Artikel: Grönt cykelljus från Nacka-politikerna

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Code of Mountain Biking i Hong Kong:

* Any person who bring into, is in possession of or rides a bicycle at mountain bike trail/site of a country park shall possess and carry a valid permit ;
* The permittee shall be allowed to ride a bicycle at a place, track or path designated by the Director of Agriculture, Fisheries & Conservation ;
* Any permittee of 17 years old or below shall be allowed to ride a bicycle only if he (she) is accompanied by an adult ;
* The permittee shall put on safety helmet and other safety accessories. For details, please refer to the “Necessary Safety Equipment for Cycling” ;
* Mountain bike trail/site is only suitable for use in day time, please “DO NOT” ride on mountain bike trail/site after dark;
* The permittee shall stop his (her) bicycle and give way to the hikers on narrow and steep trails ;
* The permitee shall observe the country code :
* Do not destroy by fire or vandalism ;
* Do not litter ;
* Do not pollute water catchment areas, water courses and reservoirs ;
* Do not destroy vegetation and wildlife ;
* Do not damage crops, respect villagers' property ;
* Respect the countryside.
* Cyclists bringing into country parks or special area any mountain bike without
permit, with expired permit or into area not designated for mountain biking
activity may be prosecuted.

Dessutom ska man uppfylla säkerhetskraven:

* Always wear a helmet that complies with the ANSI standard or equivalent.
* Wear a colourful jersey and a pair of proper, reflective shoes to alert hikers and other country park visitors from a distance.
* Ride a sturdily built bicycle with effective brakes.
* Ride a bicycle with a horn or bell.
* The width of your bicycle’s tires must be at least 4.5 cm (1.75 inches).

Inte helt tillämpbart här hemma kanske :-)

Jag gillar främst att man skall ha en färgglad tröja. Reflexmaterial på skorna verkar också vettigt, speciellt efterom det är förbjudet att cykla på natten.

MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------

> Det har ju funnits en klar tendens att skapa nya
> stigar i Hellas, "hemliga spår" som allt fler
> kör å sen är den plötsligt etablerad. Det är
> rätt onödigt, då blir det så uppenbart att
> cyklister skapar nya sår i skogen.

Det handlar snarare om att leta efter stigar och kombinera dem till en trevlig "ny stig"
och som Mathias skrev så behövs det för att sprida slitaget.
Om vi inte hade cyklat "nya stigar" så hade de gamla varit totalt sönderkörda.

johrn skrev:
> MoeJoe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det har ju funnits en klar tendens att skapa
> nya
> > stigar i Hellas, "hemliga spår" som allt fler
> > kör å sen är den plötsligt etablerad. Det
> är
> > rätt onödigt, då blir det så uppenbart att
> > cyklister skapar nya sår i skogen.
>
> Det handlar snarare om att leta efter stigar och
> kombinera dem till en trevlig "ny stig"
> och som Mathias skrev så behövs det för att
> sprida slitaget.
> Om vi inte hade cyklat "nya stigar" så hade de
> gamla varit totalt sönderkörda.

+1
Ju fler stigar, desto mindre slitage.
Sen tycker jag att slitagedebatten är ganska löjlig. Jag har sett flera praktiska exempel på att spår efter stigar växer igen på några få år när vandringsleder fått en ny dragning. Vad är problemet?

Dessutom är dom flesta nya spår som dragits i hellas av cyklister, förlagda i hög terräng där det är torrt, mycket stenhällar osv. Blir mindre slitage om vi cyklar där, jämfört med vandringslederna som ofta går genom träsk och blötmarker.

Konceptet "nya" stigar, dvs nya stigkombinationer och alternativa sträckningar är en bra lösning för skogen och för att sprida slitaget. Att förankra det konceptet hos markägare och beslutsfattare ser jag som en svårare pedagogisk utmaning givet de strömningar som vill reglera skogscyklingen. Vi argumenterar ju för att cyklingen inte sliter mer än t ex vandring...

Koden från Hong Kong var intressant att se, men stackare som måste ansöka om tillstånd för att få cykla.. det är något vi måste hoppas vi aldrig får se här.. vill någon av oss cykla utan hjälm, med dåliga bromsar och smala däck så är det ett eget val.. lustigt att de verkar ha reglerat bort crosscyklar.

