Är hardtail bäst på XC?

dabr

Ny medlem
Är hardtail bäst på XC?
Hej, tänkte börja tävla i XC. Är hardtail alltid snabbast (det kanske inte är så enkelt)?
Tänkte köpa en begagnad Specialized S-works carbon HT. Tycker någon att man bör investera i en fulldämpad i stället?

Senast redigerad av en moderator:
Är hardtail bäst på XC?
Nej skulle jag säga. Men en heldämpad är inte alltid bäst heller. Beror mycket på bana och speciellt din teknik.

Är hardtail bäst på XC?
För långloppscupen räcker en hardtail gott o väl, men på mycket tekniska banor kan man nog tjäna tid ffa nedför med en fs. Tänk på att det är mer att underhålla med fs! Själv har jag bara testat en fullgungare, tyckte inte om känslan på slät mark, känns kanske bättre i skogen.

Är hardtail bäst på XC?
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att det är mer att underhålla med fs!

Ja, men hur mycket mer extra underhåll då? Har kört med min Anthem i 15 månader och har inte behövt underhålla den särskilt mycket (typ ingenting). Visst är det jobbigare att göra rent runt vevpartiet och länkaget eftersom det är trångt, men så jobbigt är det inte.

Är hardtail bäst på XC?
Enligt min erfarenhet så är FS snabbare i skogen och HT snabbare på grusväg. På en bra FS hoj så svajar det inte om man trampar på men man får bättre kraft genom ojämnheter och alltid drivkraften framåt.

Sen är det en tekniksak att trampa en FS effektivt som det tog en stund att vänja sig vid när man gick över till FS.

Min röst ligger alla dagar på en FS. Även på långlopp som Finnmarksturen ångrade jag mig inte en sekund att jag kört med FS.

Är hardtail bäst på XC?
Eddy skrev:
> Hej!
>
> Hur många såg en heldämpad i OS? Vilka
> kriterier tror ni de cyklisterna väljer cyklarna
> efter?

Det arbetsgivaren säger?

Är hardtail bäst på XC?
Ska du välja den minimalistiska vägen när det gäller vikt, vilket många XC-personer speciellt proffs. gör finns det bara ett alternativ, annars har ju båda som sagts innan fördelar och nackdelar. Jag tävlar iofs inte men kör både helstel och FS och skillnaden är ju så stor så det nästan är löjligt. Den ena är rapp, svarar direkt och är löjligt snabb uppför men inte lika bekväm om man ska vara ute flera timmar. Den andra är av naturen mjukare, svarar inte lika bra, är långsammare uppför (även fast gaffeln är låst och bakdämparen är hårt ställd), är snabbare nerför och bekvämare. Jag gillar båda men karaktären på de kan inte ens jämföras. Skulle jag få för mig att köra ett LL skulle jag sätta växlar på min helstela och köra med den nu för tiden.

Är hardtail bäst på XC?
Jag har tävlat LL med helstel, HT och med FS. Snabbast har jag varit med HT:n än så länge. Har i dag en Anthem som jag gillar, men som jag inte lyckats slå tiderna som jag hade med min Specialized Stumpjumper.

Är hardtail bäst på XC?
Jag körde HT länge men har nu en FS. Jag skulle nog säga att det är smaksak och att du borde prova själv med att låna av någon du känner. Själv tror jag inte att jag kommer köra HT igen för jag tycker att det är "bekvämare" med FS. Vad gäller att en HT är mera Rapp uppför är väl lite pga att den är ju trots allt lättare. Med en FS ram som focuserat på XC racing så är dem så gott som helt stela om man låser den bak så enligt vad jag testat tycker jag inte en HT svarar betydligt mycket snabbare bara att den är lättare, vilket i sin tur gör att det känns som om den svarar snabbare. Jag tror att det är mera av en smaksak och sedan teknik som någon tidigare skrev.
För att svara på någon som undrade hur många som såg FS i OS så så jag några faktiskt. Tror nog att en av dem kom top 10? En specialized om jag inte mins helt fel.
Min FS är mera Marathon än xc racing kan väl tilläggas. 115mm slag bak. 85-100mm brukar väl vara lite mera "normalt" på xc racing.

