[Artikel] Test: Canyon Neuron CF 9.0

Makten

Aktiv medlem
"Om man mot all förmodan mest vill ut och cykla utan att först diskutera cykelgeometri så kommer någon centimeter kortare reach inte vara ett hinder, det kan faktiskt vara en fördel..."

Vad då för fördel?

Hozo

Medlem
Utan tvivel en smidigare och rappare styrning? Långa cyklar har sin plats men man ska ändå pröva sig fram och känna efter vad som passar åkningen man pysslar med. På stigcykeln tar jag gärna en storlek mindre för det handlar ofta om knixa svängar och lågfarts manövrar är största problemet. På dhn tar jag en storlek större för det är mer fart och mycket mindre tighta knöliga passager.

Smaken är som baken, delad. Skit i vilken storlek det är. Titta på gamla hojjen och fundera på vad du vill ändra till nästa!

Berk

Aktiv medlem
"Om man mot all förmodan mest vill ut och cykla utan att först diskutera cykelgeometri så kommer någon centimeter kortare reach inte vara ett hinder, det kan faktiskt vara en fördel..."

Vad då för fördel?
Det är enklare att hitta en stig-cykel med daterad geometri i lager nu många cyklar är slutsåld, så är man snabbare ut. Men tror inte att det är vad menas.

Makten

Aktiv medlem
Utan tvivel en smidigare och rappare styrning? Långa cyklar har sin plats men man ska ändå pröva sig fram och känna efter vad som passar åkningen man pysslar med. På stigcykeln tar jag gärna en storlek mindre för det handlar ofta om knixa svängar och lågfarts manövrar är största problemet. På dhn tar jag en storlek större för det är mer fart och mycket mindre tighta knöliga passager.

Smaken är som baken, delad. Skit i vilken storlek det är. Titta på gamla hojjen och fundera på vad du vill ändra till nästa!
Jag har redan en cykel, så frågan är bara hypotetisk. Det känns lite som att man försöker ursäkta geometrin eftersom de där fördelarna inte nämns, eller hur?
Själv cyklar jag just "helt vanlig stig" och jag har upplevt stora fördelar ju längre cykel jag skaffat, men bara ytterst få nackdelar som nästan aldrig märks. Jag tycker till och med att det är bättre med lång cykel när det är "knixigt" för att det blir lättare att hålla balansen och ta sig över saker när hjulen är längre isär. Sen det sedan länge självklara att en lång cykel är bättre både uppför och nedför. På lätt stig eller grusväg spelar längden ingen som helst roll och är heller ingen nackdel.

Så, är det verkligen en fördel med en kort cykel till det som beskrivs som användningsområdet för en Canyon Neuron? Jag är skeptisk.

radarminnet

Aktiv medlem

Vad då för fördel?
Det är väl lättare att lyfta framhjulet på en kortare cykel, så för en nybörjare som ska få upp framhjulet är det isf definitivt en fördel.

Hozo

Medlem
Jag har redan en cykel, så frågan är bara hypotetisk. Det känns lite som att man försöker ursäkta geometrin eftersom de där fördelarna inte nämns, eller hur?
Själv cyklar jag just "helt vanlig stig" och jag har upplevt stora fördelar ju längre cykel jag skaffat, men bara ytterst få nackdelar som nästan aldrig märks. Jag tycker till och med att det är bättre med lång cykel när det är "knixigt" för att det blir lättare att hålla balansen och ta sig över saker när hjulen är längre isär. Sen det sedan länge självklara att en lång cykel är bättre både uppför och nedför. På lätt stig eller grusväg spelar längden ingen som helst roll och är heller ingen nackdel.

Så, är det verkligen en fördel med en kort cykel till det som beskrivs som användningsområdet för en Canyon Neuron? Jag är skeptisk.

