Är växelörat snett?

Obed

Aktiv medlem
Är växelörat snett?
Köpte ny cykel. Växlarna går inte helt klockrent. 95% duger inte.
Är det här växelörat snett av bilden att döma?

image.jpeg

Är växelörat snett?
nja...verkar inte så om jag koller med ögat bara, men svårt att säga bilden är ju inte riktigt rak, och lägger jag ett rakt sträck i bilden så är örat inte spikrakt, men åandra sidan är det väldigt lite, vilket jag tror beror på optiken och kamera vinkeln.

Är växelörat snett?
Svårt att säga från en bild då linsen ofta förvränger linjer.

Byt vajer och hölje sätter jag mina pengar på om du inte får växlarna 100

Är växelörat snett?
Willie sa:
Det ska man knappast behöva göra på en ny cykel.

Trissorna ser åtminstone på bild ut att ligga ganska långt ifrån kassetten, så jag säger justera in växeln närmre med hjälp av B-skruven.

Är växelörat snett?
Mayhem sa:
Willie sa:
Det ska man knappast behöva göra på en ny cykel.

Trissorna ser åtminstone på bild ut att ligga ganska långt ifrån kassetten, så jag säger justera in växeln närmre med hjälp av B-skruven.

Jo....

Typ hälften av alla nya cyklar har sunkiga dåligt fungerande växelvajrar. Trist, men så ser det ut i den världen jag lever i.

Är växelörat snett?
Har fått nya cyklar levererade med böjda växelöron. Numera om jag ska få en cykel skickad ber jag alltid om att dom inte monterar bakväxeln och om den redan är monterad att dom tar av den.

Att få justera växlarna får man nog räkna med dessvärre även på en ny cykel. Speciellt om man är en pedantisk jäkel som jag.

Plocka lös växelörat och kolla med en linjal eller nått om det är rakt eller inte. Är det snett brukar man kunna klämma det rakt i ett skruvstäd.

Är växelörat snett?
Kanske testa med att skruva av växelörat och lägg mot ett plant underlag. Inte helt lätt att se om det är rakt men kanske enklare än att byta vajrar och höljen.

Är växelörat snett?
Vis av erfarehet från en happyride: har du testat att dra åt skruven som håller själva bakväxeln i örat? Vidare tycker jag eventuellt som någon var inne på att övre trissan ligger lite långt bort, men så såg det också ut på hans cykel där inte grejerna var ordentligt fastdragna. Efterdra efterdra efterdra är också ett hett tips på alla skruvar på cykeln, med jämna mellanrum men framförallt efter några mil. Helst med en momentnyckel.

Är växelörat snett?
Finns ett specialverktyg för att rikta växelöron. Det monteras där växeln sitter och använder fälgen som referens. Växelöron ser raka ut, men de ska sitta rätt mot kedjelinjen vilket är svårt att se med blotta ögat. En cykelmekare berättade att i stort sett alla nya cyklar behöver en riktig justering då de flesta är lite off, trots att det är nytt. Se länk.

Är växelörat snett?
Örat ser ok ut tycker jag. Men som sagt skruva lite på b-skruven så att översta trissan är mer i linje med kugghjulen. Har fått skruva lite på alla mina cyklar redan efter första dagen då växlarna har hoppat lite som dom vill :) här har du lite bra tips

Är växelörat snett?
Drog åt enda skruven som kan tänkas tillhöra örat men det kändes inte så löst ändå
Får se om jag kan justera något mer. Är inte så hemma på Sram och växlar som hanterar 42t.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    229 KB · Besök: 318
Är växelörat snett?
Första bilden är inte förvrängd av kameran. Växeln är en aning inåt och möjligen lite vriden kl 1 bakifrån sett. Om jag inte inbillar mig alltså.

Är växelörat snett?
Lite svårt att se på bilden, men...
Det låter som att örat behöver riktas lite.

Kul med ny hoj. Jag såg din gamla till bra pris på köp & sälj.
Hoppas att du får grejerna att funka som du vill.

Är växelörat snett?
Är väl bara ovan med SRAM. De smäller i växlarna på ett ganska osofistikerat sätt.

Ja Lars.E, Gamla dh:n kan jag inte ha hemma å skräpa, men jag har en annan liknande dh-ram istället. Vet inte om min nya Spec Enduro kan ersätta dh:n iofs.

Är växelörat snett?
Aha... Trodde du gett upp DH:n helt till förmån för något trampvänligare.

