Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ska man knappast behöva göra på en ny cykel.Willie sa:Byt vajer och hölje sätter jag mina pengar på om du inte får växlarna 100
Mayhem sa:Det ska man knappast behöva göra på en ny cykel.Willie sa:Byt vajer och hölje sätter jag mina pengar på om du inte får växlarna 100
Trissorna ser åtminstone på bild ut att ligga ganska långt ifrån kassetten, så jag säger justera in växeln närmre med hjälp av B-skruven.
Obed sa:Justerade lite kabeldragningar och fick bort spökväxling tror jag. Ni vet när man trycker brant uppför när man behöver kraften som bäst, det är just då kedjan hoppar av kuggen. Växlarna har gått fint nu trots att örat ser ut som det gör. Örat blir bytt sinom tid.
Leverantörer borde ställa in växlar för att sedan skruva av bakväxeln och låta den bara hänga i vajern, för att skona örat.
Skaffa ett nytt som reserv. Det du måste göra, om jag tyder din beskrivning rätt, är en ändlägesjustering. L och H skruvarna. Chansa inte. Läs igenom en manual innan du börjar.Erra sa:Jag har krökt mitt växelöra på min nya MTB (sram NX) riktade det och monterade tillbaka.
Nu vill inte kedjan gå upp på den största klingan, och åt andra hållet så vill den förmodligen gå vidare efter minsta.
Borde jag byta ut örat till ett nytt? Även om man köper ett nytt så borde det iaf krävas justering av stoppen?
Mvh Erik.
Classe75 sa:Skaffa ett nytt som reserv. Det du måste göra, om jag tyder din beskrivning rätt, är en ändlägesjustering. L och H skruvarna. Chansa inte. Läs igenom en manual innan du börjar.Erra sa:Jag har krökt mitt växelöra på min nya MTB (sram NX) riktade det och monterade tillbaka.
Nu vill inte kedjan gå upp på den största klingan, och åt andra hållet så vill den förmodligen gå vidare efter minsta.
Borde jag byta ut örat till ett nytt? Även om man köper ett nytt så borde det iaf krävas justering av stoppen?
Mvh Erik.
Edit: det som antingen hänt är att örat inte blev precis som nytt när du riktade det. Troligtvis har det blivit en förskjutning i sidled.
https://www.servicearchive.sram.com...8-000_rev_a_1x_mtb_mechanical_derailleurs.pdf
Saken är att det har varit så dysfunktionellt länge nu att jag har testat runt och något är helt enkelt fel. Det blir liksom bara mindre dåligt, och aldrig bra. Jag upplevde samma på min pendlarcykel och då bytte jag växelöra (för det gick av) och efteråt löpte växlingen 100 och så lent och fint så.Preacher sa:Distanscykling: Den ser sned ut men det är svårt att tolka på en sådan bild.
Men som ett sidospår så är din hölje/spänningsjusterare/vajerinstallation är ganska bananas.
Preacher sa:Få det örat riktat, kolla så din vajer ligger på rätt sida skruven på bakväxeln och kontrollera så installationen av spänningsjusteraren inte påverkar höljet negativt.
Även nya växelöron måste ofta riktas in när de väl är monterade på cykeln.
Obed sa:Justerade lite kabeldragningar och fick bort spökväxling tror jag. Ni vet när man trycker brant uppför när man behöver kraften som bäst, det är just då kedjan hoppar av kuggen. Växlarna har gått fint nu trots att örat ser ut som det gör. Örat blir bytt sinom tid.
Leverantörer borde ställa in växlar för att sedan skruva av bakväxeln och låta den bara hänga i vajern, för att skona örat.
Distanscykling sa:Klarar inte av att det inte är hundra procent smooth inomhus på trainern. När dessutom taverna växlar sämre än Tiagra...
Är detta snett?