Kollade på Canyons hemsida och där står det 453 i reach på en L samt 67,5 grader i HA med 1190 i hjulbas. Vet inte om jag kallar det för en kort cykel? Samma "typ" av cykel för 15 år sedan hade säkert varit knappt runt 410 med 70 grader i HA. En Neuron marknadsförs som en stigcykel för vanliga människor inte en "downhillers trailbike" så att den är på den konservativa sidan i geo är ju att förvänta sig. Är ju inte svårt att ta en storlek större heller om man vill ha tillbaka de två extra cm i reach.

Vet inte om vi definierar "knixigt" på samma sätt isf. Men en tight sväng blir 100% garanterat svårare ju längre cykeln blir, bakhjulet skär svängen och man måste gradvis "för svänga" mer med styret ju längre cykeln blir och tillslut finns det inte mer stig att utnyttja.

Makten

Aktiv medlem
Kollade på Canyons hemsida och där står det 453 i reach på en L samt 67,5 grader i HA med 1190 i hjulbas. Vet inte om jag kallar det för en kort cykel? Samma "typ" av cykel för 15 år sedan hade säkert varit knappt runt 410 med 70 grader i HA. En Neuron marknadsförs som en stigcykel för vanliga människor inte en "downhillers trailbike" så att den är på den konservativa sidan i geo är ju att förvänta sig. Är ju inte svårt att ta en storlek större heller om man vill ha tillbaka de två extra cm i reach.
Den har ungefär samma geometri som min Santa Cruz 5010 som jag hade för nåt år sen, visserligen med större hjul. Jag kan inte säga att den cykeln var bättre på nåt än min nuvarande som har 5 cm längre reach och betydligt flackare gaffel. Däremot var den rolig, vilket såklart är svårt att kvantifiera.

Gissningsvis kommer även Canyon att göra 5 cm längre cyklar för samma användningsområde om något år. Frågan är varför de inte gör det redan nu. Tittar man på 15 år gamla cyklar var ju geometrin fullständigt vansinnig och inget som bör vara relevant idag.

Vet inte om vi definierar "knixigt" på samma sätt isf. Men en tight sväng blir 100% garanterat svårare ju längre cykeln blir, bakhjulet skär svängen och man måste gradvis "för svänga" mer med styret ju längre cykeln blir och tillslut finns det inte mer stig att utnyttja.
Så tajta svängar att det blir problem existerar inte där jag cyklar.

theBrand

Aktiv medlem
Det här var ju nästan lite pinsamt. Halva texten handlar ju om att försöka snacka bort hur daterad cykeln är?

Jag vet inte vad som driver viljan hos skribenten att försöka bagatellisera hur omodern cykeln är, men personligen skulle jag aldrig kompromissa med geometrin. Komponenter går att byta ut och uppgradera, men när det gäller daterad geo är det inte mycket annat att göra än att köpa en ny ram.

Och man kan inte alls välja en större storlek, för sadelrören är så långa att det skulle bli svårt att få plats med att kunna sänka sadeln ordentligt.

radarminnet

Aktiv medlem
Den har ungefär samma geometri som min Santa Cruz 5010 som jag hade för nåt år sen, visserligen med större hjul. Jag kan inte säga att den cykeln var bättre på nåt än min nuvarande som har 5 cm längre reach och betydligt flackare gaffel. Däremot var den rolig, vilket såklart är svårt att kvantifiera.
Det låter som att den var bättre på att vara rolig än din nuvarande cykel? Eller? Det är såklart också roligt att kunna ta sig upp/ner för mer eller mindre vad som helst, men det är väl svårt att påstå att ”modern” geometri, generellt sett, är överdrivet sprallig.

Makten

Aktiv medlem
Det låter som att den var bättre på att vara rolig än din nuvarande cykel? Eller? Det är såklart också roligt att kunna ta sig upp/ner för mer eller mindre vad som helst, men det är väl svårt att påstå att ”modern” geometri, generellt sett, är överdrivet sprallig.
Jag skulle säga att cyklarna är ungefär lika roliga men på olika sätt. Santan krävde betydligt mer av cyklisten och hade en ineffektiv sittställning, vilket gör den mer lämplig för en duktig cyklist som är mer ute efter att trixa än cykla nån längre sträcka på stig. Och det kan ju vara vettigt, men är det generellt att betrakta som bra egenskaper för målgruppen som kan tänkas köpa en Neuron? Det tror i alla fall inte jag.

