Klart att klädstilen är jätteviktigt!
Var på långtur och helt klädd i svart, med svart fatbike, svarta väskor, grön packraft och grönt tält så ingen människa skulle upptäcka mig när jag tältade var det var förbjuden, alltså i hela jävla landet. Och en kompis skulle cykla med några dagar. Kul förstås. Tills jag såg honom. ? Skrikiga kläder, babyblue cykel, kanariegula ortliebväskor, rött tält. Han var som en lysande julgran i öknen, som en fyr mitt ute i havet, som en exotisk papegoja i skogen. Så vi gömde hans cykel under den gröna raften och sov trångt i mitt lilla tält för 150euro böter per person är ju mycket pengar. Men han snarkade som en motorsåg så nästa dag tackade jag honom för sällskapet och var det slut på hans cykeläventyr. Jo, livet är hårt utan rätt klädstil.
En till exempel. Var på fatbikelångtur och följde kusten till Frankrike; strand, sand, salt, vind, sol och regn. Och en kompis med fatbike skulle följa med några dagar. Inte klädd som en färgglad papegoja för, sa han, han kände den rätta klädkoden. Så han kom med svart fatbike, långt hår, tatoos, läderjacka, snygg tshirt, jeans och supershineputsade läderstövlar. Så efter några dagar regn och saltvind var han helt genomblöt, luktade han sur apa, vägde hans jacka som bly, jeansen kunde inte torka i nätterna, läderstövlarna var missformade och frös han nästan ihjäl. Så det var slutet på hans fatbike-karriär.
Sista example :) Var på långtur igen och en kompis skulle följa med men han hade ett liiiitet problem: en svartsjuk tjej som skulle mörda honom om han skulle cykla med en annan tjej. Och han är en känd offroadbikepacker, nästan 2m lång, ser ut som Ragnar Lothbrok så han är lätt igenkänd. Men han fick en briljant idé: han skulle förklädda sig så ingen skulle känna igen honom. Så han köpte LVGkläder (typ kondomstorlek), rakade av skägget och hoppade glad på sin 29+ bikepackmonster. Men han glömde att han var en Ragnar så han kände sig inte alls bekväm i de ballerina-kläderna och han skämdes för sin rumpa och stor penis som så övertydligt syntes i de tighta byxorna. Och han blev förstås lite sur på mina glada kommentarer och fniss. Men iaf, vi cyklade några dagar, tältade i hemlighet så ingen skulle se honom och allt gick bra. Tills vi läste och såg en bild på ett cykelforum att YonnaTheHappyFatrafter var signalerat i landet (jag visste inte att jag var lite känd med) och de undrade vem den där stora bikepacker klädd som balettdansare var. Skulle det kunna vara ...honom? Men varför var han då kamouflerat? Så dem frågade på hans facebook/instagram och då var det kört med honom. Jösses, vad han var förbannat på livet :)
Så tänk noga vilken cykelkläder är de rätta :)