Lycka till med valet! =)

Är hardtail bäst på XC?
Eddy skrev:
> Hej!
>
> Hur många såg en heldämpad i OS? Vilka
> kriterier tror ni de cyklisterna väljer cyklarna
> efter?

jag såg några stycken, alla som körde specialized eller cannondale, eller rättare sagt, de som annars kör i deras team, körde OS på FS. nu tror jag nog fler skulle kört det OM deras team tillhandahöll ett vettigt FS alternativ, vilket t.ex. inte full dynamix som fredrik kör på inte har.
men sen äre ju så att de kör lite på va tillverkaren/teamet vill att de ska köra på. i alla fall till viss del. sen kan de säkert påverka lite.

angående FS eller HT, som cerro skriver beror det på. det beror på cyklisten och på banan. det där med underhåll, ja, det är ett visst mer underhåll, i alla fall på pappret. i verkligheten är min erfarenhet detsamma som ostkakas, att det inte är så mycket mer service, men visst, det är en sak till som kan krångla, därmed inte sagt att det gör det eller att det är vanligt.

angående att köra uppflr med FS, så är min erfarenhet att FS, en bra FS i alla fall, är lika snabb samtidigt som greppet mot marken ökar. visst förlorar man säkert lite på grusväg, men det tar man igen i skogen och på att man måste lägga mindre energi i skogen, o på att parera stötar osv. o den energin kan man istället lägga på grusvägen eller på att köra fortare :D

det jag snarare skulle fundera på, om du ska köpa beggat. vad får du för HT för de pengar du vill lägga o vad får du för FS. för att få en fin FS, får man betala en hel del mer än för en fin HT.

Är hardtail bäst på XC?
dabr skrev:
> Hej, tänkte börja tävla i XC. Är hardtail
> alltid snabbast (det kanske inte är så enkelt)?
> Tänkte köpa en begagnad Specialized S-works
> carbon HT. Tycker någon att man bör investera i
> en fulldämpad i stället?

Om du vill köpa en schysst kanonfin beggad FS har jag den här till salu efter säsongen, det är en 08 som gått sen månadsskiftet april/maj.

IMG_0489.jpg ht=544

Johan

Är hardtail bäst på XC?
Som anmärkts tidigare är väl OS, eller för all del cuptävlingarna här hemma ett bra riktmärke och då är min uppskattning att det är 80% som kör HT. Själv var jag lite snabbare med HT, men med min Anthem är jag nästan lika snabb och tappet vägs lätt upp av att det är roligare och bekvämare.

Är hardtail bäst på XC?
Det verkar kunna gå att köra fort på olika hojar ex så har killen som varit outstanding i p 15/16 i år kört helstelt, tvåan i SM körde fullgung och trean HT. Även i juniorklassen finns några som kör helstelt, men nästan alla kör HT bland ungdomarna. Med åldern verkar fullgung bli mer populärt. Tänker du dig LL, så är väl fullgung mindre aktuellt än om du ska ge dig på xc

Är hardtail bäst på XC?
Tack för all hjälp, ni är härliga :D
Jag kommer börja med xc, har nu en FS Haro Shift R5 (uppgraderat med xtr pedaler o m300 skor som jag fick billigt :) som väger runt 14 kg som är kanske lite för mycket men ska först känna på hur xc tävlingar är. Jag har dock redan hunnit bli cykelnörd redan nu så det är nog ingen risk att jag inte skulle gilla det.

Jag trivs bra med FS men kanske bör testa nån bättre HT också. I alla fall ska jag ha en ny, lättare cykel.

MTB_Johans Ghost ser riktigt fet ut, nej, den är tom riktigt fet :)
Nypris 45k, vad är ditt pris? Det är kanske för bra och dyr hoj för mig som studerar, kan lägga ut max 15000 just nu (och sälja min för ca 6000) vilket är för lite förstår jag :( men ge mig ett pris ändå så kan jag gå o råna banken, vilket kanske inte heller räcker :,(

Är hardtail bäst på XC?
Visst duger den för "xc-nybörjare", men i mitt tycke är det inget att utgå från och uppgradera, utan det låter klokt att byta hela om du har för avsikt att satsa på att tävla.

Tillbaka
Topp