Hozo

Medlem
Fattar allvarligt inte vad vi diskuterar längre? Är en Canyon Neuron helt värdelös att cykla stig på? Skulle den inte passa målgruppen den är riktad mot? Min sambo är då 100% nöjd med sin och då har vi åkt bland annat till:
Beachen
JBP
Stigar

Är Neuron serien på den "kortare" delen av stigcyklar, ja. Är en L på 453 i reach helt obrukbart kort, nej.

Är kortare och brantare cyklar rappare och lättare att manövrera, ja. Kan man ta sig fram i skogen och ha kul på allt från en dirt jumper till en limousin Pole, ja. Har man i regel snabbare åk på limon, ja. Roligare? Inte alltid nej.

Ska jag åka störtlopp tar jag mina 216 titanplankor, ska jag pumpa puder tar jag mina 116 midja full rockers.

Makten

Aktiv medlem
Fattar allvarligt inte vad vi diskuterar längre? Är en Canyon Neuron helt värdelös att cykla stig på? Skulle den inte passa målgruppen den är riktad mot? Min sambo är då 100% nöjd med sin och då har vi åkt bland annat till:
Beachen
JBP
Stigar

Är Neuron serien på den "kortare" delen av stigcyklar, ja. Är en L på 453 i reach helt obrukbart kort, nej.

Är kortare och brantare cyklar rappare och lättare att manövrera, ja. Kan man ta sig fram i skogen och ha kul på allt från en dirt jumper till en limousin Pole, ja. Har man i regel snabbare åk på limon, ja. Roligare? Inte alltid nej.

Ska jag åka störtlopp tar jag mina 216 titanplankor, ska jag pumpa puder tar jag mina 116 midja full rockers.
Finns det andra cyklar med vettigare geometri för samma ändamål? Ja. Det är vad diskussionen handlar om och då kan man fråga sig varför detta inte ges större utrymme i testet. Detta är ett diskussionsforum liksom.

jonte987

Aktiv medlem
Om det nu går att cykla på "omoderna" cyklar också så var det ändå inte det som var temat för testen? Är det inte överhuvudtaget lite sent att testa den hojen nu?

Fluffy23

Ny medlem
På de första bilderna har den dessutom dubbla klingor fram = redan där är det ju omöjligt att cykla på den..
Stäng tråden. Alla som kan något om cykling här på forat är ju överens om att den cykeln är helt fel.

Skulle det vara 2018 eller kanske 2019 skulle den funka till & från pizzerian, men nu är det kört.

H.

Aktiv medlem
Gissningsvis kommer även Canyon att göra 5 cm längre cyklar för samma användningsområde om något år. Frågan är varför de inte gör det redan nu.
Detta.

Ingen påstår att cyklar med daterad geometri är ocyklingsbara. Men varför köpa nåt som snabbare blir obsolet? Min tre år gamla hoj har fortfarande en geometri som är gångbar. Då sågs det rätt extremt, nu är det standard. Så om man köper nytt känns det dumt att ha något som redan vid köp är "gammalt".

Ja, det finns fördelar med kortare och brantare geometri, men för gemene hen kommer "modern" geometri göra det möjligt att cykla snabbare och bemästra svårare terräng. Vill man bara göra det svårt för sig kan man köpa en SS-HT eller enhjuling.

H.

Aktiv medlem
Om vi gör en parallell: Pinkbike drev stenhårt under ett antal år kravet att alla cyklar förutom rena DH-hojar ska ha plats för flaskhållare. Alla cyklar som inte hade det fick det som en uttrycklig minuspost. När de började med detta var normen fortfarande camelback och det kändes kanske lite fånigt. Det går ju utmärkt utan flaskhållare, varför tjata om det.

