Elhojtok sa:
Elhojtok sa:
kais01 sa:
provlyste nya lidl-lampan i affären häromdagen.
ljusbilden var verkligen ett nyckelhål. exempel på vad som händer när man lux-optimerar utan att ha tillräcklig kräm till att börja med.
Hur ser ljusbilden ut på andra stvzo-lampor?
Bara för att förtydliga.. Jag frågade alltså för att jag undrade, inte för att vara dryg ?
det är lugnt. ja de är oftast om inte alltid rätt koncentrerade, med tyngdpunkt på uppåt sett skarpt avgränsat ljus i fjärran, och på bekostnad av närfältet.
det här är rätt bra när du är ensam på en mörk väg, och det är även bra att ha lite räckvidd, något som ofta saknas på t ex kinalampor.
men kan bli problematiskt om man t ex cyklar på en gropig cykelbana mot körriktningen och blir bländad av motkörande bilars halvljus.
då kan det vara bra att ha en svagare lampa ställd nedåt för orienteringens skull. också bra med sekundär lampa för redundans, ifall en råkar lägga av i någon snabb undanlöpa.
iaf tog jag med två av mina lampor till lidl och tog ett par bilder. faktiskt är lidl-lampan rätt bra, om än för smal i ljusbilden. och väldigt bra för sina 149 sek. den fyller ändå i närfältet hyggligt, men det går inte att se på bilden. två bredvid varandra tror jag skulle vara trivsamt.
bilder i ordning på lidl-lampan, cateye gvolt80, och volt800.
subjektivt ger gvolt80 tre gånger eller mer så bred ganska jämn bild, men synes på fotot att det består av en central del som i storlek liknar eller kanske är 50 procent större än lidl-lampan, men därtill med två sidoskepp som lidl-lampan saknar.
volt 800 bränner på bra, duger för skogsåkning, men för gatbruk måste man blända ned den och vinkla ned. jag använder dem på låg, för att komplettera min gvolt80. en inte särskilt prisvärd kombo, men billigast i längden brukar vara det man inte önskar byta ut i första taget.
två lidl-lampor skulle jag absolut stå ut med. men inte deras golv. urk.
.