SRAM 11-delade smäller helt klart i växlarna hårdare än en gammal go shimmano. Går alla växlarna i direkt och ligger stadigt utan att rassla så får man nog vara nöjd.

Är växelörat snett?
Ett växelöra kan inte bara vara böjt, utan vridet eller allt som oftast, en kombination.
Du behöver ett verktyg för att kunna få en ordentlig uppfattning.

Kolla vajerdragning, löper det snyggt genom ändhylsor och utan allt för tajta böjar?

Är växelörat snett?
Har köpt tre cyklar senaste fem åren via nätet (bikebuster, bike-discount resp Evans), och samtliga bakväxlar har bannemej sett ut nåt liknande, för det där är _inte_ rakt. Den övre trissan är ju tydligt inte i linje med kassetten. Känns lite udda att få hem cyklar med XT/Veloce/105-delar raktöver och så går de knackigare efter justering än Altus/Tourney-grejerna på pendlaren.

Är växelörat snett?
Justerade lite kabeldragningar och fick bort spökväxling tror jag. Ni vet när man trycker brant uppför när man behöver kraften som bäst, det är just då kedjan hoppar av kuggen. Växlarna har gått fint nu trots att örat ser ut som det gör. Örat blir bytt sinom tid.

Leverantörer borde ställa in växlar för att sedan skruva av bakväxeln och låta den bara hänga i vajern, för att skona örat.

Är växelörat snett?
Obed sa:
Justerade lite kabeldragningar och fick bort spökväxling tror jag. Ni vet när man trycker brant uppför när man behöver kraften som bäst, det är just då kedjan hoppar av kuggen. Växlarna har gått fint nu trots att örat ser ut som det gör. Örat blir bytt sinom tid.

Leverantörer borde ställa in växlar för att sedan skruva av bakväxeln och låta den bara hänga i vajern, för att skona örat.

Brukar be om just det vid beställning. Men ett böjt öra är ganska enkelt att fixa. Annars är det bara nämna det där du köpte cykeln så skickar dom säkert ett nytt öra free of charge.

Är växelörat snett?
Jag har krökt mitt växelöra på min nya MTB (sram NX) riktade det och monterade tillbaka.
Nu vill inte kedjan gå upp på den största klingan, och åt andra hållet så vill den förmodligen gå vidare efter minsta.
Borde jag byta ut örat till ett nytt? Även om man köper ett nytt så borde det iaf krävas justering av stoppen?

Mvh Erik.

Är växelörat snett?
Erra sa:
Jag har krökt mitt växelöra på min nya MTB (sram NX) riktade det och monterade tillbaka.
Nu vill inte kedjan gå upp på den största klingan, och åt andra hållet så vill den förmodligen gå vidare efter minsta.
Borde jag byta ut örat till ett nytt? Även om man köper ett nytt så borde det iaf krävas justering av stoppen?

Mvh Erik.
Skaffa ett nytt som reserv. Det du måste göra, om jag tyder din beskrivning rätt, är en ändlägesjustering. L och H skruvarna. Chansa inte. Läs igenom en manual innan du börjar.
Edit: det som antingen hänt är att örat inte blev precis som nytt när du riktade det. Troligtvis har det blivit en förskjutning i sidled.
https://www.servicearchive.sram.com...8-000_rev_a_1x_mtb_mechanical_derailleurs.pdf

Senast ändrad:
Är växelörat snett?
Classe75 sa:
Erra sa:

Mvh Erik.
Skaffa ett nytt som reserv. Det du måste göra, om jag tyder din beskrivning rätt, är en ändlägesjustering. L och H skruvarna. Chansa inte. Läs igenom en manual innan du börjar.
Edit: det som antingen hänt är att örat inte blev precis som nytt när du riktade det. Troligtvis har det blivit en förskjutning i sidled.
https://www.servicearchive.sram.com...8-000_rev_a_1x_mtb_mechanical_derailleurs.pdf

Tack för svar och länk.
Ja, misstänkte det, även om örat bara är 0,5 mm snett, så gör det mycket i slutändan.

Är växelörat snett?
Klarar inte av att det inte är hundra procent smooth inomhus på trainern. När dessutom taverna växlar sämre än Tiagra...

Är detta snett?

