill reklamera två nav (av exakt samma modell/typ).

Men intrycket är alltså att de hanterar reklamationen korrekt och smidigt?

Det jag fått från BD hittills, efter att skickat in bilder, är ett torrt/sakligt epost-meddelande om att jag ska betala frakten och att de sen ska skicka de reklamerade delarna för bedömning av tillverkaren, innan de tar beslut om min reklamation.

Mitt intryck är att de vill göra det litet krångligt att reklamera och hota litet med att det det är höga krav på om jag ska få någon ersättning alls så jag inte ska "orka"
Det gäller mer en principsak och nyfikenhet från min sida än att få en ersättning.

Men det verkar som de som reklamerat fått sina ärenden korrekt hanterade och man blivit nöjd.

Det jag fått från BD hittills, efter att skickat in bilder, är ett torrt/sakligt epost-meddelande om att jag ska betala frakten och att de sen ska skicka de reklamerade delarna för bedömning av tillverkaren, innan de tar beslut om min reklamation.

Mitt intryck är att de vill göra det litet krångligt att reklamera och hota litet med att det det är höga krav på om jag ska få någon ersättning alls så jag inte ska "orka"
Det gäller mer en principsak och nyfikenhet från min sida än att få en ersättning.

Men det verkar som de som reklamerat fått sina ärenden korrekt hanterade och man blivit nöjd.
Absolut, mitt intryck är att de är helt seriösa och vettiga på alla sätt vid reklamationer. Har inget dåligt att säga om dem.

Det är väl inte orimligt att du ligger ute med returfrakten? Den återbetalas om det hela godkänns i slutändan.

Jag betalade typ 350 spänn i returfrakt (fanns ingen billigare frakt när det begav sig 😬) på en knakande bomber z1, det betalade de sedan tillbaka när fox hade undersökt den och tog det hela på garanti. Inga problem bara du sänder dem kvittot på frakten.

Som sagt, bara att köra, de är grymma.

Absolut, mitt intryck är att de är helt seriösa och vettiga på alla sätt vid reklamationer. Har inget dåligt att säga om dem.

Det är väl inte orimligt att du ligger ute med returfrakten? Den återbetalas om det hela godkänns i slutändan.

Jag betalade typ 350 spänn i returfrakt (fanns ingen billigare frakt när det begav sig 😬) på en knakande bomber z1, det betalade de sedan tillbaka när fox hade undersökt den och tog det hela på garanti. Inga problem bara du sänder dem kvittot på frakten.

Som sagt, bara att köra, de är grymma.
Gött, tack för svar !

Precis vad jag funderade på. Dvs att de är korrekta.

Då kör jag på det.

Ps. nej, jag tycker det är rimligt att lägga ut för returfraken. Bara de hanterar reklamationer seriöst.
Verkar som ups har bra priser. 175kr skulle det kosta för att skicka mitt paket om jag fattat rätt.

Undvik BD.

Deras reklamation, retur, customer support är helt värdelösa.

Anledning:
man måste lösa sin egna retur.
Dom tar inte emot returer på ett korrekt sätt.
Dom vägrar hjälpa till med shipping labels även fast man själv vill betala.
Riktigt dryg customer support som bara hänvisar till att skicka till en adress.
även fast dom har vägrat ta emot min retur, och den går retur tillbaka, så vägrar dom hjälpa till.

Så låt se om dom tar emot mitt tredje försök att returnera.

Kör på bike24,r2bike,bikecomponents istället.

Undvik BD.

Deras reklamation, retur, customer support är helt värdelösa.

Anledning:
man måste lösa sin egna retur.
Dom tar inte emot returer på ett korrekt sätt.
Dom vägrar hjälpa till med shipping labels även fast man själv vill betala.
Riktigt dryg customer support som bara hänvisar till att skicka till en adress.
även fast dom har vägrat ta emot min retur, och den går retur tillbaka, så vägrar dom hjälpa till.

Så låt se om dom tar emot mitt tredje försök att returnera.

Kör på bike24,r2bike,bikecomponents istället.
Vad trist. Men jag ska göra en reklamation hos BD och hoppas att de är korrekta i slutändan. Få se hur det går tillslut.
Naven jag ska reklamera är iaf trasiga och jag tycker att det är märkligt att två likadana nav gått sönder på likandat sätt på två olika cyklar. "Materialfel" enl. mig. Jag kan förvänta mig att ett nav håller längre tid än ett år om det används normalt.

Men håller med dig, jag handlar helst av bike24 och R2-bike när de går.

Jag har inte haft några större reklamationer hos dem, men de har hanterat de reklamationer som jag haft helt korrekt. Men visst de är lite torra (tyska skulle jag säga), men det är ordning och reda.

Har aldrig behövd reklamera ngt hos BD men generellt är dem jätte bra med att rådgiva, skicka snabbt det som önskades. Bikester cykelkraft skulle jag dock rekommendera bara till Trump och Putin.

Tillbaka
Topp