Idag bygger typ alla cykeltillverkare sina cyklar så att det går in minst en vattenflaska och jag skulle aldrig köpa en ram som inte klarar detta. På samma sätt tycker jag att man gott kan poängtera daterad geometri. Det kanske finns de som vill ha det, men man ska vara medveten om vad man köper. Särskilt när det inte går att upsiza pga sadelröret.

ooms

Aktiv medlem
På vilket sätt skiljer sig Neuron fr Spectral? De bör ju rimligtvis rikta sig mot olika målgrupper / typ av cykling? De som "sågar" Neuron här kanske mer är Spectral-typer?

H.

Aktiv medlem
På vilket sätt skiljer sig Neuron fr Spectral? De bör ju rimligtvis rikta sig mot olika målgrupper / typ av cykling? De som "sågar" Neuron här kanske mer är Spectral-typer?
Spectral har för små hjul. Geometrin såg rätt ok. Fortfarande i korta skalan, men iaf "up there".

H.

Aktiv medlem
För ett par år sedan satt internetcyklisterna och ratade allt som var 29", sen började tillverkarna med 29" och då vändes kappan efter... Vinden?🙄😁
Dels är tidsaxeln fel, dels har du fel i sak. För ca 5-7 år sedan började det komma 29"-cyklar byggda för tuffare cykling och rimlig geometri. Då slog det igenom ganska snabbt. För typ 3-4 år sedan kom nästa våg där Long, low, slack slog igenom. Övergången till 29" har sedan gått successivt allteftersom tillverkarna blir duktigare på att bygga bra 29or.

Edit: men för den typ av cykling som är aktuell med en Neuron lär 29" vara ett krav. Vilket också gör att snacket om lekfullhet och snärtighet som viktigare faktor än fart faller på sin egen rimlighet. För varför ha en 29" om man inte vill ha det för att det ska gå snabbare/enklare?

Senast ändrad:

pnkcow

Aktiv medlem
Canyons målgrupp är väl medelålders (tyska, en stor marknad som verkar inte hänga på PB) gubbar som cyklar stig iklädd samma lycra utstyrsel som de cyklar lvg med. De är rädda att lls-geo blir för mycket pansarvagn men har lärt sig att en S-Works Epic WC blir garanterad OTB enligt internet.

Tyckte att Flow MTBs test av Merida 120 (vilket verkar ganska likt i geon) hade en bra förklaring till varför geon var bra trots att den skulle säkert sågas som konservativ på nätet.

Hozo

Medlem
Om vi gör en parallell: Pinkbike drev stenhårt under ett antal år kravet att alla cyklar förutom rena DH-hojar ska ha plats för flaskhållare. Alla cyklar som inte hade det fick det som en uttrycklig minuspost. När de började med detta var normen fortfarande camelback och det kändes kanske lite fånigt. Det går ju utmärkt utan flaskhållare, varför tjata om det.

Idag bygger typ alla cykeltillverkare sina cyklar så att det går in minst en vattenflaska och jag skulle aldrig köpa en ram som inte klarar detta. På samma sätt tycker jag att man gott kan poängtera daterad geometri. Det kanske finns de som vill ha det, men man ska vara medveten om vad man köper. Särskilt när det inte går att upsiza pga sadelröret.

Ganska dålig parallell. Du liknar en gradvis förändring över tid med en feature som är fullständigt binär. En cykel med 2 cm kortare reach är och var säkert 90% lika duglig efter du köpt den nya cykeln (givet att man bortser komponents förändring). Antingen har ramen flaskhållare eller så får du skapa en egen lösning om du vill ha vatten med dig.

Men jag kollade på nya Transition Spur och Norco Optic som ligger i samma slaglängd som Neuron men där företagen bakom är betydligt mer "hardcore".
Spur i L= 480 reach, 50mm stam och effektiv STA på 75,9
Optici L= 480 reach, 45mm stam och effektiv STA på 76
Neuron i L = 453 reach, 60mm stam och effektiv STA på 74,5

Känns som spannet för daterad geometri har blivit ganska snävt isf, särskilt med tanke på att cyklarna helt klart har olika målgrupper dessutom. Spurren är flång ny och marknadsförs väldigt riktat mot att tackla vad som helst på väg nedåt medan Neuronen "En 29-tummare som har hittat den perfekta balansen mellan långdistanseffektivitet och kapacitet i teknisk terräng. Upp till 130 mm slaglängd: redo för allt utom stora hopp och superbranta nedförsbackar."