Bilagor

• IMG_20191029_133402.jpg
    IMG_20191029_133402.jpg
    295.8 KB · Besök: 252
Är växelörat snett?
Åtminstone saknar vajern en end cap :-)
JAG tycker det är omöjligt att se om växeln står rätt när kedjan är monterat. Det är alldeles för mycket som stör.
Brukar själv montera bort kedjan om växeln skall kollas. Och använder en enkel linjelaser för att få inställningen h/l rätt, funkar även för att kolla om örat eller växeln är sned.

Är växelörat snett?
Jag letar mest efter en easy fix. Det stör mig oerhört att det liksom är något som är off på trainern och jag vet att när jag bytte växelöra på pendlaren så fixade sig allting direkt. Ska köpa en sån där justerare och se om det hjälper.

Är växelörat snett?
Distanscykling: Den ser sned ut men det är svårt att tolka på en sådan bild.

Men som ett sidospår så är din hölje/spänningsjusterare/vajerinstallation ganska bananas.

Senast ändrad:
Är växelörat snett?
Preacher sa:
Distanscykling: Den ser sned ut men det är svårt att tolka på en sådan bild.

Men som ett sidospår så är din hölje/spänningsjusterare/vajerinstallation är ganska bananas.
Saken är att det har varit så dysfunktionellt länge nu att jag har testat runt och något är helt enkelt fel. Det blir liksom bara mindre dåligt, och aldrig bra. Jag upplevde samma på min pendlarcykel och då bytte jag växelöra (för det gick av) och efteråt löpte växlingen 100 och så lent och fint så.

Jag hoppas och tror faktiskt att detta örat är kasst.

Är växelörat snett?
Få det örat riktat, kolla så din vajer ligger på rätt sida skruven på bakväxeln och kontrollera så installationen av spänningsjusteraren inte påverkar höljet negativt.

Även nya växelöron måste ofta riktas in när de väl är monterade på cykeln.

Är växelörat snett?
Preacher sa:
Få det örat riktat, kolla så din vajer ligger på rätt sida skruven på bakväxeln och kontrollera så installationen av spänningsjusteraren inte påverkar höljet negativt.

Även nya växelöron måste ofta riktas in när de väl är monterade på cykeln.

Ja jag ska göra det för nu har jag vant mig vid att det är dåligt men jag blir frustrerad. Tack så mycket.

Är växelörat snett?
Jag försöker montera sunrace kassett 11-46t 11-del tillsammans med en rd-m7000 11-del bakväxel (båda nya) på min cykel. När allt är monterat och jag försöker justera in bakväxeln utan wire så är det så är det inte ens nära att bakväxeln ska flytta kedjan till det minsta drevet utan att hela bakväxeln far in och skrapar mot kassetten? Den fixar att flytta till det näst minsta drevet på kassetten och lämnar ungefär då ungefär 1 mm från bakväxel till kassett med lite justering. Är lur på att växelörat kan vara lite skevt men är inte säker. Skulle det kunna påverka så mycket?

Ska tilläggas att cykeln gick fint med 10-del kassett och rd-m780 bakväxel

Senast ändrad:
Är växelörat snett?
Jag har försökt men det är som att det ändå inte är nära att växeln ska gå fritt från kassetten. Jag kan justera in växeln så att den ligger snyggt och fint på det största kugghjulet, men när den sedan växlar så åker växeln in i kassetten igen. Kan det vara en idé att försöka rikta växelörat utåt? Är ju som att växeln hamnar alldeles för nära

Är växelörat snett?
Obed sa:

Kanske bakväxeln borde gå att justera så den blir rak även om örat är lite snett?

Är växelörat snett?
Distanscykling sa:
Klarar inte av att det inte är hundra procent smooth inomhus på trainern. När dessutom taverna växlar sämre än Tiagra...

Är detta snett?

Ser rätt snett ut tycker jag, men inte alltid man ser 100% på bilder. Rätt så enkel och billig åtgärd att lämna in den hos din LBS, om du inte har lust att köpa verktyg eller hålla på och bända med skiftnyckel eller så.

Är växelörat snett?
Ska köpa ett verktyg. Föredrar självständighet.

Vet att jag bytte på pendlare och efteråt var det i stort sett omöjligt att ställa in det så att det växlade efteråt.. Som jag har det nu är det inte kul. Iofs fick jag till det kort igår när jag hällde på en jävla massa vax.

En fråga till er: kör ni olja på trainern? För ja det blir ju väldigt lite skit när man kör inomhus det är en stor fördel. En annan fördel är att man inte behöver vara rädd för punktering. Fick min första punktering ever på taverna här i veckan, när jag körde inomhus...

Tillbaka
Topp