Att banta hojen har sitt pris...

Jag vill inte ha en 997 grams SID !!!!! Möjligen Twister SS fram och Explorer SS bak.
Och du Rock: Mina slangar väger 182 respektive 185 gram och jag vet att Conti SS väger 99-105 g.
Jag vet allt ! ;o) Frågan om jag inte blir mer irriterad av en genomslagspunka än jag blir lycklig av 110 grams viktminskning ?!
(Ja, du läste rätt fär Twister SS väger runt 335-340g på vågen mot angivna 370).

//Skogling

Varför vill du Twister fram och Explorer bak.
Jag skulle gjort tvärtom.
Däcket med mest mönster fram så att man inte tappar greppet på framhjulet.

Explorer SS ger bättre driv och Twister SS är ju lättare och är mjukare för bättre fäste i svängarna...
Dessutom är det ju på bakhjulet som tyngden är störst och då vill jag ha 2,1.(Men visst har jag övervägt Twister SS bak oxå).

//Skogling

Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill inte ha en 997 grams SID !!!!! Möjligen
> Twister SS fram och Explorer SS bak.
> Och du Rock: Mina slangar väger 182 respektive 185
> gram och jag vet att Conti SS väger 99-105 g.
> Jag vet allt ! ;o) Frågan om jag inte blir mer
> irriterad av en genomslagspunka än jag blir
> lycklig av 110 grams viktminskning ?!
> (Ja, du läste rätt fär Twister SS väger runt
> 335-340g på vågen mot angivna 370).
>
> //Skogling

Du har så rätt så, punkteringar är ett helvete, ss +ss är inte någon höjdare. Jag kör Twister Protection däck på min mtb men med supersonic slangar, funkar bra för mig.

jag tycker tyvärr att continental slangar o däck inte är nå vidare slitstarka, inte protection varianten iaf, och supersonic är ännu mindre slitstark.

slangarna fungerar inte för mig heller.

gick över till schwalbe slang+däck och har haft lika många punkor på 5månader m schwalbe (med ~0,7-1 bar lägre tryck)haft lika många punkor som med twister på 2 månader...

bättre däck o slangar med andra ord, iaf för mig.

Twister SS har ett dåligt rykte på WW fronten ... det är ett relativit billigt sätt att minska vikten på sin cykel men det är tyvärr ingen riktig mtb däck. Körde med det förra säsongen men blev väldigt besviken. Massor med punktering, dålig grepp, obekvämt, högt slitage osv. så att i år blir det 250gr. extra vikt på cykeln på grund av "riktiga" däck.

Jag kommer antagligen att köra Michelin Comp S Light. Dom har liten riskför genomslagspunka. Hör till dom mest lättrullade. (Detta från en Tyskt test som figurerat på Happy). Jag tänker köra med Schwalbe XX-light slangar oxå...

//Skogling

"Jag kommer antagligen att köra Michelin Comp S Light. Dom har liten riskför genomslagspunka. Hör till dom mest lättrullade. (Detta från en Tyskt test som figurerat på Happy)."
Skogling

Jag har gjort exakt samma val inför kommande säsongen ... fast i år heter de inte längre Comp S light men Michelin XCR Dry, är gråfärgad och de är lite lite lättare. Har fått 3 st. från Tyskland förra veckan och i snitt väger de 456gr./st. Och nu är det bara ett par Ritchey WCS handtag som fattas på mitt vinterprojekt :-)

skogling. nej. inte XX-light. i varje fall inte de som jag hade 2001 och framåt. väldigt vanligt att de bara sprack i skarvarna när man pumpade däcket.

X-light fungerar mycket bra och håller och är inte för tungt. mitt val.

Skogling Skrev:
> Jag kommer antagligen att köra Michelin Comp S
> Light. Dom har liten riskför genomslagspunka. Hör
> till dom mest lättrullade. (Detta från en Tyskt
>tes som figurerat på Happy). Jag tänker köra med
> Schwalbe XX-light slangar oxå...
>
> //Skogling

Har kört på såna en säsong nu,och tycker dom är helt kanon förutom att dom slits hyffsat fort!