En yxa och motorsåg kan användas till samma uppgift men varför man ska ta ena fram för andra är rätt olika?

H.

Aktiv medlem
Ganska dålig parallell. Du liknar en gradvis förändring över tid med en feature som är fullständigt binär. En cykel med 2 cm kortare reach är och var säkert 90% lika duglig efter du köpt den nya cykeln (givet att man bortser komponents förändring). Antingen har ramen flaskhållare eller så får du skapa en egen lösning om du vill ha vatten med dig.

Men jag kollade på nya Transition Spur och Norco Optic som ligger i samma slaglängd som Neuron men där företagen bakom är betydligt mer "hardcore".

Känns som spannet för daterad geometri har blivit ganska snävt isf, särskilt med tanke på att cyklarna helt klart har olika målgrupper dessutom. Spurren är flång ny och marknadsförs väldigt riktat mot att tackla vad som helst på väg nedåt medan Neuronen "En 29-tummare som har hittat den perfekta balansen mellan långdistanseffektivitet och kapacitet i teknisk terräng. Upp till 130 mm slaglängd: redo för allt utom stora hopp och superbranta nedförsbackar."

En yxa och motorsåg kan användas till samma uppgift men varför man ska ta ena fram för andra är rätt olika?
Du får tycka vad du vill. Du får köpa vad du vill. Du får rekommedera dina vänner att köpa vad du vill. Men tror du att nästa generation Neuron kommer ha samma geometri som denna?

Raggamuffin

Aktiv medlem

Känns som spannet för daterad geometri har blivit ganska snävt isf, särskilt med tanke på att cyklarna helt klart har olika målgrupper dessutom.
Det där är inte snävt, 1,5 grad STA t ex är enormt mycket, det är på var sin sida Berlinmuren.

Det har insetts att inte bara endurocyklar där det började har nytta av LLS och det börjar trilla neråt, jag har en XC-hoj med samma geometri som min Ripmo enduro - bara fördelar och inga nackdelar.

Canyon har väl alltid varit försiktiga och några år efter, precis som sina tyska kollegor. Men priserna är låga.

Hozo

Medlem
Det där är inte snävt, 1,5 grad STA t ex är enormt mycket, det är på var sin sida Berlinmuren.

Det har insetts att inte bara endurocyklar där det började har nytta av LLS och det börjar trilla neråt, jag har en XC-hoj med samma geometri som min Ripmo enduro - bara fördelar och inga nackdelar.

Canyon har väl alltid varit försiktiga och några år efter, precis som sina tyska kollegor. Men priserna är låga.
Enormt mycket? Men så känner också alla happyeliter skillnaden på 1psi i däcken och måste ha en digital tryckmätare......men de har aldrig funderat på pumpa däcken på väg ned för skutan.

Om man anser att LLS började med endurocyklar pratar man i nattmössan och har inte någon djupare kunskap om sportens historia.

Alla tyskar är definitivt inte försiktiga, Nicolai Geometron?

NickPick

Aktiv medlem

Är xc-hojen en allebike alpha?

SGS

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att egentligen hela trail-kategorin är lite passe hos de/oss in the know? Kanske har cykeltypen (på nätet) börjat spela ut sin roll helt och hållet?

Korta ner slaglängden med 10-20mm, behåll vinklarna (OK, lite kort är Neuron fortfarande även då), och vi har helt plötsligt en trendig down country?

En stigcykel anno 2021 verkar mer behöva handla om enduro än typisk svensk stigcykling för att det ska bli intressant.

Berk

Aktiv medlem
Kan det inte vara så att egentligen hela trail-kategorin är lite passe hos de/oss in the know? Kanske har cykeltypen (på nätet) börjat spela ut sin roll helt och hållet?

