Är det viktigt med olika klädstilar?

Som relativt nyfrälst motions/nöjescyklist ville jag såklart vara cool jag med och ha riktiga cykelkläder på mig. Men eftersom jag är en snål jefvel så vill styrs mina val inte så mycket av stil utan av vad som ger mest funktion för minst pengar. Decathlon (och lite Lidl) har levererat hittills.

Ser ut som en clown inte av den vanliga anledningen.

Cykling är ändå en stilsport med mycket oskrivna regler. Superfestligt när stilpoliser får damp i någon klunga och står och får ryckningar i ögonen över strumplängd eller något annat som anses vara faux pas.
Jag var en förut, men när en sport växer så dras "hellre än bra" in i det och med det så försvinner mycket stil och fason.
Livet går vidare. Tillomed rapha säger cykla i tshirt.
Jag trivs med att följa lite koder och försöker få det prydligt. Andra får göra deras grej. När intresse växer brukar många försöka lite mer.
"Det är ok att bryta mot reglerna, om man känner till dom".

Jag tar, för egen del, ut svängarna mer och mer i takt med att jag cyklar mer, längre och allt oftare.

Mtb har sakta men säkert gått från baggy mot kroppsnära/tight i de flesta discipliner, tightast i ett par år har ju slope/dirtåkares jeans varit. En större vattendelare än lycra/casual är väl loggor eller inte...mycket trivsamt att det finns sobert enfärgat att få tag i de flesta typer av klädesplagg nuförtiden.

Mtb har sakta men säkert gått från baggy mot kroppsnära/tight i de flesta discipliner
Vilket tidsperspektiv har du då?
För om man kollar vad de "Gamla Hjältarna" cyklade i så var det väl inte särskilt "baggy"
eller?
5ea6347de17583e3ed798e715274bfac.jpg

och
mtb-history-lycra.jpg

Vilket tidsperspektiv har du då?
För om man kollar vad de "Gamla Hjältarna" cyklade i så var det väl inte särskilt "baggy"
eller?
5ea6347de17583e3ed798e715274bfac.jpg

och
mtb-history-lycra.jpg
Då menar jag från "Peak freeride baggy". När det var förtjänar nog en egen tråd...jag gissar kring då det fanns ett utbud av rakskurna baggy MX byxor. Dessa tror jag ingen saknar.

Någon missade Alaphilippes makalösa avslut på Tirreno idag ;)

En snabb googling säger mig att UEFA champions league har 380 miljoner tittare. Touren har 3,5 miljarder. Kollar man när ett fotbollslag tränar så ser man många Barcatröjor. Varför skulle cykling vara annorlunda än fotboll?

Men blir det inte lite konstigt om man har barcatröja när man spelar själv, på träningen med Hammarby korpen herrar 1968? Även om man gillar att kolla på Barca när de spelar?

Men blir det inte lite konstigt om man har barcatröja när man spelar själv, på träningen med Hammarby korpen herrar 1968? Även om man gillar att kolla på Barca när de spelar?
Tränar man med en annan klubb kan de såklart kanske upplevas som konstigt. Men är man ute och cyklar/spelar själv eller med sina polare så är det väl inget konstigt eller?

precis. och tröjan får gärna ha färg eller vara ljus:)

har ett par gula bianchistrumpor som kom på köpet när jag inhandlade cykelsadlar från italien.

de matchar ingenting, och går inte att använda vid cykling eftersom jag inte äger någon bianchi.

hade jag en skulle det se ytterligare fånigt ut. som om man vore köpt?

Hoppla, hoppla! Jag skulle inte drömma om att använda något annat än spd!

Har ett par skor på väg hem som har dubbla fäste och funderade lite på spd. Så tänkte prova om de är styva nog för att det inte ska kännas någon skillnad mot SL, kör ju spd hela vintern utan problem men då är inte turerna så långa heller iof.

Vad åker ni för pedaler? Ensidiga?
Balansen mellan för mjukt och för styvt är inte helt enkel.

Har ett par skor på väg hem som har dubbla fäste och funderade lite på spd. Så tänkte prova om de är styva nog för att det inte ska kännas någon skillnad mot SL, kör ju spd hela vintern utan problem men då är inte turerna så långa heller iof.

Jag körde med enkelsidiga förr men slutade då det var svårt att starta i backe.

om det känns mjukt med spd är det oftast i sidled. det hjälper då att lägga in en kil under under yttre delen av främre fotbladet. läggs med fördel under befintligt inlägg:)

om det känns mjukt med spd är det oftast i sidled. det hjälper då att lägga in en kil under under yttre delen av främre fotbladet. läggs med fördel under befintligt inlägg:)

Mjukt känns genom att spd-klossen har mindre anläggningsyta med det punkttrycket som då blir. Märks tydligt på mina 5-10 jag har för gravity-cykling mot resten av mina skor som har kolfibersula. Jag hade inte cyklat 40 mil på ett bräde med 5-10 med spd.

Jag körde med enkelsidiga förr men slutade då det var svårt att starta i backe.
Även på lvg? Är van vid SPD-SL så det tror jag väl hade löst sig, men de är kanske svårare/sämre att flippa rätt.

(ot) istället för alltid irriterande enkelsidiga spd kan man köpa plattformsadapters att använda de enstaka dagar man vill trampa med vanliga skor. eller kanske när man lånar ut cykeln.
.
35C9D2AA-D730-4E8E-99B2-5D0C2AA85A30.jpeg

En racersko med SL och lite extra gummi så man kan gå vore ngt, matchas med vita strumpor
Finns gummiskydd att sätta över klossen (de slits som fan annars), men problemet är väl som muffin är inne på avsaknaden av klack, det drar ju lite i hälsenorna när man är ute på spd-sl promenad. Men känslan när man cyklar är ju överlägsen, så det överväger den lilla nackdelen.

Finns gummiskydd att sätta över klossen (de slits som fan annars), men problemet är väl som muffin är inne på avsaknaden av klack, det drar ju lite i hälsenorna när man är ute på spd-sl promenad. Men känslan när man cyklar är ju överlägsen, så det överväger den lilla nackdelen.

Det är extra jobbigt när man har en stelopererad fotled så att foten är låst något nedåtvinklad....
Önskar så mycket att lvgskor som standard byggdes med standardfästen för hälgummin/klackar precis som med standardfästen för cleatsen.

Det festliga med mtb-cyklister är att de alltid ska verka så chill och inte bry sig det minsta om vilka baggy och gamla tisha de har på sig och så är det ändå så extremt utstuderat, värre än när vissa (tj.j.r) har sminkat sig.
Lvg-åkare är åtminstone lite mer ärliga i sin fåfänga - allt ska se perfekt ut, punkt!
:p

Tillbaka
Topp