/Fredde

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med Explorer SS fram och det fungerar bra, slits inte nämnvärt mycket.
Jag har också provat med Twister SS både fram och bak, fram höll det bra men som bakdäck så var det tvärslut efter ca 20mil. Inga punkteringar eller andra problem.
Nu kör jag med vanligt Twister som bakdäck, det håller mycket bättre.

Skogling Skrev:
> Nu har jag testat min "lätta" nya SLR XP sadel.
> Den var riktigt konfortabel måste jag tillstå.
> Rekommenderas !
>
> //Skogling

Den har jag också testat, och kan inte sluta tänka på den. Men för att vara värst så vill jag ha den i kolfiber varianten, 99gr. När jag får råd. Förövrigt är Skoglings hoj ytterst trevlig. (Har dock hört rykten om SID gaffel, vilket skulle göra den än trevligare...) Jävligt avis på sadeln faktiskt. Och vad gäller däcken så tycker jag att Comp S:en funkar finfint. De känns lite "roligare" än explorer.
/Johan som gillar vin.. Tjoho!

nästa års cykel börjar ta form :)

IMG_0021.JPG

Skogling Skrev:
> Vin idag igen ?
>
> ;o)

Javisst. Jacob`s creek shiraz cabernet. Smaskens..
/Johan ;o)

Micke S Skrev:
> nästa års cykel börjar ta form :)
>
>

fin bakväxel, välkommen till klubben :D om du då inte var före mig :D (kört 2 år, utan nå som helst problem)

nej. första gången jag har en X0 i handen. imponerande detaljarbete. hela växeln är demonterbar ner till minsta molekyl, till skilnad mot shimanos. viktuppgift kommer i veckan.

Micke S Skrev:
> nej. första gången jag har en X0 i handen.
> imponerande detaljarbete. hela växeln är
> demonterbar ner till minsta molekyl, till skilnad
> mot shimanos. viktuppgift kommer i veckan.

:D:D kan bara hålla med, man kan ju även plocka isär den ganska lätt. inte för att jag vågar pröva :D
kan ju säga att trissorna rullar felfritt efter 2 år, inget knaster eller nått :D ruskig kvalitet.

o nu när man kan få tag i den med reglage för runt 1500 i tyskland är den till o med billig :D i sverige kostar den ju tyvärr lite för mycket för att den ska bli vanlig :D tur förr oss då :D

200 gram för en medium cage, 210 för en lång.

Fast mest vikt sparar man genom att köra twisters, inte ens Shimanos XTR-reglage komemr ner i lika låg vikt som ens de enklare twister-reglagen.

jomper Skrev:
> 200 gram för en medium cage, 210 för en lång.
>
> Fast mest vikt sparar man genom att köra twisters,
> inte ens Shimanos XTR-reglage komemr ner i lika
> låg vikt som ens de enklare twister-reglagen.
> life is for living

vill man gå X.0 hela vägen är man ju så illa tvingad till twister reglage, tur att det passar så ruskigt bra för mig då. ångrar verkligen inte att jag bytte, det är så här man ska växla :D

bigmollo Skrev:
> Den har jag också testat, och kan inte sluta tänka
> på den. Men för att vara värst så vill jag ha den
> i kolfiber varianten, 99gr. När jag får råd.

99 gramaren är helt underbar, hur skön som helst att sitta på, inte massa stoppning ivägen. Rekommenderas.

xo-reglagen drar ner vikten. bakväxeln är liiite tyngre än shimanos väl. men! det behövs mindre vajer och vajerhölje till X=-systemet :) så även utan skilnaden för reglagen så blir det nog lätatre.

208 g har jag sett för bakväxeln. men snart får jag reda på mitt exemplars vikt.

trissorna må hålla bra, men ska man byta dem så kostar det ca två miljoner. shimanoväxlar går det ju fint med BBB till.

Micke S Skrev:
> xo-reglagen drar ner vikten. bakväxeln är liiite
> tyngre än shimanos väl. men! det behövs mindre
> vajer och vajerhölje till X=-systemet :) så även
> utan skilnaden för reglagen så blir det nog
> lätatre.
>
> 208 g har jag sett för bakväxeln. men snart får
> jag reda på mitt exemplars vikt.
>
> trissorna må hålla bra, men ska man byta dem så
> kostar det ca två miljoner. shimanoväxlar går det
> ju fint med BBB till.

hehe, även om växeln är lite tyngre så anser i alla flal jag att konstruktionen är så mycket bättre att det överväger :D dels så är jag rätt övertygad om att fjädern är starkare, sen så kan sram växlarna inte "slå frammåt" så att säga, eftersom de ligger stumt mot växelörat (svårt att beskriva :D:D).

dahh, vet inte ens va de kostar löst :D men är de dyra så äre ju tur att de håller länge o slits lite :D håller på att rengöra min, an ju inte sätta på nå skitigt på nya ramen :D ska se vare är för sorts lager i trissorna :D när de är utslitna (trissorna) blire nog nå bra eftermarknads saker :D

angående vikt äre ju lite roligt när man kollar http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=rearderailleurs , dels så väger shimano XTR hela 2-5 gram mindre. det roliga är att det skiljer 1-2 gram mellan log o short cage på shimano XTR, kan det verkligen vara så lite :D

Sram x.0 reglagen är 75 gram lättare eller nått än shimano xtr

Crossmax äger! Skrev:
> Varför inte ta steget ut och köpa 64-grammaren???
> Det är väl ingen skillnad i komfort mellan de två?

måste ha kvar lite bantningspotential inför framtiden såklart.

> hehe, även om växeln är lite tyngre så anser i
> alla flal jag att konstruktionen är så mycket
> bättre att det överväger :D dels så är jag rätt
> övertygad om att fjädern är starkare, sen så kan
> sram växlarna inte "slå frammåt" så att säga,
> eftersom de ligger stumt mot växelörat (svårt att
> beskriva :D:D).
>
> dahh, vet inte ens va de kostar löst :D men är de
> dyra så äre ju tur att de håller länge o slits
> lite :D håller på att rengöra min, an ju inte
> sätta på nå skitigt på nya ramen :D ska se vare är
> för sorts lager i trissorna :D när de är utslitna
> (trissorna) blire nog nå bra eftermarknads saker
> :D
>
>
> angående vikt äre ju lite roligt när man kollar ,
> dels så väger shimano XTR hela 2-5 gram mindre.
> det roliga är att det skiljer 1-2 gram mellan log
> o short cage på shimano XTR, kan det verkligen
> vara så lite :D
>
> Sram x.0 reglagen är 75 gram lättare eller nått än
> shimano xtr
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-17
> 23:46 av Baltazar.

men lite underförstått är att man tar bort växelindikatorerna på xtr :) -23 g enligt WW (vilket låter tungt för små plastbitar).
xtr lång och short-cage skiljer myket mer än 1-2 g. tiodubbla den siffran.

min XO är en medium cage, vilket är listat som 200 g ser jag nu. dvs 10 g lättare än xo-long cage. och tänk så mycket kortare kedja jag kan ha nu och spara vikt med :)

det jag klurar mest på är att jag vull ha 29-30/44 i utväxling fram. men hur fixa det med ett truvativvevparti med integrerat lager. jag vill få in kedjelinjen och byta mittenklingan. hmmmm... det känns som att ett annat vevparti är lösningen.
jag har nämligen velat köra riktigt tvådelat i flera år nu, och en 11-34 xtr-kassett har jag redan.

Micke S Skrev:
> min XO är en medium cage, vilket är listat som 200
> g ser jag nu. dvs 10 g lättare än xo-long cage.
> och tänk så mycket kortare kedja jag kan ha nu och
> spara vikt med :)
>
Den vägde 204g och tror inte den lagt på sig alltför mycket på ett par veckor trots julmat och nada träning ;-)

Ska väga vevpartiet så fort jag kommer hem, runt 800g eller?

/Calvin

frågan är om du kan få in klingorna så mycket mer, visst skulle det vara bra för kedjelinjen, men samtidigt skulle storklingan komma farligt nära kedjestaget.

om det går, jaru, antingen byta vevparti elelr försöka få tag i nån ny spidel till det man har, tror dock att det är svårt.

min x.0 är en medium cage, då det var det ända som duells hade hemma för 2 år sedan. men eftersom ja ändå inte kört med lillklingan på några år så rök den direkt :D

ingen aning om vad vevpartiet väger. jag fick aldrig möjlighet att packa upp det och väga tyvärr. är rätt nyfiken själv.

204 g säger du. då ska det bli intressant att se hur min våg håller måttet.

det som begränsar de nya integrerade lagrena är just kappslingen. jag kliade mig i huvudet rejält över xtr-vevpartiet inann jag förstod varför det blev så trögt när jag flyttade in drivsidan.

om jag kan modifiera plast röret, som gör lagret kapslat så kan jag flytat in kedjelinjen.

lillklingan behövs på vissa tävlingsbanor. i huskvarna bla. enda tävlingen jag körde med lillklinga förra året. 32/32 som lättast annars. men det blev lite tungt för svaga mig på vissa banor.

Micke S:

De du har glömt är ju att vevarmsaxeln fortfarande är lika lång och den måste kapas el slipas ned samtidigt som du förmodligen måste fräsa in nya splinds en bit in på axeln....och det är väl kanske inte o rekommendera om man inte har en massa xtr-vevpartier till övers =) Har redan funderat, klurat o luskat på det där en del. Lillklingan får följa med som en säkerhetsklinga ifall kedjan skulle trilla ned..tyvärr.

nja. om det inte vore för shimsbrickorna skulle man kunna skjuta lagret "offsett" så att säga. nu är ju lagerskålarna olika i gängdjup. så alla former av modifikation blir extremt krångligt.

ananrs flyttar man bara hela partiet med lager en brickdistans ( 2 mm) inåt. om det inte vore för gängdjuupet.

jag har för mig att axeln är tillräckligt shimsad för att man ska kunna ta bort en shimsring och köra 1-1 på varje sida istället för 2-1. men det som gör lagret kapslat, plaströret, genomskinligt på bilden, måste då kapas. vilket inte är lätt på xtr då det har en kant... som,, ja.. är jobbig att få till om man kapar.

IMG_0006.JPG

Du har väl kontakter så du kan skära lite djupare gängor i vevlagerhylsan? Ska tydligen gå väldigt trögt i stål och vara "omöjligt" i titan eller kromat stål. Men har du vanlig alu borde det funka med brotchverktyget på cykelaffären? Om ni har ett sådant.

Annars får du byta till en ram med mer gängor :-D

gängorna i vevlagerkopparna menar jag. undrar om det är samma på truvativ. glömde mäta. tror det är 12 mm och 10 mm på xtr. 8 mm gängor som håller vevpartiet på ena sidan känns lite klent.

Jag har nu ökat vikten på min pärla genom att sätta på tyngre och "finare" växelreglage. Nu måste jag verkligen byta mackor så jag går till bax i vikt... ;o)
Det lutar just nu åt Twister SS. Jag har Twister Pro nu och dom är ok. Men att sänka vikten med 180 g genom ett ofrånkomligt byte av däck är mumma !

Ja,ja dom håller säkert bara en vecka, men låt mig vara lätt och lycklig i en vecka då !

:o)

//Skogling

skogling, med stans så är du nere på ~60 gram per hjul istället för en slang (som väger 95 gram?)
om du inte använder det redan.

Skogling Skrev:
> låt mig vara lätt och klycklig i en vecka då !

Menar du inte tvärt om? Att du är kycklig i 51 veckor med tanke på dina krav och svenskt väder? Eller är det där med lätt och kasst väder som bara infaller totalt en vecka? Är det per år förresten?

Kunde inte låta bli den smashen...

Tillbaka
Topp