Korta ner slaglängden med 10-20mm, behåll vinklarna (OK, lite kort är Neuron fortfarande även då), och vi har helt plötsligt en trendig down country?

En stigcykel anno 2021 verkar mer behöva handla om enduro än typisk svensk stigcykling för att det ska bli intressant.
Hype-namngivning och snabba ändringar i kategoriseringar gör allt svårt att följa. Men flera tillverkare har just börjat med stigcykel med 130 mm slaglängd som är lång och flakt, t.ex. Santa Cruz Tallboy 4 och YT Izzo. Ocg med 120 mm Allebike Alpha or Transition Spur. Dom verkar alla perfekt till svensk stigcykling. Det här är det första Canyon säger om Neuron på sin websidan:
"Neuron scales the steepest climbs and descends with complete control thanks to its 130mm suspension, 29” wheels (in sizes M-XL) and confidence-inspiring geometry."
Tror att vi är alla överens att det går mycket bättre med moderna geometri.

jonte987

Aktiv medlem
Så illa VAR det väl inte? Det är bara att direkt efter den släpptes så kom några andra med 2020 geo medan de nöjde sig med 2018+ geo.
Varför den ska säljas in nu vet jag inte. Det går att dricka mjölk med kort datum också men man betalar inte fullt pris.

EDIT. Blev det lite spontan cykeltest en lördag eller var det betald arbetstid kanske vän av ordning undrar.

H.

Aktiv medlem
Så illa VAR det väl inte? Det är bara att direkt efter den släpptes så kom några andra med 2020 geo medan de nöjde sig med 2018+ geo.
Varför den ska säljas in nu vet jag inte. Det går att dricka mjölk med kort datum också men man betalar inte fullt pris.
Precis, geon var lätt daterad redan vid lansering men då kanske ändå ok. Nu pratar vi modellår 2021 och då känns det konstigt att rekommendera något som detta. Geon är ju mer i linje med de renodlade XC-race-hojar som nu lanseras, typ Epic och Scalpel. Men Neuron är ju inte Lux.

Makten

Aktiv medlem
Spurren är flång ny och marknadsförs väldigt riktat mot att tackla vad som helst på väg nedåt medan Neuronen "En 29-tummare som har hittat den perfekta balansen mellan långdistanseffektivitet och kapacitet i teknisk terräng. Upp till 130 mm slaglängd: redo för allt utom stora hopp och superbranta nedförsbackar."
På vilket sätt skulle "långdistanseffektivitet" påverkas negativt av längre hjulbas och flackare gaffel? Över stökigt underlag kommer det bli bättre och på slätt underlag ingen skillnad. Alls.
Personligen tycker jag att flackt sadelrör om något totalt pajjar effektiviteten eftersom man sitter så jäkla illa. Andra kanske tycker annorlunda.

Oskar

Aktiv medlem

theBrand

Aktiv medlem
Precis, geon var lätt daterad redan vid lansering men då kanske ändå ok. Nu pratar vi modellår 2021 och då känns det konstigt att rekommendera något som detta. Geon är ju mer i linje med de renodlade XC-race-hojar som nu lanseras, typ Epic och Scalpel. Men Neuron är ju inte Lux.
+1
Cykeln går ju utan tvekan att cykla på, och jag skulle kanske inte avråda någon från ett begagnatköp om priset var ok.

Problemet är ju "testet", som med alla medel försöker ge sken av att det här med den utdaterade geometrin mest är en liten petitess som man inte borde lägga så stor vikt vid.

En mer ärlig recension hade väl varit att vara tydlig med att cykeln har mer slaglängd än man har nytta av med den begränsande geometrin, om man inte har skills som en proffscyklist?

radarminnet

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att flackt sadelrör om något totalt pajjar effektiviteten eftersom man sitter så jäkla illa. Andra kanske tycker annorlunda.
Det här måste påverkas rätt mycket av kroppslängd tänker jag, eftersom kedjestagen ofta är lika långa på alla storlekar, så kommer en lång cyklist att komma väldigt långt ut över bakhjulet. Oavsett STA egentligen. Det blir inte alls lika illa om man, som jag, är kort.

