Ursäkta monologen, men nu har jag byggt ihop dämparen och kört en provtur. Och det börjar bli riktigt bra!
Jag beslutade att använda den där 12-millimeters-clampen istället för att stapla fler tunna shims på varandra (får inte plats hur många som helst och jag hade inte direkt lämpliga storlekar). Därför är HSR-stacken nu såhär:
4 st 15x0,1 – 14x0,1 – 13x0,1 – 12x0,5 (clamp)
Jag bytte i samma veva tillbaka till 50-fjäder och kortade slaglängden från 140 till 130. Jo, jag vet att man inte ska prova flera saker samtidigt, men jag insåg att det ändå är 130 mm jag vill ha på grund av geometrin, och då blir 45-fjäder för mjukt.
Nu blev finkänsligheten till och med något bättre än med förra HSR-stacken och den mjukare fjädern! Fortfarande märks dock att HSR öppnar när man är en bit in i slaget och orsakar en onödig "fjång", men den är betydligt mildare. Jag kan inte riktigt förstå hur den stora clampen kan tillåta det, men shimsen böjer sig väl allra längst ut kan tänkas. Och det behövs nog inte mycket till öppning för att det ska släppa förbi en hel del vid högre tryck.
LSR kunde jag öppna till 9 klick (av 18) från helt stängd, men jag backade in till 8 för lite mer "lugn", vilket då också tyvärr försämrade finkänsligheten en liiiiten aning. Detta säger mig att jag ska feta på HSR-stacken ännu mer. Eller kanske till och med stänga den helt.
Jag är nu helt övertygad om att gaffeln kommer att kunna bli riktigt bra, vilket är fantastiskt skönt efter att jag nästan tappat lusten att cykla under de senaste månadernas gaffelelände där jag aldrig riktigt lyckats känna vad det är som faktiskt är fel. ?
Så, var får jag tag i shims utan att behöva vänta en vecka?

Det jag tror behövs är några 15x0,2 och kanske nåt enstaka 14x0,2 och 13x0,2. Innerdiametern är 6 mm och de måste vara av fjäderstål.
Som bonus utövade jag förresten samma recept på bakdämparen; alltså jag ströp HSR helt och öppnade LSR en smula istället. Och vips blev även den mycket bättre. ? Inte helt lätt att känna exakt hur, men det flöt lite bättre och samtidigt kändes cykeln "poppigare" på nåt sätt. Mycket egendomligt.