Jag plockade relevanta delar från texten på Nackas hemsida och lade till enl kommentarer ovan.
Vad sägs om detta?:

Vi cyklar endast på vägar (allmänna samt enskilda) och på existerande stigar i skog och mark
Vi följer speciella restriktioner för naturreservat, enl skyltar. I naturreservat kan cykling vara helt eller devis otillåtet.
Vi följer övriga lokala restriktioner och bestämmelser.
Vi skapar inte nya stigar i naturen
Vi cyklar inte i naturen utanför stigar och vägar
Vi cyklar inte i elljusspår eller skidspår

Vi visar hänsyn mot övriga som vistas i skog och mark, och anpassar hastigheten
Vi stör ej djurlivet
Vi lämnar företräde till vandrare och löpare.
Vid cykling i grupp på stig stannar vi vid möte med vandrare för att låta dem passera.
Vi stör ej boende och cyklar ej på tomter.
Vi möter andra med en glad hälsning.

Vi anpassar cyklingen efter naturen.
Vi cyklar skonsamt och anpassar vägval och körsätt efter underlag för att inte skada marken i onödan.
Vi undviker att sladda/slira.
Vi kliver av cykeln och leder över vatten och lerhål.
Vi undviker mjuka stigar, särkilt på våren och hösten när det är blött i markerna.
Vi använder dubbdäck endast när marken är helt täckt av snö eller is.

Vi lämnar ej skräp
Vi rapporterar brand till XYZ

(Note från Nackas hemsida: "Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.")

Jag tycker att de "nya" stigarna är betydligt smartare dragna än de gamla och orsakar mindre slitage. De går vid smalare passager och breder inte ut sig på samma sätt som de gamla gjorde. Nu jämför jag med främst Sicklaskiftet anno 2005.

Luthman Photography skrev:
> En code of conduct vore väl jättebra. Men jag
> tror att den ska vara formulerad på ett mer
> "cykligt" sätt.
>
> Det finns väl någon amerikansk variant som borde
> gå att översätta?

IMBA:s Rule of Trail. Översattes i forntiden av SAMS till God sed i skogen:
http://hem.passagen.se/samsinfo/god_sed.htm

oxr skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En code of conduct vore väl jättebra. Men jag
> > tror att den ska vara formulerad på ett mer
> > "cykligt" sätt.
> >
> > Det finns väl någon amerikansk variant som
> borde
> > gå att översätta?
>
> IMBA:s Rule of Trail. Översattes i forntiden av
> SAMS till God sed i skogen:
> http://hem.passagen.se/samsinfo/god_sed.htm

Den där tyckte jag lät bra. Enkel och självklar.

Skriv ut och spika upp på kyrkporten!

Det kanske går att jobba lite på översättningen och några små detaljer, men annars tycker jag IMBA/SAMS variant är bra. Kort och koncis, lätt att förstå. Behövs det mer?

Jag var inte helt nöjd med God sed i skogen som den var. Hittade nu ett utkast till en omarbetad variant jag gjorde för länge sedan.

1. Cykla på rätt stigar

Allemansrätten ger oss rätt att cykla i skog och mark så länge man inte skadar naturen. I vissa områden kan rätten vara begränsad, till exempel i naturreservat och motionsspår.

2. Lämna inga spår.

Var försiktig mot underlaget och skada inte naturen. Håll dig på stigen, och gör den inte bredare. Kör över hinder, inte runt dem. Undvik stigar som är för ömtåliga för att cykla på. Undvik att lämna hjulspår efter dig.

3. Cykla med full kontroll!

Behåll kontrollen och kör inte snabbare än att du klarar av bromsa in om du plötsligt möter någon. Tänk på att det alltid kan stå någon bakom nästa krön.

4. Visa hänsyn och lämna utrymme!

Visa hänsyn mot andra på stigen, och uppmärksamma dem i god tid på att du kommer. Sakta ner och håll avstånd så att de du möter kan känna sig trygga.

5. Skräm inte djur.

Alla djur kan bli skrämda om du överraskar dem. Håll avstånd och sakta ner i tid när du möter hundar, hästar och vilda djur. Stör inte betande djur och stäng grindar efter dig i betesmarker.

6. Var förberedd!

Ta med dig utrustning för att klara väderomslag och mekaniska problem. Ta med dig mobiltelefon för säkerhets skull, och meddela någon vart du ska och hur länge du ska vara borta. Använd alltid hjälm.

Viktor2 skrev:
> Jag placerade min kommentar nedan i den andra
> tråden, men inser att diskussionen sker här:
>
> Detta var ju mycket positiv respons från Peter Z,
> tack oxr !
>
> Jag tycker att vi borde ta upp kroken som Peter Z
> lägger ut om "cykelpolicy eller Code of Conduct"
> och börja snickra på en sådan. Det vore nog bra
> om vi tog fram ett förslag och lämnade till
> Peter, så kanske vi kan minska risken att någon
> pryande tjänsteman på kommunen börjar drafta
> detta. Det skulle nog ses som proaktivt och
> ansvarstagande från oss cyklister om vi tog fram
> ett förslag.
>
> Sedan tycker jag vi bör fortsätta hålla öron
> och ögon öppna på området och aldrig blåsa
> faran över. Det är jättebra att Peter är
> cyklist och kan förklara innifrån för andra
> politiker i Nacka och kanske i Stockholms kommun.
> Peter förklarar i artikeln att det i den styrande
> alliansen i Nacka inte finns något motstånd mot
> cykling. Således måste man vara realist och anta
> att det kan finnas politiker (i oppositionen) som
> inte delar Peters åsikter, så är det ju i en
> demokrati. Så länge Peter är där han är kan
> vi hoppas att han kallar till diskussion med oss
> om det finns risk i framtiden att saker rör sig i
> fel riktning. Den dagen alliansen inte längre
> styr Nacka så kan en ny situation uppstå (jag
> har ingen aning om historiken för styret i
> Nacka.. har det hoppat mellan blocken, eller är
> det alliansen som styrt en längre tid och vi kan
> anta att den sitter säkert ?)
>
> Sedan tycker jag det var en bra förklaring från
> Peter att Nackareservatet regleras av Stockholms
> Stad och inte Nacka kommun, så därför vet vi
> väl egentligen inte om det finns några planer
> för reservatet, eller har någon insyn i detta
> från Stockholms Stad ?

+1

Och en fråga till Peter Z: Hur ska vi göra för att betraktas som en speaking partner när det gäller Stigcyklingen i Nacka och även runt övriga Stockholm?

oxr skrev:
> Jag var inte helt nöjd med God sed i skogen som
> den var. Hittade nu ett utkast till en omarbetad
> variant jag gjorde för länge sedan.
>
> 1. Cykla på rätt stigar
>
> Allemansrätten ger oss rätt att cykla i skog och
> mark så länge man inte skadar naturen. I vissa
> områden kan rätten vara begränsad, till exempel
> i naturreservat och motionsspår.
>
> 2. Lämna inga spår.
>
> Var försiktig mot underlaget och skada inte
> naturen. Håll dig på stigen, och gör den inte
> bredare. Kör över hinder, inte runt dem. Undvik
> stigar som är för ömtåliga för att cykla på.
> Undvik att lämna hjulspår efter dig.
>
> 3. Cykla med full kontroll!
>
> Behåll kontrollen och kör inte snabbare än att
> du klarar av bromsa in om du plötsligt möter
> någon. Tänk på att det alltid kan stå någon
> bakom nästa krön.
>
> 4. Visa hänsyn och lämna utrymme!
>
> Visa hänsyn mot andra på stigen, och
> uppmärksamma dem i god tid på att du kommer.
> Sakta ner och håll avstånd så att de du möter
> kan känna sig trygga.
>
> 5. Skräm inte djur.
>
> Alla djur kan bli skrämda om du överraskar dem.
> Håll avstånd och sakta ner i tid när du möter
> hundar, hästar och vilda djur. Stör inte betande
> djur och stäng grindar efter dig i betesmarker.
>
> 6. Var förberedd!
>
> Ta med dig utrustning för att klara väderomslag
> och mekaniska problem. Ta med dig mobiltelefon
> för säkerhets skull, och meddela någon vart du
> ska och hur länge du ska vara borta. Använd
> alltid hjälm.

I min mening 6 st klara förbättringar.

Det är rätt tydligt i föreskrifterna att cyklingen ska ske på stigar och vägar. Frågar du mig så är det alla stigar som gäller, inte bara sk anlagda stigar, men det vet vi ju alla att det är en diffus och oklar skrivning.

Däremot är det uppenbart att man inte ska cykla utanför befintliga stigar, och det tycker jag att man ska respektera. Annars blir det svårt att vara en speaking partner. Det är trots allt ett naturreservat, och det finns bevaransvärda naturvärden där, de döljer sig troligtvis utanför befintliga stigar. Börjar vi cykla ute i terrängen tror jag att det kommer att skapa problem. Man får ge och ta. Mycket av kritiken mot cykling när man antog reservatsföreskrifterna var att man (i okunskap) trodde att cykling skedde rakt ut i terrängen. Det är ju trots allt stigcykling det handlar om.

När det gäller Nackareservatet är det ju som sagt Stockholms stad som man ska vara speaking partner med. I Nackas övriga naturreservat är det väl främst Tattby och Velamsund som är intressanta att cykla i, och Skarpnäs blivande reservat. Där kommer vi jobba med en code-of-conduct, och den ska ju klart stämmas av m cykelkollektivet. Det finns ju rätt mycket att jobba utifrån, precis som det visar sig i den här tråden.

Det finns säkert andra saker man kan göra för att skapa lite good-will, jag vet t ex att slalomklubben i Saltis samlat skräp i sin del av naturreservatet och lagt i högar som kommunen hämtat upp. Sånt blir ju en bra snackis.

PeZeta.

Räkna med min röst i nästa kommunalval! Tack för ditt engagemang.

Vad det gäller oss Nackapendlare så måste jag bara få framhålla Nacka som en föregångskommun när det kommer till snöröjning. Cykelbanorna är ofta i bättre skick än vägen att cykla på och redan vid klockan 06 dagen efter snöfall är oftast "huvudleden" utmed Gamla värmdövägen fullt farbar.

Jag är övertygad om att detta delvis är ett resultat av ditt långvariga engagemang.

Ett problem i Nacka och på många andra ställen är ju alla nyblivna memils som jagar puls, watt, sekunder och stravasegment på vägen till jobbet. Även undertecknad får bekänna mig skyldig till att ha blåst ett och annat rödljus på tidiga mornar för att se om jag kan putsa en sekund på Nacka-Sickla spurten.

Det pratas om att försöka anlägga höghastighetscykelbanor i en redan ansträngd trafikmiljö men ärligt talat så ser jag inte hur det ska gå till.

Jag har en bättre idé (Nähä?!?)

De allra flesta av oss som kör racer har åtminstone en eller två cyklar till. Oftast en cross som vi dessutom kör med slicks på sommaren hur korkat det nu än är. Tänk om man kunde få ha kul på sin cross med "riktiga däck" samtidigt som man får bättre träning på väg till jobbet istället? Eller sin 29:er?

Jag tror att en del av lösningen är att flytta bort "sportcyklisterna" från vägarna. Fånga upp viljan till stigcykling och anlägg fina grusvägar/stigar mellan de största knutpunkterna. Själv är jag inte rädd för omvägar så jag länkar ihop Skurubron-Nyckelviken-Nackastrand-Finntorp-Svindersvik-Alphyddan till en fin tur. Men om det gick att cykla utmed värmdöleden förbi återvinningsstationen i Skuru, under motorvägen i Ektorp, utmed vägen till Nackastrand och över berget förbi marinstaden fortsatt ner mot marinan i Finntorp-Svindersvik-bakom Alphyddan och sen en fin klättring bredvid trappen upp på kvarnholmen vidare till danvikstull så tror jag att man kunde locka mången pendlare att skita ner sig lite på morgonen. Med rätt skyltning och marknadsföring vinner man politiska poäng i cyklistleden samtidigt som man får bort de där cyklisterna som utgör ett problem i den övrig trafikmiljön. Desutom till en lägre kostnad än att börja bygga om asfaltsvägar?

Win-Win?

Mvh

Niklas

@DataNikke
Tillhör själv se som broderar ut lite, brukar köra Henkan och Kvarnholmen, kanske ett varv i backarna i Skuru, Ormingeringen, det blir ju bättre träning, men nästan alltid på hemväg. Jag tror att de flesta tycker att det ska finnas ett rakt spår in på morgonen.

Vi har ju också gått till val med ett majoritetsprogram där det står att:
"Förutsättningarna för cykeltrafiken och cykelpendlandet ska förbättras. Snabbcykelstråk måste etableras."

Jag vet att de jobbar med detta på Tekniska Nämnden, sen återstår ju att se hur de löser uppgiften, för helt klart är det ju lite trångt här och där. Personligen skulle jag tycka en lösning av de farliga korsningarna utmed Värmdövägen, och en utökad möjlighet att cykla på vägen istället för en blandad gång/cykelbana skulle lösa en hel del av problematiken österut. Då skulle man också slippa alla "underfarter" där man tvingas från sida till sida på vägen in mot stan.

mvh
Peter

@PeZeta

Med all respekt, men argumentet: "Vi har ju också gått till val på ..." väger inte särskilt tungt hos en luttrad väljare.

Jag betvivlar faktiskt att vi kommer att se någon betydande utveckling av "snabbcykelstråk" inom de närmaste fem åren i Nacka.

Därmed inte sagt att jag förringar ditt och dina kollegors genuina engagemang i frågan, bara att jag har viss erfarenhet av kommunkontakter och det brukar finnas ganska stora diskrepanser mellan politikernas och och tjänstemännens prioriteringar. Lägg därtill kohandlandet som måste till med andra partier för att hålla budgetar ...

Men var så säker. Ni har i alla fall min röst oavsett vilket!

@DataNikke du har så rätt när det gäller att få sina saker genomförda och med rätt prioritet. Just därför känns det rätt förhoppningsfullt den här gången. Dels skrivningen "snabbcykelspår måste etableras", dels att det finns pengar avsatta i budget, dels att det ligger i majoritetsprogrammet som är det yttersta styrdokumentet.

Men visst är det mycket jobb, och visst är det ibland en skillnad på det politiska och det tjänstemannastyrda drivet i vilka frågor som ska fram. Det är ju hög tid att börja leverera.

Nu senast var det ett politikerinitiativ från KD (de driver cykelfrågorna bra!) i Tekniska nämnden om snabbcykelspår mellan Nacka Forum och Sickla, men det tyckte tjänstemännen att de borde utreda mera.
Vet inte hur det gick i ärendet eftersom det var i veckan.
Du kan se underlagen här: http://infobank.nacka.se/ext/Politi...k\handlingar\tekniska_namnden\2013\2013_02_19
Klicka på 2013, sen mötet 19 februari, sen ärende 13.

P

Senast ändrad:
Tack för länkar!  

Läste tjänstemännens utlåtande.   I sak har de ju rätt, och argumentet att "många cyklister väljer redan vägbanan på den sträckan" håller inte med tanke på argumentet om att man inte kan förbjuda vissa cyklister i fälten.  

Som sagt. Jag skulle bli hjärtligt förvånad om vi ser några betydande snabbcykelstråk inom fem år.   Något som skulle kunna fungera dock, är att med lokala föreskrifter upphäva förbudet om att cykla på vägbanan om cykelbana finns tillgänglig, på sträckan Skurubron-Sickla bro.

Kombinera detta med varningsskyltar till bilisterna: "Annan fara" med tilläggsskylt: "Cyklister på vägbana".   Då får de cyklister som vill cykla fort på vägen göra det utan att bryta mot några lagar, men de gör det på eget ansvar och ordinarie trafikregler gäller. Skyltarna är bara till för att informera bilisterna om att cyklisterna faktiskt FÅR vara på vägbanan och därför finns det ingen anledning att köra ihjäl dem med vilje...  

Innan dess tror jag att jag ska kontakta den käre Rolf och diskutera mina crosspendlarideer...

Tillbaka
Topp