Särskilt eftersom hjulbasen ökar på en större cykel också, så kommer ju den långa cyklisten relativt sett ännu längre bak på cykeln av den anledningen också.

Makten

Aktiv medlem
Det här måste påverkas rätt mycket av kroppslängd tänker jag, eftersom kedjestagen ofta är lika långa på alla storlekar, så kommer en lång cyklist att komma väldigt långt ut över bakhjulet. Oavsett STA egentligen. Det blir inte alls lika illa om man, som jag, är kort.

Särskilt eftersom hjulbasen ökar på en större cykel också, så kommer ju den långa cyklisten relativt sett ännu längre bak på cykeln av den anledningen också.
Nja, om den effektiva sadelrörsvinkeln sammanfaller med den faktiska så blir den relativa arselpositionen i förhållande till vevpartiet samma. Det jag menar handlar bara om sittpositionen och inte var bakhjulet befinner sig, men visst, det är märkligt att kedjestagen oftast är lika långa på alla storlekar.

H.

Aktiv medlem
Nja, om den effektiva sadelrörsvinkeln sammanfaller med den faktiska så blir den relativa arselpositionen i förhållande till vevpartiet samma. Det jag menar handlar bara om sittpositionen och inte var bakhjulet befinner sig, men visst, det är märkligt att kedjestagen oftast är lika långa på alla storlekar.
Där ska ju iaf Canyon ha en eloge, iaf på denna modell så ändrar de ju flera mått för att försöka bibehålla samma karaktär på cykeln oavsett storlek. Tex kedjestagslängd, hjulstorlek, gaffelvinkel och styrbredd korrigeras mellan storlekarna.

Berk

Aktiv medlem
Nya Bird Aether 9 har olika sadelrörsvinkel på olika storlekar. Antar att dom gjorde det för att förhindra att tyngdpunkten hämnar för långt bak på större storlekar. Det verkar att optimala kedjestaglängden är kortare än 430 mm, annars hade flera tillverkare haft store storlekar med längre kedjestag (och då menar jag inte 10 mm längre som några har, det är försumbart).

SGS

Aktiv medlem
Hype-namngivning och snabba ändringar i kategoriseringar gör allt svårt att följa. Men flera tillverkare har just börjat med stigcykel med 130 mm slaglängd som är lång och flakt, t.ex. Santa Cruz Tallboy 4 och YT Izzo. Ocg med 120 mm Allebike Alpha or Transition Spur. Dom verkar alla perfekt till svensk stigcykling. Det här är det första Canyon säger om Neuron på sin websidan:
"Neuron scales the steepest climbs and descends with complete control thanks to its 130mm suspension, 29” wheels (in sizes M-XL) and confidence-inspiring geometry."
Tror att vi är alla överens att det går mycket bättre med moderna geometri.
Det där är säkert kanonhojar allihopa. En s.k modernare cykel ger mycket riktigt oftast en snabbare, objektivt sett bättre cykel. Men inte alltid roligare. På forum såsom dessa läggs det av naturliga skäl en extrem vikt vid de senaste trenderna och kontentan blir lätt att allt som inte är nytt inte heller är något att ha. Det här kan upplevas rimma illa med verkligheten då många trivs utmärkt på cyklar med både en och två generationer gammal geo. Man ser helt enkelt inte riktigt vad det stora problemet är.

Problemet är ju "testet", som med alla medel försöker ge sken av att det här med den utdaterade geometrin mest är en liten petitess som man inte borde lägga så stor vikt vid.
Fast för många (inklusive Neurons målgrupp) är det nog just det som det handlar om. En petitess.

hbn

Medlem
Klart det finns längre och slackare hojar än Neuron men tex Specialized verkar inte tycka att den saknar några 50mm i reach. 2021:an Epic Evo är hela (😆) 7mm längre
5C3A0207-7248-4A6C-98A0-99DB53894728.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer